Šiuo metu vidutinis sostinės autobusų amžius yra 14 metų. Troleibusai – dar senesni. Tad 250 naujų autobusų bus tikra atgaiva viešojo transporto keleiviams, ypač turint omeny, kad jie sudarys daugiau nei pusę viso Vilniaus miesto autobusų parko. Deja, ne iš karto po pompastiškojo pristatymo.
250 autobusų – per metus
Pristatydamas naujuosius autobusus Vilniaus meras Remigijus Šimašius prisiminė, kaip pats pirmą kartą prieš 30 metų įlipo į sostinės viešąjį transportą. Jau tada jis, anot mero, buvo prastesnis už individualius automobilius ir nuteikė nekaip. Tačiau per tą laiką keitėsi automobiliai, keitėsi net žmonių drabužiai, o viešasis transportas iš esmės smarkiai atsilikdavo nuo visų kitų dalykų.
„Šiandien yra ta diena, kai mes atsispiriam ir realiai darom šitą šuolį, kurio pabaigoje, po metų, galėsime pasakyti, kad viešasis transportas nebus atsiliekantis nuo visų kitų dalykų, nes atnaujinimo mastai yra tokie, kokių Vilnius nematė kelis dešimtmečius. Jeigu neklystų, pastarąjį kartą 2006 metais buvo 90 naujų autobusų įsigyta. Šiemet į Vilniaus gatvės išriedės 100 naujų autobusų“, – kalbėjo R.Šimašius.
Šie nauji autobusai – privataus vežėjo ir savivaldybės įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT). Vilniaus savivaldybės konkursą laimėjo trijų Latvijos įmonių konsorciumas ir lietuviška bendrovė „Transrevis“. Ši įmonė ir Latvijos keleivių mikroautobusais vežimo įmonė „Rigas mikroautobusų satiksme“ ir Lietuvoje tarpmiestinius reisus aptarnaujanti lietuviška bendrovė „Transrevis“ vežios keleivius privežamaisiais maršrutais mažesniais autobusais.
Dideliais autobusais vilniečius vežios tie patys „Rigas mikroautobusų satiksme“, „Transrevis“ bei Latvijos „Sabiedriskais autobuss“ ir „Ekspress-Adaž“.
Iš viso privatūs vežėjai į gatves išleis apie šimtą autobusų. Šios bendrovės laimėjo pernai pavasarį savivaldybės skelbtą privataus vežėjo konkursą, su jomis pasirašytos 7-erių metų sutartys.
Konkursas dar nesibaigęs
Tačiau ne viskas taip greitai, kaip norėtųsi. Nuo trečiadienio, rugsėjo 6 dienos, į Vilnių išvažiuos vos 8 autobusai ir jie vežios keleivius 11, 15 ir 114 maršrutais.
Kitų naujų autobusų teks dar gerokai palaukti. Kaip sakė meras, šį rudenį turėtų atvažiuoti dar keliasdešimt mažesnių autobusų priemiesčių gyventojams. Kita dalis – 50 didesnių autobusų – irgi turėtų pasiekti Vilnių šiais metais, jie jau surenkami gamykloje.
Nuo trečiadienio, rugsėjo 6 dienos, į Vilnių išvažiuos vos 8 autobusai ir jie vežios keleivius 11, 15 ir 114 maršrutais.
Dar 150 autobusų konkurso būdu įsigis VVT. Nors savivaldybė renginį anonsavo kaip 250 autobusų pristatymą, tačiau VVT konkursas dar net nesibaigęs – baigsis tik rugsėjo pabaigoje. Teigiama, kad šis konkursas beveik baigtas, vyksta viešųjų pirkimų galutinis vertinimas, tad keleiviai jų sulauks kitąmet. Kitais metais jau turėtų važinėti ir nauji VVT įsigyti autobusai bei troleibusai – šių naujų ketinama nupirkti 40.
Bus bevielis ryšys ir elektros lizdai
Nauji autobusai bus patogūs ir modernūs. Kaip sakė vežėjų atstovas, bendrovės „Transrevis“ direktorius Vladas Dapkus, jis ir pats yra vilnietis, ir jo šeima – vilniečiai, tad ir poreikiai, ir lūkesčiai jam žinomi iš pirmųjų lūpų.
„Turiu studentą sūnų, garbaus amžiaus mamą, todėl visos problemos, kurios kyla tiek jaunimui, tiek garbaus amžiaus žmonėms, man žinomos. Atsižvelgdami į tuos poreikius mes su partneriais iš Latvijos įdiegėme į visas transporto priemones bevielį ryšį, bus galima pasikrauti telefonus, visi autobusai bus žemagrindžiai, todėl senyvo amžiaus, su negalia žmonėms nebus problemų. Paslaugūs, mandagūs, tvarkingi vairuotojai padės negalią turintiems keleiviams įvažiuoti, jiems bus specialiai skirtos vietos. Visose transporto priemonėse yra kondicionavimo sistemos“, – žadėjo V.Dapkus.
Ar taip tikrai bus, įsitikinti bus galima jau nuo trečiadienio. Mažesnieji autobusai, aptarnausiantys privežamuosius maršrutus ir pirmieji pasiekę Vilnių, kainavo per 6 mln. eurų. Didieji, kurių dar nėra, – brangiau, apie 13 mln. eurų.
Vilniaus savivaldybė konkurso metu vertino vieno kilometro savikainą ir pirko tam tikrą kilometrų skaičių. Naujuose autobusuose galios tie patys bilietai, keleivius tikrins ta pati keleivių kontrolė, bilietus bus galima įsigyti ir iš vairuotojo.
Vilniaus miesto savivaldybė yra paskelbusi ir dar vieną konkursą, kurio metu tikisi išperkamosios nuomos būdu įsigyti 150 naujų autobusų už maksimalią 40,5 mln. eurų kainą. Konkursas turėtų baigtis rugsėjį.