Kaip mokymo įstaigoms ir verslui geriausiai užauginti svajonių darbuotoją? Šis straipsnis – trumpa istorija apie verslo ir profesinių mokyklų bendradarbiavimą, kurio dėka būsimas darbuotojas įgyja ne tik žinias, bet ir sėkmingam įsiliejimui į darbo rinką reikalingus praktinius gebėjimus.
Transporto bendrovės „Autogika“ direktorius Bronislavas Geležiūnas pasakoja, kad įmonėje kiekvienais metais bent vienas jaunuolis atlieka praktiką. Dažniausiai tai studentai – būsimieji transporto vadybininkai.
Mokantis profesijos, praktika – būtina
„Šiemet sulaukėme Modesto – labai gabaus ir smalsaus studento. Gali būti, kad jis kada nors taps puikiu transporto vadybininku. Mokymo įstaiga, su kuria bendradarbiaujame, kasmet atrenka studentą, kurį priimame ir mokome visko, ką geriausiai išmanome“, – sako įmonės vadovas B. Geležiūnas.
Per du mėnesius vadybininką galima paruošti tiesioginiam darbui. Jei norime savarankiškai dirbančio aukšto lygio vadybininko, prireiks metų, dvejų.
Jis teigia, kad studentai paprastai ateina turėdami tik teorinių žinių, tačiau praktika įgyjama vieninteliu būdu – klaidų ir bandymų. Jaunuoliai dalyvauja visose įmonės veiklose. Su vairuotojais vyksta pakrauti ir iškrauti krovinio. Iš arti pamato dokumentų pildymo virtuvę ir savo kailiu patiria, kas yra transporto vadybininko darbas.
B. Geležiūnas įsitikinęs – jei studentams pavyktų suderinti mokslus, būtų galima pagalvoti ir apie įdarbinimą. Per du mėnesius vadybininką galima paruošti tiesioginiam darbui. Jei norime savarankiškai dirbančio aukšto lygio vadybininko, prireiks metų, dvejų.
„Šioje verslo srityje labai svarbu įdirbis. Pas mus yra vairuotojų, kurie čia dirba jau 20 metų ir ilgiau. Jie idealiai išmano savo maršrutus. Tas pats galioja ir vadybininkui. Dažnai klientai renkasi pervežėją ne dėl pigumo, o dėl to, kad įmonė yra ilgametė, patikima. O mūsų įmonei – 26-eri“, – kalba vadovas.
Geras transporto vadybininkas – poliglotas
„Autogika“ vadovas ypač akcentuoja vieną vadybininko savybę – kuo daugiau kalbų jis moka, tuo aukštesnė jo kaina rinkoje. Dabartinis jaunimas laisvai kalba angliškai, tačiau šiame darbe be galo naudinga mokėti rusų kalbą. Juk pervežimų srityje turime gausybę darbuotojų iš Rytų šalių.
„Jeigu vadybininkas, be anglų ir rusų, dar susikalba vokiškai, prancūziškai, itališkai – kaip sako liaudis – jam kainos nėra. Klientai labai mėgsta, kai juos kalbina jų gimtąja kalba. Tai didžiulis pliusas.
Manau, kad ir mokymo įstaigos turėtų į tai atkreipti dėmesį, mokyti užsienio kalbų“, – teigia B. Geležiūnas. Anot jo, įmonės tokį vadybininko potencialą tikrai išnaudos, o ir didesnis atlyginimas specialistui – garantuotas.
Aplėkti pasaulį ir sugrįžti dirbti
Modestas – vienas iš jaunuolių, kuris „Autogikoje“ ką tik atliko praktiką. Jam – 21-eri. Sako, kad prieš praktiką daug dalykų žinojo teoriškai: „Patys pamatiniai dalykai dokumentuose dažniausiai būna vienodi, todėl kai kuriuos procesus aiškiai supratau. Tačiau teorija nesuteikia patirties, kaip surasti krovinius, kaip pritraukti naujų klientų. Jei to ir mokoma, teorija nuo praktikos kartais skiriasi.“
Modestui po praktikos jo pasirinkta transporto vadybininko profesija pasirodė dar įdomesnė. Džiaugiasi, kad perspektyva yra – juk tai galinga verslo šaka, sudaranti nemenką šalies bendrojo vidaus produkto (BVP) dalį.
Pastebėjo, kad praktikoje šį bei tą pritaikė iš jau išmoktų teorinių žinių, o į mokslus grįžta jau šiek tiek pasikaustęs.
Modestui po praktikos jo pasirinkta transporto vadybininko profesija pasirodė dar įdomesnė.
Modestas sako, kad gyvenimo apsisprendimams jam dar anksti. Dar laukia dvi praktikos, po kurių galutinai nuspręs, kokią kryptį pasirinkti. Dabar jam atrodo, kad būtų labai gerai po studijų dar metus kitus padirbėti užsienyje. Tai suteiktų platesnį požiūrį į pasaulį, pagilėtų užsienio kalbos žinios. Bet emigruoti ir gyventi užsienyje minčių ir norų jam nekyla.
„Angliškai susikalbu neblogai, tačiau rusiškai moku vos kelis žodžius ir suprantu kai kurias frazes. Mažoka. Sakyčiau, kad tikrai įsivaizduoju save dirbantį transporto vadybininku, tačiau reikėtų pradėti nuo mažesnės bendrovės ir po truputį išplaukti į platesnius vandenis. Su laiku, per praktikas ir mokslą, tikiuosi sukaupti visas būtinas žinias“, – atvirauja Modestas.
Projekte dalyvauja per pusšimtis profesinių mokymo įstaigų
Vasaros pabaigoje naujienų portale 15min startavo kartu su VšĮ Centrinė projektų agentūra rengiamas projektas „Profesijos, pritaikytos verslui“. Tai internetinė platforma, kurioje verslo įmonės ir Lietuvos profesinio mokymo įstaigos gali sužinoti apie tarpusavio bendradarbiavimo galimybes. Daugiau kaip dešimt įmonių jau užmezgė kontaktą su pasirinkta profesine mokykla. Projekte jų dalyvauja virš 50.
Specialistų ieškantys verslo įmonių atstovai kviečiami pasinaudoti skaitmenine platforma – „Profesijos, pritaikytos verslui“. Joje profesinio ugdymo įstaigos galima ieškoti pasirinkus vietovę ar pageidaujamą profesiją.
Tokiu būdu galima greitai ir patogiai sužinoti, kurioje mokykloje rengiamas pageidaujamas specialistas. Taip pat galima susisiekti su projekto vykdytojais el. paštu profesijos.verslui@15min.lt, kurie padės užmegzti kontaktą su pageidaujama profesine mokykla arba pakonsultuos, jei kyla klausimų ieškant profesijos.
Šansas pervežimo sektoriaus įmonėms
LINAVA atstovai savo naujienų pranešimuose žiniasklaidai ne kartą teigė, kad pervežimo ir transporto sektorius esamu momentu ypač jaučia darbuotojų trūkumą. Tą patvirtina ir Užimtumo tarnybos duomenys.
Projekte „Profesijos, pritaikytos verslui“ dalyvauja aštuonios profesinės mokyklos, kuriose ruošiami pervežimo, tolimųjų reisų specialistai, ir net 28, kuriose rengiami automobilių mechanikai.
Dalyvaudamas projekte verslas turi galimybę ne tik susirasti specialistų pasiūlydamas jiems praktiką, bet ir padėti Lietuvoje užsiauginti šiai verslo šakai reikiamus darbuotojus.
Platformą „Profesijos, pritaikytos verslui“ rasite – čia