Prieš tarptautinę spektaklio „Otelas“ premjerą rugpjūčio 4 d. Shakespeare’o festivalyje Gdanske, liepos 19–20 d. Oskaro Koršunovo statytas spektaklis buvo pristatytas Vilniuje. Nors pats režisierius socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje kalbėjo, kad džiaugiasi šia premjera, kitokios nuomonės liko kritikė Kristina Steiblytė.
Moteris puslapyje menufaktura.lt paskelbė savo recenziją pavadinimu „Ariadnė atėjo tuščiomis“, kurioje kritikuojamas režisieriaus „Otelas“. K.Steiblytė rašė, kad šiame spektaklyje jaučiamas „rasizmo prieskonis“.
„<...> Dar netikėčiau Otelo vaidmenį patikėti juodaodei aktorei taip kartu pasiūlant ir savitą, naują interpretaciją, kai vaidmenį kuria moteris, ir pasiduodant įsisenėjusiai anglakalbio teatro tradicijai su rasizmo prieskoniu – maurą Otelą vaizduoti juodaodį. O dar daugiau netikėtumų pažėrė šviežutėlis, tik šiais metais studijas baigęs Oskaro Koršunovo išugdytų aktorių kursas, spektaklyje sukūręs visus vaidmenis, išskyrus Otelo“, – recenzijoje rašo K.Steiblytė.
Apie šią kritiką suskubo pasisakyti ir pats „Otelo“ režisierius Oskaras Koršunovas. Jis stebėjosi kritikės žodžiais apie pagrindinį Otelo vaidmenį atlikusią Oneidą Kunsungą-Vildžiūnienę. Režisieriaus manymu, kritikė, įžeisdama aktorę, pademonstravo savo rasistinį požiūrį.
15min kalbintas O.Koršunovas sakė, kad spektaklio pagrindine tema ir tapo rasizmas. Šį žingsnį jis atliko dėl pastarųjų metų įvykių, kurie šiuo metu, anot jo, tapo aktualūs Lietuvoje dėl migrantų krizės.
„Be galo aktuali idėja Lietuvoje, nes matome, koks požiūris į pabėgėlius. Apskritai, kiek daug rasizmo Lietuvoje. O „Otele“ rasizmo tema yra svarbiausia. Keičiasi laikai, keičiasi ir W.Shakespeare`o pjesės temos. Kažkada „Venecijos pirklys“ buvo pirmiausia tragedija apie gobšumą, o po holokausto tapo visai apie kitą.
Viena žinoma kritikė tuose komentaruose teisingai pasakė, kad jei Vokietijoje būtų tokia recenzija, tai ta recenzentė būtų paduota į teismą už tai, ką ji parašė. Manau, kad tai ne tik įžeidimas, bet ir rasistinis išpuolis, – 15min sakė O.Koršunovas.
Su „Otelu“ panašiai, seniau tai buvo apie mauro pavydą, o dabar jis yra apie rasizmą. Yra personažas, kuris kelia rasistinę bangą, populizmą tam, kad suardytų Otelo ir Dezdemonos meilę. Todėl natūralu, kad pasirinkta Oneida ir dėl savo rasinės tapatybės, ir savo unikalių aktorinių gabumų“, – paaiškino jis.
Režisierius įsitikinęs, kad kritikės dėl išsakytų žodžių kitoje šalyje sulauktų net teismo.
„Viena žinoma kritikė tuose komentaruose teisingai pasakė, kad jei Vokietijoje būtų tokia recenzija, tai ta recenzentė būtų paduota į teismą už tai, ką ji parašė. Manau, kad tai ne tik įžeidimas, bet ir rasistinis išpuolis“, – 15min sakė O.Koršunovas.
Režisierius taip pat mano, kad kritikės mintys apie spektaklyje pasirodžiusią juodaodę aktorę atspindi Lietuvos visuomenę.
„Absoliučiai nesuprantamas dalykas, kuris labai stipriai atspindi mūsų visuomenę. Jei taip mato intelektualai, ko stebėtis, kad tam tikra dalis žmonių blokuoja netgi tuos konclagerius, į kuriuos vežami pabėgėliai“, – savo mintimis dalijasi režisierius.
Pasiteiravus, ar su rasizmo apraiškomis teko susidurti ir anksčiau, režisierius sakė, kad teatre tai labai dažnas atvejis.
„Europoje šiuo klausimu nėra sąmoningumo. Buvo visokių dalykų, nes ir mūsų aktoriai netaktiškai elgėsi, patys to nesuprasdami. Šitas klausimas, man atrodo, itin aktualus spektaklyje“, – pabrėžia jis.
Pasirodo, režisierius kreipėsi ir į pačią recenzentę su prašymu nurodyti vietas, kurios jai pasirodė netinkamos.
„Toje recenzijoje parašyta, kad tyčiojamasi iš psichinę negalią turinčių žmonių. Aš tos recenzentės feisbuke klausiau, kad ji nurodytų tuos epizodus. Jei tie epizodai yra, tegul nurodo, aš juos išimsiu. Gal jie yra, o aš jų nepastebiu“, – 15min kalbėjo O.Koršunovas.