Alma Latvytė – apie deimantų tikrąją vertę ir brangakmenių pasaulio užkulisius

Deimantai ne veltui tituluojami brangakmenių karaliais – jie simbolizuoja amžiną meilę, ištikimybę ir stiprybę. Jų trokšta visos moterys, o vyrams jie dažnai tampa tiesiausiu keliu į damų širdis. Kol daugumai brangakmenių pasaulis atrodo paslaptingas ir neatrastas, verslininkei, gemologei Almai Latvytei jis – įprastas, kasdienis, bet vis dar kupinas didžiulių iššūkių.
Alma Latvytė
Alma Latvytė / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Keliolika metų žinias ir patirtį kaupusiai lietuvei šiandien atviros pagrindinių deimantų biržų durys. Tad jos gyvenimas primena nesustojančią karuselę, kai dieną ji pradeda Vilniuje, o popiet jau gali atsidurti verslo susitikime Milane ar Izraelyje.

Nors verslininkės dienotvarkė suplanuota minučių tikslumu, Alma, atrodo, spėja nudirbti ne tik numatytus, bet ir papildomus darbus. Daug reikalų ji sutvarko skrisdama lėktuvu, kuriame ir pailsi, ir susidėlioja visas mintis. O nuolatinės kelionės iš vienos šalies į kitą, pokalbiai su deimantų biržų ekspertais jai tapo įprasta dienos rutina. Net ir į fotosesiją Alma atvyko tiesiai iš Rygos ir jau kalbėjo apie planus ryte skristi į didžiausią Šveicarijos miestą – Ciurichą.

Ne veltui sakoma, kad deimantai – geriausi moterų draugai, be jų nė dienos nepraleidžia ir pati Alma. Tiesa, į šiuos akmenis ji žvelgia kitomis, gemologės – brangakmenių ekspertės – akimis. Su didele aistra moteris 15min skaitytojams atskleidžia šio verslo subtilybes ir nepaprastą gemologo kasdienybę.

– Alma, iš jūsų pasakojimo susidaro įspūdis, kad gemologo diena trunka 24/7. Papasakokite, kokia ji iš tiesų.

– Ji prasideda gana anksti, mėgstu jausti dienos pulsą. Be to, mano veikla reikalauja nuolatinio domėjimosi, kas vyksta pasaulio deimantų biržose, ką naujo rinkai pasiūlė nišiniai juvelyrikos meno kūrėjai. Mano įkurta profesionalių juvelyrų komanda dirba visame pasaulyje, tad kasdien tenka bendrauti su dešimtimis žmonių Izraelyje, Belgijoje, Italijoje, Prancūzijoje. Neretai pusryčiauju Vilniuje, pietauju su klientais Milane, o prie vakarienės stalo vėl sėdu namuose. Geriausiai pailsiu keliaudama, tuomet ir visas dienos mintis susidėlioju į tinkamas vietas.

Nubundu ir einu miegoti su kompiuteryje įjungtomis lentelėmis. Nematoma mano darbo pusė reikalauja itin didelio kruopštumo. Renkuosi gaminių dizainą, ieškau brangakmenių, analizuoju jų sertifikatus, o kai atrinkti akmenys galiausiai pasiekia gamintojus, laukia pati atsakingiausia darbo dalis. Turiu išskirti tuos, kurie yra „gyvi“ ir tinkami tapti aukštosios juvelyrikos kūriniais.

– Esate verslininkė, gemologė, kuo jūsų darbas ypatingas ir skiriasi nuo įprastų?

– Gemologo veiklai idealiai tinka posakis: „Esi viešai įvertinamas už tai, ką niekam nematant darai užkulisiuose.“ Verslo pasaulyje sukuosi jau kelis dešimtmečius, tačiau, kai prieš keliolika metų nutariau nerti į žėrintį brangakmenių pasaulį, puikiai supratau, kad jo subtilybių turėsiu mokytis ilgai ir atsakingai.

Esu baigusi gemologijos mokslus Antverpene, tačiau visada pabrėžiu, kad svarbiausia šioje veikloje yra ne diplomas, o patirtis.

Įsivaizduokite, Izraelio deimantų biržoje dirba virš 3200, Antverpene – apie 2000, Niujorke – 2000 deimantų ekspertų. Tai nereta, bet tikrai išskirtinių savybių reikalaujanti profesija. Pirmiausia, specialistas privalo turėti žinių apie brangakmenius. Šioje srityje negali būti klaidų, nes jų kaina – didžiulė.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Alma Latvytė
Luko Balandžio / 15min nuotr./Alma Latvytė

Pavyzdžiui, kartą reikėjo, kad laboratorija įvertintų kašmyro spalvos safyrą. Net vyresnieji ekspertai, kuriuos drąsiai galima vadinti savo srities vilkais, buvo tikri, kad tai yra nekaitintas kašmyro spalvos safyras. O tik brangia įranga pavyko išsiaiškinti, kad šis akmuo visgi buvo kaitintas.

– O kaip jūsų gyvenime apskritai atsirado deimantai?

– Viskas įvyko atsitiktinai. Kai prieš dvylika metų sukausi langų stiklų versle, buvau paviliota brangakmenių spindesio. Pati turėjau nemažai papuošalų, bet iki tol vertinau juos, kaip tai daro daugelis moterų, pagal grožį (šypsosi), o po to ėmiau domėtis jų tikrąja verte. Tai tapo ne tik mano verslu, bet ir gyvenimo būdu.

– Brangakmenių pasaulis ir jo užkulisiai daugeliui žmonių yra didelė paslaptis. Atrodo, kad tai – moterų pasaulis, o kur moterys, ten – konkurencija. Kokia ji yra šiame versle?

– Priešingai, tai – visiškai vyrų pasaulis, bet jame mažai svarbi lyties sąvoka, nes svarbiausia yra profesionalumas. O konkurencija čia – kaip ir visur. Intrigų netrūksta nė vienoje veikloje, tad nemanau, kad jų brangakmenių pasaulyje daugiau.

Nepamirškime to, kad akmenys savyje saugo milijonų metų senumo istorijas, jie iškasami labai sudėtingu būdu, todėl, norint užsiimti šiuo verslu, reikia milžiniškų kaštų. Šioje rinkoje visi gali pasiūlyti tuos pačius brangakmenius – skiriasi tik jų marža. Natūralu, kad mažos rinkos atstovai turi būti lankstesni.

Aš turiu išrankių ir daug apie brangakmenius nusimanančių klientų, tuo nuoširdžiai didžiuojuosi. Labai malonu dirbti su kosmopolitišku žmogumi, apkeliavusiu pasaulį, mačiusiu ir išmanančiu išskirtinius deimantus, jų vertę bei kainą.

Kas mano klientai? Deimantų versle svarbiausia taisyklė – privatumas. Ir aš jos visada laikausi, bet pakanka pasakyti, kad tai žmonės, kurių pavardės mirga turtingiausių lietuvių sąraše.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Almos Latvytės parduodami papuošalai
Luko Balandžio / 15min nuotr./Almos Latvytės parduodami papuošalai

– Su kuo tenka susidurti moteriai, vadovaujančiai tokiam verslui?

– Aš taip stipriai myliu savo darbą, tiek visko dar noriu išmokti ir sužinoti, kad sunkumų tiesiog nebepastebiu, nes juos vertinu kaip laiptelius, vedančius į aukštumas.

Nemanau, kad profesionalu guostis ar verkšlenti, kaip sunku įsitvirtinti deimantų pasaulyje mažos šalies atstovui, moteriai ar stipraus užnugario neturinčiam verslininkui. Juk apie iššūkius, su kuriais susiduriama siekiant užsibrėžtų tikslų, ne ką mažiau gali papasakoti ir gydytojas, ir žurnalistas, ir virtuvės šefas.

– Sakoma, kad deimantai – geriausi moterų draugai, tačiau tokia dovana ne ką mažiau ir pakeičia moteris. Kokių savybių jus privertė įgyti šis verslas?

– Svarbiausia savybė, be kurios šioje veikloje nepajudėsi iš vietos, tai – kruopštumas detalėms. Įžengiau į brangakmenių pasaulį jau būdama subrendusi, susiformavusi asmenybė, iki tol gyvenime mačiusi ir šalto, ir karšto, ragavusi įvairių verslo subtilybių.

– Mąstant stereotipiškai, deimantų, kaip ir pramogų pasaulyje, kuriame sukasi pinigai, verslininkai, turėtų būti daug pavydo, apgaulės. Kaip moteris, atsidūrusi tokiame pasaulyje, prisitaiko?

– Žodžio laikymasis yra svarbiausias ir esminis aspektas – bent kartą jį sulaužęs, tu iškrisi iš žaidimo visam laikui. Tokios taisyklės galioja tiek vyrams, tiek moterims, be to, jos daug ką pasako. Mane supa duoto žodžio bet kokia kaina besilaikantys žmonės – tikri savo srities ekspertai. Galbūt todėl, kad ir pati esu tokia.

– Gemologas turi turėti daug žinių apie fiziką, chemiją, istoriją, tad neabejoju, kad ne kiekvienas, net ir labai norėdamas, gali ryžtis tokiam mokslui. Kiek laiko turėjo praeiti, kol supratote, kad galite save vadinti tikra deimantų eksperte?

– Jūs esate visiškai teisi – žinios yra būtinos, kaip ir nuolatinis jų tobulinimas, jei dairaisi į didesnes rinkas, o ne tik į vietinę. Tik mažoje šalyje specialistui gali būti nutiestas raudonas kilimas vien išgirdus, kad jis yra gemologas ir per jo rankas praeina milijonų vertės akmenys. Tačiau realybė yra kitokia, o pompastikos joje – mažai.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Alma Latvytė
Luko Balandžio / 15min nuotr./Alma Latvytė

Pasaulyje yra trys svarbiausios deimantų laboratorijos: Niujorko, Antverpeno, Izraelio ir dar kelios mažiau reikšmingos. Jose dirba žmonės, kurie vertina akmenis, pasitelkdami sudėtingą įrangą – itin jautrius mikroskopus. Tą patį akmenį vėliau patikrina ir kelios žmonių akys. Vienas asmuo per dieną gali peržiūrėti tik iki 10 brangakmenių, vėliau akys pavargsta ir prarandamas tikslumas. Šie žmonės vadinami gemologais.

Tiesa, gemologais vadinami ir Indijoje dirbantys tūkstančiai žmonių, kurie tiesiog rūšiuoja akmenukus pagal spalvą, formą. Tiesiai šviesiai pasakius – tai yra juodas ir prastai apmokamas darbas. Taigi, visi šie žmonės yra gemologai, bet jų netituluojame deimantų karaliais ar karalienėmis.

Tikras deimantų ekspertas laiduoja tarp kliento ir akmens, kuris ilgiems metams tampa ne tik jo stiliaus dalimi, bet ir vertinga investicija.

– Neabejoju, kad sukantis tokioje srityje reikia nuolat bendrauti su kitais žmonėmis, daug keliauti. Kokia pažintis jums buvo pati svarbiausia?

– Visos pažintys, susijusios su deimantų pasauliu, vienaip ar kitaip yra svarbios. Kartais juokaudama sakau klientams, kad kiekvienas save gerbiantis žmogus turi savo terapeutą, nekilnojamojo turto agentą ir savo juvelyrą.

– Moterys dažnai, jei ne tiesiogiai, tai paslapčia bando įtikinti vyrus padovanoti joms deimantus. Ką svarbaus, be jų grožio, turėtų žinoti kiekviena, norinti sulaukti tokios dovanos?

– Dabar į brangakmenius galiu pažvelgti tiek iš pardavėjo, tiek iš pirkėjo pozicijos. Moteris, neturinti vyro, perka tai, kas jai patinka ir ką gali sau leisti. Bet šiandien dauguma mano pirkėjų yra vyrai. Kai jie perka dovaną savo mylimoms moterims, joms tikrai nereikia nieko apie ją žinoti (juokiasi). Vyrai nori stebinti, per papuošalus parodyti savo jausmus. Mane jaudina ir visada jaudins, kai matau jų akis, renkant savo moteriai tą didžiulę laimę suteikiantį dirbinį.

Žvelgiant į deimantą lengva apsigauti. Žvilgantis, gražus akmenėlis jau amžių amžius vertinamas kaip prabangos etalonas. Ir ne veltui. Kiečiausias ir rečiausias natūralus mineralas gali būti laikomas ne tik išskirtine dovana, kurią gali įteikti žmogus, bet ir pačia žeme. Turbūt mažai kas susimąsto, kad ant kaklo kabantis ar žiedą puošiantis deimantas randamas kur kas sudėtingiau nei lietuviškieji gintarai.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Alma Latvytė
Luko Balandžio / 15min nuotr./Alma Latvytė

Kristalų neišskalauja jūra, jie kasami šimtų metrų ar net kilometrų gylio krateriuose. Laiko, praleisto po žeme, deimantus kasančių mašinų dydis ir iškasamų karatų kiekis nedovanotai neproporcingas – vienoje tonoje rūdos deimantų randami vos keli gramai. Jų tapimas brangakmeniais – taip pat sudėtingas procesas, vertas kelių, net keliasdešimties valandų. Viskas priklauso nuo deimanto formos. Deimantai visada bus pasitikėjimo, moteriškumo, elegantiškumo simbolis ir pabrėš tam tikrą statusą.

– Žvelgiant iš gemologės perspektyvos, kodėl verta investuoti į deimantus? Gal yra kitų brangakmenių, kurie kur kas labiau vertingesni?

– Patys vertingiausi brangakmeniai yra tiesiog neįperkami – jie saugomi muziejuose arba privačiose saugyklose. O deimantai niekada nenusidėvės, nepraras savo vertės, gali būti, kad neišbrangs keliais kartais, bet visuomet išlaikys savo vertę.

– Koks yra jūsų klientas?

– Išrankus, išmanantis brangakmenių pasaulį ir puikiai suvokiantis tikrąją jų vertę. Kiekviename versle yra įvairių klientų, nepriklausomai nuo pobūdžio. Visgi kadangi kalbame apie aukštosios juvelyrikos dirbinius, kone visi šiame versle besisukantys asmenys itin vertina kokybę ir suvokia apie nesenstančią, tik kylančią dirbinių vertę.

Reikia suvokti tai, kad, pirmiausia, šioje srityje vyrauja labai stipri kontrolė. Tarkime, neįmanoma, jog deimantų rinkoje dingtų bent vienas akmenėlis. Viskas yra griežtai stebima bei normuojama. Žinoma, kokybę ir saugumą klientui užtikrina prekės ženklas. Mūsų šalyje veikia ir Lietuvos prabavimo rūmai, kuriuose dirba išskirtinės kvalifikacijos specialistai. Ši patikima institucija gina tauriųjų metalų ir brangakmenių vartotojų, gamintojų bei tiekėjų teisėtus interesus.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Almos Latvytės parduodami papuošalai
Luko Balandžio / 15min nuotr./Almos Latvytės parduodami papuošalai

– Dirbant tokį darbą, tikiu, reikia gerai išmanyti ir žmonių psichologiją. Su kokiais klientais bendrauti sunkiausia?

– Nėra tokio kliento, į kurio širdį nerasčiau kelio (šypsosi). O klientui labai svarbus patikimumas. Pirmiausia, perkamas būtent jis.

– Kokie jūsų ateities planai, susiję su verslu, jo plėtra?

– Šiuo metu Baltijos šalyse atstovauju garsiausiems pasaulio aukštosios juvelyrikos ir elitinių šveicariškų laikrodžių prekės ženklams. Planų bei iššūkiu turiu daug ir didelių, bet netikiu, kad sėkmė patiekiama ant auksinio padėklo, tad visada vadovaujuosi principu, jog garsiai išsakytos svajonės ne visada virsta realybe. Apie jas bus galima pašnekėti, kai jos jau bus įgyvendintos (šypsosi).

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų