Bendrovėse „General Motors“ ir „FIAT Group“ dirbęs verslininkas taip pat prognozuoja, kad per artimiausią dešimtmetį pasikeis jėgų pusiausvyra automobilių rinkoje ir pasaulio automobilių rinką pradės užkariauti Kinijos gamintojai.
J.Mackas moka kalbėti ir lietuviškai, tačiau renginio metu daugiausiai bendrauja anglų kalba – taip lengviau reikšti mintis.
– Kaip manote, ar tokia maža rinka kaip Lietuvos gali tapti patraukli stambiems Kinijos investuotojams?
– Kinija dabar investuoja į Europą. Jiems Rytų Europa patrauklesnė nei Vakarų, nes ji sparčiai auga ir yra arčiau Rusijos.
Manau, kad viskas priklauso nuo Lietuvos. Jei norite, kad kažkas pas jus investuotų, turite žengti pirmą žingsnį. Turite žinoti, dėl ko esate patrauklūs kitiems.
– Kaip siūlytumėte pritraukti investuotojų?
– Valdžia galvoja, kad ji už investicijų pritraukimą nėra atsakinga ir rodo į privačius sektorius. Bet verslas neturi pritraukti investicijų. Investicijų pritraukimu rūpinasi valdžia, ji turi specialią agentūrą. Investuotojai ateina į jūsų šalį, registruoja bendrovę, gauna gamybos licenciją ir pritarimą.
Štai prieš pradedant kalbėti su jumis prie manęs priėjo vaikinas, kuris norėjo pakviesti prisijungti prie vienos ekonominės zonos. Jis priėjo prie manęs ir pasiūlė, jam pavyko. Tačiau tai nėra būdas, kaip verslas turi pritraukti investicijas.
Tas būdas turi būti labai rafinuotas, turite žinoti, ką galite pasiūlyti investuotojams. Šiandieną dar nėra atsakyta į labai svarbų klausimą – kodėl Lietuva yra geresnė nei Latvija.
– O gal jūs turite atsakymą į šį klausimą?
– Į šį klausimą gali atsakyti tik gyvenantys Lietuvoje.
Prieš tai kalbėdamas ant scenos klausiau, kodėl jūs neturite išvystytos infrastruktūros, kuri taip reikalinga investuotojams, kodėl neturite tokio kelio iki Varšuvos, koks yra nuo Vilniaus iki Klaipėdos?
Atsakymas man labai aiškus – nes turite labai seną istoriją su Lenkija. Bet juk kažkas turi žengti pirmą žingsnį. Jį galite žengti jūs, pradėkite tuo to, kad padarysite nuostabų kelią iki jų pasienio.
– Esate dirbęs 19 pasaulio valstybių. Ar matėte šalių, kurios vystėsi panašiai kaip Lietuva ir galėtų mūsų šaliai būti pavyzdžiu?
– Ne, nors teko dirbti ir besivystančiose šalyse, panašių valstybių į Lietuvą nemačiau.
Tačiau manau, kad jei seksite kažkieno pėdomis, niekuomet nebūsite sėkmingi – būsite sekėjai, o ne lyderiai, o sekėjų pasaulyje ir taip užtenka. Taigi turite išvystyti kažką unikalaus.
– Aplankytose šalyse turėjote galimybę stebėti jų automobilių pramonę. Šalis, kurioje dirbate dabar – Kinija, neturi pasaulinio lygio automobilių gamintojų kaip BMW ar „Audi“. Kada tai pasikeis?
– Kinijos automobilių gamintojai auga labai sparčiai. Palyginkite BMW su Kinijos automobilių gamintojais: BMW yra šimtas metų, o kiniečiams – 15. Jie vystosi gerokai greičiau nei tai darė europiečiai.
Manau, kad Kinijos dalis labai padidės per dešimtmetį. BRIC (Brazilija, Rusija, Indija, Kinija) šalys sparčiai auga, o Europa stovi vietoje. Tai reiškia, kad kažkas praras rinkos dalį, o kažkas užims naują.
– Kinija daug pažengusi kurdama elektrines transporto priemones. Kaip manote, kada elektriniai automobiliai pakeis tradicinius?
– Niekas nenori sunaikinti dabar egzistuojančios rinkos, todėl to greitu metu nebus. Jei įvesime elektrinius automobilius, ką mes veiksime su sena rinka? Augimas turi vykti po truputį. Manau, kad 2030 m. apie 20 ar 30 proc. automobilių bus varomi elektra, dar tiek pat – hibridiniai automobiliai – ir apie 40 proc. sudarys tradiciniai.