Kasmet apie 5 milijonus keleivių pervežanti „Kautros“ bendrovė bando įgyvendinti maždaug prieš 10 metų kilusią idėją – įsigyti didžiausią konkurentą – Vilniuje įsikūrusią tolimojo keleivių vežimo kompaniją TOKS.
„Mes tiesiog pasiekėm susitarimą su TOKS`o akcininkais dėl 100 procentų akcijų įsigijimo su tam tikromis išlygomis. Išlygos tokios, kad pirmiausia turime gauti Konkurencijos tarnybos sutikimą. Gavus sutikimą, vystysime sandorį toliau“, – aiškina įmonės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.
Konkurencijos tarybos leidimo įsigyti TOKS`ą „Kautra“ prašė dar 2006 metais. Ir jį gavo, bet sandoris neįvyko. Dabar, patikslinus kai kuriuos duomenis ir detales, reikia sulaukti tarybos sprendimo, ar leidimas dar galioja. „Kautros“ skaičiavimu, net ir sujungus dvi stambias keleivių vežimo įmones, naujoji tikrai neužimtų daugiau kaip 40 procentų rinkos.
Susisiekti su TOKS`o savininkais ir sužinoti, kodėl jie nusprendė parduoti kompanijos akcijas, nepavyko. Rinkos specialistai įžvelgia ir teigiamų, ir neigiamų būsimo sandorio aspektų.
„Tokios dvejopos mintys – iš vienos pusės gerai, kad toks stiprus vežėjas, kuris pastoviai investuoja, ieško naujų rinkų, bus dar stipresnis ir tikrai pateiks keleiviams gerą paslaugą. Iš kitos pusės – gaila, kad Lietuvoje nebeturės jokio rimto konkurento“, – teigia asociacijos „Linava“ keleivių vežimo skyriaus vedėjas Jevgenijus Stolovickis.
Jis nemato pagrindo ir keleivių nuogąstavimams, esą sujungus bendroves brangs bilietai. Jo teigimu „Kautra“ ir dabar daugiausiai investuoja į aptarnavimo kokybę, o keleivius veža ne brangiau negu kiti. Pasak „Kautros“ vadovo, įmonė kasmet perka 10–15 naujų, po milijoną litų kainuojančių, autobusų. Įsigijus TOKS`ą, jų pirkti reikės maždaug po 20, nes abiejų bendrovių techninis lygis smarkiai skiriasi. Vienodinti, anot L. Skardžiuko, reikėtų ir kitas veiklos sritis.
„Keleivių vežimas tai nėra tik autobusai, tai yra ir visa infrastruktūra, duomenų bazės, internetiniai pardavimai, nuolaidų sistemos, lojalumo sistemos, kurias galvojame įdiegti netrukus. Maršrutų optimizavimas – vienas iš klausimų: tam tikrose vietose gal bus peržiūrimi maršrutai, gal kur ir atsisakysim, gal kur reikės laikus perstumdyti. Tiesiog šiandien sunku dar komentuot, ką mes darysime“, – sako L. Skardžiukas.
„Kautros“ vadovas neprognozuoja, kiek laiko – mėnesį ar ilgiau – reikės laukti sandorio, o tiksliau – Konkurencijos tarybos sprendimo. Konkurencijos įstatymas nedraudžia vienai įmonei užimti dominuojamos padėties rinkoje. Draudžiama tik piktnaudžiauti ta padėtimi.