Prieš daugiau nei šimtmetį nežinomo fotografo darytose nuotraukose – senųjų Lietuvos bažnyčių vaizdai

Multimedija parengta 15min bendradarbiaujant su Lietuvos nacionaliniu muziejumi bei Kaišiadorių muziejumi, įgyvendinant publikacijų ciklą „Fotografų Lietuva: pasakojimai vaizdais“. 

Prie bažnyčios tvoros stovi arkliu kinkytas vežimas, jame – šienas ir įvairiausi daiktai. Vežime patogiai įsitaisęs sėdi vyras. Kai kur matyti keli vežimai, o ir vyriškiai – skirtingi. Tačiau būtent tai yra vienas pagrindinių motyvų, besikartojančių šiose fotografijose, kurios darytos pačioje XX a. pradžioje Vilniaus, Kauno bei Gardino gubernijose. Keičiasi vietovės, šventovės bei jų aplinka, pozuojantys personažai, o vežimaitis ir arklys daugelyje nuotraukų išlieka. Kodėl? Ar siekiant fotografijų žiūrovui geriau perteikti mastelį ir erdvės pojūtį? 

Chouchlavos Šv. Aleksandro Neviškio filijinė cerkvė (Maladečinos r., Minsko sr., Baltarusija)
Chouchlavos Šv. Aleksandro Neviškio filijinė cerkvė (Maladečinos r., Minsko sr., Baltarusija). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Užuosčio Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčios statyba ir laikinoji kolpyčia (Prienų r.)
Užuosčio Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčios statyba ir laikinoji kolpyčia (Prienų r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Trakų Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia
Trakų Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia. Kaišiadorių muziejaus nuotr.

Šių istorinių vaizdų tyrėjai sutaria, kad, greičiausiai, vežimaitis priklauso pačiam fotografui, išsiruošusiam į ilgą kelionę siekiant užfiksuoti dabartinės Lietuvos, Lenkijos bei Baltarusijos teritorijose esančias katalikų, stačiatikių ir evangelikų liuteronų šventoves. Tikėtina, kad fotografas keliavo ne vienas pats, bet su vienu ar keliais pagalbininkais, o vežimuose matomi daiktai – įvairi fotografavimo technika. Prieš daugiau nei šimtmetį pasikinkę arklius jie važiavo iš vieno miestelio ar kaimo į kitą, stiklo negatyvuose įamžindami įvairių krikščionių šventovių atvaizdus. 

Šilų Švč. Jėzaus Vardo filijinė bažnyčia (Panevėžio r.)
Šilų Švč. Jėzaus Vardo filijinė bažnyčia (Panevėžio r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Senos Pašaminės Šv. Stanislovo bažnyčios griuvėsiai (Švenčionių r.)
Senos Pašaminės Šv. Stanislovo bažnyčios griuvėsiai (Švenčionių r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Semeliškių Šv. Lauryno bažnyčia (Elektrėnų sav.)
Semeliškių Šv. Lauryno bažnyčia (Elektrėnų sav.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.

Kas buvo šis fotografas ir kodėl kelis metus užsispyrusiai tęsė šį didžiulį, daug laiko bei pastangų pareikalavusį darbą? – šie klausimai ir šiandien iki galo tebelieka neatsakyti.  

2016 metais Lietuvos nacionalinis muziejus išleido istorikės ir muziejininkės Dianos Streikuvienės sudarytą knygą „Bažnyčių vaizdai XX amžiaus pradžioje. Stiklo negatyvų rinkinys“. Joje pirmą kartą išsamiai pristatyta ši unikali ikonografinė medžiaga šiandien saugoma Lietuvos nacionaliniame bei Kaišiadorių muziejuose. 

Batakių evangelikų liuteronų bažnyčia (Tauragės r.)
Batakių evangelikų liuteronų bažnyčia (Tauragės r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Voverių Šv. Pranciškos Romietės bažnyčia (Lydos r., Gardino sr., Baltarusija)
Voverių Šv. Pranciškos Romietės bažnyčia (Lydos r., Gardino sr., Baltarusija). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Pivašiūnų Švč. Marijos Ėmimo į dangų bažnyčia (Alytaus r.)
Pivašiūnų Švč. Marijos Ėmimo į dangų bažnyčia (Alytaus r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.

Rinkinį sudaro 207 vienodo dydžio 12,5 x 16 cm stiklo plokštelės. Jų viršuje priklijuota popieriaus juostelė su užfiksuoto vaizdo metrika lenkų kalba nurodant vietovę, administracinio teritorinio vieneto pavadinimą, kulto pastato konfesinę priklausomybę bei statusą. Manoma, kad šios fotografijos yra vieni seniausių ir autentiškiausių Lietuvos sakralinio architektūros paveldo objektų atvaizdai, užfiksuoti 1904–1905 metų laikotarpiu.  

Buvęs Senųjų Trakų benediktinų vienuolynas: naujos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijia ir šv. Benedikto bažnyčios statyba
Buvęs Senųjų Trakų benediktinų vienuolynas: naujos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijia ir šv. Benedikto bažnyčios statyba. Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Vyšniavo Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai bažnyčia (Valažino r., Minsko sr., Baltarusija)
Vyšniavo Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai bažnyčia (Valažino r., Minsko sr., Baltarusija). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Žiupronių Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčia (Ašmenos r., Gardino sr., Baltarusija)
Žiupronių Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčia (Ašmenos r., Gardino sr., Baltarusija). Kaišiadorių muziejaus nuotr.

Šių fotografijų istorinę vertę kuria ir tai, kad nuotraukose įamžintos senųjų liaudies meistrų bei architektų sukurtos šventovės, kurios ilgainiui, kraštą nusiaubus Pirmajam bei Antrajam pasauliniams karams, buvo sunaikintos ar laikui bėgant sunyko, o dalis – perstatytos negrįžtamai pasikeitė. Kaip, be abejo, ir jų aplinka, su pakrypusiomis medinėmis tvoromis, medžiais apaugusiais šventoriais, šalia sakralinės architektūros plytinčiais daržais, dirbamais laukais bei žvyro plynėmis. 

Upynos Švč. Mergelės Marijos Vardo filijinė bažnyčia (Šilalės r.)
Upynos Švč. Mergelės Marijos Vardo filijinė bažnyčia (Šilalės r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Rykantų Švenčiausios Trejybės bažnyčia (Trakų r.)
Rykantų Švenčiausios Trejybės bažnyčia (Trakų r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Kauleliškių Šv. Mikalojaus bažnyčia (Varanavo r., Gardino sr., Baltarusija)
Kauleliškių Šv. Mikalojaus bažnyčia (Varanavo r., Gardino sr., Baltarusija). Kaišiadorių muziejaus nuotr.

Ilga laiką lietuvių istoriografijoje šiuose stiklo negatyvuose užfiksuotų vaizdų autoriumi buvo laikomas Vilniuje dirbęs bajoriškos kilmės fotografas Adomas Daukša. Vis dėlto, anot istorikės D.Streikuvienės, jo autorystės klausimas iki šiol nėra iki galo atsakytas.  

Kiauklių Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo filijinė bažnyčia (Širvintų r.)
Kiauklių Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo filijinė bažnyčia (Širvintų r.).Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Pagramanio Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo bažnyčia (Tauragės r.)
Pagramančio Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo bažnyčia (Tauragės r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Vadaktėlių Šv. Jono Krikštytojo koplyčia (Panevėžio r.)
Vadaktėlių Šv. Jono Krikštytojo koplyčia (Panevėžio r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.

„Tyrinėjant šį stiklo negatyvų rinkinį, nepavyko rasti nė vieno konkretaus įrodymo, leidžiančio fotografijas priskirti būtent A.Daukšai. Maža to, Lietuvos nacionaliniame muziejuje esančiame jo fotografijų rinkinyje, tarp įvairių portretų, darytų Vilniuje įkurtose ateljė, nėra nė vienos nuotraukos, kurios sutaptų su šiais etnografinės Lietuvos teritoriją apimančių miestų bei miestelių šventovių atvaizdais“, – pasakojo D.Streikuvienė. 

Lipniškių Šv. Kazimiero bažnyčios statyba (Vijos r., Gardino sr., Baltarusija)
Lipniškių Šv. Kazimiero bažnyčios statyba (Vijos r., Gardino sr., Baltarusija). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Šlapaberžės Nukryžiuotojo Jėzaus filijinė bažnyčia (Kėdainių r.)
Šlapaberžės Nukryžiuotojo Jėzaus filijinė bažnyčia (Kėdainių r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.
Dotnuvos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai bažnyčia ir buvęs bernardinų vienuolynas (Kėdainių r.)
Dotnuvos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai bažnyčia ir buvęs bernardinų vienuolynas (Kėdainių r.). Kaišiadorių muziejaus nuotr.

Įdomu ir tai, kad 2001 metais Minske išleistoje knygoje „Baltarusijos krikščionių bažnyčios“ yra bent kelios fotografijos, kurias galima rasti ir Lietuvoje saugomame stiklo negatyvų rinkinyje. Tiesa, Baltarusijos architektūros tyrinėtojai šias nuotraukas priskiria ne vilniškiam A.Daukšai, o XX a. pradžioje gyvenusiam kraštotyrininkui Janui Balzunkevičiui. 

 Skaudvilės Šventojo Kryžiaus bažnyčia (Tauragės r.)
Skaudvilės Šventojo Kryžiaus bažnyčia (Tauragės r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Nemajūnų Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčia (Birštono sav.)
Nemajūnų Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus bažnyčia (Birštono sav.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Dusmenų Šv. apaštalų Simono ir Judo Tado bažnyčia (Trakų r.)
Dusmenų Šv. apaštalų Simono ir Judo Tado bažnyčia (Trakų r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Pasak D.Streikuvinės, gali būti, kad atsakymas apie šių unikalių vaizdų autorių ir priežastis, nulėmusias šio fotografijų rinkinio atsiradimą iki šiol slepiasi kurio nors Lietuvos muziejaus fonduose ar privačiose kolekcijose.  

