Tūkstančiai traktorių, išvažiavę į greitkelius tapo didžiulėmis kliūtimis Europos kelių arterijose – dėl to stoja tūkstančiai vilkikų, vėluoja kroviniai, o kai kuriais atvejais vis dažniau pereinama prie vandalizmo aktų. Tai reiškia, kad tiek vežėjai, tiek ir krovinių savininkai susiduria su sunkumais: vieni rizikuoja prarasti itin brangią techniką ir bijo dėl savo vairuotojų, kiti laiku nesulaukia užsakymų arba netgi rizikuoja iš viso prarasti krovinius.
Vežėjų patirtis, gebėjimas greitai reaguoti ir priimti sprendimus tapo pagrindiniais faktoriais, siekiant sumažinti rizikas. Mat nors streikai ir jų dalyvių vykdomi veiksmai ir yra prilyginami „Force Majeure“ sąlygai, visi kroviniai yra apdrausti ir draudimas galioja visos kelionės metu.
„Pastarosiomis savaitėmis turime nemažai iššūkių. Ūkininkai ne tik blokuoja krovinių pristatymą – pasitaikė atvejų, kai kroviniai tiesiog iškraunami ir naikinami, o kai kuriais atvejais padegami tiesiog vilkikuose. Laimei, kol kas nenukentėjo vairuotojai,“ – pasakoja vieno didžiausių vežėjų Lietuvoje, logistikos kompanijos „Everwest Group“ transporto direktorius Edvin Darvid.
Vairuotojų saugumas šioje situacijoje yra vienas iš pagrindinių šių dienų rūpesčių transporto kompanijoms, vežant krovinius Europoje. Tokiomis aplinkybėmis itin daug dėmesio skiriama nuolatinio kontakto su vairuotojais palaikymui, jų papildomam instruktavimui kaip elgtis ekstremaliomis sąlygomis, kaip apsaugoti krovinį, techniką ir, svarbiausia, pačius vairuotojus. Laimei, nesiimama smurto prieš vilkikų vairuotojus. Dažniausiai jie tiesiog priversti bejėgiškai stebėti vandalus.
Kol kas turbūt daugiausia iššūkių tenka kroviniams, gabenamiems per Prancūziją – šios šalies sostinė yra apsupta blokadų, o visoje šalyje yra netoli šimto ruožų, kurie yra blokuojami protestuotojų. Dažniausiai jų taikiniu yra vilkikai, turintys kitų šalių registracijos numerius.
„Norėdami išvengti tokių atvejų mes aktyviai bendradarbiaujame su Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, ištisą parą stebime kas vyksta keliuose, kur jie blokuojami ir nukreipiame vilkikus aplinkiniais maršrutais. Turime įsidiegę sistemą, kur krovinių judėjimą matome 24 valandas per parą, septynias dienas per savaitę. Kilus grėsmei, kad viename ar kitame kelio ruože ūkininkai ima blokuoti kelius, vilkikus tuoj pat nukreipiame kitu maršrutu,” – pasakoja E. Darvid.
Moderniausias krovinių monitoringo sistemas turintys vežėjai, tokie kaip „Everwest Group“, partneriams taip pat siūlo galimybę visą parą nepaliaujamai stebėti savo krovinio judėjimą – tokiu atveju patys krovinio savininkai mato, ar jų krovinys juda saugiai ir kurioje vietoje yra. Nors šalių vyriausybės jau derasi dėl nuolaidų ūkininkams, pagal vis dažniau pasirodančius pranešimus, prie ūkininkų žada jungtis teikiantys taksi paslaugas bei švietimo sektoriaus darbuotojai.
„Mes esame pasiruošę reaguoti tuoj pat, kartais priimant sprendimus net ir savo rizika, todėl ne tik patys nuolatos sekame naujausius įvykius, bet ir informuojame apie situacijos pasikeitimus savo partnerius ir klientus. Tokiu atveju itin svarbu visoms pusėms įsivertinti esamas rizikas. Žinoma, turint pakankamai žinių, patirties ir tinkamas technologijas, rizikas galima valdyti. Visgi, pačioje kelionėje didelę reikšmę turi ten esantys vairuotojai.
Esant tokioms situacijoms suprantame, kad mokymams, instruktažams ir tinkamam kontaktui ilgus metus skirtas dėmesys, kaip elgtis ypatingoms aplinkybėms, atsiperka su kaupu. Mūsų vairuotojai ramiai ir adekvačiai vertina susiklosčiusią padėtį, situaciją kontroliuojame ir technologijų pagalba. O tai reiškia, kad vežamam kroviniui net ir tokiomis aplinkybėmis rizika tampa ženkliai mažesnė,“ – sako E. Darvid.
„Šiuo metu labai intensyviai dirbame, siekdami išvengti tokių situacijų. Labai tikimės, kad streikai greitai baigsis ir mes toliau galėsime dirbti netrikdomai,“ – užtikrina „Everwest Group“ transporto direktorius Edvin Darvid.