J.Deanas per trumpą vos 24 metus trukusį gyvenimą ekrane ir už jo 6-to dešimtmečio viduryje tapo modernaus vyriškumo simboliu, socialinėms normoms prieštaraujančio judėjimo pirmtaku, rašo Biography.com.
„Jimmy atstovavo tam, kas valstijose vyko po Antrojo pasaulinio karo. Iki tol suaugusieji nustatinėjo drabužių, muzikos stilius – visko, kas tuo metu vyko“, – kartą apie bičiulio kultūrinį palikimą sakė Martinas Landau.
J.Deanas gimė 1931 m. vasario 8 d. Indianos valstijoje, Marione. Jo tėvas, ūkininkas, vėliau tapęs dantistu, su šeima persikėlė gyventi į Santą Moniką Kalifornijoje, ten aktorius lankė ir mokyklą. J.Deanas buvo vienintelis vaikas, labai mylėjęs savo motiną. Deja, ji, kai aktoriui buvo devyneri, mirė susirgusi vėžiu. Po to berniukas buvo išsiųstas gyventi pas ūkininkus tetą ir dėdę.
Baigęs vidurinę mokyklą J.Deanas grįžo į Kaliforniją, universitete mokėsi teatro subtilybių. Tačiau studijų jaunuolis nebaigė – nusprendė aktoriaus karjeros siekti be diplomo ir nusifilmavo pirmoje savo reklamoje, vėliau sekė pavieniai vaidmenys nedideliuose projektuose.
1951 m. J.Deanas išvažiavo į Niujorką ir pasivadinęs Lee Strasbergu tęsė mokslus „Actors Studio“. Po truputį aktoriaus CV užsipildė vaidmenimis televizijoje, Brodvėjuje, bet Niujorke vaikinas neužsibuvo. Išvaizdaus ir talentingo J.Deano prisireikė Holivudui.
Neilgai trukus J.Deanui atiteko vaidmuo romano „East of Eden“ 1954 m. adaptacijoje. Tai vienintelis aktoriaus filmas, kurio premjera įvyko jam dar esant gyvam. Po mirties už pasirodymą juostoje jis buvo nominuotas ir geriausio aktoriaus „Oskarui“.
Po to J.Deanas spėjo nusifilmuoti dar dvejose juostose – „Rebel Without a Cause“, itin populiarioje tarp to meto paauglių, ir „Giant“, pelniusios jam dar vieną „Oskaro“ nominaciją. Taip J.Deanas tapo vieninteliu aktoriumi, po mirties prestižiniam apdovanojimui nominuotam net dukart.
Baigęs darbus filmo „Giant“ aikštelėje aktorius grįžo prie kito mėgstamo pomėgio – motosporto. Dalyvavo jis ir varžybose. Pirmą kartą į trasą išlėkė dar prie nusifilmuojant „Rebel Without a Cause“, tačiau filmų žvaigždė norėjo pasiekti daugiau ir svajojo apie „Indianapolis 500“ lenktynes. Joms ruošdamasis iš pinigų, uždirbtų po sėkmingo pasirodymo „East of Eden“, jis įsigijo „Trumph Tiger“ motociklą ir „Prosche 356“ automobilį, vėliau iškeistą į galingesnį „Porsche 550 Spyder“.
Profesionalus mechanikas, vokietis Rolfas Wutherichas paragino J.Deaną sėsti už automobilio vairo ir pačiam jį nuvairuoti iš Los Andželo į Salinasą, kad priprastų prie naujo pirkinio ir nereikėtų jo tempti priekaboje, kaip buvo numatyta iš pradžių. Kaip rašo Biography.com, apie 15.30 val., maždaug dvi valandos iki tragiško įvykio, jam buvo išrašyta bauda už greičio viršijimą.
Aktorius žuvo jo vairuojamam „Porche 550 Spyder“ susidūrus su „Ford Tudor“ netoli Cholame miestelio. „Ford“ automobilis, kurį vairavo 23-ejų studentas Donaldas Turnupseedas, sankryžoje darė posūkį, kuomet abu automobiliai susidūrė priekiais. Aktorius mirė vietoje, o jo keleivis, mechanikas R.Wutherichas, buvo sunkiai sužeistas, bet išgyveno.
Kairė J.Deano koja buvo prispausta tarp sankabos ir stabdžių pedalų, jis patyrė stiprius vidinius sužalojimus, jam lūžo kaklas, kaip vėliau paaiškėjo, ir abi rankos, įskilo apatinis ir viršutinis žandikauliai. Drauge su mechaniku, kuriam įskilo žandikaulis, klubas, aktorius buvo nugabentas į netoliese buvusią ligoninę, tačiau vos tik atvykus, apie 18.20 val. gydytojai konstatavo jo mirtį.
Tuo tarpu D.Turnupseedas, patyręs nestiprius sužalojimus, įvykio vietoje apklaustas policijos buvo paleistas.
Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad dėl tragiškai pasibaigusio eismo įvykio kaltas buvo greitį viršijęs J.Deanas.
Kaip ir buvo galima tikėtis, po mirties apie jauną Holivudo žvaigždę, atlikusią vos kelis, bet labai stiprius vaidmenis, ėmė sklisti kalbos, plisti konspiracijos teorijos neva jis gyvas tik slapstosi, kad jo vairuotas automobilis tą dieną buvo prakeiktas.
Tačiau drauge su gandais vis stipresnis darėsi ir paties J.Deano mitas. Ekrane ir nuotraukose jis visiems laikams išliks kaip amžinai jaunas nusistovėjusiomis socialinėmis nuostatomis ir susvetimėjimu nusivylusių paauglių atspindys; to tikrojo gyvenimo, apie kurį svajojo ir tebesvajoja kartos, paveikslas.