LRT verdiktas dėl Juozo Statkevičiaus reklamų transliavimo: tai ne komercija

Daugiau nei prieš savaitę skaitytojų pageidavimu 15min pasidomėjus, kodėl per nacionalinį transliuotoją sukasi Juozo Statkevičiaus madų šou reklama, kurią būtų galima pavadinti komercine, LRT pateikė galutinį savo verdiktą. Nors komercinės reklamos nacionalinis transliuotojas rodyti negali, LRT teigia, kad būtent šis atvejis yra kitoks – dizainerio pavasario/vasaros kolekcijos anonsas esą atitiko visus kriterijus.
Juozas Statkevičius ir LRT logotipas
Juozas Statkevičius ir LRT logotipas / Stop kadras ir 15min nuotr.

15min primena, kad anonse, kuris pasiekė televizijos ekranų žiūrovus, stambiu planu rodomas Juozas Statkevičius. Jame dizaineris kviečia visus mados gurmanus apsilankyti naujausiame jo kolekcijos pristatyme.

„Atskleisiu jums paslaptį. Lapkričio 20 dieną mano aukštosios mados kolekcijos pristatymas. Niekam nesakyk“, – klipe pašnibždomis kalba J.Statkevičius.

Netrukus ekrane pasirodo ir dešimtys renginio partnerių logotipų. Čia žiūrovai mato ir valgomųjų ledų gamybos įmonės „Vikeda“, kurioje gaminami ledai „Dadu“, prekinis ženklą, lengvai atpažįstamas ir kosmetikos bei parfumerijos „KristiAna“ vardas, ir kiti reklaminiai ženklai, kurių kitu atveju per LRT jokiu būdu negalėtų transliuoti. Pavyzdžiui, „Pasaka“, „LavAzza“, ar „Perrier“.

Šį renginį taip pat remia su dizainerio klientės ir bičiulės, vienos turtingiausių moterų Jolantos Blažytės vardu siejamas koncernas „Vikonda“, įmonė „Kėdainių konservų fabrikas“.

Net jei reklamoje nebūtų pavaizduoti įvairūs prekiniai ženklai, kodėl nacionalinis transliuotojas, kuriame draudžiama rodyti komercinę reklamą, žiūrovams rodo mokamo renginio anonsą?

„Viskas pagal rėmimo taisykles“

LRT tarybos vadovas Liudvikas Gadeikis 15min informavo, kad antradienį per susirinkimą J.Statkevičiaus reklamos klausimas buvo aptartas.

„Pasižiūrėjome [reklamą], išsiaiškinome. Tai viskas yra pagal rėmimo taisykles, individualaus atvejo čia išskirti negalime“, – 15min sakė jis.

Tiesa, anot L.Gadeikio, taryba su konkrečiais atvejais nedirba, neklausia, ar tam tikrą renginį rems, ar nerems. Pasak jo, svarbiausia atitikti rėmimo kriterijus. Esą taip niekada nesirenkama pagal patinka / nepatinka.

„Svarbiausia, kad būtų labai aiškūs kriterijai. Be kriterijų pereini į nuomonių lygmenį“, – sakė jis.

Taip pat LRT tarybos vadovas tvirtino, kad kriterijai kas kažkiek laiko yra koreguojami. Taigi, galbūt ateityje bus jie peržiūrimi – jau dabar daugybės punktų yra atsisakyta ir jie yra pakeisti.

Pirmininkas pridūrė, jog ginčų dėl įtariamos reklamos kyla dažnai. „Čia yra begalinis ginčas. Net ir mūsų pačių anonsai – dėl jų mūsų klausia, kodėl mes rodome reklamą. Bet čia yra subjektyvus žmogaus žiūrėjimas“, – sakė jis.

L.Gadeikis pateikė palyginimą: „Pavyzdžiui, anonsuojant knygą tai irgi skatinimas pirkti knygas. Tam, kam ta knyga nepatinka, tai yra skatinimas pirkti antikultūrinį dalyką. Tas, kam patinka, sakys atvirkščiai. Todėl svarbu turėti konkrečią sistemą, kriterijus, pagal, ką tai yra daroma“, – sakė jis ir pabrėžė, jog vis dėlto dizainas yra traktuojamas kaip menas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Liudvikas Gadeikis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Liudvikas Gadeikis

Dėl mokamų renginių reklamos L.Gadeikis teigė diskutavęs Seimo darbo grupėje.

„Kiekvienas renginys anonsuojamas tam, kad pritrauktų daugiau žiūrovų, skaitytojų ar dar ko nors. Vienu metu Seime darbo grupėje diskutavome, kad anonsuojami turėtų būti tik nemokami renginiai. Bet negali sakyti, kad tik nemokami renginiai turi vertę. Labai klampi diskusijai vieta“, – sakė jis ir pridūrė, jog svarbiausia yra aiškūs kriterijai, o šiuos J.Statkevičius atitiko.

Priėmus įstatymo pataisas situacija pasikeistų

Jau anksčiau 15min dėl LRT transliuojamo Juozo Statkevičiaus šou klipo kreipėsi į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją. Atsakymą pateikęs jos atstovas, Ūkio subjektų veiklos priežiūros skyriaus vedėjas Andrius Katinas atsakė, kad transliuodama kvietimą į J.Statkevičiaus mados šou LRT nepažeidė įstatymo.

„Klipe pateikta informacija priskirta kultūrinei informacijai, kuria siekiama propaguoti kultūrinę ir (ar) šviečiamąją veiklą“, – komentavo A.Katinas.

LRTK atstovas pažymėjo, kad remiantis LRT įstatymo nuostatais, reklama nuo kultūrinės informacijos skiriasi tuo, kad ja siekiama skleisti informaciją, skatinančią įsigyti prekes ar naudotis paslaugomis. Na, o kultūrinės informacijos tikslas – propaguoti kultūrinę ir (ar) šviečiamąją veiklą ir politiką arba tokios veiklos ir politikos iniciatyvas. Būtent kultūriniam pobūdžiui priskiriamas ir aptariamas vaizdo įrašas.

Dėl to, kad jame rodomi ir įvairių kompanijų prekiniai ženklai, Komisija problemos nemato. Nekliūna ir tai, kad, kaip minėta, J.Statkevičiaus kolekcijos pristatyme demonstruojami drabužiai, kuriuos vis dėlto skatinama įsigyti.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Juozas Statkevičius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Juozas Statkevičius

A.Katinas taip pat pridūrė, kad jeigu būtų buvę nustatyta, jog J.Statkevičiaus šou klipas vis dėlto yra reklama, o ne kultūrinė informacija, klausimą dėl atsakomybės turėtų spręsti LRT taryba.

Vis dėlto LRT įstatymas gali iš esmės pasikeisti – Seime įregistruotas siūlymas dėl jo pakeitimo, sugriežtinant reklamos nacionalinio transliuotojo eteryje ribojimą.

Jei jis būtų priimtas, nebeliktų kultūros ir sporto renginių rėmimo pranešimams taikomos išimties – LRT būtų uždrausta bet kokia reklama. Tokiu atveju kultūrinė, socialinė ir šviečiamoji informacija nacionalinio transliuotojo eteryje galėtų būti skleidžiama nebent nemokamai. Tai galiotų ir J.Statkevičiaus renginiui – LRT už jo anonsavimą atlygio gauti negalėtų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų