Dramatiška šviesa paženklintoje fotografo Petro Veličkos sagoje – pokario žmogus ir jo laikas

Multimedija parengta 15min bendradarbiaujant su Lietuvos fotomenininkų sąjunga, įgyvendinant publikacijų ciklą „Fotografų Lietuva: pasakojimai vaizdais“. 

Petras Velička – fotografas mėgėjas, knygų redaktorius bei profesionalus vertėjas, didelę gyvenimo dalį fotografavęs savo artimuosius, giminaičius bei jų kaimynus ir šitokiu būdu sukūręs nepamirštamą asmeninę istoriją, papildančią pasakojimus apie dramatiškus pokario metus Lietuvoje.  

Jis nesurengė nė vienos parodos, nepardavė nė vienos savo nuotraukos, neišleido albumo. Visos jo padarytos ir savo rankomis atspausdintos fotografijos visų pirma buvo skirtos artimiesiems – kaip liudijimas apie šį laiką ir prisiminimas ateičiai.  

Šiandien šie iš fotografo giminaičių archyvų bei albumų prikelti vaizdai, meno kuratoriaus Anderso Kreugerio teigimu, „apšviečia materialinę ir dvasinę Lietuvos kultūrą tamsiausią jos valandą. Kaip meno kūriniai fotografijos liudija negailestingą modernųjį XX amžių užfiksuotą archajiškos asmenybės akimis“.  

_635144fe52a2d72petrasvelickastebineriespotvynivilniuje1947
Petras Velička stebi Neries potvynį Vilniuje. 1947

Petras Velička gimė 1911 metais Pakalniškiuose, Veliuonos valsčiuje. Po mokyklos baigimo Kaune studijavo inžinerijos mokslus, redagavo mėnesinį žurnalą „Aš esu visur“. Gyvendamas laikinojoje sostinėje susidomėjo fotografija, o pas žinomą to meto geografą ir fotomėgėją prof. Steponą Kolupailą mokėsi technikos bei meno paslapčių. 

Fotografo aukso amžius – tai penktasis–šeštasis XX amžiaus dešimtmetis, kuomet jis visa galva pasinėrė į fotografiją, o turėdamas daugiau laisvo laiko reguliariai iš Kauno važiuodavo Klangių–Veliuonos–Dubinskių keliais, lankydamas savo artimuosius bei giminaičius ir tokiu būdu įamžinęs to meto žmones bei kasdienybę. 

_18 Petro Velickos tevai Juozas ir Antanina
Petro Veličkos tėvai Juozas ir Antanina savo sodybos kieme Dubinskiuose
_21 Septyneriu metu Domas Velicka jau piemuo. 1946
Septynerių metų Domas Velička – jau piemuo. Dubinskiai. 1946
46 Tevukas su anuke Julija. 1950
„Tėvukas“ – Petro Veličkos tėvas su anūke Julija. Dubinskiai. 1950
_16 Broluio Antano sunus Matas tarp kaimo moteru. 1949
Brolio Antano sūnus Matas tarp kaimo moterų. Dubinskiai. 1949

Savo fotografijų kolekciją jis pildė įsimintinais žmonių portretais, buities darbais ir artimųjų sueigomis, kurias senu papratimu lydėjo ir būtinoji dalis – nuotraukos atminčiai.  

Tačiau, pasak A.Kreugerio, šiose iš pažiūros idiliškose kompozicijose iš tiesų nėra jokios nostalgijos. „Tai, ką šiuolaikinis žiūrovas galėtų ilgesingai prisiminti galvodamas apie praeities kaimą, jau buvo ištrinta iš šių kaimiečių gyvenimo, kai fotografas kūrė savo stabilias kompozicijas“. 

Pokario tikrovę liudija ne tik P.Veličkos įamžinta to meto buitis, įvairūs laiko ženklai bei susirūpinimo išvagoti žmonių veidai, bet ir detalūs fotografijų aprašai, kurie gan tiksliai įvardija tą metą: „Juozas ir Antanina Veličkai skaičiuoja prievolių sovietų valdžiai kvitus, 1949 m.“, „Tėvukas dar ne „kolchoze“. Paskutinis ruduo. Savais arkliais savą žemę aria, 1949 m.“, „...šie vaikai buvo labai gabūs įvairiems darbams, nagingi, išardę ne vien pokario miškuose rastą granatą“ ir t.t. 

_22 Petras Velicka. Dubinskiai, 1952
Matas Velička su močiūte ir Marge. Dubinskiai. 1952
Juozas ir Antanina Velickai. Dubinskiai, 1949
Juozas ir Antanina Veličkos skaičiuoja prievolių sovietų valdžiai kvitus. Dubinskiai. 1949
48 Broliai Baciuliai. Pupkaimis, 1954
Broliai Bačiuliai. Pupkaimis, 1954
42 Brolis Antanas su sunumi Domu. 1946
Petro Veličkos brolis Antanas su sūnumi Domu tėviškėje Dubinskiuose. 1946
Ristupas Kirmonas su sūnumis Pranu ir Stasiu. Dubinskiai, apie 1947
Kristupas Kirmonas su sūnumis Pranu ir Stasiu. Dubinskiai, apie 1947
_23 Tetukas dar ne kolchoze. 1949
Tėvukas dar ne „kolchoze“. Paskutinis ruduo. Savais arkliais savą žemę aria. Dubinskiai. 1949

Šie asmeniniai dokumentai buvo skirti išimtinai šeimos ir artimųjų istorijai ir iki pat XXI amžiaus pradžios, kuomet pasirodė P.Veličkos fotografijų albumas bei buvo surengtos pirmosios jo darbų parodos, pragulėjo šeimyniniuose albumuose ir neišėjo toliau už namų sienų. 

Tačiau laikas fotografijai suteikia papildomų sluoksnių, už kasdienybės detalių ir buities smulkmenų išryškindamas praeitin nugrimzdusias emocijas ir nebylius pasakojimus.  

Neabejotinai šios fotografijos yra ne tik tuomet dar visai neseniai praūžusių okupacijų, karo bei pokario tragedijų atspindys – jose justi ir gerokai ankstesnio laiko – prieškario – atšvaitai, gal tik paskutiniai šviesos blyksniai, įamžinti ir darbuose tokių Lietuvos fotografų kaip Balys Buračas, Vytautas Augustinas, Kazys Daugėla, Vytautas Stanionis. 

Fotografijos istoriko Stanislovo Žvirgždo teigimu, kūrybinė ir techninė P.Veličkos nuotraukų kokybė liudija tarpukario Lietuvos fotografijos išaugimą, o kartu šiame palikime galima įžvelgti ir vėlesnių kartų fotomenininkų, tokių kaip Antanas Sutkus, Romualdas Rakauskas, Aleksandras Macijauskas, Romualdas Požerskis, kūrybos daigų.

_Mama prie carskines obels. Dubinskiai. 1950
Petro Veličkos mama prie „carskinės“ obels. Dubinskiai. 1950
_35 Romantiskoji Pociute. 1950
Romantiškoji Pociutė. Dubinskiai. 1950
Pro Jokubausku sodo sakas zvilga Nemunas. Klangiai, 1950 (2)
Pro Jokubauskų sodo šakas žvilga Nemunas. Klangiai, 1950
_42 Kaimyne Nizinskiene su dukromis. 1949
Kaimynė Nižinskienė su dukromis. Dubinskiai. 1949

Būdamas 40-ies P.Velička sukūrė šeimą, persikraustė į Vilnių, o gimus vaikams pradėjo statytis namą, todėl fotografija pasitraukė į trečią ar net ketvirtą planą. Pasak fotografo sūnaus Algio Veličkos, tėvas darbavosi po dvidešimt valandų per parą – dienomis „Vagos“ leidykloje, kur dirbo vyriausiuoju redaktoriumi vaikų ir jaunimo skyriuje, o naktimis pats imdavosi vertimų: daugiausia iš rusų kalbos vertė Jules‘o Verne‘o, Mayne Reido ir kitų jaunimo pamėgtų autorių kūrinius.  

Ir nors vėlesniais metais fotoaparatas visada būdavo po ranka, tačiau daugiausia laiko fotografavimui P.Velička galėjo skirti per atostogas ar trumpų savaitgalio kelionių metu. „Kai baigėsi kokybiškos „Agfa“ medžiagos, kurias tėvas turėjo išsaugojęs dar iš prieškario laikų, jis nusipirko kelis sovietinius fotoaparatus bei juostų ir toliau fotografavo, ryškino bei spausdino savo nuotraukas. Pamenu ir medinį stovą, kuris visada nuguldavo automobilyje tarp mūsų daiktų. O ruošiantis kelionėms pas giminaičius, kuriuos prieš metus buvo fotografavęs, jis užsidarydavo tamsiame kambarėlyje ir spausdindavo nuotraukas – lauktuvių giminaičiams“, – pasakojo fotografo sūnus Algis.  

_19 Klangiskiai Jokubauskai. 1950
Klangiškiai Jokubauskai. Klangiai. 1950
44 Kazys Nizinskas dengia stoga. 1949
Kazys Nižinskas dengia stogą. 1949
_32 Kaimynas Ulinskas plaka dalgi. 1956
Kaimynas Ulinskas plaka dalgį. Klangiai. 1956
_31 Kerdzius Nizinskas. 1949
Kerdžius Nižinskas. Dubinskiai. 1949
38 Juozas Miksta su zmona ir anuku... 1950
Juozas Mikšta su žmona ir anūku iš gretimo Klapatinės kaimo. 1950
_43 Musu zaislai. 1947
Mato, Domo ir Pranuko žaisai. Dubinskiai. 1947

Tarp gausaus pokario kaimo žmonių vaizdų archyvo P.Velička taip pat fiksavo ir kasdienį gyvenimą Vilniuje, savo keliones bei atostogų akimirkas Palangoje, kur su šeima kasmet važiuodavo ilsėtis pas jo seserį. Tai tartum tarpinėje būsenoje tarp kaimo ir miesto pakibusių žmonių istorijos, nepatekusios į to meto spaudos puslapius, todėl likusios asmeninių gyvenimų liudijimais.  

Šiais laikais iš giminaičių stalčių ištrauktos P.Veličkos nuotraukos gerokai papildo XX amžiaus Lietuvos fotografijos archyvą, įnešdamos dramatiškos šviesos ir istorinio virsmo, užfiksuoto žmogaus kasdienybėje, įspaudus.  

Fotografas P.Velička mirė 1991 metais Vilniuje, palaidotas Rokantiškių kapinėse.  

2002 metais Antano Sutkaus iniciatyva išleistas P.Veličkos fotografijų albumas „Fotografijos“ bei surengta ne viena jo darbų paroda.  

_20 Mama. Dubinskiai, 1949
Petro Veličkos mama. Dubinskiai. 1949
Kristupas Kirmonas su zmona. Dubinskiai, 1947
Kaimynai Kristupas Kirmonas su žmona. Dubinskiai, 1947
40 Kiemo kaimyne. Vilnius, 1952
Petro Veličkos kiemo kaimynė. Vilnius, Žvėrynas. 1952
_64 Pokario statybininkai. 1950
Pokario „statybininkai“. Kaunas. Vilijampolė. 1950
_27 Stabtelejimas isvaizuojant pro teviskes vartus. 1950
Stabtelėjimas išvažiuojant pro tėviškės vartus. Dubinskiai. 1950
45 Brolio Antano vaikai su Pickiu. 1949
Petro Veličkos brolio Antano vaikai Matas ir Domas su Pickiu. Dubinskiai. 1949
36 Dubinskiu mergicos. 1955
Dubinskių „mergicos“. 1955
_34 Dubinskiu kriaucius Pocius. 1950
Dubinskių „kriaučius“ Pocius. 1950
_47 atas elicka su Dubinskių vaikais. 1949
„Miesčioniukas“ iš Kauno Matas Velička su Dubinskių vaikais. 1949
_33 Pociai. Dubinskiai, apie 1950
Pociai. Dubinskiai, apie 1950

Nuotraukos Petras Velička iš Lietuvos fotomenininkų sąjungos archyvo 

Tekstas Gediminas Kajėnas 

Įgyvendinimas Lina Zaveckytė