Atsinaujinti automobilį žmonės svarsto dėl to, kad turimas automobilis yra senas (45 proc.), nori važinėti ekonomiškesne (39 proc.), ekologiškesne (24 proc.) ir aukštesnės klasės (21 proc.) transporto priemone, rodo apklausa.
Trys svarbiausios savybės renkantis automobilį Lietuvos gyventojams yra kaina, mažos eksploatacijos sąnaudos ir saugumas.
Būtent kaina yra ribojantis veiksnys įsigyti elektromobilį. Naujų elektromobilių kainos Lietuvoje prasideda nuo maždaug 20 tūkst. eurų, naudotą įmanoma įsigyti keliais tūkstančiais pigiau.
Apklausa rodo, kad 10–20 tūkst. eurų būsimam automobiliui galėtų skirti 20 procentų, daugiau nei 20 tūkst. eurų – 14 procentų respondentų.
„Didelė dalis, net 46 proc., potencialių automobilio pirkėjų pirmenybę teiktų hibridinei transporto priemonei. Vadinasi, vartotojai, jei dar nesiryžta tikram elektromobiliui, ieško ekologiškesnių ir ekonomiškesnių alternatyvų“, – komentuoja SEB banko Baltijos šalių lizingo vadovas Saulius Mickus.
Su saule – daug mažesnės išlaidos kurui
Elektromobilių paklausa Lietuvoje sparčiai auga: pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje užregistruota beveik tris kartus daugiau naujų elektromobilių nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus. Tačiau jų proporcija išlieka kukli – šiuo metu vos 0,4 proc. Lietuvoje registruotų automobilių yra elektriniai.
„Plėtrą stabdo ne tik aukšta kaina. Nepakankamas elektromobiliu nuvažiuojamas atstumas, mažas krovimo stotelių tinklas – šias priežastis prie svarbiausių priskyrė ir SEB banko apklausos dalyviai, paklausti, kodėl jie šiuo metu nesvarsto įsigyti elektromobilio, – sako S. Mickus. – Ilguoju laikotarpiu svarbų vaidmenį atliks ir elektromobilių ekonomiškumas. Lietuvos gyventojai yra jautrūs kainai, tad matydami, kiek elektromobilis leidžia sutaupyti kaimynui, tikėtina, vis labiau ir patys užsinorės tokį turėti – net jei tai reikš šiek tiek didesnes pradines investicijas.“
SEB banko ekspertai atliko analizę ir palygino tokio paties modelio automobilio elektrinės ir benzininės versijos eksploatacijos sąnaudas per penkerius metus nuvažiavus 100 tūkst. kilometrų.
Paaiškėjo, kad elektromobilis šiuo metu yra gerokai ekonomiškesnė alternatyva. Pavyzdžiui, nutolusią saulės elektrinę turinčio elektromobilio savininko mėnesio išlaidos kurui siektų apie 58 eurus. Neturint saulės elektrinės ir elektromobilį kraunant namie iš įprasto tinklo, jos padidėtų iki maždaug 103 eurų. Bet ir tai būtų kone dukart pigiau nei važinėti benzininiu automobiliu – pastarojo kuro sąnaudos siektų apie 211 eurų.
Įvertinus eksploatacijos sąnaudas per penkerius metus – nuo techninės priežiūros, taršos, registracijos mokesčių, iki lizingo sąlygų bei kasko draudimo – elektromobilis taip pat laimi prieš benzininę versiją. Skiriasi tik taupoma suma: kraunant viešose mokamose stotelėse elektromobilio išlaikymas būtų apie 6 tūkstančiais eurų, kraunant namie – 10 tūkstančių eurų, o turint saulės elektrinę – daugiau nei 12 tūkstančių eurų pigesnis už benzininę versiją.
„Vaizdžiai sakant, saulės elektrinės savininkui kiekvienas kelionės kilometras yra 12 centų pigesnis nei tam, kas važiuoja benzininiu automobiliu“, – pažymi S.Mickus.
SEB užsakymu tyrimų bendrovės „Norstat“ rugpjūtį atliktoje reprezentatyvioje apklausoje dalyvavo 1000 Lietuvos gyventojų nuo 18 iki 74 metų.