Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Edmundas Balčikonis: „Start Karma“ tiesia kelią investuotojų link

Pasklidusi žinia, kad vienas įdomiausių įvykių Lietuvos „startupų“ padangėje – tai „Login“ konferencijoje savo veiklos pradžią trimituosianti „Start Karmos“ „startupų“ akademija, kurios tikslas – mažiau nei per keturis mėnesius programos dalyviams suteikti žinių ir įgūdžių, padėsiančių atskleisti spartuolių potencialą ir užtikrinti jų veiklos sėkmę. Plačiau pasikalbėti apie „Start Karma“ susitikome su akademijos vadovu Edmundu Balčikoniu, kuris „startupų“ užkulisiuose – toli gražu ne naujokas.
Edmundas Balčikonis
Edmundas Balčikonis

– Kad mažai girdėjusiems apie „StartKarma“ nekiltų klausimų, kas tai yra, prašome E. Balčikonio apie tai daugiau papasakoti. 

– Prieš 6 metus su draugais pradėjome kurti pirmuosius „startupus“. Tuomet Lietuvoje suprantančių šį reiškinį buvo nedaug, kol vos per keletą metų tai tapo reikšminga verslo pasaulio dalimi. Galiausiai atsirado ir pirmosios lietuvių sėkmės istorijos, įkvėpusios daugybę entuziastų, kurie šiandien aktyviai domisi „startupų“ kūrimo galimybėmis.

Puikiai pažindamas startuolių ir jiems prijaučiančių žmonių bendruomenę, pastebiu, jog daugumai jų „koją pakiša“ ne idėja, o žinių ir patirties stoka. Kaip išvystyti idėją iki rinkai tinkamo produkto, struktūrizuoti „startupo“ veiklą ir pan. Vien išmanyti verslo vadybą nepakanka – būtina suvokti specifinius „startupo“ įmonės valdymo principus. 

Žinių stoka ir dėl to daromos klaidos gali kainuoti itin brangiai. Investuotojai dažnai gaišta laiką, vertindami pilnai neparengtus ir nesubrandintus produktų pristatymus, arba atsisako projekto į jį neįsigilinę, taip „uždarydami duris“ didelį potencialą turintiems verslams. 

Todėl kartu su „S2 Partners“, „AAA Law Firm“, „Verslia Lietuva“, „StartupHighway“ ir kitais „startupų“ bendruomenės senbuviais įkūrėme pelno nesiekiančią organizaciją „Start Karma“, kurios tikslas kryptingai plėtoti „startupų“ ekosistemą. Projekto ašis yra „Start Karma“ akademija, tačiau suteiksime ir kitokio pobūdžio pagalbą potencialiems startuoliams: „koučinsime“, plėsime jų tikslinį pažinčių ratą ir suvesime su reikiamais žmonėmis.

– „Akademija“ stiprus žodis. Įdomu, kas slypi už jo?

– Tai keturių etapų mokymai, apimantys startuoliams svarbias rinkos vertinimo, dizaino, teisės bei rinkodaros temas. Kryptingai dirbdami pagal mūsų pateiktą metodinę medžiagą, dalyviai per mažiau nei keturis mėnesius galės susikrauti tokį žinių ir patirties bagažą, koks paprastai sukaupiamas per kelerius metus. Galutinis mokymų tikslas – paruošti „startupus“ tolesniems veiklos etapams, t.y., dalyvavimui verslo akceleratoriuje bei investicijų pritraukimui iš verslo angelų ir rizikos kapitalo fondų.

– Kaip manote, kodėl „Start Karma“ turėtų patraukti pradedančių startuolių dėmesį?  

– Visų pirma todėl, kad tai mūsų mentalitetui ir kultūrai adaptuota programa, grindžiama pasaulyje pripažintų šios srities profesionalų ir mokslininkų metodais, pavyzdžiui, E. Ries „Lean Startup“, S. Blank „Customer Developement Methodology“ ir A. Osterwalder „Business Model Canvas“. Dalyvaudami „Start Karma“ akademijos mokymuose, startuoliai žingsnis po žingsnio susipažins su reikiama medžiaga ir bendraminčiais, su kuriais ateityje galbūt suburs komandą. 

Džiaugiuosi mūsų suburta komanda, kurioje jau turime teisės, rinkodaros, dizaino bei vadybos specialistų, taip pat daugmums talkinančių išorinių ekspertų, kurie prisideda konsultacijomis.

Antra, „Start Karma“ neapsiriboja vien mokymais. Džiaugiuosi mūsų suburta komanda, kurioje jau turime teisės, rinkodaros, dizaino bei vadybos specialistų, taip pat daug mums talkinančių išorinių ekspertų, kurie prisideda konsultacijomis.

– Koks tolimesnis žingsnis laukia „startupų“, baigusių „Start Karma“ akademiją?

– Logiška „Start Karma“ mokymų tąsa – komandų dalyvavimas „StartupHighway“ – pradedančių verslų akceleratoriaus – atrankoje. Ilgalaikėje perspektyvoje mūsų absolventai patys rinksis tolesnes veiklos strategijas. Kitaip tariant, visų lauks iššūkiai, kurie privers kūrybiškai mąstyti ir tikslingai veikti, ir, be abejo, mūsų pagalba kita forma tol, kol jos startuoliams reikės. 

– Jau 6 metai, kai žodis „startupas“ tapo svarbia gyvenimo dalimi. Kaip ši veikla jus pakeitė?  

-Patirtis augo geometrine progresija, o šiandien džiaugiuosi, kad galiu ja dalintis su kitais. Tai tapo esmine mano gyvenimo dalimi. „Startupe“ niekas nenurodinėja, ką ir kaip turi daryti. Laisvė veikti kartu ir gąsdina, ir suteikia labai daug pasitenkinimo. Man labai patinka darbo „plotis“ – tiek iš verslo, tiek iš techninės pusės. Reikia išmanyti visko bent po truputį – nuo pardavinėjimo iki įmonės įregistravimo. Svarbu suprasti, kad darbas „startupe“ ne kiekvienam – daugeliui žmonių nežinomybė, didelė rizika, ilgą laiką gaunamas mažas atlyginimas už atliekamą didelį darbą yra nepriimtina. Bet tokios aplinkybės padeda suprasti, ką ištiktųjų nori daryti gyvenime, o nesėkmės – tėra pamokomos siekiant tikslo.

– Nuo ekonomikos augimo neatsiejamas verslo vaidmuo. Kokios esate nuomonės apie Lietuvos „startupų“ ekosistemą ir kokią matote jos nešamą naudą?

– Esu labai geros nuomonės, nors ekosistema dar tik formuojasi, vyksta daug pokyčių ir trūksta stabilumo. Mūsų „startupų“ industrija, jei galima taip pavadinti, per pastaruosius metus parodė puikius rezultatus. Juk anksčiau jos net nebuvo! Pažvelkite į „Startup Lithuania“ internetinį puslapį, kitas žiniasklaidos priemones ar „startupų“ renginius. Be valstybės ar ES pinigų, be daugybės metų patirties, kurią, pavyzdžiui, sukaupusi turi Lietuvos pramonė, praktiškai iš niekur Lietuvoje susikūrė nauja verslo rūšis. „Startupai“ į verslo kūrimą įtraukė daug naujų žmonių, ypač jaunimo, dėl kurio nedarbo ir emigracijos taip visi jaudinasi. Kad ir kaip vertintumėte, kol kas dar kuklias Lietuvos „startupų“ generuojamas pajamas ir sėkmės istorijas, vertinimas turėtų būti tik vienas – teigiamas. Jei turite idėją – imkitės jos, dabar pats geriausiais laikas.

– Gyvename laikais, kai viskas perkama ir parduodama. Mokėti parduoti savo idėjas yra svarbu. Ko gero, panašiai galime pasakyti ir apie „startupų“ gyvenimą. Ar galėtumėte duoti keletą patarimų, kaip parduoti ir iš to užsidirbti?  

– Patarimų yra daug, tad jų į tris sakinius nesudėsi. Tai ir yra priežastis, kodėl visiems rekomenduoju dalyvauti „Start Karma“ akademijoje.

Vieni pardavimuose bus geresni nei kiti, tačiau, dedant pakankamai pastangų, viskas išmokstama. Svarbu kiekvieną diena praktikuotis, mokytis iš savo klaidų ir prašyti patarimų. Internete pilna puikios informacijos, pritaikytos visoms verslo šakoms, tad pradėčiau nuo elementarios paieškos pamokymų iš būtent jums reikiamos srities specialisto ir sekčiau jo siūlomais žingsniais.

Svarbu suvokti, kad visi kažką pardavinėjame kiekvieną dieną, tik skirtingose buitinėse situacijose. Pavyzdžiui, norite susitikti kitoje vietoje nei jūsų draugas, tuomet stengsitės jam patraukliai pateikti visą jūsų mėgstamos vietos sukuriamą vertę. „Startupo“ idėjos pardavinėjimo renginiuose ar investuotojams principas toks pat, tik reikia apmąstyti ir išskirti argumentus, pritaikytus būtent tai situacijai ir žmonėms, su kuriais bendraujate. Jei nežinote, nuo ko pradėti – klauskite ir kuo atidžiau klausykitės savo klientų ar investuotojų. Pastarieji paprastai išsamiai paaiškina, kokie jų poreikiai. Gali būti, kad jūsų produktas – jų problemos sprendimas ir kelias į didesnius pelnus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs