Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Hoegh LNG“ vadovas Sveinungas Stohle: „Kritika bendrovei ir Lietuvos SGD terminalo projektui – nepagrįsta“

Suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalui skirtą laivą nuomosiančios Norvegijos bendrovės „Hoegh LNG“ prezidentas sako esantis suglumęs dėl Lietuvoje paskleistų abejonių apie kompaniją.
Sveinungas Stohle
Sveinungas Stohle / scmp.com nuotr.

„Hoegh LNG“ prezidentas Sveinungas Stohle interviu BNS tvirtino, kad investicijos į Lietuvos SGD terminalą atitinka rinkos tendencijas. Jis, be kita ko, atmeta kai kurių Lietuvos politikų kritiką, kad „Hoegh LNG“ yra registruota Bermuduose, ir teigia, jog tokie žmonės nežino, kaip veikia pasaulio laivybos pramonė.

„Aš esu suglumęs dėl to, kad žmonės kvestionuoja terminalo reikalingumą ir šio projekto vientisumą. Kiek aš žinau, projektas įgyvendinamas skaidriai ir laikantis visų konkurso taisyklių“, – BNS kalbėjo „Hoegh LNG“ vadovas.

S.Stohle praėjusią savaitę Osle atsakė į BNS klausimus.

Lietuvoje kai kurie politikai abejoja, ar „Hoegh LNG“ yra patikima ir skaidri kompanija. Ar galite papasakoti apie „Hoegh LNG“?

– „Hoegh LNG“ yra tarptautinė kompanija, įsikūrusi Osle. Mes suskystintų gamtinių dujų versle dirbame daugiau kaip 40 metų. Šiuo metu mūsų kompanijos akcijos yra listinguojamos Oslo vertybinių popierių biržoje. Tarp bendrovės akcininkų yra Hoeghų šeima, Šiaurės šalių pensijų fondai, investuotojai iš Europos ir JAV. Tai reiškia, kad akcininkai turi ilgalaikių ketinimų, nes mūsų verslas yra ilgalaikis.

Mes neveikiame neatidėliotinų sandorių rinkoje, mes dirbame ilgalaikės energetikos infrastruktūros rinkoje. Mes siūlome paslaugas, sudarant galimybę importuoti suskystintas gamtines dujas, taip pat siūlome paslaugą transportuoti jas. Mes turime du terminalus, kurie šiuo metu yra eksploatuojami. Jie abu yra frachtuojami „Gas de France Suez“, kuri yra viena didžiausių įmonių pasaulyje.

Taip pat šiuo metu mūsų užsakymu yra statomos keturios plaukiojančios dujų saugyklos su išdujinimo įrenginiu – trys iš jų bus pristatytos kitąmet, dar viena – 2015 metais. „Klaipėdos naftai“ skirta plaukiojanti dujų saugykla bus pastatyta kitų metų pirmąjį ketvirtį. Iš mūsų pusės projektas, turiu omeny, FSRU (angl. – Floating storage and regasification vessel) statybų baigtumas yra 92–93 procentai. Žinau, kad Lietuvoje vyksta diskusija dėl kai kurių projekto elementų.

Lietuvos parlamento laikinoji energetikos komisija abejoja, ar projektas įgyvendinamas Lietuvai naudingomis sąlygomis. Kaip vertinate tokį tyrimą, pasikeitus valdžiai?

– Aš esu sukaupęs 25 metų patirtį suskystintų gamtinių dujų versle. Šis projektas idealiai atitinka sveiką protą dėl energijos tiekimo į Lietuvą, jis suteikia šaliai prieigą prie augančių gamtinių dujų rinkų pasaulyje. Tai reiškia, kad galite pirkti dujas Norvegijoje, Jungtinėse Valstijose, Nigerijoje, kur norite. Pasikeitus valdžiai, žmonės turi skirtingas idėjas dėl tam tikrų dalykų. Manau, kad tai yra normalu. Bet aš esu suglumęs, kad žmonės kvestionuotų terminalo reikalingumą ir šio projekto vientisumą. Kiek aš žinau, projektas įgyvendinamas skaidriai ir laikantis visų konkurso taisyklių

Laivybos bendrovei būti įregistruotai kaip juridiniam asmeniui Bermuduose yra daugiau norma nei atvirkščiai. Visi mano konkurentai yra įregistruoti kaip juridiniai asmenys Bermuduose ar kitur.

Vienas iš Seimo komisijos metamų šešėlių projektui – tai, kad „Hoegh LNG“ yra registruota Bermuduose.

– Aš visiškai nesuprantu, kodėl išvis tai yra  argumentas. Laivybos bendrovei būti įregistruotai kaip juridiniam asmeniui Bermuduose yra daugiau norma nei atvirkščiai. Visi mano konkurentai yra įregistruoti kaip juridiniai asmenys Bermuduose ar kitur. Pažiūrėkite į verslą – mes esame įsikūrę Osle, esame Norvegijos kompanija su 80 metų istorija. Mūsų akcijos kotiruojamos vertybinių popierių biržoje, mes laikomės visų Oslo vertybinių popierių biržos nustatytų įmonių valdymo taisyklių. Kas ketvirtį mes skelbiame veiklos rezultatus, kompanija yra visiškai skaidri. Jei tai nėra pakankamai gerai, tada aš nežinau, kas yra pakankamai gerai.

Tai kodėl vis dėlto bandoma sudaryti priešingą įvaizdį, pažymint, jog „Hoegh LNG“ turi registruotą verslą Bermuduose?

– Galbūt dėl to, kad kai kurie žmonės nežino, kaip veikia ši pramonė.

Ar „Hoegh LNG“ svarstytų galimybę ginti kompanijos reputaciją teismuose ar kitose institucijose dėl pareiškimų Lietuvoje?

– Žinoma, jau vyksta susirašinėjimas. Ir, žinoma, atsakymas yra taip – aš mielai sutikčiau atstovauti mano kampanijai, jei tik to reikės.

Kokia kompanija pasirašė sutartį su „Klaipėdos nafta“?

– Aš turėčiau pasitikrinti, bet aš tikiu, kad tai yra „Hoegh LNG Ltd.“ – tai yra Bermuduose registruota kompanija, kuri valdo visus laivus.

Kodėl laivybos versle atsirado tokia praktika – turėti Bermuduose registruotą kompaniją?

– Tai ilga istorija. Taip daroma daug metų, kad visos laivybos bendrovės galėtų konkuruoti tame pačiame lygyje sąnaudų požiūriu. Šiandien dauguma įmonių yra registruotos pagal Bermudų jurisdikciją arba pagal kitos šalies teisę.

Kuo ypatinga „Klaipėdos naftai“ statoma plaukiojanti dujų saugykla su išdujinimo įrenginiu?

– Mes iš esmės remiamės specifiniu projektu, kurį mes galime pakoreguoti, atsižvelgiant į klientų konkrečius poreikius. Pavyzdžiui, kalbant apie „Klaipėdos naftos“ laivą, tai jis yra aukščiausios specifikacijos iš visų, kuriuos mes statome. Nemanau, kad yra kokių nors šiuo metu statomų FSRU su tokiomis specifikacijomis, kurias turi „Klaipėdos naftos“ laivas. Taip yra todėl, kad jis veiks sudėtingoje aplinkoje – labai šaltą žiemą ir šiltą vasarą. Šis laivas yra su papildomomis funkcijomis, kurios yra labiau pažengusios, palyginti su kitais laivais.

Be to, ši plaukiojanti dujų saugykla su išdujinimo įrenginiu gali tarnauti kaip laivas. Jis gali nuvykti į Nigeriją pasiimti krovinį ir grįžti. Laivą taip pat galima naudoti ir transportavimo tikslais.

Dėl to ir laivo kaina galėjo būti kiek didesnė nei įprasta?

– Žinau, kad visas dėmesys sutelkiamas į kainą. Aš galiu pasakyti bendrais principais, kad investicijos į „Klaipėdos naftos“ laivą atitinka rinkos tendencijas, bet dėl technologijų sudėtingumo investicijų lygis yra artimesnis viršutinei rinkos kainų intervalo ribai. Labai svarbu pažymėti, kad laivai, kuriuos statome, taupo energiją, jų eksploatavimo išlaidos yra efektyvios. Tai reiškia, kad „Klaipėdos nafta“ ir rinka Lietuvoje sutaupys energijos, kuri gali būti vertinama tūkstančiais dolerių. Negalima žvelgti tik į vieną dėlionės pusę.

Pastebime, kad didžioji dalis mūsų klientų neturi patirties suskystintų gamtinių dujų versle, todėl jie nežino, kaip eksploatuoti plaukiojančius terminalus.

Klaipėdos nafta“ po 10 metų turės galimybę išpirkti laivą. Kodėl pasirinktas toks terminas?

– Viskas priklauso nuo konkrečių aplinkybių. Pastebime, kad didžioji dalis mūsų klientų neturi patirties suskystintų gamtinių dujų versle, todėl jie nežino, kaip eksploatuoti plaukiojančius terminalus. Todėl jie skiria sau laiko, kad būtų galima per laiką įgyti patirties ir po tam tikro laiko perimti valdymą. Kai kurie klientai visai nenori valdyti ir tai patiki mūsų specialistams. Turime sutarčių, kuriose nuomos terminas yra 20–25 metai. Tai yra kliento apsisprendimas.

Mūsų pasiūlymas po 10 metų išpirkti laivą buvo pateiktas pasiūlymo „Klaipėdos naftai“ dokumentuose.

Ar galite atskleisti kainą, kurią „Klaipėdos nafta“ turės sumokėti išpirkdama laivą?

– Aš negaliu to padaryti. Tai yra konfidencialus komercinis kompanijų susitarimas.

Tuomet gal galite pasakyti, kiek kainuoja pastatyti laivą Pietų Korėjoje esančioje „Hyunday Heavy Industries“ gamykloje?

– Aš negaliu atskleisti tikslios kainos nė vieno iš laivų. Tačiau, priklausomai nuo specifikacijų, pristatymo kaina – turiu omeny ne tik kontrakto vertę, bet ir visas papildomas išlaidas – patirtas palūkanų sąnaudas, priežiūrą, draudimą, mūsų darbuotojų, dirbančių prie projektų, išlaikymą, taip pat laivo atplukdymą iš gamyklos į vietą, – sakyčiau, nuo 300 mln. iki 350 mln. JAV dolerių.

Kiek laiko galios garantija „Klaipėdos naftai“ statomam laivui?

– Per visą kontrakto galiojimo laiką mes garantuojame „Klaipėdos naftai“ viską, kas jame numatyta. Tai truks 10 metų.

Jei, pavyzdžiui, laivą mums atiduos kovo mėnesį, o Klaipėdoje jis turėtų būti spalį, tai plaukiant iš Tolimųjų Rytų gal pervešime krovinį ar du, taip nukeliaudami iki Šiaurės Europos.

– Bet ar po 10 metų „Klaipėdos nafta“ turės „Hyunday Heavy Industries“ garantiją?

– Ne. Tuo ir skiriasi paslaugų tiekėjas – jis prisiima atsakomybę. Laivų statyklos garantija trunka, priklausomai nuo įrangos, tam tikrą laiką po to, kai aš priimu laivą. Prieš paliekant laivų statyklą, mes arba statytojai išbandys laivą, visą įrangą. Ir tada pasakysime – taip, mes priimame, ir tada prasidės garantijų laikotarpis, kuris yra įvairus.

Minėjote, jog laivas bus baigtas statyti kitų metų pradžioje. Kas bus daroma su juo po to?

– Mes tikriausiai jį įdarbinsime tarpiniam verslui, prieš plaukiant į Lietuvą. Jei, pavyzdžiui, laivą mums atiduos kovo mėnesį, o Klaipėdoje jis turėtų būti spalį, tai plaukiant iš Tolimųjų Rytų gal pervešime krovinį ar du, taip nukeliaudami iki Šiaurės Europos. Aišku, jei tai pavyks.

Bet jei, pavyzdžiui, perkate naują automobilį, norėtumėte, kad jis būtų nenaudotas...

– Šiuo atveju geriau naudotas negu nenaudotas, nes tada galima viską išbandyti ir jei reikia kažką papildomai pakoreguoti, tai pakoreguoti. Iš tikrųjų, tai būtų naudinga „Klaipėdos naftai“, jei taip įvyktų, nes tada žinotume, kad viskas veikia gerai.

Ar jau turi kontraktų, pagal kuriuos panaudotumėte Lietuvos plaukiojančią dujų saugyklą su išdujinimo įrenginiu?

– Ne, neturime. Šiuo metu diskutuojame dėl galutinės datos, kada laivas turėtų būti Klaipėdoje. „Klaipėdos nafta“ turi pasakyti tikslią datą. Minėjo, kad tai turėtų įvykti kažkuriuo metu lapkritį, bet tiksli data dar nenustatyta. Data bus sutarta netrukus.

Kiek „Hoegh LNG“ specialistų dirbs Klaipėdoje, kai pradės veikti terminalas?

– Mes šiuo metu jau turime antrinę įmonę Lietuvoje. Bus žmonių sausumoje ir taip pat bus 28–30 žmonių laive visą parą. Taip pat bus „Klaipėdos naftos“, Klaipėdos uosto žmonių.

Ar sekate terminalo statybas Klaipėdoje?

– Taip, mes tai darome su visais klientais. Mes konsultavome dėl krantinės ir dujotiekio statybų. Bendradarbiavimas su „Klaipėdos nafta“ yra labai geras.

Ar manote, kad pavyks laiku – 2014 metų gruodį – paleisti terminalą?

– Vertinant dabartines aplinkybes ir pažangą – taip, visiškai. Gal net anksčiau.

Terminalu tapsiantis laivas vadinasi „Independence“ (liet. – „Nepriklausomybė“). Ką manote apie šį pavadinimą? Ar nenorėjote, kol laivas bus nuomojamas, į pavadinimą įtraukti „Hoegh“?

– Manau, kad tai puikus pavadinimas. Mano požiūriu, šiuo klausimu klientas yra visada teisus. Man rūpi, kas yra už pavadinimo ir laivo spalvos. Mes turime užtikrinti, kad jis pastatytas ir eksploatuojamas pagal tinkamus standartus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos