Naktį iškritęs sniegas tildė ginkluotų vyrų grupelės žingsnius. Kiekvienas jų stebėdamas savo sektorių lėtai judėjo dviaukščio pastato link. Niekur aplink nesimatė nė mažiausios švieselės. Nakties tamsa sklaidytis pradės tik po valandos. Netrukus pasieniečių specialiosios paskirties komanda jau „valė“ įtariamojo kontrabanda namus. Pareigūnų vizito viduje niekas nesitikėjo. Tatuiruotas vyras užkluptas nuogas lovoje su savo drauge. Jis nesipriešino ir apsirengęs pats sutiko bendradarbiauti su Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnais. Taip buvo užtvenktas vienas iš daugelio upelių, kuriuo į Lietuvą iš Baltarusijos tekėjo nelegalus tabako krovinys.
Netenkame dešimčių milijonų eurų
Kasdien Lietuvos sieną sausuma, oru ar vandeniu kerta kontrabandiniai kroviniai. Nusikaltėliai žino, kad vieną dieną juos sulaikys ir konfiskuos ne tik krovinį, bet ir jam gabenti naudotas priemones. Todėl savo veikloje stengiasi naudoti 3P principą – tai kas yra patikima, pigu ir paprasta. Kitaip tariant – kainuoja nedaug, patikimai atliks savo funkcijas ir negaila bus, jeigu konfiskuos pasieniečiai ar teks palikti sprunkant nuo pareigūnų. Lietuvos kontrabandininkų priemonių arsenale yra nuo jau prieš kelis šimtus metų naudotų „ežių“ iki vis dar tobulinamų dronų spiečių.
Lietuvoje absoliučiai didžioji dalis kontrabandininkų užsiima cigarečių iš Baltarusijos organizavimu ir gabenimu. Cigarečių pakelis šioje šalyje kainuoja maždaug 0,6-0,7€, tuo tarpu Lietuvoje – beveik keturi eurai. Kontrabandininkams nelegaliai į Lietuvą atgabenus dėžę cigarečių, atsiskaičius su bendrininkais ir atmetus kitas išlaidas, ji atneša maždaug 300€ pelną. Vienu reisu nusikaltėliai gali pergabenti nuo kelių iki kelių šimtų dėžių.
Nėra tikslių duomenų kiek per metus valstybė netenka mokesčių dėl cigarečių kontrabandos. Vien muitinė 2021 m. sulaikė 22,4 mln. pakelių kontrabandinių rūkalų. Valstybės sienos apsaugos tarnyba – dar 2,5 mln. pakelių. Kasmet valstybė dėl cigarečių kontrabandos netenka mažiausiai dešimčių milijonų eurų, kurie būtų gauti jas įvežant legaliai.
Amžina kova
Kontrabandininkų gaudymu ir kontrabandos sulaikymu Lietuvoje rūpinasi kelios teisėsaugos institucijos. Mutinės departamentas –saugo, kad per oficialius kontrolės postus į Lietuvą nepatektų nelegalūs ir draudžiami kroviniai. Policija stengiasi užkirsti kelią įvairioms nusikalstamoms veikloms. Tarp jų – neteisėta prekyba akcizinėmis prekėmis. Valstybės sienos apsaugos tarnyba atsakinga už nelegaliai į šalį per nekontrolės postus patenkančias cigaretes ir kitą kontrabandinį krovinį. Dar kitaip tai vadinama „žaliąja juosta“ t.y. miškai, laukai, pelkės ir vandenys.
Tuo tarpu kontrabandininkai kaskart vis ieško naujų būdų ir galimybių kaip per sieną nepastebėtiems pareigūnų į Lietuvą atsigabenti cigarečių dėžes. Jie paperka pareigūnus, keičia taktikas, laikosi konspiracijos ir kuria naujus arba pritaiko senus inžinerinius išradimus, kurie padeda sėkmingai užsiimti nelegalia ir pelninga veikla.
Dalis kontrabandininkų gudrybių yra tiesiog jau kelis šimtmečius naudojamų priemonių pritaikymas, o dalis – ir gudrybės kartais yra tokios paprastos ir genialios, kad neretai galėtų būti netgi patentuojamos.
Lietuvos kontrabandininkų taktika nuolat kinta. Dalis čia aprašytų priemonių, išradimų ir būdų jau nuėję užmarštin ir seniai nebenaudojamos, dalis – sėkmingai veikia dabar, o kai kurios jų – dar tik vystosi.
1. Horizontalaus kilimo orlaiviai
Policijos pareigūnai 2016 m. atlikdami kratą įtariamųjų kontrabandininkų namuose aptiko ketursraigtį bepilotį orlaivį. Tai buvo bene pirmasis viešai žinomas atvejis, kai kriminalinis pasaulis pradėjo naudoti skraidykles. Tiesa, tuo metu aptiktas orlaivis buvo gamyklinės komplektacijos ir tikėtina, kad buvo naudotas tik žvalgybai.
Po dviejų metų Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnai susidūrė jau su rimtu savadarbiu per nuotolinį valdomu ir cigaretes skraidinančiu savadarbiu aparatu. Horizontalaus kilimo lėktuvėlis buvo sukonstruotas iš pigių medžiagų – medžių drožlių plokštės, plastiko bei vaikiško vežimėlio rato, varomas skystu kuru. Jis galėjo pakelti virš dešimt kilogramų krovinį.
Bepilotis orlaivis pakildavo Rusijoje su pritvirtinta cigarečių dėže, nepastebėtas kirsdavo Lietuvos sieną ir numesdavo krovinį. Tada grįždavo pas šeimininką į Kaliningradą.
Skraidyklė buvo varoma skystu kuru ir turėjo 5 litrų talpos baką. Taip pat buvo pritvirtinta vaizdo kamera, GPS siųstuvas ir nuotolinis krovinio numetimo mechanizmas. Sparnų ilgis siekė 6 metrus. Tai yra iki šiol žinomas didžiausias bepilotis naudotas kontrabandos gabenimui per Lietuvos sieną.
Lietuvoje buvo aptiktas nukritęs ir kitas panašus orlaivis. Jis buvo maitinamas akumuliatoriaus energija, todėl buvo kiek lengvesnis, tačiau galėjo nuskristi trumpesnį atstumą. Jo gamybai panaudotos namudinės medžiagos – polistirenas ir plastikas. Medžiagos pasirinktos dėl pigumo ir manant, kad jų neaptiks Lietuvos naudojami radarai. Tokio orlaivio gamyba tuo metu siekė vos kelis šimtų litų.
2. Vertikalaus kilimo orlaiviai
Tobulėjant ir pingant vertikalaus kilimo orlaivių technologijoms į juos atsisuko ir kriminalinis pasaulis. Standartiniai gamybos orlaiviai naudojami būna tik pareigūnų žvalgybai ir dėmesio nukreipimui. Tuo tarpu savadarbiai – pačios kontrabandos gabenimui.
Savadarbiai dronai gaminami iš standartinių ir savadarbių detalių. Paprastai pagrindiniai elementai surenkami ir gamyklinių dalių, o kontrabandininkams reikalingi pakeitimai – iš pačių pasigamintų.
Įprastai kontrabandos krovinys prie orlaivio pritvirtinamas Baltarusijoje, su juo perskrendama į Lietuvą, tuomet dronas numeta krovinį ir taip ir nenusileidęs grįžta pas operatorių į kaimyninę šalį.
Cigarečių dėžė sveria apie 11-13 kg., o jai pritvirtinti ir numesti reikalingas specialus karkasas ir per nuotolį valdomas atkabinimo mechanizmas. Taip pat svarbu, kad dėžė skrendant laikytųsi stabiliai, tačiau tuo pačiu – lengvai ir sklandžiai iškristų.
Naudojami dronų spiečiai
Bepiločiai orlaiviai visada būna aprūpinti navigacijos sistema. Kartais ji daroma dviguba, kad vienai sugedus būtų galima sekti ar atrasti nukritusį droną ir cigarečių krovinį.
Seniau į orlaivį buvo diegiamos ir vaizdo stebėjimo sistema. Dabar šios priemonės nebesutinkamos.
Priklausomai nuo orlaivio tipo ir konstrukcijos, jis gali vienu metu nešti nuo kelių blokų iki pusantros ar net dviejų dėžių cigarečių. Įprastai kontrabandininkai naudoja vieną droną ir per kartą padaro keletą reisų. Tačiau kartais nusikaltėliai cigarečių gabenimui per sieną naudoja vadinamąjį „spiečių“ – vienu metu dirbančius kelis bepiločius orlaivius.
Vidutinis pelnas gaunamas už parduotą kontrabandinių cigarečių dėžę yra maždaug 500 eurų.
3. Nuo permetimo iki katapultos
Vienas iš pagrindinių kontrabandininkų užduočių yra kontrabandinio krovinio pergabenimas iš Baltarusijos į Lietuvą nepaliekant pėdsakų juostoje.
Pats paprasčiausias būdas – cigarečių dėžes permesti rankomis. Šio metodo minusai – dėžė gali nukristi ant pėdsakų juostos ir taip išduoti vietą, kuria vėliau nebus galima naudotis.
Kirsti pėdsakų juostą nepaliekant pėdų kontrabandininkai bando pasidarę improvizuotą suoliuko tipo „tiltelį“ – ant dviejų medžių kulbių permesta lenta. Kartais gali būti naudojama ir metalinis karkasas. Šio metodo minusas – miške reikia laikyti paslėptas priemones. Jas gali aptikti pareigūnai.
Lietuvos pasienyje su Baltarusija fiksuojamos katapultos principu „peršaunamos“ cigarečių dėžės ar jų dalys. Dažniausiai tam naudojam tarp dviejų medžių įtempiama speciali dešimties ar daugiau metrų ilgio guma. Tinkamai įtempus cigaretės gali nuskristi ir kelias dešimtis metrų. Metodo minusas – sunku pataikyti į tą pačią vietą, todėl cigaretės išsisklaido dideliam plote. Dėl to užtrunka jas surinkti.
4. Virvių pagalba įrengiama „autostrada“
Jeigu vieta tinkama – cigarečių krovinys gali būti perkeliamas virvių pagalba. Pradžioje permetamas vandens buteliukas su prie jo pririštu siūlu. Prie siūlo galo pritvirtinamas trosas arba virvė. Virvė pritraukiama siūlo pagalba.
Tuomet Baltarusijos pusėje jos galas pritvirtinamas aukščiau, o Lietuvos pusėje – kiek žemiau. Kartais jis pritvirtinimas prie mikroautobuso ir lėtai važiuojant įtempiamas. Tuomet skriemulio dėka cigaretės virve leidžiamos žemyn ir patenka tiesiai į mikroautobuso vidų. Pakrovus automobilį, virvės atkabinamos, supakuojamo, o kontrabandininkai pasišaliną beveik nepalikę jokių pėdsakų.
Tarp kontrabandininkų kalbamasi, kad viena grupuotė naudojasi strėlės tipo kranu, kad galėtų nepalikdama pėdsakų į Lietuvą perkelti kontrabandinių cigarečių krovinį.
Lietuvos kontrabandininkai naudoja ir į šulinio svirtį panašų nešiojamą įrenginį. Sudedamas ir ant pečių kaip kuprinė transportuojamas įtaisas prie pėdsakų juostos virsta puikiu pagalbininku norint nepaliekant pėdsakų perkelti cigarečių dėžes. Ilgoji kartis paslepiama miške, o transportuojamas tik įtaiso padas.
5. Kontrabanda greitaeigiais kateriais
Valstybinė siena su Rusijos Kaliningrado sritimi daug kilometrų tęsiasi Nemunu arba jo atšakomis. Norint sėkmingai gabenti kontrabandą belieka sugalvoti kaip nepastebėtam arba bent nesučiuptam įveikti šią kliūtį.
Ilgą laiką Vakarų Lietuvoje veikė kontrabandininkai, kurie cigarečių gabenimui naudojo perdarytas greitaeiges valtis. Dažniausiai naudojamos lengvos ir patvarios Amur arba Progres tipo kateriukai. Ant jų buvo įrengiami 2 galingi varikliai.
Kad variklių sraigtai neįsipainiotų į žvejų ir brakonierių tinklus po kateriais buvo pritvirtinamas specialus peilis. Jeigu pakeliui pasitaikydavo tinklas ar kita kliūtis – ją tiesiog prapjaudavo.
Pačios valtys būdavo perdažomos pilka spalva – kad kuo labiau susilietų su vandeniu ir būtų mažiau pastebimos. Kai kada meistrai pakeisdavo šiek tiek konstrukciją ir taip padidindavo valties talpą. Tokiu atveju būdavo galima pakrauti daugiau cigarečių dėžių ir automatiškai didėdavo gaunamas pelnas.
Kontrabandininkai, kurie vairuodavo tokias greitaeiges valtis puikiai išmanė Nemuno deltos vandens kelius – upę, jos atšakas ir kanalus. Jais jie lakstydavo dideliais greičiais, o neretai tai darydavo tamsiu paros metu.