Tiesa, eksponuojamas šis bombonešis bus ne greičiau kaip po trejų metų. Taip pareiškė Krokuvos muziejaus direktorius Krzysztofas Radwanas, pažymėdamas, kad pirmiausia reikia apsaugoti lėktuvą nuo tolesnės korozijos. Be to, kol kas svarstomi trys variantai, kaip gali būti pristatomas šis bombonešis.
Svarsto, kaip demonstruoti
„Pirmasis būdas – demonstruoti radinį tokį, koks jis yra, tik nuvalius ir galbūt atvėrus pagrindinę važiuoklę. Antroji koncepcija – orlaivio korpuso nuolaužas atkurti. Trečia galimybė būtų panardinti bombonešį į baseiną su vandeniu, kad jį galima būtų apžiūrėti per stiklines sienas, būtų imituotas jūros dugnas“, – aiškino Lenkijos aviacijos muziejaus direktorius.
Iš Gdynės į Krokuvą lėktuvo nuolaužas ketinama gabenti 25 metrų ilgio sunkvežimiu. Krovinys pajudės penktadienį, Krokuvą turėtų pasiekti kitą savaitę.
Nors jūros vandenyje lėktuvas praleido daugybę metų, bet jis tebėra palyginti geros būklės: jam trūksta tik priekinės šaulio vietos ir dalies uodegos. Apatinėje sparnų ir korpuso dalyje išlikę žaliai pilkų dažų likučių. Bombonešio viduje rasta daug įrangos detalių: kulkosvaidžių, taip pat piloto ausinės, radijas ir net laikrodžio dirželis. Ant aparatūros išliko užrašai kirilica.
Pagamintas JAV, atiduotas sovietams?
„Po apžiūros manau, kad bombonešis krito į Baltijos jūrą pažeidus jo kairįjį variklį. Apie tai liudija lėktuvo propelerio padėtis. Pagal žymes galima nustatyti, kad lėktuvas buvo numuštas iš apačios, tai padarė karinis laivas“, – teigė K.Radwanas.
Lėktuvo nuolaužų tyrimai rodo, kad įgula sugebėjo iššokti iš į jūrą krentančio orlaivio.
„Douglas Aircraft Company“ pagamintas lėktuvas II pasaulinio karo pradžioje buvo pagrindinis JAV kariuomenės bombonešis, tokių turėjo ir Didžioji Britanija bei Prancūzija. Šis lėktuvas buvo žinomas ir kaip „Douglas Boston“ arba naktinis naikintuvas „Douglas Havoc“. 1942 metais jis buvo pakeistas naujesnėmis kontrukcijomis.
Baltijos jūroje ties Lenkija rastas lėktuvas, atrodo, skraidė nudažytas sovietinėmis spalvomis ir buvo vienas iš daugiau nei 2,9 tūkst. bombonešių, kuriuos JAV perdavė Sovietų Sąjungai 1942 metais. Tai išskirtinis radinys: iš pagamintų beveik 7,5 tūkst. tokių lėktuvų iki šių dienų išliko vos 16 arba 17.
„Douglas A-20“ egzempliorių turi JAV, Australija, Brazilija, Didžioji Britanija ir Rusija.
Bombonešį Baltijos jūroje šalia Lenkijos krantų 2013 metų pavasarį patiko Gdansko jūros institutas. Lėktuvas gulėjo apie 15 metrų gylyje. Pirmasis bandymas lėktuvo nuolaužas iškelti pernai rudenį patyrė nesėkmę. Tuomet sutrukdė gamtos sąlygos, tad darbai atidėti. Iškelti unikalų radinį pavyko šių metų spalio pradžioje.