Automobiliai pusnuogių merginų fone – masalas nepilnaverčiams vyrams?

Iš reklamos plakato vylingai žvelgianti ant mašinos kapoto prigludusi gražuolė, automobilių pristatymuose naujas mašinas pristatančios ar juos gundančiais judesiais plaunančios apsinuoginusios merginos – įprastas rinkodaros triukas, skirtas privilioti vyriškąją auditoriją. Netikėta psichoterapeutų išvada – tokia reklama labiausiai paveikia nepilnavertiškumo kompleksų kamuojamus vyrukus.
Renginio akimirka
Tokia reklama labiausiai paveikia nepilnavertiškumo kompleksų kamuojamos vyrukus. / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.
Temos: 2 Reklama Moteris

Pasak psichoterapeuto Dainiaus Stasiūno, tokia reklama, kurioje sugretinamas automobilis ir patraukli, savo fizinius privalumus išryškinanti mergina, sudaro įvaizdį, kad turėdamas šį komplektą vyras gali jaustis „kietas“. Ši tradicija reklamoje tęsiasi jau ne vienerius metus.

„Ko reikia „kietam“ vyrukui? Kaip buvusioje „Marlboro“ reklamoje, jam reikia žirgo, džinsų, kaubojiškos skrybėlės ir merginų. Šiuo atveju lygiai tas pats – tik čia žirgą atstoja automobilis“, – teigė D.Stasiūnas.

Pasak psichoterapeuto, tokios reklamos paveikiausios nepilnavertiškumo jausmą turintiems vyrams.

„Jei žmogus jaučiasi nepakankamai pilnavertis gyvenime, darbe ar šeimyniniame gyvenime, įsigijęs automobilį jis įgyja daugiau laisvės, pasitikėjimo savimi. Laisvės fenomenas – žmogus, įsigydamas automobilį gauną teisę rinktis, todėl pasąmonėje galvoja, kad galbūt jis gaus tokią pat gražią merginą“, – tikina D.Stasiūnas.

Gydytojo teigimu, nevertėtų sureikšminti moters įvaizdžio pateikimo panašaus pobūdžio reklamose. Pasak D.Stasiūno, tokios reklamos ne diskredituoja moterį, o padeda atkreipti dėmesį į grožį ir tarsi garantuoja, kad reklamoje pavaizduota moteris sutiktų sėstis į pardavinėjamą automobilį.

„Šiuo atveju kalbama apie didelius pinigus: į automobilių gamybą investuojami didžiuliai pinigai, todėl stengiamasi kaip nors parduoti prekę. Iš vienos pusės toks moters pateikimas reklamoje gali atrodyti šiek tiek amoralus, iš kitos pusės technika, motociklai, gražūs automobiliai yra neatsiejami nuo kitokio grožio, taip pat ir nuo moters grožio. Graži moteris šiuo atveju yra kaip gero produkto garantija“, – kalbėjo psichoterapeutas.Iš vienos pusės toks moters pateikimas reklamoje gali atrodyti šiek tiek amoralus, iš kitos pusės technika, motociklai, gražūs automobiliai yra neatsiejami nuo kitokio grožio, taip pat ir nuo moters grožio. Graži moteris šiuo atveju yra kaip gero produkto garantija.

D.Stasiūnas pastebi, kad moters įvaizdžio, kaip kokybiško produkto garantijos, naudojimas yra būdingas ne tik automobilių rinkodaroje: populiarius kalendorius su apsinuoginusiomis merginomis leidžia padangų, statybinių prekių gamintojai – gražios merginos reklamose tampa papildomu masalu pritraukti klientus, nors jos ir neturi tiesioginio ryšio su minėtomis prekėmis.

„Tai yra paprasčiausias reklaminis triukas ir šis triukas veikia, todėl pardavėjai ir gamintojai jo griebiasi“, – teigė D.Stasiūnas.

Moteris – kaip įrankis privilioti klientą

Lyčių studijų centro lektorės Lijanos Stundžės nuomonė apie moters įvaizdį automobilių reklamose – griežtesnė. Pasak lektorės, moteris panašiose reklamose dažniausiai yra žeminama, nes traktuojama kaip daiktas, masalas.

