Zokniuose rymančių AN-2 ir AN-26 laukia muziejus ir aukcionai

Pripratome prie modernių ir ne pačių naujausių naikintuvų, kurie raižo Baltijos šalių padangę. Tačiau pamiršome, kokius lėktuvus dar visai neseniai į orą keldavo Lietuvos karinių oro pajėgų pilotai. Karinės oro bazės teritorijoje Zokniuose galima pamatyti iš sovietų okupacijos paveldėtus lėktuvus, kurie pakilti dar galėtų, tačiau Lietuva į juos nebeinvestuos.
Lietuvos karinės oro pajėgos
Lietuvos karinės oro pajėgos / Alvydo Januševičiaus nuotr.

Prie Karinių oro pajėgų bazės pasitinka kapitonas Romualdas Sinkevičius. Jis palydi ir parodo, ką Lietuvos karinės oro pajėgos turi. Iš tolo matyti dvigubais sparnais maskuojančia spalva išmarginti AN-2.

Lėktuvai dar galėtų skristi, tačiau Lietuva nusprendusi nebeinvestuoti į sovietinę techniką.

Netoliese – didesnis ir galingesnis AN-26. Visi šių markių lėktuvai galėtų dar pakilti, tačiau jiems būtinas kapitalinis remontas.

Kapitonas paaiškina, kad kiekvienas lėktuvas turi savo skraidymo išteklius. Atlikus tam tikrą skrydžių skaičių, vykdomas privalomas remontas. Kai ištekliai baigiasi, lėktuvas baigia savo gyvenimą.

Vis šie lėktuvai dar galėtų skristi, tačiau, anot kapitono, Lietuvos kariuomenė yra nusprendusi nebeinvestuoti į sovietinę techniką.

Kas laukia šių lėktuvų? Dalis keliaus į Kaune esantį Aviacijos muziejų. Kai kurie modeliai atiteks Antano Gustaičio aviacijos institutui. Kai kuriuos lėktuvus, perdavus juos Lietuvos turto fondui, bus galima parduoti.

AN-2 – pravardžiuojamas kukurūzininku

Kapitonas aprodo AN-2 iš vidaus ir išorės. Tai 1956 metais pagamintas lėktuvas, pats seniausias Karinių oro pajėgų turimas aparatas. Šio modelio gimtadienis – 1947-ųjų rugpjūtis. Būtent tuomet inžinieriaus Olego Antonovo lėktuvas buvo išbandytas. AN-2 su nedideliais patobulinimais buvo gaminamas pusę amžiaus.

Alvydo Januševičiaus nuotr./Lietuvos karinės oro pajėgos
Alvydo Januševičiaus nuotr./Lietuvos karinės oro pajėgos

Aparatas dėl savo dvigubų sparnų puikiai sklendžia ir be papildomos galios šaltinio.

„Kai jis skraidė, buvo naudojamas daugiausia karių desantavimui, krovinių gabenimui arba trąšų virš laukų barstymui. Tokia buvo šių lėktuvų paskirtis nuo pat gamybos pradžios. Dėl to jiems prigijo pravardė „kukurūzninkas“. Nepaisant pašaipų, tai yra puikiai sklendžiantis lėktuvas“, – gynė aparatą R.Sinkevičius.

Lėktuvą varo devynių cilindrų benzininis variklis, kuris išvysto apie 2 000 apsukų per minutę. Rodos, nedaug, tačiau tokio tipo lėktuvui labai svarbu yra galia, o ne apsukų greitis. Motoro galia prilygsta naujam „Bugatti“ – apie 1 000 arklio galių. Skrenda 180–220 kilometrų per valandą greičiu.

Degalų bake telpa apie 1,2 tonos benzino. Jo pakaktų 1 000 kilometrų nuskristi. Jei pavėjui – 1 200 km. Kitaip tariant, toliausias skrydis iki Danijos. Ne bėda, jei degalai pasibaigs beskrendant. Aparatas dėl savo dvigubų sparnų yra puikus planeris, todėl kurį laiką skrenda ir be papildomos galios šaltinio.

AN-2 Baltijos kelio metu skraidė išilgai greitkelio ir barstė žmonėms gėles.

Lėktuvas labai lengvas. Jis kone visas pagamintas tik iš lengvo duraliuminio karkaso ir drobės. Audinys nudažytas specialiais dažais, kad būtų sandarus ir glotnus. Tokius sparnus galima perpjauti bet kokiu aštresniu daiktu, tačiau visas tuščias lėktuvas nesveria dviejų tonų, o pakelia ir skraidina dvylika keleivių.

AN-26 taikus lėktuvas su bombardavimo funkcija

Būtent AN-26 pavadinimą linksniavo Donecką užėmę Rusijos diversantai, po to, kai jie numušė keleivinį Malaizijos oro linijų lėktuvą „Boeing-777“ – teoristai iš pradžių manė, kat tai Ukrainos lėktuvas.

Alvydo Januševičiaus nuotr./Lietuvos karinės oro pajėgos
Alvydo Januševičiaus nuotr./Lietuvos karinės oro pajėgos

Tai taikus transportinis lėktuvas, tačiau prie jo galima tvirtinti bombas ir kitokias atakavimo priemones.

Tai bent kelis kartus mažesnis lėktuvas už tragiškai kelionę virš Ukrainos baigusį „Boeing“. Be to, AN-26 yra propelerinis. Tiksliau – reaktyvinis turbosraigtinis. Jo reaktyviniai varikliai lėktuvą skraidina tik besisukančių propelerių išgaunama jėga.

Šis lėktuvas turi du matomus ir vieną nematomą variklį. Pastarasis yra mažesnis ir prijungtas prie dešiniojo variklio. Naudojamas tikriesiems varikliams užvesti. Lėktuvas varomas aviaciniu žibalu.

Šiaulių kariniame oro uoste apžiūrėtas sparnuotis yra pagamintas 1980 metais. Galima sakyti, kad tai taikus transportinis lėktuvas, tačiau prie jo galima tvirtinti bombas ir kitokias atakavimo priemones.

Šone, šiek tiek apačioje, įmontuotas burbulo formos langas skirtas tam įgulos nariui, kuris įvairiais aparatais stebi žemę, matuoja atstumus.

Lėktuve galima skraidinti 39 karius arba 30 parašiutininkų su ginkluote. Jei reikia – 24 sužeistuosius ant neštuvų. Juo vienu pakilimu galima įveikti apie 2 000 kilometrų. Nuo 1968 iki 1985 metų buvo pagaminta 1 410 tokių lėktuvų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų