15 diena važiuoja! Metinė prenumerata vos 7,99 Eur+DOVANA
Išbandyti

Dvi karo sampratos: pastabos civilizacijos ir istorijos rašymo klausimais

2014 m. įvykiai Ukrainoje sukėlė tokio masto tarptautinę krizę, kad labai rimtai buvo prabilta apie realią karo tarp Rusijos ir Vakarų valstybių1 kilimo galimybę. Gal Vakarų valstybių sostinėse karo scenarijus ir vertinamas skeptiškiau, tačiau Vilniuje ir kaimyninėse valstybėse nuotaikos ir nuojautos daug neramesnės bei baugesnės.

Paprastai tariant, karas veikia kaip egzistencinis katalizatorius: „Jis yra terpė, kurioje žmogus gali pakilti virš savo normalios būklės, peržengti savo kasdienį egoizmą ir pirmą kartą pasiekti tokią būklę, kurioje politinis kūnas susipranta turintis savo tapatybę“12.

Tokia tendencija įžvelgti pamatinę karo reikšmę visuomenės raidai yra labai būdinga vokiško mąstymo tradicijai. Pradėta romantikų, perimta Friedricho Hegelio, Leopoldo von Ranke‘s ir pratęsta Maxo Weberio, Otto Hintzes ir Carlo Schmitto ši tradicija pabrėžia ne tik griaunamąjį, bet ir pozityvų karo efektą – ji leidžia identifikuoti Kitą ir taip reflektuoti save13.

Būtų netikslu teigti, kad šiais laikais Vakarų valstybėse egzistencinis karo lygmuo yra nežinomas, kad JAV ar Didžioji Britanija ignoruoja savo karinę praeitį ir jos svarbą formuojantis valstybėms ir tautoms. Tačiau šis supratimas mažėja ir nyksta. Anglosaksiškuose kraštuose (ir ne tik juose) tautinį argumentą vis labiau įveikia kosmopolitinis žmogaus teisių argumentas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais