Netinkama vieta startupo kūrimui
Įdomus klausimas: kodėl vieni miestai tampa startupų centrais, o kiti – ne? Akivaizdu, dėl tų pačių priežasčių, kodėl skirtingos pramonės šakos randasi skirtingose vietose. Pavyzdžiui, Klaipėdoje klesti jūrininkystė. Nes ten aukšti jūrininkystės standartai: žmonės metai iš metų verčiasi šia veikla, yra vystomos jūrininkystę palaikančios pramonės šakos, galiausiai, būdamas jūrininku, ten sutiksi žmones, kurie dalinsis panašiais interesais bei patirtimi. Todėl startupo kūrimui būtina pasirinkti tokią vietą, kurioje jaustumeisi kaip žuvis vandenyje.
Tam puiki vieta yra Vilnius. Abejojantiems trumpai priminsime, jog čia greičiausias internetas Europoje, Lietuvos universitetų absolventai pasižymi, kaip aukštos kvalifikacijos IT inžinieriai, o verslą, pasak, Roko Tamošiūno (verslų akceleratoriaus „StartupHighway“ vadovo) su teisininkų pagalba įkurti galima per 24 valandas.
Gali skambėti keistai, tačiau palyginti maža Lietuvos rinka turi savų privalumų, nes bet kokį rimtesnių ambicijų turintį verslą skatina žvalgytis ir eiti svetur. Startupas iš karto pradeda kurti plėtros planus į užsienio rinkas. Taip pat mažesnėje rinkoje greičiau patikrinsite produkto tinkamumą ir sutaupysite pinigų rinkodarai.
Žinoma, yra ir kitos verslui tinkamos vietos, pavyzdžiui, Europos startupų sostine vadinamas Londonas ar JAV esantis vienas garsiausių pasaulio mokslo ir technologijų parkų Silicio Slėnis. Todėl renkantis svarbu teisingai įvertinti galimybes.
Edmundas Balčikonis, startupo „Gigbasket“ (portalo skirto darbų paieškos organizavimui http://www.gigbasket.com/ ) bendraįkūrėjas, Silicio slėnyje praleidęs keturis mėnesiu tikina, jog ten startupą kurti nėra lengviau. Jaunasis verslininkas pasakoja, kad Silicio slėnyje labai sunku susirasti gerų programuotojų. „Jeigu neturi sparčiai augančios vartotojų bazės, esi niekam neįdomus. Ir apskritai užsieniečiams sunkiau gauti investicijas“, tęsia E. Balčikonis.
Lėtas paslaugos ar produkto išleidimas į rinką
Jeigu tik kas imtų jūsų ir paklaustų, kodėl atidedate darbus rytojui? Atsakymas būtų paprastas, nes kažkas turi atsitikti ar būti padaryta pirmiau. Galimas dalykas.
Bet taip jau nutiko, kad startupo esmė – greitas kompanijos augimas, todėl produkto ar paslaugos pirminis išleidimas į rinką neturėtų užtrukti per ilgai.
Tikslas yra „neužsižaisti“ su detalėmis, nes kuo labiau atidėliojame sprendimo priėmimą, tuo labiau nesąmoningai manome, jog jis yra svarbus, pavyzdžiui, mėnesius trunkantis kompanijos logotipo kūrimas.
Vieno sėkmingiausių verslo akceleratorių pasaulyje – „Y Combinator” – įkūrėjas Paul Graham savo esė pasakoja, jog „Reddit“ kompanija (socialinis žinių portalas, sulaukiantis 400 milijonų unikalių lankytojų per mėnesį) nuo pat veiklos pradžios dar 2006 m. drąsiai diegė naujoves ir tobulino portalą pagal vartotojų atsiliepimus.
StartupHighway – „startupų“ akceleratorius. Didžiausios startupų klaidos (1 dalis)