2013 07 04 /13:21

Vilniaus mikriukai pasidavė: privatūs vežėjai stabdo savo veiklą ir lauks naujo savivaldybės sprendimo

Vilniaus savivaldybės pažadai, kad po liepos 1-osios sostinės gatvėse nebeliks maršrutinių taksi, pildosi – privatūs vežėjai nutraukė savo veiklą. Esą savivaldybė pasitelkė psichologinį spaudimą ir taip apsunkino vežėjų darbą, kad lengviau šios veiklos atsisakyti, negu ją tęsti.
Autobusų ir troleibusų keleiviams tenka prisitaikyti prie naujų važinėjimo po Vilnių ypatumų
Maršrutinis taksi / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Vilniaus m. vežėjų asociacija dar trečiadienį išplatino pranešimą, kad nebegali tęsti veiklos iki atskiro savivaldybės tarybos ar teismo sprendimo. Esą savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ darbuotojų ir Viešojo transporto optimizavimo projekto vadovo Kastytis Lubys pastarąsias kelias dienas darė vairuotojams didžiulį psichologinį spaudimą – vairuotojai tikrinti po 5–10 kartų per dieną, tvirtinta, kad pažeidimų vis tiek bus rasta, grasinta baudomis. Be to, asociacijos teigimu, iš „vairuotojų neteisėtai fiziškai atimti įmonių nuosavybei priklausantys galiojantys leidimai maršrutui ir tuo būdu užkertamas kelias teisėtai keleivių vežimo veiklai“.

Todėl privatūs vežėjai darbą sustabdė. Vilniaus m. vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis teigė, kad liepos 2–3 dienos įvykiai įtvirtino privataus verslo pašalinimą iš Vilniaus vežėjų rinkos – savivaldybė neteisėtai atėmė leidimus, todėl veiklos tęsti nebėra galimybių.

Tikisi naujo savivaldybės sprendimo

Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis
Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis

Asociacijos valdybos pirmininkas, UAB „Transrevis“ direktorius Vladas Dapkus sakė jau prieš dvejus metus iš Vilniaus mero išgirdęs, kad jis nemato maršrutinių taksi perspektyvų sostinėje. „Turėjome dar nuo vasario 1 dienos dalyvauti naujuose konkursuose, bet konkursai nebuvo paskelbti, tad jie niekaip negalėjo mūsų įtraukti į bendrą bilieto sistemą“, – kalbėjo V.Dapkus.

Išvažiuodami į gatves nuo liepos 1 dienos maršrutiniai taksi, teigė V.Dapkus, norėjo įrodyti, kad jie turi leidimus vežioti keleivius. Tačiau kadangi leidimai buvo atimti, teko nuleisti rankas.

„Sustabdėme veiklą iki atskiro Vilniaus savivaldybės tarybos sprendimo. Liepos 10 dieną turi įvykti tarybos posėdis, kuriame bus svarstomas klausimas dėl reformos nukėlimo į 2015 metus. Jeigu tai bus padaryta, mes kaip galime greičiau grįšime į rinką“, – sakė S.Matulionis.

BFL/Vyginto Skaraičio nuotr./Vidas Urbonavičius
BFL/Vyginto Skaraičio nuotr./Vidas Urbonavičius

Vilniaus tarybos nario, konservatoriaus Vido Urbonavičiaus teigimu, reforma neturėtų būti atidėta, bet „civilizuotai vykdoma“. Esą turint pakankamai laiko, gerai apgalvojus, reformas būtina vykdyti. O dabar situacija tokia, kad net vasarą Vilniaus gatvėse automobilių padaugėjo keliais procentais, tad sunku prognozuoti, kokia situacija bus rugsėjį.

„Meras Artūras Zuokas žadėjo neatimti esamų eismo juostų gatvėse iš automobilininkų, tačiau tai buvo padaryta, todėl Kalvarijų, Ozo gatvėse jau dabar susidaro eismo spūstys. Todėl manau, kad meras turi prisiimti atsakomybę ir atsistatydinti“, – įsitikinęs konservatorius V.Urbonavičius.

Kompensacijoms prireiks šimtų tūkstančių

S.Matulionis taip pat apgailestavo, kad Vilniaus savivaldybė neatsižvelgė į Konkurencijos tarybos sprendimą, jog atiduodama maršrutus savo įmonei, o neskelbdama konkursų pažeidė Konkurencijos įstatymo nuostatas. „Apmaudu, kad įstatymai galioja tik mums“, – kalbėjo Vilniaus m. vežėjų asociacijos prezidentas.

Nors Vilniaus savivaldybė paskelbė, kad „Vilniaus viešasis transportas“ liepos mėnesį skelbs konkursus privežimo maršrutams, privatūs vežėjai į tai didelių vilčių nededa.

V.Dapkaus teigimu, jie abejoja, nes jeigu konkursai ir bus paskelbti, tai važinėti įmonės galės tik nuo naujųjų metų. „Mums reikės iki 400 tūkst. Lt išmokėti kompensacijoms. O per metus perveždavome 3–3,5 mln. keleivių“, – apie nuostolius ir keleivių srautus kalbėjo V.Dapkus. Bendrovė „Transrevis“ turės atleisti 65 darbuotojus.

Anot S.Matulionio, privatūs vežėjai perveždavo apie 5 proc. visų Vilniaus viešojo transporto keleivių. O tai, S.Matulionio teigimu, esą nėra didelė dalis, tad vargu, ar šie keleiviai sugebės padėti „Vilniaus viešajam transportui“ sutaupyti tuos 20 mln. Lt, apie kuriuos dabar kalbama.

Pažeidimų neįžvelgia

Kastytis Lubys
Kastytis Lubys

K.Lubys tvirtina, kad leidimai iš maršrutinių taksi vairuotojų paimti teisėtai: „Pagal leidimų išdavimo tvarką leidimai išduodami pasirašius sutartį, nurodant jų galiojimo terminą iki sutarties galiojimo pabaigos. Jeigu prieš pusę metų mes įspėjome, kad sutartis bus nutraukta, vadinasi, sutartis negalioja. O jeigu juos mums maršruto trasoje pateikė kaip galiojančius, mes juos neatimame, o susigrąžiname, nes esame juos išdavę.“

Todėl, K.Lubio teigimu, čia nebuvo jokio neteisėto veiksmo. Be to, keleiviai esą net nepasigedo maršrutinių taksi ketvirtadienį, kai mikriukai nebevažiavo. „Nė vieno skambučio nesulaukiau, kad nėra mikroautobuso. Mes ketiname skubos tvarka stiprinti išleidimą – vasaros tvarkaraščius artinsime prie rudens. Bus daugiau transporto priemonių, kad žmonėms nereiktų važiuoti susigrūdus“, – kalbėjo Viešojo transporto optimizavimo projekto vadovas.

Paklaustas, ar tai nelems dar didesnių išlaidų, nors planuota dėl reformos per metus sutaupyti 20 mln. Lt, K.Lubys teigė esąs tikras – sutaupyta bus, nes autobusais ir troleibusais važinės mokūs keleiviai. „Kol kas kai kur turime vėlavimų, nes vairuotojai sustoję stotelėse pardavinėja bilietus. Pats mačiau, kaip kone kiekvienoje stotelėje vairuotojas parduoda po 5–6 bilietus“, – sakė K.Lubys.

Vilniaus viešojo transporto sistemos reforma pradėta liepos 1 dieną. Atsirado greitieji maršrutai, dalis autobusų ir troleibusų maršrutų panaikinta, dalis truputį pakoreguota. Maršrutiniai taksi turėjo atlikti privežimo funkciją, bet Vilniaus savivaldybė tvirtino negalinti skelbti naujų konkursų, kadangi sostinės taryba nepatvirtino naujo konkurso aprašo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos