Ekspedicijos pavadinimas simboliškas – „Nuo Baltijos iki Bengalijos“, būtent taip pavadintas aštuonių dalių keliautojo Antano Poškos (1903–1992) knygų ciklas, kuriame jis pasakoja apie legendinį žygį su Matu Šalčiumi (1890–1940) į Bengaliją, dabartinę vakarų Indiją ir Bangladešą.
Šio žygio įkvėptas žurnalistas ir ryžosi pakartoti tai, kas net ir šiais laikais sunkiai suvokiama – artėjant kelionės 90-mečiui, R.Bružas kartu su bendrakeleiviu klaipėdiečiu verslininku ir motociklininkų klubo entuziastu Aurimu Mockumi vienu motociklu leisis į kelionę tuo pačiu A.Poškos ir M.Šalčiaus maršrutu. Rimas ir Aurimas planuoja įveikti daugiau kaip 15 tūkstančių kilometrų.
„Tautinių, herojinių, istorinių naratyvų mums visada trūksta, trūko ir įkvėpimo. Verta tai padaryti vardan atminimo. Neturime tokių lietuviškų kolumbų daug, neturime gerąja prasme ir daug mitų. Turime Darių ir Girėną, o Poška visiškai to paties kalibro žmogus, to paties kalibro keliautojas,“ – apie idėją pakartoti legendinį žygį 15min pasakoja R.Bružas.
Mintis surengti tokią ekspediciją žurnalistui gimė prieš kelerius metus bendražygiui A.Mockui Klaipėdoje pastačius paminklą A.Poškai. R.Bružas pasakoja, kad pasiruošimas užtruko, nes pasaulis nėra toks globalus, kaip gali pasirodyti ir priduria, kad prieš 90 metų tokią kelionę surengti buvo paprasčiau.
„Tada pasaulis buvo toks, kad tu galėjai sėsti ir važiuoti, dabar mes turime tokią geopolitiką, kokią mes ją turime. Aš kalbu ne apie Europą, o apie Artimuosius ir Viduriniuosius Rytus. Labai daug derinimų, labai daug namų darbų“, – sako.
Maršrute ir kariaujančios šalys
Per pusantro mėnesio truksiančią ekspediciją vyrai aplankys daugiau kaip 16 Europos ir Azijos valstybių, tarp jų Izraelį, Siriją, Iraką, Iraną, Pakistaną. Pasiruošti kelionei jiems padeda ekspedicijos šalyse įsikūrusios Lietuvos ambasados, lietuvių bendruomenės, konfliktų draskomose šalyse vadinamieji fikseriai – vietiniai gyventojai, padedantys spręsti susidariusias problemas.
„Mes turime žmones, kurie mums pataria, kurie garantuoja tam tikrą saugumą. Pasako kur važiuoti, kokį kelią pasirinkti. Kalbant apie Idlibą Sirijoje, ta informacija kasdien atsinaujina. Mes stebime situaciją ir renkamės maršrutą“, – sako R.Bružas.
Kelionės planavimą žurnalistas vadina kūrybiniu procesu, esą numatyti visų veiksnių, situacijų iš anksto neįmanoma. Kaip pavyzdį vyras pateikia Graikiją – iš jos ekspedicijos dalyviai Viduržemio jūra turi nusigauti iki Egipto, tačiau pasirodo, kad tai padaryti beveik neįmanoma. Laivai tarp šių šalių plaukioja itin retai.
„Tarp Graikijos ir Egipto plaukioja vos vienas kitas kargo laivas, kuris gali perkelti motociklą ir tai, tu keliauji atskirai nuo savo transporto priemonės, nes tiesiog nėra galimybės. Tu papuoli į Egiptą ir atrodo keliai jau atsidaro, ne, nė velnio – už Sinajaus pusiasalio tu nieko nesuplanuosi ir atsiduodi į jo didenybės atsitiktinumo rankas.“
Kurs dokumentinį filmą
Kelionės metu numatyta daug laiko skirti susitikimams su vietos lietuvių bendruomenėmis. Kitąmet ne tik sukaks 90 metų nuo A.Poškos ir M.Šalčiaus kelionės, 2019-ieji pasaulio lietuvių bendruomenių metai. Šiuos susitikimus ir kelionės įspūdžius kitąmet aštuonių dalių dokumentiniame filme galės išvysti ir LRT televizijos žiūrovai.
„Mes važiuojame dviese, be jokios filmavimo grupės, be jokio lydinčio techninio personalo. Tiesioginio dalyvavimo efektas žiūrovui bus labai geras“, – apie būsimą dokumentinį filmą pasakoja žurnalistas.
Į kelionę leisis su specialiu motociklu
Kitaip nei A.Poška su M.Šalčiumi, kurie į Indiją keliavo vienu motociklu, sėdėdami vienas šalia kito, R.Bružas ir A.Mockus į ekspediciją leisis su specialiai jiems sukonstruotu motociklu su lopšiu.
Jis turės modernias technologijas, kurios leidžia motociklui judėti savarankiškai nuo lopšio. Prieš persikeliant į Egiptą, Graikijoje ekspedicijos dalyvių motociklą apžiūrės specialistai – patikrins tepalus ir pakeis padangas, tam, kad vėliau būtų kuo mažiau netikėtumų.
„Poška su Šalčiumi dviese važiavo vienu motociklu. Šiais laikais tai būtų gana nepatogu, tai mes nusprendėme, kad važiuosime motociklu su lopšiu, labai moderniu ir patogiu. Ir idėja, ji atsikartos“, – sako R.Bružas.
Panašu, kad ir komanda patikrinta – bendražygis Aurimas senas Rimo draugas. Tačiau svarbu ne tik gerai pažinoti bendrakeleivį. Rimas sako, kad reikia būti stipriam fiziškai ir psichologiškai. Vyrai jaučiasi ekspedicijai pasiruošę.
„Su Aurimu esame seni bičiuliai, pasitikrinę vienas kitą visose gyvenimo situacijose. Tai yra labai svarbu kai tu važiuoji į tokią kelionę, ryžtiesi tokiai avantiūrai, tavo nusikaltimo bendrininkas turi būti gerai pažįstamas ir patikimas žmogus. Jis toks yra“, – apie A.Mockų kalba žurnalistas.
Keliaudami R.Bružas ir A.Mockus tikisi atkurti kaip įmanoma panašias sąlygas, kaip kadaise kelionėje prieš 90 metų. Keliautojai vengs visų civilizacinių dalykų, neapsistos viešbučiuose, patys gaminsis maistą, čia pagelbės Aurimo gebėjimai, jis yra išgyvenimo specialistas.
„Nesivešime nieko nereikalingo, nieko, ko tu negali nusipirkti pakelėje. Apsikrauti daiktais yra visiškai nereikalinga prabanga. Svarbiausia kokybiški viršutiniai rūbai, kelionei tokiomis sąlygomis jie turi būti ir saugūs, ir patogūs, kad neperšaltum, neperpūstų“, – apie ribotą bagažą pasakoja R.Bružas.
Išvyksta laukdamas trečiosios atžalos
R.Bružas portalui 15min patvirtino, kad lapkričio viduryje, likus kelioms savaitėms iki ekspedicijos finišo, pasaulį turėtų išvysti jo ir žmonos, veido chirurgės Indrės Zykutės-Bružienės antroji atžala.
„Tai sutampa su ekspedicija, tai čia toks ir iššūkis, kad tuo metu manęs nebus, būsiu labai toli, bet taip yra“, – užsimena Rimas. Žurnalistui tai bus trečioji atžala, pirmoje santuokoje gimė dukra Marija, antroje su Indre – sūnus Simonas.
R.Bružas sako, kad svarstymų dėl kelionės perkėlimo nebuvo, visus sprendimus priėmė kartu su kūdikio besilaukiančia žmona.
„Suaugusių žmonių – normalūs sprendimai, juk nebendrauja žmonės „leidžiu arba draudžiu“, viskam yra protingumo elementas. Yra kaip yra, tokia situacija, taip išpuolė, – 15min sako R.Bružas. – Žmogus bijo to, ko jis nežino, arba to, kam negali turėti jokios įtakos. Maksimaliai susitvarkai, išsiaiškini ir tų nežinomųjų, keliančių baimę, mažėja, o kažkokių fatališkų dalykų vengi, nes tai ne ekstremalaus sporto varžybos.“