„Ši tendencija yra nesusipratimas, nes moteris ir automobilis – visai nesusiję dalykai. Kai moteris reklamuoja drabužius ar kvepalus – tai yra visai kas kita. Automobilį mes renkamės pagal techninę charakteristiką, spalvą ir kitus dalykus, o šiu atveju mergina, moteris yra kaip puošmena, kaip daiktas, skirtas privilioti klientą“, – teigė L.Stundžė. Lektorės teigimu, klientas, įsigijęs automobilį, yra apgaunamas – su preke jis iš tikrųjų kartu negauna „papuošalo“ – moters.

L.Stundžės teigimu, automobilių reklamos dažniausiai orientuotos į vyriškąją auditoriją dėl to, kad pasaulyje dar gajus stereotipas, kad automobilius vairuoja vyrai, kad automobiliai susiję su galia, agresija.

L.Stundžė teigia kartu su savo studentais jau daugiau nei 10 metų stebinti reklamos turinį – jis per tą laiką pakito nedaug, moteris reklamai buvo išnaudojama tiek anksčiau, tiek dabar. Pavyzdys – nemažėjantis „Olialia mergaičių“ kultas. Lektorė pastebi, kad šiais laikais žiūrovas reklamą ima vertinti vis kritiškiau.

„Dabar moterį žeminanti reklama yra ribojama. Pradžia buvo „Krekenavos agrofirmos“ reklama  „Kai norisi mėsos“, po kurios pasirodymo kilo didelis skandalas, žmonės ėmė kreiptis į lyčių lygių galimybių kontrolierę“, – prisiminė L.Stundžė.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Renginio akimirka
Renginio akimirka

Graži moteris automobilyje – vyro statuso išraiška

Lietuvoje galima rasti ir naujų automobilių pristatymo variantų, į kuriuos pritraukiama moteriška auditorija bei iš vyrų neatimama galimybė akis paganyti į naujas mašinas ir apsinuoginusias gražuoles. Vienas pavyzdžių – gegužės pabaigoje įvykusio naujo „Audi A6“ modelio pristatymas, kuriame taip pat buvo demonstruojamos naujos papuošalų, suknelių ir bikinių kolekcijos.

„Gražuolės nebuvo apsinuoginusios, jos demonstravo bikinius, mes ne specialiai jas nurengėme. Tai buvo bendras įvairių prekių grupių pristatymas. Kadangi automobiliai gražiausiai atrodo salonuose, todėl ir kilo idėja pristatymą rengti automobilių salone “, – teigė „Audi“ ir „Volkswagen“ atstovų Lietuvoje UAB „Moller Realty“ rinkodaros koordinatorė Jurga Švilpauskienė.

Pasak J.Švilpauskienės, toks pristatymo modelis buvo pasirinktas norint pritraukti didesnę moterišką auditoriją, pristatyti po vienu stogu aktualiausias naujienas ir parodyti, jog „gali būti madinga ne tik suknelė, bet ir automobilis“.

„Automobilinėse parodose merginos automobilius puošia, jos pritraukia akį. Visi stengiamės kuo nors išskirti savo prekę. Iš vyrų pozicijos tai yra labai natūralu ir suprantama – vyrui automobilis yra jo paties statuso išraiška, graži moteris automobilyje – taip pat jo statuso išraiška. Natūralu, kad tai yra jo siekiamybė. Jam ypatingai malonu matyti tas abi siekiamybes vienoje vietoje“, – įsitikinusi rinkodaros koordinatorė.

Rinkodaros koordinatorės teigimu, automobilių reklamose ir pristatymuose moteris naudojama kaip puošmena. Ar tai nežemina pačios moters, pasak J.Švilpauskienės, yra ginčytinas klausimas ir viskas priklauso nuo reklamos pateikimo būdo. „Tai turėtų būti estetiška ir gražu, jokiu būdu ne tiesmuka, ne kičas – aš labai prieš tokį dalyką“, – patikino J.Švilpauskienė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis