„Norint ateityje iš esmės pakeisti žmonių energijos vartojimo įpročius ir jos gamybos būdus, svarbu atsinaujinančių išteklių energetikos ir aplinkosaugines idėjas diegti dar mokykloje“, – sako Nacionalinio atviros prieigos ateities energetikos technologijų mokslo centro vadovas dr. Rimantas Levinskas.
Ieško naujų metodų
Jam pritaria ir LEI Atsinaujinančių išteklių ir efektyvios energetikos laboratorijos specialistė Regina Erlickytė-Marčiukaitienė. Pasak jos, bendrojo lavinimo mokyklos, formuodamos įstaigos ir klasės lygmens ugdymo turinį, vadovaujasi bendrosiomis programomis, kuriose energetikos temai skiriama mažai dėmesio.
Pastaraisiais metais itin sparčiai tobulėjant informacinėms technologijoms, mokinių domėjimasis gamtos, ypač inžinerinės pakraipos, mokslais mažėja. Specialistė mano, kad norint mokinius sudominti ir pasiekti gerų rezultatų, tradicinius pasyvius ugdymo metodus būtina keisti aktyviais, savarankiškumą, atsakomybę ir domėjimąsi naujomis žiniomis ugdančiais metodais, į ugdymo procesą įtraukiant daugiau veiklų netradicinėse aplinkose.
Šios laboratorijos vadovo dr. Manto Marčiukaičio iniciatyva dar 2012 m. LEI buvo įkurtas Vėjo energetikos informacijos centras (VEIC), kurio pagrindinis tikslas – teikti visuomenei informaciją apie vėjo energetiką, jos technologijų pranašumus ir trūkumus, vykdyti edukacinę veiklą.
Dr. M. Marčiukaitis pasakoja, kad VEIC nuo pat įkūrimo yra vykdomos įvairios edukacijos: teoriniai ir praktiniai užsiėmimai, organizuojami renginiai bei paskaitos mokiniams ir studentams vėjo energetikos temomis. Pasitelkiant šiuolaikinius vizualizacijos metodus, užsiėmimų dalyviai supažindinami su vėjo elektrinių gamybos ir statybos ypatumais, vėjo elektrinių veikimo principais ir naujausiomis technologijomis.
Praktinių užsiėmimų metu dalyviai konstruoja vėjo elektrinių modelius, kuriuos išbando energijos gamybos varžybose: ventiliatoriaus sukurtiems oro srautams sukant vėjo elektrinių modelių sparnus, fiksuojami generatoriaus įtampos parodymai, ir pagal tai sprendžiama apie pagaminto vėjaračio efektyvumą. Vyresnių klasių mokiniai matuoja ir generuojamą galią.
„Smagu stebėti, kaip mokiniai konkuruoja tarpusavyje ir džiaugiasi aplenkę kitą komandą, patys išsiaiškina, kaip reikia pasukti mentes ar pakeisti jų formą, kad vėjaratis suktųsi greičiau. Po užsiėmimų mokiniai išvyksta kupini įspūdžių, gerų emocijų ir nekantrauja grįžę pabandyti sukonstruoti vėjo elektrinės modelį namuose. Tokių praktinių užsiėmimų mokiniai pasigenda mokyklose, o būtent tokios veiklos ir formuoja teigiamą mokinių požiūrį į mokslą ir jo pritaikymą, skatina domėjimąsi technologijos mokslais.“, – teigia dr. M. Marčiukaitis.
MB „Sėkmės energetikai“ veikla yra orientuota į vėjo energetikos edukacinių žaislų projektavimą, gamybą, edukacinių veiklų organizavimą ir mokslinius tyrimus. Vėjo elektrinės modelio-konstruktoriaus vizija ir technologinė mintis yra nuolat tobulinama kasdieniniame darbe, siektinas modelio prototipo vaizdas yra sukurtas 3D brėžiniuose, atspausdintas 3D spausdintuvu, atlikti pirmieji bandymai.
Įgyja įvairiausių žinių
Pasak dr. M. Marčiukaičio, norint susipažinti su vėjo elektrinių veikimo principais gali būti atliekami įvairūs bandymai: įvertinamas vėjo elektrinės modelio generuojamos elektros įtampos ir galios priklausomumas nuo vėjo greičio, apskaičiuojamas energijos gamybos efektyvumas, vertinamas jo priklausomumas nuo vėjaračio konstrukcijos ir t. t.
Ateityje planuojama pasiūlyti įvairaus dydžio ir sudėtingumo surenkamus generatorius, išmanius matavimo prietaisus ir kitus komponentus. Taip pat planuojama išplėsti veiklą organizuojant daugiau pažintinių paskaitų studentams bei konkursų mokiniams, ir taip skatinti jų domėjimąsi atsinaujinančiųjų išteklių energetika.
„Kurdami ir eksperimentuodami moksleiviai ir studentai įgyja bendrų žinių apie energiją ir jos formas, atsinaujinančiuosius energijos išteklius, jų naudojimo pranašumus, susipažįsta su vėjo elektrinių sandara ir veikimo principais, mokosi atlikti ir aprašyti mokslinį tyrimą. Konstruojant ir bandant vėjo elektrinių modelius lavinama vaizduotė ir kūrybiniai įgūdžiai, gilinamos fizikos, matematikos ir technologijų žinios, taip jaunieji tyrėjai skatinami mąstyti, analizuoti, spręsti problemas ir pateikti apibendrintas išvadas“, – sako dr. M. Marčiukaitis.
Konstruojant ir bandant vėjo elektrinių modelius lavinama vaizduotė ir kūrybiniai įgūdžiai, gilinamos fizikos, matematikos ir technologijų žinios, taip jaunieji tyrėjai skatinami mąstyti, analizuoti, spręsti problemas ir pateikti apibendrintas išvadas
Beje, MB „Sėkmės energetikai“ siūlomos inovacijos edukaciniame procese buvo pristatytos ir neseniai LEI vykusiame „Inovacijų savaitė 2016“ renginyje, kurį organizavo LR Ūkio ministerija kartu su Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra ir mokslo bei studijų institucijomis.
Nacionalinis atviros prieigos Ateities energetikos technologijų mokslo centras LEI įkurtas 2013 m. Šis centras veikia atviros prieigos principu, tiek išorės, tiek vidaus vartotojams, todėl MB „Sėkmės energetikai“ šiame atviros prieigos centre (APC) ne tik atlieka mokslinius tyrimus, pasinaudodama mokslinės tiriamosios ir eksperimentinės plėtros infrastruktūra, bet ir populiariai pristato APC galimybes ir teikiamas paslaugas Lietuvos moksleiviams.
Tiltus tarp mokslo ir verslo tiesia Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA). Daugiau informacijos apie mokslo ir verslo bendradarbiavimą rasite svetainėse www.mita.lt ir www.e-mokslovartai.lt, taip pat MITA socialinių tinklų „Facebook“ ir „Twitter“ paskyrose.