UNICEF atsakas į pažirusią kritiką: kodėl į misijas Afrikoje važiuoja žinomi žmonės?

Penktadienį 15min pasirodė publikacija, kurioje viena iš Afrikos tyrimų ir konsultacijų centro įkūrėjų Eugenija Kovaliova iškėlė klausimą – ar tikrai pinigai, kuriuos paaukojame UNICEF organizacijai, nueina ten, kur reikia? Ar jie išties pasiekia vargšus alkanus vaikus Etiopijoje, ar tokios misijos tėra proga žinomiems žmonėms pasidaryti reklamą ir turėti egzotiškas atostogas?
Justė Arlauskaitė-Jazzu, Ričardas Doveika, Karolina Meschino
Justė Arlauskaitė-Jazzu, Ričardas Doveika, Karolina Meschino / UNICEF nuotr.
Temos: 2 UNICEF Etiopija

Pasak E.Kovaliovos, „ši ir kitos UNICEF akcijos yra prasčiausia, ką galime padaryti mažinant skurdą visame pasaulyje“. Esą panašiose misijose pasirenkami neteisingi metodai, kuriais bandoma siekti organizacijos tikslų. Maža to, kaip ji teigia, žvaigždės, kurios šįkart vyko į Etiopiją – ambasadorėmis tapusios Karolina Meschino, Justė Arlauskaitė-Jazzu – dar ir netinkamai apie tai komunikuoja.

UNICEF nuotr./Karolina Meschino Etiopijoje
UNICEF nuotr./Karolina Meschino Etiopijoje
UNICEF nuotr./Justė Arlauskaitė-Jazzu Etiopijoje
UNICEF nuotr./Justė Arlauskaitė-Jazzu Etiopijoje

Kritikos misijos dalyviams pažėrė ir Lietuvoje jau dešimt metų gyvenanti etiopė Eskedar Maštavičienė. Pasak jos, tokia misija neturi išvis vykti. „Man skaudu ir pikta, kaip jie piešė Etiopiją. Manau, galima surasti tokių situacijų bet kuriame pasaulio kampelyje net ir Vilnius Šnipiškėse. Čia yra žmonių išnaudojimas“, – pasidalinusi įrašu feisbuke rašė ji.

15min apie šią situaciją pasiteiravo UNICEF atstovų. Dėl prasto interneto ryšio Etiopijoje, organizacijos atsakymai redakciją pasiekė sekmadienį,. Plačiau pakomentuoti sutiko „UNICEF Lietuva“ direktorė Jovita Majauskaitė-Staniulėnė.

Asmeninio archyvo nuotr./UNICEF Lietuvos misija Siera Leonėje
Asmeninio archyvo nuotr./UNICEF Lietuvos misija Siera Leonėje

Kodėl šiai misijai viešinti pasirenkami žinomi žmonės? Kaip jie pasirenkami?

– Organizacija turi išskirtinę bendradarbiavimo su žymiais žmonėmis istoriją. Būtent UNICEF yra pirmoji nepelno organizacija pasaulyje, savo misijos įgyvendinimui pradėjusi pasitelkti žymius žmones.

Tai įvyko 1954 metais, kuomet pirmojo ambasadoriaus, žymaus aktoriaus Danny Kaye bendradabiavimo su organizacija istorija vos nesibaigė dar neprasidėjusi. Jo ir tuometinio organizacijos direktoriaus Maurice Pate susitikimas įvyko lėktuve, kuris užsidegė skrydžio virš Atlanto vandenyno metu.

Lėktuvui teko grįžti į Airiją, o tuo metu Pate pasakojo Kaye apie UNICEF veiklą. Kaye neabejodamas sutiko savanoriauti ir tapo pirmuoju UNICEF „Ambassador-at-Large“. Taip 1954 m. prasidėjęs bendradarbiavimas tęsėsi 33 metus iki pat aktoriaus mirties 1987 m.

Per 70 savo darbo metų UNICEF sutelkė neabejotinai plačiausią ambasadorių ratą iš visų organizacijų. Tarp pirmųjų ambasadorių yra tokie įtakingi vardai kaip aktorė Audrey Hepburn ir seras Peteris Ustinovas. Šiandien ambasadorių gretose yra Katy Perry, Liamas Neesonas, Serena Williams, Novac Diokovic, Davidas Beckhamas, Judy Collins, Jackie Chan, Whoopi Goldberg, Le Messi, Ricky Martinas, Shakira Meberak, Vanessa Redgrave, Susan Sarandon, Orlando Bloom, Roby Williamsas ir daugelis kitų.

UNICEF bendradarbiavimas su ambasadoriais išsiskiria iš kitų ir šiandien. Norintiems tapti ambasadoriais, įžymybės statuso nepakanka. Žymūs žmonės yra kruopščiai atrenkami, jie jau turi būti pasižymėję tokio pobūdžio veikla.

UNICEF nuotr./UNICEF misija Etiopijoje
UNICEF nuotr./UNICEF misija Etiopijoje

Tarptautiniai, regioniniai ir nacionalinio lygmens ambasadoriai turi vieną tikslą – panaudoti savo talentą ir šlovę renkant lėšas ir ginant vaikų teises taip, kad kiekvieno vaiko teisė būti sveikam, gauti išsilavinimą, būti lygiam su kitais ir apgintam būtų įgyvendinta.

Prie UNICEF Lietuva sėkmės itin prisidėjo pasauliniai Geros valios ambasadoriai – a.a seras Rogeris Moore‘as, buvusi Danijos princesė Aleksandra Kristina, krepšininkas Pau Gasolis, dainininkai Robbie Williamsas ir Angelina Kidjo.

Svarbus ir ypatingas vaidmuo tenka ir žinomiems žmonėms Lietuvoje, skiriantiems savo energiją ir laiką kovojant už kiekvieną vaiką.

UNICEF nuotr./Ričardas Doveika Etiopijoje
UNICEF nuotr./Ričardas Doveika Etiopijoje

Kritikams užkliuvo tokie aspektai: pasak jų, į misijas važiuojančios žvaigždės nėra tinkamai paruoštos komunikuoti. Dažniausiai visa ko centru tampa ne vietiniai gyventojai, o žinomi žmonės. Kritikų nuomone, visos istorijos patiekiamos per gailestį, trūksta pagarbos ten gyvenantiems žmonėms, nepakankamai atskleidžiamas Etiopijos problemų kontekstas. O labiausiai visus dominantis klausimas – kur ir kaip organizacijos pinigai panaudojami.

– UNICEF misijos ambasadorių tikslas – iš arti pamatyti, su kokiomis problemomis susiduria vaikai ir moterys toje šalyje, ką konkrečiai daro gelbstint vaikų gyvenimus ir, svarbiausia, įkvėpti kiekvieną Lietuvos pilietį išgelbėti vaiko gyvenimą tampant nuolatiniu rėmėju.

Į misijas važiuojantys ambasadoriai yra supažindinami su ženklo komunikacijos reikalavimais, o UNICEF komunikacijai svarbūs keturi principai.

Pirma, tikrumas. Mes rodome tikrų vaikų, tikrose gyvenimo situacijoje istorijas. Tai gali būti dėl prastos mitybos išsekęs vaikas Etiopijoje ar vaikas, bėgantis už maistą vaikų bėgime Lietuvoje. Mes norime suteikti autentišką galimybę pažvelgti į vaikų, kuriems mes padedame, gyvenimus. Dirbdami mes siekiame parodyti realybę tokia, kokia ji yra.

Antra, išskirtinumas. Mes didžiuojamės būdami didžiausia ir sėkmingiausia vaikų organizacija pasaulyje ir norime įkvėpti žmones prisidėti prie UNICEF veiklos. Šiuo metu vaikai yra pavojuje, tad komunikuodami apie savo darbą stengiamės pabrėžti neatidėliotinos pagalbos svarbą. Mes rodome pavojus, su kuriais susiduria vaikai, ir sprendimus, kurie būtų neįmanomi be UNICEF.

UNICEF nuotr./UNICEF misija Etiopijoje
UNICEF nuotr./UNICEF misija Etiopijoje

Trečia, emocionalumas. Mūsų emocijos – meilė, patiriamas šokas, atsidavimas – motyvuoja mus daryti viską, kovojant už kiekvieną vaiką. Kai komunikuojame apie savo darbą, siekiame įkvėpti kitus jausti tas pačias emocijas.

Ketvirta, viltingumas. Mes tikime, kad galime sukurti kiekvienam vaikui saugų pasaulį ir įkvepiame kitus šiuo tikėjimu. Komunikuojame istorijas apie pokytį, kurį gali sukurti mūsų rėmėjai.

UNICEF misijose nufilmuotos vaikų istorijos, platesnis pasaulinių problemų kontekstas ir kaip UNICEF panaudoja surinktą paramą, parodoma per baigiamąjį paramos renginį „Už kiekvieną vaiką“ bei nuolat komunikuojant apie tai įvairiomis priemonėmis.

Ar patys ambasadoriai paaukojo UNICEF? Kiek?

– Daugybė žinomų Lietuvos žmonių organizaciją remia ne tik finansiškai, bet – svarbiausia – išnaudoja savo talentą ir žinomumą, padedant skleisti žinią ir rinkti lėšas. Lietuva džiaugiasi didžiule pažanga, padaryta teikiant pagalbą Lietuvos ir pasaulio vaikams.

Per pastaruosius 7 metus paaukoti beveik 2 milijonai eurų išgelbėjo 635 588 vaikus iš 11 šalių, kurių gyvenimui ir ateičiai grėsmę kelia badas, ligos, konfliktai, skurdas ir stichinės nelaimės. Visa tai būtų neįmanoma be žinomų žmonių palaikymo.

Kiek vidutiniškai būna paaukojama vienos misijos metu?

Kiekvienais metais su misija susijusios komunikacijos metu lietuviai paaukoja daugiau nei 150 tūkst. eurų. Pastaruosius dvejus metus UNICEF kviečia tapti pastoviu rėmėju, taip užtikrinant nenutrūkstamą paramą labiausiai pažeistiems vaikams.

Mus pasiekė žinios, kad UNICEF Lietuva misijai filmuoti ir ten apskritai daryti misiją nėra gautas Etiopijos užsienio reikalų ministerijos leidimas. Kaip yra iš tikrųjų?

– Nuo kitų organizacijų skiriasi tuo, kad veiklą vykdo dirbdamas su šalių vyriausybėmis. Etiopijoje taip pat veikia glaudžiai bendradarbiaudamas su Etiopijos vyriausybe ir kartu teikia gyvybiškai svarbią pagalbą labiausiai nutolusiuose regionuose, užtikrindamas sveikatos apsaugą ir mitybą, vandens tiekimą ir sanitariją.

Patvirtiname, kad Lietuva misijai Etiopijoje yra išduotas būtinas Etiopijos užsienio reikalų ministerijos leidimas.

Žmonėms užkliuvo, kas finansavo visos komandos kelionę į Etiopiją? UNICEF ar patys keliauninkai?

– Visa veikla, įskaitant ir misiją Etiopijoje, yra finansuojama Lietuvos ir pasaulio verslo rėmėjų, fondų. Žinomi žmonės, rengiant misiją, taip pat finansiškai prisideda.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis