Romualdas Bračas vaikšto aplink dekoratyvinius medelius, jo paties auginamus ir skiepijamus, o mudu su Irmantu žengiame iš paskos, nebespėliodami želdinių pavadinimų – 67 metų vyras ką tik nusišypsojo išgirdęs, kad „tai – pušis.“ Tokio atsakymo jam nepakanka, nes prieš mūsų akis – ne pušis, o sibirinė pušis. O mums nepakaks vien pokalbių apie medžius – pas poną Romualdą čia atvykome ne dėl jų.
Apgriuvę buvusių kolūkių pastatai – sovietmečio palikimas visoje Lietuvoje. Dalis tuščių ir apleistų, dalis privatizuotų, paverstų sandėliais, lentpjūvėmis, autoservisais, grybų supirkimo punktais, arba naudojamų pagal pirminę paskirtį – fermose mūkia laisvų ūkininkų karvės, nieko nežinančios nei apie masinę kolektyvizaciją, nei apie jos nuostolius Lietuvai.
Neslėpsime, kad jau senokai ieškojome buvusio kolūkio pirmininko, galinčio sąmoningai atsisukti atgal – pernelyg neromantizuojančio savo praeities, blaiviai vertinančio kolūkių steigimą ir jų ardymą. Ieškojome žmogaus, kuris suvoktų, kad tūkstančiai kolūkių – tai dešimtys tūkstančių tremčių į Sibirą, o sovietmetis – ne tiesiog „anie laikai“, bet prievartos istorija, Lietuvai neatnešusi nieko gero.
Ponas Romualdas nuo 1985-ųjų vadovavo Šiaulių rajono Paežerių kolūkiui. Dirvonėnai – centrinė gyvenvietė prie pat Paežerių ežero. Čia poną Romualdą visi pažįsta, o jo vadovavimo metu asfaltuotą kelią iki Kuršėnų pavadina Bračo keliu. Mūsų pašnekovui neatrodo, kad „anais laikais“ viskas buvo blogai. Anaiptol. Agronomo išsilavinimą turintis vyras nuolat pakartoja – tada žmogumi buvo rūpinamasi, dabar jis niekam nebereikalingas.
Su ponu Romualdu į jokias diskusijas nesiveliame, tačiau užduodame jam klausimų apie kolūkio kasdienybę, nuolatinio progreso iliuzijas, kolūkiečių girtuoklystę. Į šiuos klausimus jis atsako taip, kad mes nesigailime atvykę iki Dirvonėnų. Todėl „100 Lietuvų“ – apie kolūkio pirmininką, dėl nieko ar dėl visko nekaltinantį Vytauto Landsbergio.