Jų istorija prasidėjo dar 1997 m., nuo festivalio „In Vogue Vilnius“, „Auksinės sagos“ laimėjimo. Ir sėkmingai tęsiasi iki asmeninių prekių ženklų kūrimo ir šviežio žvilgsnio į lokalią madą, tapusią dueto vizitine kortele.
Lokalios mados idėją vystančios Ieva ir Jolanta Lietuvos mados pasauliui geriausiai pažįstamos kaip „LT Identity“ ir „Baltai“ prekių ženklų kūrėjos. Per pastaruosius dešimtmečius duetas į gyvenimą išleido daugiau kaip 30 kolekcijų, vienaip ar kitaip kalbėjusių Lietuvai ir apie lietuvius.
Kadangi nuveiktų darbų ir prisiminimų – daugybė, dizainerės sukvietė savo bičiulius pasižvalgyti kartu po visą jų kūrybos virtuvę, kurioje užvirė dar besikuriančios nepriklausomos Lietuvos mados kultūra ir tradicijos.
Tad reikšmingą kūrybos 20-mečio šventę Ieva Ševiakovaitė ir Jolanta Rimkutė į Užupio meno inkubatorių sukvietė savo artimiausius bičiulius.
Tarp jų – Jurgis Didžiulis, Aistis Mickevičius, Seržas Gandžiumianas, Marija Palaikytė, Jolanta Talaikytė, Reda Bžeskienė, Rimas Šapauskas ir kiti.
Susirinkusieji galėjo pabendrauti su kūrėjomis, pasiklausyti Jurgio Dižiulio dainų ir pasigaminti marškinėlius su dizainerių suskurtais antspaudais.
Dizaineres Ievą Ševiakovaitę ir Jolantą Rimkutę savo dainomis ir gera nuotaika sveikinęs Jurgis Didžiulis 15min sakė, kad tai, ką daro šios dizainerės yra unikalu.
„Tai yra geriausias gyvo paveldo pavyzdys. Vienas dalykas yra viską turėti po stiklu muziejuose, ir visai kita – gyvas paveldas. Mes matome, kaip galima į šiuolaikišką kontekstą integruoti tai, kas reprezentuoja ne tik mūsų madą, bet ir mūsų atmintį. Ir visa tai yra daroma teisingai, skoningai ir žiūrint į priekį, o ne atgal“, – apie kūrėjų darbus kalbėjo muzikantas J.Didžiulis.
Pasveikinti dizainerių dueto atėjo ir dizaineris Seržas Gandžiumianas, kuris teigė, kad net neįsivaizduoja Lietuvos mados be Ievos ir Jolantos.
„Jos užima stiprią poziciją ir iki šiol išlaiko savą idėjinę koncepciją ir tradiciją, kuri buvo sugalvota nuo pat kūrybinio dueto pradžios. Labai svarbu, kad jos yra ir būtų toliau. Jų projektas „LT Identity“ – vienintelis toks. Ir labai svarbu, kad tai ne tik drabužiai, bet ir tam tikras gyvenimo būdas“, – teigė S.Gandžiumianas.
Kad šios mados kūrėjos yra reikšmingos Lietuvos madai ir kultūrai pritaria ir mados tendencijų prognuozuotoja Marija Palaikytė.
„Tai labai nekuklus jubiliejus. O ypač Nepriklausomos Lietuvos madai. Dizainerių kuriami prekės ženklai „Baltai“, „LT Identity“ labai aiškiai akcentuoja ir orientuoja į lietuvišką identitetą. Prieš kelis dešimtmečius visi orientavosi tik į pasaulietinę kūrybą ir norėjo pabėgti nuo to lietuviškumo, neva tai neįdomu ir nesvarbu. Tai, ką darė šios kūrėjos buvo labai drąsus pasirinkimas – eiti identiteto kryptimi. O dabar globaliame mados pasaulyje visi pradeda atsigręžti į savo tapatybę, jo paieškas. Tai tapo pasauline tendencija, o mūsų kūrėjos ją puoselėja jau gerus 20 metų“, – kalbėjo M.Palaikytė.
Susirinkusiems sveikintojams antrino ir dizainerė Jolanta Talaikytė, kuri nuo pat Ievos Ševiakovaitės ir Jolantos Rimkutės kūrybos pradžios matė jų bendrą darbą ir tobulėjimą.
„Kiekvienas kūrėjas turi didelę įtaką ne tik mados pasauliui, bet ir visuomenei. Labai palaikau kūrėjus, kuriems svarbi su etnokultūra, savasties paieška, identitetu susijusi kūryba. Galvoju, kad Ieva ir Jolanta labai užaugo per tuos 20 metų. Galbūt jos anksčiau darė viską intuityviai, o dabar jau matyti didelė patirtis, stiprūs pamatai. Jos subrendo ir kaip asmenybės, ir kaip kūrėjos. Perėjo visus dizainerio profesionalo etapus – pradėjo nuo studijų, tada dalyvavo visokiuose projektuose, festivaliuose ir įsitvirtino kaip asmenybės“, – kalbėjo dizainerė J.Talaikytė.
