Strasbūro teisėjai konstatavo, kad Lietuvos institucijos „absoliutų pirmumą teikė tikinčiųjų jausmų apsaugai, bet tinkamai neatsižvelgė į pareiškėjų įmonės teisę į saviraiškos laisvę“.
2012 metų rudenį dizainerio Roberto Kalinkino drabužių reklamos kampanijoje vaizduoti jaunas ilgaplaukis vyras ir moteris balta suknele.
Šalia jų skelbti užrašai: „Jėzau, kokios tavo kelnės!“, „Marija brangi, kokia suknelė!“ ir „Jėzau Marija, koks stilius!“.
15min susisiekė su dizaineriu R.Kalinkinu. „Laimėjome, taip, tačiau emocijomis netrykštu. Buvome įsitikinę laimėjimu, įsitikinę dėl tokio sprendimo. Lietuvoje ši situacija buvo labai šališkai vertinama – visas sprendimas traktuojamas per krikščionišką religijos prizmę ir atsižvelgiant tik į tai, kad įžeisti jaučiasi žmonės, kurie išpažįsta krikščionių religiją“, – kalbėjo dizaineris.
Pasak R.Kalinkino, praėjo labai daug laiko, o, jo žodžiais tariant, iš „absoliučiai nereikšmingo burbulo buvo išpūsta milžiniška problema“, kuri „galiausiai buvo išspręsta taip, kaip turėjo būti išspręsta“.
„Su religija yra mažai susijusių bylų ir labai tikiuosi, kad jų bus daugiau. Autokratinė monopolija toje religijoje yra žalojanti. Jei valstybė priima valstybės mastu sprendimą palankų vienai religijai – juk valstybėje gyvena ne vien krikščionys, pradėkime nuo to – kaip tuomet turi jaustis kiti žmonės? Tarp jų esu ir aš, kuris panaudojo tik motyvus ir gavo baudą (už pažeistą Reklamos įstatymo nuostatą dėl visuomenės moralės dizaineriui buvo skirta 580 eurų bauda – red.)“, – 15min kalbėjo R.Kalinkinas.
Dizaineris įsitikinęs, kad negalima bausti vien už tai, kad nuotraukoje vaizduojamas objektas yra panašus į dalies žmonių išpažįstamos religijos atstovą, jų garbinamą Jėzų.
„Visas procesas buvo juokingas, net Taizė atstovai pabrėžė, kad ši byla neturėjo pasiekti net Vartotojų teisių, todėl, kad tai gana absurdiškas įvykis, jis pažeidžia ir mūsų teises. Vadinasi, jei tam tikra grupė žmonių ko nors tiki, kitas negali to panaudoti komerciniais, reklamos tikslais, negali panaudoti nieko panašaus. Tačiau išeina taip, kad visi teismai, kurie Lietuvoje priėmė sprendimą, yra labai šališki“, – kalbėjo jis.
Bylos nagrinėjimas užtruko keletą metų, 2012-aisiais šias reklamas uždrausta naudoti, tiesa, dizaineris sako ypatingų nuostolių nepatyręs. R.Kalinkino teigimu, Žmogaus teisių stebėjimo institutas jiems atstovavo geranoriškais tikslais, bandydami iškelti precedentą į viešumą ir išspręsti neteisybę.
„Kai skundėme Strasbūrui, atsisakėme reikalauti bet kokių moralinių žalų. Taip nusprendėme pirmiausia dėl to, kad nenorime pasipelnyti iš šio įvykio. Jis mums reiškia gerokai daugiau nei finansinę naudą. Žmonės mano, kad ta reklama mums atnešė tam tikrą naudą. Taip, tai tiesa – ji iki šiol yra aktuali, mes reklamuojame prekės ženklą, bet – mes niekada nenorėjom, nei dabar norime menkinti ar žeminti religijos. Pasipelnyti iš to nenorėjome“, – 15min kalbėjo jis.
Nepaisant šio įvykio R.Kalinkinas sako ir ateityje nebijosiantis drąsių idėjų, nors sąmoningai provokuoti sako tikslo neturintis.
„Bet kuriuo atveju ši patirtis sukėlė daug streso ir užtruko labai daug laiko. Reikėjo paruošti daug dokumentų, užpildyti daugybę popierių, bendrauti su institutu – visa tai yra kaštai, tiek moraliniai, tiek fiziniai. Tačiau tyčia mes provokuoti nenorime ir jeigu provokuojame, stengiamės daryti subtiliai. Nesame agresyvios natūros – nei prekės ženklas, nei aš pats asmeniškai. Tačiau kai mane užgauna, kai matau, kad tai neadekvatu, aš pradedu gintis. Šiuo atveju gynėmės bandydami atkovoti savo teisę“, – 15min sakė R.Kalinkinas.
Po šio Strasbūro sprendimo prekės ženklas atgavo teisę naudoti reklamą, o tai reiškia, kad netrukus vėl bus galima pamatyti šešerius metus su teismais kovojusias reklamas.
„Jos yra pripažintos kaip viena iš meno išraiškos formų ir tai negali būti uždrausta naudojimui nepaisant to, ar mažumai, ar daugumai žmonių patinka ar nepatinka“, – kalbėjo kūrėjas, taip pat pabrėždamas, kad ši idėja – nėra jo vieno sugalvota, Jėzaus ir Marijos personažai – bendras darbas kartu su agentūra, fotografu, stilistu.