Nuotraukos, už kurias grėsė mirties bausmė: Kauno geto fotografas G.Kadušinas 

Multimedija parengta 15min bendradarbiaujant su JAV Holokausto memorialiniu muziejumi, įgyvendinant publikacijų ciklą „Fotografų Lietuva: pasakojimai vaizdais“. 

1944 m. liepos 8 d. buvo pradėta Kauno geto, tuo metu turėjusio koncentracijos stovyklos statusą, likvidacija. Per kelias dienas į Vokietiją išvežta apie 7 tūkst. dar čia likusių geto gyventojų, o maždaug tūkstantis jų buvo nužudyta pačios likvidacijos metu. Dalis žmonių bandė slapstytis namų rūsiuose įrengtose slėptuvėse, tačiau, naciams padegus geto pastatus, žuvo užtroškę dūmuose arba nuo kulkų, bandydami ištrūkti iš šio pragaro. Kauno getas liepsnojo iki liepos 29 d. Po visko, liudininkų teigimu, liko tik griuvėsiai su kaminais, apdegę lavonai ir viską persmelkiantis „mirties bei puvimo kvapas“.  

Holokausto istorijoje žinoma vos keletas fotografų, palikusių išsamius Europos getų vaizdų pasakojimus, kuriuose įamžintas ne tik kasdienis žydų gyvenimas, priverstinis darbas, kova už būvį, laisvalaikis, bet ir pogromai, žudynės, o, galiausiai, ir visa tai, kas liko po šių teritorijų likvidavimo ar išlaisvinimo.  

Kauno geto fotografas Giršas Kadušinas (Zvi Hirsh Kadushin, 1910–1997) rizikuodamas savo bei artimųjų gyvybėmis, trejus metus kruopščiai fiksavo tai, ką matė savo akimis ir ką patyrė tūkstančiai Kauno bendruomenės žydų. Manoma, kad per šį laikotarpį fotografas galėjo padaryti nuo kelių šimtų iki tūkstančio nuotraukų, jos tapo unikaliu dokumentiniu Kauno geto metraščiu, liudijančiu gyvenimą ir mirtį, žmogiškumą ir niekšybę. 

Gaonas04005
Fotografas Giršas Kadušinas Kauno gete 1942 m.

„Mano kerštas bus mano nuotraukos“ – taip praėjus keliems dešimtmečiams po šių įvykių savo pagrindinį motyvą anuomet į rankas paimti fotoaparatą įvardys pats fotografas. Visa tai – vardan šešių milijonų nužudytų Europos žydų ir jų atminimo įamžinimo.  

Simboliška ir tai, kad po Antrojo pasaulinio karo emigravęs į JAV, G.Kadušinas pasikeitė pavardę į lengviau ištariamą George‘o Kadisho, tokiu būdu tartum įvardydamas esminį savo gyvenimo tikslą ir prasmę (kaddish – Dievo šlovinimas ir kartu gedulinga malda už mirusiuosius, – red. past.).  

Būtent šiuo vardu ir pavarde jis buvo įrašytas į Rytų Europos holokausto istorijos metraštininkų gretas, todėl ir šioje publikacijoje, skirtoje Kauno geto likvidavimo 80-mečiui, jis bus įvardijamas būtent taip, kaip pats ir pasirinko. 

G.Kadishas gimė 1910 metais Raseiniuose spaustuvininko ir visuomenės veikėjo Šliomo Kadušino šeimoje. Čia jis lankė pradinę mokyklą, vėliau mokėsi ir 1930 m. baigė žydų gimnaziją, kurioje visi dalykai buvo dėstomi hebrajų kalba. Ypač gerai jam sekėsi matematika, taip pat domėjosi techniniais mokslais. Neatsitiktinai po gimnazijos baigimo išlaikęs lietuvių kalbos stojamąjį egzaminą jis ėmė studijuoti elektros inžineriją Kauno universiteto Technikos fakultete. 

kadusinai_raseiniai
Spaustuvės savininko, visuomenininko Šliomos Salomono Kadušino (1872–1938) šeima. Raseiniai, 1938 m. Šią nuotrauką išsaugojo Sara Segalytė, dvylikametė mergaitė, pabėgusi iš Kauno geto. Raseinių krašto istorijos muziejaus nuotr. Pirmoje eilėje iš dešinės sėdi: Jankalis Aleksnianskis (g. 1924 m. Raseiniuose, sušaudytas Raseiniuose, 1941 m.), Sara Segalytė (g. 1932 m., pabėgusi iš Kauno geto, emigravo į Izraelį), Elinka Levy (g.1924 m. Raseiniuose, dingo be žinios Kaune 1941 m.). Vidurinėje eilėje iš dešinės: Rivka Levy (g. 1922 m. Raseiniuose, pabėgo iš Kauno geto 1943 m., mirė Izraelyje 2022 m.), jos mama – Sonia Kadušinaitė-Levienė (g. 1900 m., sušaudyta 1943 m.), Gita Kadušinaitė-Aleksnianskienė (g. apie 1900 m., sušaudyta Raseiniuose 1941 m.), Salomonas Kadušinas (1872–1938), jo žmona Chana Chaja Kadušinienė (g. apie 1880 m., sušaudyta Raseiniuose 1941 m.), Zlata Kadušinaitė Segalienė, Šeina Aleksnianskytė – Gitos dukra (g. apie 1920 m., sušaudyta Raseiniuose 1941 m.). Viršutinėje eilėje iš dešinės stovi: Natanas Levy (dingo be žinios Kaune 1941 m.), Chaimas Aleksnianskis (Gitos vyras, odadirbys, sušaudytas Raseiniuose 1941 m.), Girša (Hirša) Zvi Kadušinas (Kauno geto fotografas George‘as Kadishas) (1910–1997), Chaimas Segalis, Zelda Polonskytė-Kadušinienė, jos vyras Abraomas Kadušinas (g. 1903, sušaudytas Raseiniuose 1941m.).

Aistringai domėdamasis įvairia technika ir būdamas itin nagingas, dar studijų metais G.Kadishas susikonstravo prie diržo tvirtinamą nedidelį fotoaparatą ir pradėjo fotografuoti. Maža to, jis aktyviai domėjosi ir pirmus žingsnius tuomet žengiančiu mokslu – televizija.  

1935 m. savo tėvo spaustuvėje G.Kadishas išleido nedidelę knygelę lietuvių kalba „Televizija. Judamųjų vaizdų perdavimas radijo pagalba“. 48 puslapių leidinys išsiskyrė ne tik brėžinių ir paveikslėlių gausa, bet ir novatoriškomis idėjomis, o paskutiniame skyriuje autorius pateikė pamokymus, kaip pačiam pasigaminti televizijos imtuvą. 

Iki Antrojo pasaulinio karo dėl lėšų trūkumo G.Kadishas kelis kartus buvo metęs studijas universitete, o finansinei padėčiai kiek pagerėjus vėl sugrįždavo į universitetą. Manoma, kad Laivės alėjoje jis buvo įrengęs radijo remonto dirbtuves, dirbo matematikos mokytoju žydų mokykloje.  

Jis taip pat dalyvavo sionistinio jaunimo judėjimo „Beitar“ veikloje, kur susipažino su Jehuda Zupavičium (1914–1944) – vienu iš būsimo Kauno geto policijos vadovų ir žydų pogrindžio pasipriešinimo organizatoriumi, suvaidinusiu reikšmingą vaidmenį tolesniame G.Kadisho gyvenime. 

VZMP+7917_auksciausia
Fotografas George‘as Kadishas, rankose laikantis savo nuotrauką, kurią jis padarė 1941 m. birželį Kaune, per Slobodkos pogromą. Vilniaus Gaono žydų istorijos muziejaus nuotr.

1941 m. birželį prasidėjusi nacių okupacija buvo paženklinta smurtu, žiauriomis žudynėmis ir pogromais prieš Lietuvos žydus. Šiuose įvykiuose aktyviai dalyvavo ir su naciais kolaboravę lietuviai. Pasak istoriko Arūno Bubnio, Kaune didžiausi žydų pogromai vyko Vilijampolėje, kur gyveno daug žydų. Būtent šioje teritorijoje netrukus ir bus įsteigtas Kauno getas. 

1941 m. birželio mėn. per pogromą Kaune lietuviai nusiaubė sinagogą. Pridengtas maldos šaliku vyro kūnas guli ant suolo sinagogoje, šalia jo guli kirvis
1941 m. birželio mėn. per pogromą Kaune lietuviai nusiaubė sinagogą. Pridengtas maldos šaliku vyro kūnas guli ant suolo sinagogoje, šalia jo guli kirvis

„Ginkluoti vadinamųjų partizanų (baltaraiščių) būriai Jurbarko, Vidurinės, Sinagogos, Veliuonos ir kt. gatvėse kratė visus žydų namus, suiminėjo, mušė ir žudė žydus. Buvo žudomi ne tik vyrai, bet ir moterys, vaikai bei seneliai. Žmonės buvo ne tik šaudomi, bet ir kapojami kirviais. Žydai buvo žudomi savo butuose arba išvedami į kiemą, pastatomi prie namo sienos ir sušaudomi“, – knygoje „Kauno getas 1941 –1944“ rašo A.Bubnys.  

Istorikų vertinimu, iki rugpjūčio 15 d., kuomet visi Kauno žydai privalėjo persikelti į Vilijampolėje įsteigtą getą, buvo nužudyta apie 10 tūkst. asmenų. Būtent šie įvykiai, kaip vėliau gyvendamas Amerikoje teigs pats G.Kadishas, ir nulėmė jo apsisprendimą imtis fotoaparato ir tokiu būdu fiksuoti nacių bei jų bendrininkų nusikaltimų įrodymus. 

Sugriauta sinagoga Kaune
Sugriauta sinagoga Kaune
Išniekintos žydų kapinės Kaune
Išniekintos žydų kapinės Kaune
Sugriautas pastatas Kaune, kuriame buvo G.Gutmano parduotuvė
Sugriautas pastatas Kaune, kuriame buvo G.Gutmano parduotuvė

Drauge su maždaug 17 tūkst. gyvų išlikusių Kauno žydų, gete atsidūrė ir G.Kadishas su savo šeimos nariais: žmona Raja Krukaite, seserimi Sonia Leviene, jos dukra Reveka, seserimi Zlata Segaliene, jos vyru Chaimu bei jų vaikais Sara ir Iciku. Tuo tarpu Raseiniuose gyvenę jo artimieji buvo nužudyti 1941 m. birželio–lapkričio mėnesiais per visą šalį nuvilnijusių masinių žydų žudynių metu. 

Manoma, kad fotografuoti geto kasdienybę G.Kadishą paskatino jo senas pažįstamas Jehuda Zupavičius, tapęs vienu iš geto policijos vadų. Neatsitiktinai jo fotografijų archyve yra ne viena nuotrauka, kurioje įamžinti fotografui atvirai pozuojantys žydų policininkai. Kai kurių istorikų įsitikinimu, sumanymą įvairiomis formomis – dienoraščiais, fotografijomis ar piešiniais – dokumentuoti gyvenimą gete, inicijavo ir palaikė Kauno geto Seniūnų taryba. 

Buvusio Slobodkos ješivos vadovo rabino Avrahamo Grodzenskio portretas, jis buvo priverstas nusiskusti barzdą
Buvusio Slobodkos ješivos vadovo rabino Avrahamo Grodzenskio portretas, jis buvo priverstas nusiskusti barzdą
Grupė berniukų prie užrašo, draudžiančio eiti prie Neries upės, kuri ribojosi su geto teritorija
Grupė berniukų prie užrašo, draudžiančio eiti prie Neries upės, kuri ribojosi su geto teritorija

Dokumentinę Kauno geto kroniką G.Kadishas padarė nedideliu fotoaparatu „Leica“, iškišęs objektyvą pro palto ar švarko sagos kilpelę. Tai buvo momentinė fotografo reakcija į siaubingus to meto įvykius, kurie reguliariai perskrosdavo sąlygiškai apyramį geto gyvenimą iki pat jo sunaikinimo 1944 metų liepą.  

Grupė žydų grįžta į getą po dienos priverstinio darbo lauke. Išsirikiavusius eilėje juos apieško vokiečių ir lietuvių sargybiniai
Grupė žydų grįžta į getą po dienos priverstinio darbo lauke. Išsirikiavusius eilėje juos apieško vokiečių ir lietuvių sargybiniai
Gatvės scena Kauno gete
Gatvės scena Kauno gete
Žydai kalbasi lauke, Kauno geto „Sammelstelle“ (susirinkimo vietoje)
Žydai kalbasi lauke, Kauno geto „Sammelstelle“ (susirinkimo vietoje)

Deportacijų siaubą išgyvenantys žmonės, po šių akcijų gatvėse likę jų daiktų ryšuliai, vokiečių kareiviai, besirengiantys kalinių gaudymui geto gatvėse, priverstinio darbo brigados prie geto vartų, pogrindžio veikla – už šias nuotraukas, neabejotinai, fotografo būtų laukusi mirties bausmė. 

Pasak istoriko Lino Venclausko, didžioji dalis išlikusių holokausto fotografijų yra darytos pačių nacių, todėl čia atspindimas jų požiūris į aukas iš galios pozicijų. Ir nors jie nevengė fotografuoti savo nusikaltimų, tačiau ši medžiaga buvo viešinami išimtinai propagandiniais tikslais ir tik kruopščiai ją atrinkus. 

Dviejų berniukų su žydų ženkliukais Kauno gete portretas, darytas prieš pat jų suėmimą per 1944 m. „Vaikų akciją“
Dviejų berniukų su žydų ženkliukais Kauno gete portretas, darytas prieš pat jų suėmimą per 1944 m. „Vaikų akciją“
Grupė žydų moterų kalbasi alėjoje prie vienintelės Kauno geto kirpyklos
Grupė žydų moterų kalbasi alėjoje prie vienintelės Kauno geto kirpyklos
Kauno geto kalėjimo kalinius lankantys draugai ir artimieji
Kauno geto kalėjimo kalinius lankantys draugai ir artimieji

„Šios nacių nuotraukos atspindi labai vienpusišką holokausto istorijos vaizdą ir tarp jų sunku rasti autentiškų žydų tikrovės liudijimų. Tuo tarpu G.Kadishas savo darbuose fiksavo tikrą, neretai gan intymų geto kalinių gyvenimą, jautriai ir subtiliai parodė tikrovę dramatiškomis aplinkybėmis“, – teigė L.Venclauskas. 

Laikydamos duoną ir dubenėlius su maistu dvi jaunos merginos stovi prie namo Kauno gete
Laikydamos duoną ir dubenėlius su maistu dvi jaunos merginos stovi prie namo Kauno gete
Du vyrai geto gatvėje, šalia pintinės su duona
Du vyrai geto gatvėje, šalia pintinės su duona
Keturi žydų vaikai kalbasi lauke Kauno gete
Keturi žydų vaikai kalbasi lauke Kauno gete

Peržvelgus G.Kadisho nuotraukų archyvą į akis krinta ir tai, kad nemaža dalis jų padaryta geto gyventojams akivaizdžiai žinant, kad jie yra fotografuojami ir net pozuojant pačiam fotografui. Įvairių žmonių portretai, kasdienės scenos geto ligoninėje, dirbtuvėse, laisvalaikiu, gatvėje ar daržuose – tai dalis kronikos, kuri sutartinai užfiksuota siekiant palikti dokumentinį geto gyventojų liudijimą. O tuo pačiu – dar nežinant, gal tik nujaučiant – ir atminimą apie daugelį šių asmenų, kurių veidai ir žvilgsniai išliko vien tik G.Kadisho nuotraukose. 

Gatvės vaizdas Kauno gete
Gatvės vaizdas Kauno gete
Muzikinis pasirodymas Kauno gete
Muzikinis pasirodymas Kauno gete
Grupė žydų vaikų važinėjasi rogutėmis Kauno gete
Grupė žydų vaikų važinėjasi rogutėmis Kauno gete
Berniukas, nešinas dubenėliu sriubos, su maisto davinio bilietais
Berniukas, nešinas dubenėliu sriubos, su maisto davinio bilietais

Maždaug po keturių dešimtmečių prisimindamas savo fotografavimą gete, G.Kadishas prisipažino, kad pradžioje labai bijojo, tačiau su laiku baimė pranyko. Viena to priežasčių – netipinė jo kaip žydui išvaizda – G.Kadishas buvo mėlynakis ir šviesiaplaukis. Būtent tai, tikėtina, ne be geto savivaldos žinios, jam suteikė galimybę gan laisvai vaikščioti po miestą be kitiems žydams privalomojo Dovydo žvaigždės antsiuvo. 

Žydų moterys, dirbančios žemės ūkio paskirties sklype Kauno gete
Žydų moterys, dirbančios žemės ūkio paskirties sklype Kauno gete
Moterys surenka bulves dirbamame lauke Kauno geto teritorijoje
Moterys surenka bulves dirbamame lauke Kauno geto teritorijoje
Kauno geto žydai dirba pomidorų lauke, geto teritorijoje
Kauno geto žydai dirba pomidorų lauke, geto teritorijoje
Moterys dirba laukuose
Moterys dirba laukuose

„Jaučiausi kaip namie, kai dariau nuotraukas. Aš įsivaizdavau, kad esu vokietis. Mano apranga vertė mane didžiuotis. Jūs turėjote matyti, kaip puikiai aš atrodžiau: mano batai blizgėjo, kepurė buvo puiki. Aš buvau tarsi vokietis. Nusisamdydavau vežimą su arkliu, važinėdavau gatvėmis ir darydavau nuotraukas. Vargani žmonės ėjo kelkraščiais. O aš stovėjau vežime. Merginos man šypsojosi. Kad manęs nepagautų, turėjau atrodyti taip, kaip visi. Žmonės mane laikė aukštu vokiečių pareigūnu, kuris nevilkėjo uniformos“, – pasakojo fotografas. 

Grupė žydų policininkų pozuoja prie geto kalėjimo
Grupė žydų policininkų pozuoja prie geto kalėjimo
Žydų policininkas su žmona pozuoja prie namų Kauno gete
Žydų policininkas su žmona pozuoja prie namų Kauno gete
Trys žydai, geto prižiūrėtojai stovi prie vienų iš Kauno geto vartų
Trys žydai geto prižiūrėtojai stovi prie vienų iš Kauno geto vartų

Iš dalies šitokią privilegijuotą padėtį nulėmė ir profesinė G.Kadisho veikla bei jo techniniai gebėjimai. Dėl šios priežasties jis buvo paskirtas darbuotis vokiečių ligoninėje, kur prižiūrėjo ir remontavo rentgeno aparatus. Taip ligoninė tapo savotišku pogrindiniu jo fotografijų centru: per čia dirbusius lietuvius jis gaudavo naujų juostų, jiems perduodavo išfotografuotas išryškinimui, o atgautus negatyvus slėpdavo vašku užklijuotuose tuščiuose pieno buteliuose, kuriuos užkasdavo geto teritorijoje. 

Moteris stumia vežimėlį su daiktais Kauno geto gatvėmis
Moteris stumia vežimėlį su daiktais Kauno geto gatvėmis
Žydas stovi tarp išardytų baldų prie namo Kauno gete
Žydas stovi tarp išardytų baldų prie namo Kauno gete
Žydai persikrausto į naujus būstus, vokiečiams sumažinus Kauno geto ribas
Žydai persikrausto į naujus būstus, vokiečiams sumažinus Kauno geto ribas

Tačiau 1943 m. rudenį Kauno geto gyvenime įvyko didelės permainos: getas paverstas koncentracijos stovykla. Tai reiškė gan radikaliai pasikeitusias sąlygas ir tvarką: žydams buvo uždrausta dirbti už stovyklos ribų, dalis gete kalinamų asmenų buvo išsiųsta į skalūnų kasyklas Estijoje, o darbui netinkami asmenys – seneliai, ligoniai ir vaikai – nužudyti. Po šių akcijų gete liko apie 8 tūkst. žmonių. 

Žydų policininkas prie dirbtuvių Kovno gete, tuo metu kai getas oficialiai tapo koncentracijos stovykla
Žydų policininkas prie dirbtuvių Kauno gete, tuo metu, kai getas oficialiai tapo koncentracijos stovykla
Vokiečių kareiviai ruošiasi reidui Kauno gete
Vokiečių kareiviai ruošiasi reidui Kauno gete

Baiminantis Vilniaus geto, likviduoto 1943 m. rugsėjį, likimo, žydai masiškai ėmė slapstytis namų rūsiuose įrengtose slėptuvėse. O turėję ryšių su pogrindžiu, stengėsi ištrūkti iš stovyklos ir prisidėti prie sovietinių partizanų. 1944 m. kovo mėnesį naciams suėmus geto policininkus ir ėmus juos žiauriai tardyti apie pogrindį, slėptuves bei kitą nelegalią veiklą gete, G.Kadischui iškilo grėsmė būti demaskuotam. 

Judkė Levitas slepia atsargas šulinyje; Kauno gete žydai pradėjo statyti ir rengti slėptuves, bunkerius maistui, vaistams, ginklams ir kt. laikyti
Judkė Levitas slepia atsargas šulinyje; Kauno gete žydai pradėjo statyti ir rengti slėptuves, bunkerius maistui, vaistams, ginklams ir kt. laikyti
Vaikų su pieno bidonėliu kojos
Vaikų su pieno bidonėliu kojos
Kauno geto pardavėjas, žinomas kaip „žiurkėnas“, nes rinko ir pardavinėjo duoną juodojoje rinkoje
Kauno geto pardavėjas, žinomas kaip „žiurkėnas“, nes rinko ir pardavinėjo duoną juodojoje rinkoje
Grupė berniukų su mažu vaiku Kauno gete
Grupė berniukų su mažu vaiku Kauno gete

1944 m. kovo 31 d. jis sėkmingai pabėgo iš geto ir prisiglaudė netoli IX forto gyvenusio Vinco Ruzgio namuose. Per kelis mėnesius, likusius iki Kauno geto likvidavimo, tais pačiais keliais pabėgo dar keletas jo šeimos narių.  

Frontui artėjant prie Kauno, naciai nusprendė galutinai likviduoti žydų stovyklą. Liepos pradžioje getą apsupo esesininkų būriai ir ėmė gaudyti žmones išvežimui į Vokietijos koncentracijos stovyklas. Manoma, kad tokiu būdu iš Kauno buvo prievarta išgabenta apie 7 tūkst. žydų.  

Daktaras Davidas Arolianskis prie stalo savo klinikoje Kauno gete
Daktaras Davidas Arolianskis prie stalo savo klinikoje Kauno gete
Kauno geto ligoninės lovelėje sėdi sergantis vaikas, užklotas antklode su Dovydo žvaigžde
Kauno geto ligoninės lovelėje sėdi sergantis vaikas, užklotas antklode su Dovydo žvaigžde
Kauno geto ligoninėje motina sūpuoja savo naujagimį
Kauno geto ligoninėje motina sūpuoja savo naujagimį

Tuos, kurie bandė pabėgti, šaudė vietoje. Dalis žmonių nepaisė nurodymų išeiti į gatves ir slapstėsi malinose. Liepos 12 d. nacių kariai ėmė padeginėti geto namus, o kitą dieną iš Kauno geto išgabenta paskutinė žmonių grupė. Netrukus visa teritorija paskendo liepsnose. Po dviejų savaičių, liudininkų teigimu, iš buvusio Kauno geto buvo likę tik griuvėsiai su kaminais ir apdegę lavonai. Pasak istorikų, šimtai žmonių žuvo liepsnose arba nuo nacių kulkų, bandydami ištrūkti iš liepsnojančio pragaro. Geto teritorijoje išgyveno mažiau nei šimtas čia kalėjusių asmenų.  

Kauno geto žydai susodinami į sunkvežimius per deportaciją į Estiją
Kauno geto žydai susodinami į sunkvežimius per deportaciją į Estiją
Dvi moterys atsisveikina viena su kita per deportaciją į Estiją
Dvi moterys atsisveikina viena su kita per deportaciją į Estiją
Kauno geto žydai susodinami į sunkvežimius per deportaciją į Estiją
Kauno geto žydai susodinami į sunkvežimius per deportaciją į Estiją
Žydai rausiasi po paliktus daiktus, greičiausiai likusius po kitų gyventojų deportacijos
Žydai rausiasi po paliktus daiktus, greičiausiai likusius po kitų gyventojų deportacijos

1944 m. rugpjūčio 1 d. Kauną užėmė sovietų armija, o netrukus įvykdyta holokaustą išgyvenusiųjų registracija parodė, kad iš prieškaryje mieste gyvenusių daugiau nei 30 tūkst. žydų buvo belikę vos 634 žmonės. 

Tuo metu G.Kadishas sugrįžo į geto teritoriją, šį kartą siekdamas ne tik įamžinti tai, kas čia liko, o tiksliau, kas buvo galutinai sunaikinta, tačiau ir susirasti skirtingose vietose užkastų savo negatyvų. Jis taip pat fotografavo išgyvenusius asmenis, pogrindžio dalyvius, tuos, kurie sėkmingai buvo pabėgę iš IX forto.  

Du jaunuoliai dirba medžio apdirbimo ceche Kovno gete
Du jaunuoliai dirba medžio apdirbimo ceche Kauno gete
Vaikinas neįgaliojo vežimėlyje gete
Vaikinas neįgaliojo vežimėlyje gete
Vyrai drožia klumpes batų dirbtuvėse Kauno gete
Vyrai drožia klumpes batų dirbtuvėse Kauno gete
Berniukas dirba prie staklių Kauno geto dirbtuvėse
Berniukas dirba prie staklių Kauno geto dirbtuvėse

Nedidelę savo nuotraukų dalį G.Kadishas atidavė 1944 m. Vilniuje įsteigtam Žydų muziejui. Tačiau 1949 m. sovietų valdžiai jį uždarius, fotografijos buvo išblaškytos po skirtingas institucijas. Šiuo metu Lietuvoje jo nuotraukos saugomos Vilniaus Gaono žydų istorijos muziejuje bei Lietuvos centriniame valstybės archyve. 

Keturi moksleiviai su mokykliniais krepšiais pozuoja nuotraukai snieguotoje Kauno geto gatvėje
Keturi moksleiviai su mokykliniais krepšiais pozuoja nuotraukai snieguotoje Kauno geto gatvėje
Lauke ant laiptų sėdintis berniukas pardavinėja saulėgrąžų sėklas
Lauke ant laiptų sėdintis berniukas pardavinėja saulėgrąžų sėklas
Jaunos mergaitės, laikančios pieno bidoną, portretas Kauno gete
Jaunos mergaitės, laikančios pieno bidonėlį, portretas Kauno gete
Našlaičiu likęs berniukas laiko savo jaunesnį brolį ant rankų Kauno gete
Našlaičiu likęs berniukas laiko savo jaunesnį brolį ant rankų Kauno gete

Manoma, kad pakviestas įamžinti nacių nusikaltimus, G.Kadishas su sovietų armija patraukė į Lenkiją. Čia jis lankėsi Krokuvos bei kitų miestų buvusiuose getuose bei koncentracijos stovyklose, fotografavo ir ieškojo nacių nusikaltimus liudijančių dokumentų. Tikėtina, kad tokiu būdu jo archyve galėjo atsirasti ir kitų fotografų pavieniai darbai, kurie kartais ir šiandien klaidingai yra priskiriami G.Kadishui. 

Kauno geto gatvė
Kauno geto gatvė
Paliktas turtas Kauno geto gatvėje
Paliktas turtas Kauno geto gatvėje
Po deportacijos palikta pora batų Kauno gete
Po deportacijos palikta pora batų Kauno gete

Tačiau jau 1945 m., galbūt siekdamas pradėti naują gyvenimą toli nuo skausmingų atsiminimų, o gal nenorėdamas savo darbais tarnauti sovietiniam režimui, kuris nacių vykdytas žydų žudynes gan plačiai išnaudojo savo propagandai, G.Kadishas pasitraukė iš Lietuvos. Kaip jam tai galėjo pavykti, aiškaus atsakymo neturi ir istorikai: vienų manymu, fotografas pasinaudojo fiktyviais dokumentais, kitų – jis bėgo slapta.  

Kauno geto griuvėsiai
Kauno geto griuvėsiai

Galiausiai per Lenkiją fotografas pasiekė amerikiečių kontroliuojamą Vakarų Vokietijos dalį ir prisigaudė Landsbergo perkeltųjų asmenų (DP) stovykloje. Čia jis taip pat iš savo rankų nepaleido fotoaparato, o stengėsi įamžinti holokaustą išgyvenusius žydus. Šioje stovykloje G.Kadishas surengė ir pirmąją parodą, kurioje rodė ne vien darbus iš Kauno geto, bet ir kitų vietovių nuotraukas, tokiu būdu liudydamas tragišką visos Rytų Europos žydų likimą.  

Geto likvidavimą išgyvenęs žydas prie jo griuvėsių
Geto likvidavimą išgyvenęs žydas prie griuvėsių
Suanglėję rabino Šmukliarskio, jo žmonos ir sūnaus palaikai, rasti po geto sunaikinimo
Suanglėję rabino Šmukliarskio, jo žmonos ir sūnaus palaikai, rasti po geto sunaikinimo
Prižiūrint sovietų policininkui, į masinę kapavietę išnešami apanglėję Kauno geto žydų palaikai. Vyras pirmame plane – vokiečių karo belaisvis, už jo – Mošė Volberšteinas
Prižiūrint sovietų policininkui, į masinę kapavietę išnešami apanglėję Kauno geto žydų palaikai. Vyras pirmame plane – vokiečių karo belaisvis, už jo – Mošė Volberšteinas

1950 m. G.Kadishas emigravo į JAV ir pasikeitęs pavardę vėl sugrįžo prie jaunystės pomėgio technikai ir televizijai: Niujorke jis įsteigė įmonę, gaminančią aukštos kokybės įrangą, skirtą televizijos studijoms. Galiausiai pardavęs šį verslą su naująja žmona jis persikėlė gyventi į Holivudą, kur vertėsi nekilnojamojo turto nuoma.  

Sovietų karininkai vadovauja masinės kapavietės IX forte atidengimui ir ekshumacijai
Sovietų karininkai vadovauja masinės kapavietės IX forte atidengimui ir ekshumacijai

Nors po Antrojo pasaulinio karo įvairiuose leidiniuose apie holokausto istoriją gan dažnai būdavo publikuojamos ir G.Kadisho fotografijos iš Kauno geto, tačiau jų autoriaus pavardė ilgą laiką buvo menkai žinoma. Tik devintojo dešimtmečio antroje pusėje didžiąją savo nuotraukų ir negatyvų dalį fotografas padovanojo Beit Hatfutsot muziejui Tel Avive bei Vašingtone veikiančiam Holokausto memorialiniam muziejui.  

Žydų kalinių žinutės, užrašytos ant IX forto sienos prieš egzekuciją. „Liepos 4 d. iš Vilniaus buvo atvežti 84 vyrai; 60 buvo nužudyti iš karto (sušaudyti) ir sudeginti, 82 sušaudyti vėliau“
Žydų kalinių žinutės, užrašytos ant IX forto sienos prieš egzekuciją. „Liepos 4 d. iš Vilniaus buvo atvežti 84 vyrai; 60 buvo nužudyti iš karto (sušaudyti) ir sudeginti, 82 sušaudyti vėliau“

Būtent tuomet jo darbai sulaukė didelio dėmesio: buvo parengta ne viena publikacija ir paroda, taip pat keli pokalbiai su pačiu fotografu. Šiuo metu dalis G.Kadisho fotografijų taip pat yra saugomos Jad Vašem muziejuje Jeruzalėje. 2009 metais JAV buvo išleista Catherin‘os Gong knyga „George's Kaddish for Kovno and the Six Million“. 

Žydai, išgyvenę geto sunaikinimą bunkeryje
Žydai, išgyvenę geto sunaikinimą bunkeryje

G.Kadishas mirė Holivude 1997 metais.  

Keletą metų prieš mirtį duotame interviu jis teigė: „Žvelgdamas atgal suprantu, kad žmonių žūtys mažuose miesteliuose bei kitose vietose niekuomet neleis man būti patenkintam. Tačiau aš taip pat suprantu, kad su fotoaparatu nuveikiau kur kas daugiau nei būčiau galėjęs padaryti be jo. Tai man leidžia jausti pasitenkinimą. Aš išpildžiau priesaką – dalyvavau pasipriešinime. Buvau tas, kuris veikė ir darė. Aš kovojau su Europą užpuolusiais nusikaltėliais.“ 

Žydai pasipriešinimo kovotojai ir 1943 m. Kalėdų pabėgimo iš IX forto dalyviai priešais tvirtovę praėjus dešimčiai mėnesių po išlaisvinimo
Žydai pasipriešinimo kovotojai ir 1943 m. Kalėdų pabėgimo iš IX forto dalyviai priešais tvirtovę praėjus dešimčiai mėnesių po išlaisvinimo
Kauno getą išgyvenusių gyventojų susitikimas praėjus kelioms dienoms po išlaisvinimo
Kauno getą išgyvenusių gyventojų susitikimas praėjus kelioms dienoms po išlaisvinimo

Nuotraukos George Kadish/Zvi Kadushin iš JAV Holokausto memorialinio muziejaus 

Tekstą parengė Gediminas Kajėnas pagal Linos Kantautienės, Gintarės Malinauskaitės tekstus bei Lino Venclausko pasakojimą 

Įgyvendinimas Lina Zaveckytė