Vis dėlto akivaizdu tai, kad ryžęsis imtis šio darbo, fotografas turėjo nueiti vargo kelius, kol iš tuometinės carinės Rusijos valdžios vietininko gavo oficialų leidimą fotografuoti Vilniaus apylinkėse esančias vietoves, mat tokiai veiklai tuomet galiojo griežti suvaržymai ir apribojimai.  

Birštono Šv. apaštalo Judo Tado bažnyčia
Birštono Šv. apaštalo Judo Tado bažnyčia. Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Šie atvaizdai taip pat liudija ir apie šimtmetį buvusioje Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės teritorijoje trūkusias carinės valdžios represijas prieš Katalikų bažnyčią bei dvasininkus. Po 1831 bei 1863 metų sukilimų buvo masiškai uždarinėjami vienuolynai, sukilimą palaikę ar jame dalyvavę dvasininkai ištremti į Sibirą, o dalis bažnyčių imtos versti stačiatikių cerkvėmis. Vien 1864–1869 metų laikotarpiu Vilniaus gubernijoje uždaryta 84, Gardino – 62, o Kauno – 16 bažnyčių. 

Pagirių Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia (Kėdainių r.)
Pagirių Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia (Kėdainių r.) Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Kauno tvirtovės įgulos cerkvė – Šv. Petro ir Pauliaus katedra
Kauno tvirtovės įgulos cerkvė – Šv. Petro ir Pauliaus katedra. Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Vadžgirio Šv. Juozapo filijinė bažnyčia ( Jurbarko r.)
Vadžgirio Šv. Juozapo filijinė bažnyčia ( Jurbarko r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Didžiulį dėmesį valdžia skyrė ir naujų cerkvių statybai, ypač orientuojantis į reprezentatyviausias miestų ir miestelių aikštes bei pagrindinių kelių susikirtimo vietas. Jos buvo statomos iš valstybės iždo lėšų, o jų išorė ir vidus turėjo atitikti griežtus rusiškojo stiliaus reikalavimus ir nesiskirti nuo Rusijos cerkvių. Tokiu būdu buvo ne tik demonstratyviai keičiamas miestų ir miestelių architektūrinis vaizdas, tačiau kartu ir gyventojų etninė sudėtis, masiškai į kraštą atvykstant kolonizatoriams iš Rytų. 

Valkininkų Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus cerkvė (Varėnos r.)
Valkininkų Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus cerkvė (Varėnos r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Valkininkų Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia (Varėnos r.)
Valkininkų Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia (Varėnos r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Labūnavos Dievo Apvaizdos bažnyčia (Kėdainių r.)
Labūnavos Dievo Apvaizdos bažnyčia (Kėdainių r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Iki tol centrinėse miestų, miestelių bei kaimų aikštėse dominavę katalikiški architektūros paminklai tyčia valdžios buvo apleisti ir palikti nykimui. 1864 metais generalgubernatoriaus M.Muravjovo įsakymu Vilniaus ir Žemaičių vyskupystėse buvo ne tik uždrausta statyti naujas katalikų bažnyčias, tačiau ir remontuoti senas. Šis draudimas galiojo daugiau nei tris dešimtmečius ir panaikintas tik 1897 metais. 

Senoji Naujamiesčio bažnyčia ir naujosios Šv. apaštalo evangelisto Mato bažnyčios statyba (Panevėžio r.)
Senoji Naujamiesčio bažnyčia ir naujosios Šv. apaštalo evangelisto Mato bažnyčios statyba (Panevėžio r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Kaltinėnų Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia (Šilalės r.)
Kaltinėnų Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia (Šilalės r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Rumšiškių Šv. arkangelo Mykolo bažnyčia (Kaišiadorių r.)
Rumšiškių Šv. arkangelo Mykolo bažnyčia (Kaišiadorių r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Būtent tuomet prasidėjo aktyvūs naujų katalikiškų šventovių statybų darbai, o senos medinės bažnyčios, kelis dešimtmečius buvusios neremontuotos, imtos perstatinėti mūrinėmis. Šios fotografijos kaip tik ir iliustruoja per beveik visą XIX a. išsitęsusį kardinalių politinių pokyčių laikotarpį ir XX a. pradžioje užgimusias viltis, kad savo žemėje vėl bus galima išpažinti ir savo tikėjimą, statyti savo maldos namus ir lankytis juose be baimės.  

Skarulių Šv. Onos bažnyčia (Jonavos r.)
Skarulių Šv. Onos bažnyčia (Jonavos r.) . Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Kauno Keturių Maskvos šventųjų cerkvė
Kauno Keturių Maskvos šventųjų cerkvė. Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Aleksandro Slabados Šv. Aleksandro Neviškio cerkvė (dab. Užusaliai, Jonavos r.)
Aleksandro Slabados Šv. Aleksandro Neviškio cerkvė (dab. Užusaliai, Jonavos r.). Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Nuotraukos iš Lietuvos nacionalinio muziejaus bei Kaišiadorių muziejaus fondų 

Tekstas Gediminas Kajėnas 

Įgyvendinimas Lina Zaveckytė