15 diena važiuoja! Metinė prenumerata vos 7,99 Eur+DOVANA
Išbandyti
Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Revoliuciją žadėjusi N.Wilkinsono karinė idėja, kurią sužlugdė technikos pažanga

Pirmojo pasaulinio karo pabaigoje, 1917 metais, Didžiosios Britanijos Karališkasis laivynas sunkiai atsilaikė prieš povandeninius Vokietijos laivų išpuolius. Idėją, kaip sustiprinti britų laivyno jėgą, tuo metu pasiūlė menininkas Normanas Wilkinsonas, rašo „Business Insider“.
Laivas „HMS Badsworth“
Laivas „HMS Badsworth“ / Wikimedia.org nuotr.

Pasak menininko, tradicinis laivų maskavimas nepadeda išvengti priešo atakų ir laivus reikia maskuoti kitu būdu. Tokį N.Wilkinsonas ir pasiūlė.

Tuo metu menininkas dirbo savanoriu birtų Karališkajame jūrų laivyne. Jis turėjo idėją, kad laivus reikia maskuoti kontrastingais raštais, kurie vokiečio „U-Boat“ tipo povandeniniams laivams neleistų gerai orientuotis vandenyje.

N.Wilkinsonas aprašė savo idėją ir nusiuntė ją laivyno vadovybei, o netrukus jau darbavosi Devonporte, kur kūrė pirmuosius modelius. Laivyno vadovybė liko sužavėta menininko pasiūlymu bei noru išgelbėti kuo daugiau britų gyvybių ir pritarė N.Wilkinsono idėjai.

Paprastai laivų kamulfliažas buvo pritaikomas prie aplinkos, kad būtų jį sunkiau pastebėti. N.Wilkinsono pasiūlymas buvo kitoks – laivus maskuoti ne įprastu kamufliažu, o  ryškiomis ir kontrastingomis linijomis.

Pavyzdžiui, toks laivo priekio ir galo maskavimo metodas priešui sukelia nepatogumų: sunku įvertinti, kokio dydžio yra laivas, kokia kryptimi jis juda ir svarbiausia – koks jo greitis.

Tuo metu vokiečių povandeniniai laivai priešo laivus persekiodavo naudodami periskopą. Buvo tikimasi, kad kitoks britų laivyno laivų maskavimas iškreips per periskopą matomą vaizdą. 

Wikimedia.org nuotr./Normanas Wilkinsonas
Wikimedia.org nuotr./Normanas Wilkinsonas

N.Wilkinsono idėja buvo įgyvendinta – jo kurtu kamufliažo modeliu buvo užmaskuoti 4000 Didžiosios Britanijos prekybinių ir 400 karo laivų. Daugelį iš kamufliažo modelių sukūrė Londono Karališkosios menų akademijos studentės.

Šią idėją vėliau pritaikė ir JAV laivynas. Kai kurios valstybės tai taip pat bandė naudoti, tačiau ne taip aktyviai.

N.Wilkinsono pasiūlymas buvo kitoks – laivus maskuoti ne įprastu kamufliažu, o ryškiomis ir kontrastingomis linijomis

1918 metais buvo analizuojami šie naujo kamulfliažo rezultatai, tačiau jie nerodė jokių aiškių tendencijų. Buvo sunku nustatyti, kokie modeliai lemia tam tikrus faktorius: greičio, laivo dydžio ir kurso nustatymo.

Pats N.Wilkinsas aiškino, kad jo idėja lemia ne mažesnį britų laivų praradimų skaičių, bet tikimybę, kad priešui yra sunkiau nuskandinti ar užpulti britų Karališkojo jūrų laivyno laivus.

Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui N.Wilkinsono idėja jau nebeatrodė tokia revoliucinga. Tai lėmė, kad lėktuvuose buvo pradėtos naudoti modernesnės sistemos, laivuose pradėti naudoti modernesni radarai.

Po Antrojo pasaulinio karo, N.Wilkinso idėja jau nebuvo tokia populiari – pradėti kurti lavai, kuriuos sunku susekti radaruose, nebereikėjo tokio maskavimo. Kontrastingu kamufliažu buvo dengiami tik pakrantėse patruliuojantys laivai.

Manoma, kad N.Wilkinsono laivų maskavimo idėja įkvėpė dailininką Pablo Piccaso. Pagal ją ispanas sukūrė savo kubizmo tapybos techniką.

Wikimedia.org nuotr./„Argus“ laivas 1918 metais
Wikimedia.org nuotr./„Argus“ laivas 1918 metais

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais