Grafas su fotoaparatu – dvare įkūrė fotolaboratoriją, svečius išlydėdavo dovanodamas jiems nuotraukas 

Multimedija parengta 15min bendradarbiaujant su Nacionaliniu M.K.Čiurlionio dailės muziejumi, įgyvendinant ciklą „Fotografų Lietuva: pasakojimai vaizdais“. 

Vaitkuškio kaime netoli Ukmergės ir šiandien galima pamatyti tebestūksančius kadaise įspūdingų rūmų griuvėsius. Kelis šimtus metų iki Pirmojo pasaulinio karo tai buvo žinomų grafų Kosakovskių rezidencija. Puošnus neogotikinio stiliaus dvaras garsėjo senu parku, tvenkiniais bei sodu, rūmuose sukaupta didžiule įvairių kraštų dailininkų darbų galerija, Senovės Egipto meno kolekcija ir biblioteka, kurioje buvo apie 12 000 knygų. 

Vaitkuškio rūmai iš parko pusės. 1902 07 11
Vaitkuškio rūmai iš parko pusės, 1902

XIX a. pabaigoje šiuos rūmus garsino ir dar vienas tuo metu labai modernus išradimas – fotografija. Ja tuomet buvo susižavėjęs Vaitkuškio dvaro šeimininkas Stanislovas Kazimieras Kosakovskis (1837–1905). Paskutinį savo gyvenimo dešimtmetį šiam savo pomėgiui ir aistrai grafas skyrė ypatingą dėmesį – rūmuose įkūrė fotolaboratoriją ir pats aktyviai fotografavo dvaro gyvenimą, įvairių žmonių portretus, peizažus bei etnografiją. 

Grafas S. K. Kosakovskis (dešinėje) ir Juozapas Krajevskis (kairėje) Vaitkuškio fotolaboratorijoje. 1895 05 02
Grafas S.K.Kosakovskis (dešinėje) ir Juozapas Krajevskis (kairėje) Vaitkuškio fotolaboratorijoje, 1895

Manoma, kad 1894–1905 metų laikotarpiu Vaitkuškio fotolaboratorijoje S.K.Kosakovskis sukaupė apie 8000 negatyvų, kurie, deja, pražuvo Pirmojo pasaulinio karo metais. Laimei, iki mūsų dienų išliko 67 paties grafo ar jo pagalbininkų sudaryti albumai, taip pat ir keli šimtai pavienių fotografijų, kurios išsaugojo Vaitkuškio dvaro bei jo aplinkos vaizdus. Šios išlikusios maždaug 6000 nuotraukų yra viena didžiausių ir turtingiausių XIX a. pab.– XX a. pr. privačių fotografijų kolekcijų Lietuvoje.  

Ukmergės muzikantai. Vaitkuškis, 1898 05 08
Ukmergės muzikantai. Vaitkuškis, 1898
Prie veidrodžio. Iš kairės sėdi: grafienė Sofija Kosakovska su dukra Jadvyga, grafo Stanislovo Kazimiero seserys Kotryna Lempicka ir Aleksandra Broel-Platerienė bei duktė iš antros santuokos Gabrielė; stovi Antanina Bower Saint Clair; veidrodyje atsispindi grafas ir grafienės sesuo Aleksandra Bower
Prie veidrodžio. Iš kairės sėdi: grafienė Sofija Kosakovska su dukra Jadvyga, grafo Stanislovo Kazimiero seserys Kotryna Lempicka ir Aleksandra Broel-Platerienė bei duktė iš antros santuokos Gabrielė; stovi Antanina Bower Saint Clair; veidrodyje atsispindi grafas ir grafienės sesuo Aleksandra Bower
Grupinė fotografija. Linksmybės Pašilės miške. Vaitkuškis, 1898 04 27
Linksmybės Pašilės miške. Vaitkuškis, 1898

Tiesa, tyrėjai pastebi, kad nors S.K.Kosakovskis yra laikomas vienu pirmųjų fotografijos mėgėjų Lietuvoje, savo darbuose įamžinusiu tiek to meto aukštuomenės gyvenimą, tiek ir kaimo žmonių kasdienybę, tačiau toks jis nebuvo vienintelis. Panašiu metu fotografija aktyviai domėjosi ir kiti dvarininkai: Benediktas Henrikas Tiškevičius, Aleksandras Šuazelis Gufjė, Juzefas Perkovskis. Šiandien jų darbai liudija ne tik turtais ir prabanga spindinčią aristokratų tikrovę, kurią dulkėmis pavertė XX amžiaus istorijos audros, tačiau atskleidžia ir pačių dvarininkų asmenybes – jų novatoriškumą, o kartu ir aktyvų domėjimąsi gyvenimu, kuris vyksta taip pat ir už jų socialinės aplinkos ribų.  

Jadvyga Kosakovska fotograuoja. Iš kairės stovi: grafas Stanislovas Kazimieras Kosakovskis, Pelagėja Bower Saint Clair (?), sėdi: grafo duktė Gabrielė, sesuo Aleksandra Broel-Platerienė, sūnus Juozapas, Kazimiera Bujakovska, grafo sūnus Mykolas.
Jadvyga Kosakovska fotografuoja. Iš kairės stovi: grafas Stanislovas Kazimieras Kosakovskis, Pelagėja Bower Saint Clair (?), sėdi: grafo duktė Gabrielė, sesuo Aleksandra Broel-Platerienė, sūnus Juozapas, Kazimiera Bujakovska, grafo sūnus Mykolas
Barsukų medžiotojai. 1895 m.
Barsukų medžiotojai, 1895
„Šveicorinės” tarpduryje, su p. Benklevskiu. Vaitkuškis rūmai, 1899 07 18
„Šveicorinės“ tarpduryje. Vaitkuškis, 1899

S.K.Kosakovskis gimė 1837 m. liepos 3 d. Vaitkuškyje. Jo tėvas Stanislovas Feliksas Kosakovskis buvo aktyvus Lietuvos ir Lenkijos visuomenės veikėjas, carinės Rusijos diplomatas, kolekcininkas, literatas bei dailininkas. Jam buvo artimos švietėjiškos idėjos, tad savo valdose panaikino privalomą duoklę valstiečiams, kaimuose steigė mokyklas, prieglaudas, valstiečių teismus, tobulino žemės ūkio techniką bei taikė šiuolaikiškus ūkininkavimo metodus. Tikėtina, kad būsimasis fotografas S.K.Kosakovskis iš savo tėvo kaip tik ir paveldėjo domėjimąsi naujomis idėjomis, taip pat ir atidų rūpestį kaimo žmonių gyvenimais.  

Jadvyga Kosakovska. Vaitkuškis, 1900 09 24
Jadvyga Kosakovska. Vaitkuškis, 1900
Marija Urbanovičienė (Vilkmergės gydytojo žmona). Vaitkuškis, 1900 11 24
Marija Urbanovičienė – Vilkmergės gydytojo žmona. Vaitkuškis, 1900

Vaikystės bei jaunystės metais S.K.Kosakovskis su tėvais daug keliavo po Vakarų Europą, taip pat reguliariai lankydavosi Sankt Peterburge, kur apsistodavo ištaiginguose savo senelių iš mamos pusės rūmuose. Čia neretai būdavo rengiamos didžiulės puotos, kur susirinkdavo tuometinė aukštuomenė, menininkai – jaunasis grafas turėjo galimybę iš arti stebėti ir pažinti tuometinės Rusijos imperijos sostinės gyvenimą.  

Privati pamoka. Mykolas Stanislovas [Stasys] Kosakovskis ir ponas Telatyckis [Telatycki]. Vaitkuškis, 1897 06 12
Privati pamoka. Mykolas Stanislovas Kosakovskis ir ponas Telatyckis. Vaitkuškis, 1897
Miške su p. Benklevskiu prie geodezinių matavimų prietaiso (teodolito?). 1899 07 22
Miške su p. Benklevskiu prie geodezinių matavimų prietaiso (teodolito?), 1899
Karietos atnaujinimas. Viduje sėdi Edmundas Bower Saint Clair. Dešinėje – meistras Sobolevskis, kairėje – jo padėjėjas.
Karietos atnaujinimas. Viduje sėdi Edmundas Bower Saint Clair. Dešinėje – meistras Sobolevskis, kairėje – jo padėjėjas

Pasak knygos „Grafų Kosakovskių albumas“ sudarytojos Eglės Lukoševičiūtės, būtent kelionių po Vakarų Europą metu jaunasis S.K.Kosakovskis ir susipažino su fotografija, nors pats fotografuoti pradėjo gerokai vėliau, tik sulaukęs 57 metų. Tačiau, kaip teigia grafo gyvenimo ir kūrybos tyrinėtoja, Paryžiuje jaunasis aristokratas ne kartą varstė ateljė duris, naudojosi fotografų paslaugomis ir turėjo savo portretinių dagerotipų – keli jų perfotografuoti ir suklijuoti į šeimos albumus išliko iki mūsų dienų.  

Grafai Kosakovskiai su ponais Wołkowais. Vaitkuškis, 1903 07 23
Grafai Kosakovskiai su ponais Wołkowais. Vaitkuškis, 1903
Vaikai prie Vaitkuškio rūmų. 1902 08 09
Vaikai prie Vaitkuškio rūmų, 1902
Vaikai su šuniukais. Iš kairės: Jadvyga ir Jonas Eustachijus Kosakovskiai, Aleksandras (?) Ilnickis. Vaitkuškis, 1905 07 06
Vaikai su šuniukais. Iš kairės: Jadvyga ir Jonas Eustachijus Kosakovskiai, Aleksandras (?) Ilnickis. Vaitkuškis, 1905

Tolesnis grafo gyvenimas buvo paženklintas įvairiomis veiklomis – nuo 1858 m. jis dirbo Lenkijos Karalystės Heraldikos komisijoje, vėliau Reikalų komitete bei Valstybės Taryboje. 1875 m. tapo Rusijos imperatoriaus dvaro kamerheru. Įprastai pusę metų S.K.Kosakovskis gyvendavo Varšuvoje, o nuo gegužės iki spalio – Vaitkuškio dvare. Būtent tai ir nulėmė aktyvų grafo įsitraukimą ir į visuomeninį gyvenimą Ukmergėje: nuo 1876 m. beveik dešimtmetį jis buvo taikos teisėju, vėliau Ukmergės miesto prezidentu. Jo pastangomis mieste įsteigta priešgaisrinė tarnyba, iškilo naujas rotušės pastatas. 

Grupė Vaitkuškio rūmų terasoje. 1904 07 30
Vaitkuškio rūmų terasoje, 1904
Žydų tipai. Vaitkuškis, 1904 09 14
Žydai Vaitkuškyje, 1904
Vežimas su rąstais „Laisvos minties“ miške. Vaitkuškis, 1903 03 13
Vežimas su rąstais „Laisvos minties“ miške. Vaitkuškis, 1903

Apie 1890 m. įsigijęs visą būtiną įrangą S.K.Kosakovskis Vaitkuškio dvare įkūrė nuosavą fotolaboratoriją. Nepamainomu grafo pagalbininku bei svarbiausiu asmeniu šioje laboratorijos tapo Juozapas Krajevskis, dirbęs drauge su S.K.Kosakovskiu petys į petį. Abu jie nuo 1903 metų priklausė Varšuvos fotografijos draugijai. Tikėtina, kad dalis grafo albumuose išlikusių nuotraukų, ypač tos, kuriose matomas pats S.K.Kosakovskis, padarytos būtent J.Krajevskio. 

Sofija Kosakovska su dukrele Jadvyga prie širmos. 1899 m.
Sofija Kosakovska su dukrele Jadvyga, 1899
Grafai Sofija ir Stanislovas Kazimieras Kosakovskiai su dukrele Jadvyga. 1899 m.
Grafai Sofija ir Stanislovas Kazimieras Kosakovskiai su dukrele Jadvyga, 1899

Vaitkuškio dvare atspausdintos nuotraukos buvo kruopščiai ženklinamos specialiu įspaudu „Fotografia Amatorska „Wojtkuszki“ ir klijuojamos į šeimos albumus. Yra išlikęs ir specialus katalogas, kuriame buvo registruojama visų padarytų fotografijų metrika. Būtent iš šio katalogo aiškėja, kad per vienuolika metų S.K.Kosakovskis parengė ir sudarė 75 albumus. Deja, dešimties jų likimas yra nežinomas.  

Kosakovskiai su Končiomis. Iš kairės sėdi Stanislovas Kazimieras Kosakovskis, Izabelė Marija Meištovičiūtė Končienė, Sofija Bower Saint Clair Kosakovska, Pranciškus Končia. Iš dešinės stovi Mykolas Stanislovas Kosakovskis, Gabrielė Kosakovska, Jonas Dudas. Vaitkuškis, 1895 m.
Kosakovskiai su Končiomis. Iš kairės sėdi Stanislovas Kazimieras Kosakovskis, Izabelė Marija Meištovičiūtė Končienė, Sofija Bower Saint Clair Kosakovska, Pranciškus Končia. Iš dešinės stovi Mykolas Stanislovas Kosakovskis, Gabrielė Kosakovska, Jonas Dudas. Vaitkuškis, 1895
Pasivažinėjimas didžiąja lineika. Vaitkuškis, 1899 07 25
Pasivažinėjimas didžiąja lineika. Vaitkuškis, 1899
Jadvyga ir Gabrielė Kosakovskos (kairėje) su viešniomis Montvilaitėmis (dešinėje). Vaitkuškis, 1899 07 11
Jadvyga ir Gabrielė Kosakovskos (kairėje) su viešniomis Montvilaitėmis (dešinėje). Vaitkuškis, 1899

Štai kaip savo prisiminimuose jauniausias grafo sūnus Jonas Eustachijus Kosakovskis (1900–1979) apibūdino Vaitkuškio dvaro interjerą: „Ant tėvo kabineto sienų kabėjo nesuskaičiuojama daugybė fotografijų – genealoginiai mūsų ir kitų giminių medžiai, mano tėvo antrosios žmonos Zaleskytės fotografijos, [padarytos] jai sergant, dešimtys parko, miško, svečių grupių, vaikų skirtingais amžiaus tarpsniais ir pan., atvaizdų. Be to, ant staliukų, lentynų, lentynėlių stovėjo atskiros fotografijos rėmeliuose. Kabineto languose buvo keletas matinių stiklų, juose kabėjo kai kurių vaizdų stikliniai diapozityvai.“ 

Nowy Świat gatvė Varšuvoje. Savo rūmų balkone – grafas S. K. Kosakovskis su šeima ir giminaičiais. 1899 m. birželis
Grafas S.K.Kosakovskis su šeima ir giminaičiais savo rūmų balkone Nowy Świat gatvėje Varšuvoje, 1899
Nowy Świat gatvė Varšuva, 1899 m. birželis
Varšuvos Nowy Świat gatvė, 1899
Pas ponus Brodowskius. Iš kairės: 1-as Pawełas Brodowskis, 3-ia jo sužadėtinė Aleksandra Bower Saint Clair. Varšuva, 1900 06 08
Pas ponus Brodowskius. Iš kairės: 1-as Pawełas Brodowskis, 3-ia jo sužadėtinė Aleksandra Bower Saint Clair. Varšuva, 1900

Heraldika bei Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės bajorų šeimų genealogijų tyrinėjimai buvo labai svarbios S.K.Kosakovskio veiklos, kurioms jis skyrė nemažą dalį savo gyvenimo. Tikėtina, kad fotografija jam ir tapo savotišku šių dviejų veiklų papildymu bei pratęsimu: nuotraukas jis panaudojo kaip reikšmingą ir novatorišką būdą ateities kartoms palikti išsamų pasakojimą apie savo šeimą bei gyventą laiką.  

Menotyrininkė Jolita Mulevičiūtė, sudariusi S.K.Kosakovskio fotografijų albumą „Vaitkuškis“, pabrėžia, kad savo darbais grafas sukūrė kolektyvinį lokalios bendruomenės portretą, kuriame įamžino dvarą, apylinkes bei vietos gyventojus: savo šeimą, tarnus, tuometinės Vilkmergės apskrities dvarininkus, katalikų dvasininkus, carinės administracijos pareigūnus, lietuvių valstiečius, žydų amatininkus, čigonus bei vargšus.  

Valstiečiai javapjūtės metu. XIX a. pab. – XX a. pr.
Valstiečiai javapjūtės metu. XIX a. pab. – XX a. pr.
Vaitkuškio vėjo malūnas. 1901 07 16
Vaitkuškio vėjo malūnas, 1901
Pašilės kaimo vieškelis. 1902 08 05
Pašilės kaimo vieškelis, 1902

Nors S.K.Kosakovskis buvo fotografas mėgėjas per gyvenimą nepardavęs nė vienos savo nuotraukos, tačiau menotyrininkės J.Mulevičiūtės teigimu, tai niekaip nenuvertina jo darbo ir per dešimtmetį sukurtos išskirtinės fotografijų kolekcijos, kurioje puikiai dera mėgėjiškumas su profesionalumu, dokumentika su režisuotais „gyvaisiais paveikslais“. S.K.Kosakovskis dirbo savo malonumui, privačioje aplinkoje, todėl galėjo sau žaisti fotografija – būtent iš čia jo nuotraukose ir atsiranda ne tik klasikinių fotografijos principų laikymasis, tačiau ir žaismingi taisyklių nepaisymai bei netipiški režisūriniai sprendimai. 

Dvarininkai ir valstiečiai prie obuolių krūvos. XIX a. pab. – XX a. pr.
Dvarininkai ir valstiečiai prie obuolių krūvos. XIX a. pab. – XX a. pr.
Pašilės (Vaitkuškio) bažnyčios klebonija. 1894 m
Pašilės (Vaitkuškio) bažnyčios klebonija, 1894
Kalakutai Didžiosios Berastavicos dvaro ūkiniame kieme. 1895 m.
Kalakutai Didžiosios Berastavicos dvaro ūkiniame kieme, 1895

Šiuose „gyvuosiuose paveiksluose“ dažniausiai dalyvaudavo grafo šeimyniškiai, taip pat dvaro svečiai bei tarnai. Pasak amžininkų liudijimų, iš Vaitkuškio dvaro retas kuris svečias išvykdavo neapdovanotas fotografijomis ar net ištisomis jų serijomis.  

Vis dėlto nuotraukas S.K.Kosakovskis naudojo ne tik savo asmeninėms reikmėms, bet ir dalyvavo tarptautinėse bei vietinėse parodose, kur sulaukė ne vieno apdovanojimo – Varšuvoje (1901), Vitebske (1903), Londone (1903), Panevėžyje (1903), Daugpilyje (1903), Krokuvoje (1904). 

Dvarininkai ir valstiečiai javapjūtės metu. Vaitkuškis, 1899 07 27
Dvarininkai ir valstiečiai javapjūtės metu. Vaitkuškis, 1899
Arklių mugė Vilkmergėje. 1895 06 29
Arklių mugė Vilkmergėje, 1895
Kunigaikščio Konstantino Radvilos iš Taujėnų medžiokliniai šunys. Vaitkuškis, 1899 11 18
Kunigaikščio Konstantino Radvilos iš Taujėnų medžiokliniai šunys. Vaitkuškis, 1899

Grafas S.K.Kosakovskis mirė 1905 m. lapkričio 4 d. Vaitkuškio dvare. Palaidotas netoli esančiose Pašilės kapinėse.  

Jo fotografijos, kuriuose įamžintos žavios scenos iš dvarininkų gyvenimo, taip pat etnografiniai vaizdai bei peizažai iki 1907 metų buvo saugiai laikomos Vaitkuškio dvaro rūmų lentynose. Vėliau grafo sūnus Mykolas Stanislovas visus albumus pervežė į šeimos dvarą Lyduokiuose. Galiausiai Kosakovskiams persikėlus į Varšuvą, Lietuvoje likęs šeimos istorinis paveldas – tarp jų ir albumai – buvo gerokai apleisti.  

Medžiotojų poilsis miške. 1902 08 23
Medžiotojų poilsis miške, 1902
Moterys ir vaikai prie vandens malūno. Didžioji Berastavica, 1901 07 20 (08 02)
Moterys ir vaikai prie vandens malūno. Didžioji Berastavica, 1901
Vaitkūnų kaimo valstiečiai. 1902
Vaitkūnų kaimo valstiečiai, 1902

Tik 1927 m. dvarų kultūriniu palikimu užsiėmusi Lietuvos Valstybės archeologijos komisija pasirūpino, kad visas išlikęs Kosakovskių šeimos turtas iš Vaitkuškio dvaro – knygos, dokumentai, laiškai, inventoriaus aprašai bei fotografijų albumai – būtų pervežti į neseniai dailėtyrininko bei muziejininko Pauliaus Galaunės įkurtą M.K.Čiurlionio galeriją, vėliau tapusia Čiurlionio dailės muziejumi. Būtent čia iki mūsų dienų ir išliko ši fotografijų kolekcija iš unikalios Vaitkuškio dvaro fotolaboratorijos. 

Vilkmergės panorama. 1896 07 01
Vilkmergės panorama, 1896
Čigonų / romų šeima. Vaitkuškis, 1899 m. birželis
Romų šeima. Vaitkuškis, 1899
Felicijono Talačkos 50 m. nuo išventinimo į kunigus jubiliejus. Lyduokiai, 1897 06 02
Felicijono Talačkos 50 metų nuo išventinimo į kunigus jubiliejus. Lyduokiai, 1897
Vilkmergė. 1900 06 29
Vilkmergė, 1900
Jadvyga Kosakovska aprengta Stasiuko rūbais. 1896 03 04
Jadvyga Kosakovska aprengta Stasiuko rūbais, 1896
Mykolas Benediktas Paplauskas. 1896 03 01
Mykolas Benediktas Paplauskas, 1896
Aleksandras Meištovičius su žmona Sofija Kosakovska. Vaitkuškis, 1895 m.
Aleksandras Meištovičius su žmona Sofija Kosakovska. Vaitkuškis, 1895
Aleksandras Meištovičius su žmona Sofija Kosakovska. Vaitkuškis, 1895 m.
Aleksandras Meištovičius su žmona Sofija Kosakovska. Vaitkuškis, 1895
Vilkmergė. Kalnas žiūrint nuo kareivinių. 1902
Vilkmergė, 1902
Ponas Ceplińskis Pivonijos šile. Vaitkuškis, 1902 09 26
Ponas Ceplińskis Pivonijos šile. Vaitkuškis, 1902

Nuotraukos Stanislovo Kazimiero Kosakovskio iš Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus 

Tekstą parengė Gediminas Kajėnas 

Įgyvendinimas Lina Zaveckytė