Beje, Ieva ir Jolanta paminėti sukakties kvies ir savo gerbėjus. Dizainerės sako, kad gimtadienį reikia švęsti ir švęsti kūrybiškai, su draugais. Per „Dizaino savaitę“ jos pažada atverti savo studiją ir gegužės 6 ir 7 d. visus kviečia dalyvauti kūrybinėse dirbtuvėse, kuriose bus galima pasigaminti dovaną sau. Dovanos tikslas – apmąstyti ir aktualizuoti tautiškumą šiandien, kiekvienam, stilingai. Lietuviško tautinio kostiumo elementus bus galima panaudoti savo marškinėliams dekoruoti, o jų istorijas nešti į besikeičiančio miesto erdves.
Apie dizaineres
„Iš tiesų, kai pagalvoji, mes su Ieva, keleriais metais anksčiau baigę Seržas Gandžiumianas, Sandra Straukaitė, Juozas Statkevičius ir daugelis kitų kolegų realiai turėjome galimybę matyti, kaip kūrėsi ir patiems kurti dabartinę Lietuvos mados kultūrą. Pramonė, nors ir drebančiais pamatais, dar buvo įprastas reiškinys, kuriam dizaineriai kūrė kolekcijas. Mes buvome ruošiami dirbti fabrikams. Tada viskas ėmė keistis, pramonei liko gamyba, o mes tapome kūrėjais. Nuo ko pradėti? Buvo sunku, bet smagu. Galėjome patys diktuotis taisykles, o ši „nauja“ profesija mums tai leido daryti“, – pasakoja J.Rimkutė.
Festivaliai „In Vogue Vilnius“, „ArMada“, vėliau „Dienos mados savaitė“ sukūrė platformą pasirodyti Lietuvos dizaineriams, kurie tuo pačiu garsino dar jauną Lietuvos madą visame pasaulyje. Operos ir baleto teatre 1999 m. vykusiame paskutiniame „In Vogue Vilnius“ savo kolekcijas pristatė tokios legendos kaip Paco Rabanne, Nina Ricci, Pierre'as Cardinas ir Antverpeno mados mokykla. Lietuva tuo metu skaičiavo devintuosius nepriklausomybės metus.
„Pamenu, kai anuomet mūsų kolekcijos perukai, kurie dėl lėšų stygiaus buvo sulipdyti iš kaži kokių statybinių medžiagų, pradėjo pūkuotis ir tais pūkais padengė kaimynės dizainerės kolekciją. Ta kaimynė buvo N.Ricci! Nuo tada mados renginiuose atsirado atitvarai, kaip prevencija tokiems netikėtumams“, – prisimena I.Ševiakovaitė.
Lietuvos madai kuriantis, festivalių tradicija niekur nedingo. 2003 m. „Mados infekcijoje“ duetas debiutavo su dabar gerai pažįstamu prekių ženklu „LT Identity“. Būtent jis pastūmėjo dizaineres leistis į lokalumo paieškas, pritaikant jį šiuolaikiniam žmogui. Pirmojoje kolekcijoje publikai buvo pristatyti marškinėliai, džemperiai, plačios kelnės, pažemintu klynu, taip pat sijonai, sarafanai ir kombinezonai – aukštojoje madoje tada retai sutinkami drabužiai.
„Gilinomės į tautiškumo temą, o ten – žmonės. Ne prabangios medžiagos ar sudėtingi kirpimai. Visų pirma buvo žmonės. Tas noras kurti žmonėms čia ir dabar, atnešti ryškias mūsų kultūros spalvas paprastai ir suprantamai mus vežė. Surinkome komandą ir ėmėmės darbų“, – pasakoja J.Rimkutė.
Prie šių kolekcijų kūrimo prisidėjo ir jauni talentai. Grafikos dizaineriai Edvardas Kavarskas, Laura Klimaitė, Lina Sasnauskaitė ir Gintaras Stulpinas pagelbėjo lietuviškiems ženklams tapti forma bei atrasti vietas medžiagoje ir įvairiuose objektuose. Lietuviški simboliai nusėdo namų interjero detalėse – šviestuvuose, pagalvėse, užuolaidose, staltiesėse, kilimuose.
Apie prekių ženklo „Baltai“ atsiradimą kūrėjos nedaugžodžiauja. Pasak jų, tai buvo organiškas procesas, gerai apmąstytas ir užpildęs trūkstamas kūrybos spragas.
„Gyvenome spalvomis, mus jos įkvėpė, tačiau kai apsidairai aplink, supranti, kad Lietuva – tai oras, metų laikai, ūkuose paskendę rytai, pelkės, miškai. Tai ramybė, branda, kurias ir perteikiame šiose kolekcijose. Mes turime be proto gilias šaknis, vedančias į gamtą. Šis prekių ženklas pasakoja tą legendą, o drauge su drabužiu galime savotiškai įsilieti į šį natūralų metų laikų procesą“, – kalba Jolanta.