Kaip rašo portalas belvpo.com, sprendimo priežastis paaiškino Baltarusijos karinių oro pajėgų ir priešlėktuvinės gynybos vadas generolas majoras Olegas Dvigaliovas. Jis teigia, kad pagrindinė priežastis, dėl kurios nustota eksploatuoti Su-27, buvo brangi orlaivių eksploatacija.
„Netikslinga šiuos lėktuvus naudoti tokioje ribotoje teritorijoje. Jų eksploatacija labai brangi, jis naudoja labai daug degalų. Baltarusijos teritorija naikintuvams Su-27 yra per maža, – teigia generolas majoras O.Dvigaliovas. – Net keliant į orą lėktuvą Su-27 patikrinimui, pavyzdžiui, iš bazės Baranovičiuose, mes jį turime beveik 1,5 valandos laikyti ore po užduoties įvykdymo, kad jis sudegintų degalus. Ir tuščiai deginame po 2–3 t aviacinio žibalo. Tai švaistūniška. Dėl to ir atsisakėme šių lėktuvų.“
Tačiau, kaip rašo portalas belvpo.com, KOP vadas įvardijo tik vieną priežastį, kodėl Baltarusija nutraukia Su-27 eksploataciją. Ekspertai pabrėžia, kad pagrindinė tokio sprendimo priežastis gali būti – skraidymo valandų resursų pabaiga. Atnaujinti skraidymo valandų resursams reikia nemažai pinigų, kurių Gynybos ministerija kaip tik ir neturi.
Planuoja naujus lėktuvus
Generolas majoras O.Dvigaliovas taip pat prakalbo ir apie Baltarusijos orlaivių parko keitimą. Jis tvirtina, kad „siekiant, jog nesumažėtų kovinis aviacijos potencialas“, ateityje planuojama į ginkluotę priimti naikintuvus Mig-35 ir Su-30. O „siekiant šiuolaikinio pilotų ir techninio personalo paruošimo“, Rusijoje 2015 m. planuojama pirkti mokomųjų orlaivių Jak-130.
Tačiau tokios kalbos ekspertams kelia daug abejonių, o šiems planams, greičiausiai, taip ir lemta likti popieriuje. Lėktuvų pirkimas – ne vienerius metus trunkantis procesas. Turint galvoje Baltarusijos finansų ministerijos poziciją ir žinant, kad šiemet šalies Gynybos ministerijai visoms išlaidoms gavo 690 mln. dolerių, labai abejotina, jog 2014–2015 m. finansavimas galėtų ženkliai išaugti.
Iš dabar skirtų pinigų net sunku rasti lėšų lėktuvų kapitaliniam remontui. Tad apie naujų pirkimą negali būti nė kalbos. Juk naujų šiuolaikinių karo lėktuvų kainos yra tiesiog kosminės: skirtingų šaltinių duomenimis naujo Mig-35 kaina prasideda nuo 35 mln. dolerių, Su-30 – nuo 45 mln., Jak-130 – nuo 15 mln.
Kuria Rusijos naikintuvų bazę
Belvpo.com, rašydamas apie susidariusią situaciją, čia pat pradeda teisinti Rusijos KOP naikintuvų įkurdinimą Baltarusijos teritorijoje. Esą tai viskas, ką esamoje situacijoje gali padaryti Baltarusija, nes „kaip suvereni valstybė, ji turi tam teisę“. Rusijos karinių naikintuvų bazės įkūrimą Baltarusijoje portalas vadina „savojo oro skydo stiprinimu koviniu budėjimu kartu su Rusijos karinių oro pajėgų lėktuvais“.
Kaip teigia generolas majoras O.Dvigaliovas, šis „budėjimas“ prasidės jau šių metų pabaigoje arba kitų pradžioje.
Kol kas iki galo nežinoma, kur įsikurs Rusijos naikintuvai. Anksčiau buvo minima, kad rusams Baltarusija skyrė netoli Lietuvos sienos esančią karinę bazę Lydoje. Tačiau generolas majoras O.Dvigaliovas užsiminė, kad Rusijos naikintuvai gali bazuotis ir Baranovičių aerodrome.
Dvi avarijos susijusios su Lietuvą
Baltarusijos karinės oro pajėgos naikintuvus Su-27, kurių dabar atsisakyta, paveldėjo iš subyrėjusios Sovietų Sąjungos. Šalis palikimo gavo 28 šiuos naikintuvus (dviejų modifikacijų – Su-27P ir Su-27UB).
Trys naikintuvai Su-27P 1998 m. buvo parduoti Angolai, vienas 2001 m. Didžiajai Britanijai.
Žinomi mažiausiai du incidentai su Baltarusijos KOP naikintuvais Su-27. 1996 m. gegužės 23 d. vėlai vakare gedimą 600 metrų aukštyje skrisdamas 440 km/val. greičiu patyrė Baltarusijos KOP naikintuvas Su-27P. Vėliau buvo pranešta, kad nustojo dirbti „visa eilė gyvybiškai svarbių sistemų“.
Orlaivį pilotavęs papulkininkis Vladimiras Karvatas apie tai pranešė skrydžių valdymo valdymo specialistams ir gavo komandą katapultuotis. Tačiau orlaivis tuo metu buvo virš tankiai apgyvendintos vietovės. Pilotas įsakymo neįvykdė, nes lėktuvą stengėsi nukreipti nuo gyvenamųjų namų. Orlaivis sudužo už kilometro nuo gyvenvietės, pilotas žuvo.
2009 m. rugpjūčio 30 d. greta Lenkijos miesto Radomo vykusiame aviacijos šou sudužo Baltarusijos KOP orlaivis Su-27UB. Avarija įvyko įgulai atliekant paskutinę aukšto pilotažo figūrą. Po jos lėktuvas savo pasirodymą turėjo baigti.
Kadangi orlaivis sudužo toli nuo žiūrovų, ant žemės niekas nenukentėjo. Tačiau abu pilotai žuvo.
Iš viso viešai prieinamuose šaltiniuose galima rasti duomenų apie 26 naikintuvo Su-27 avarijas. Nors dažnai pabrėžiama, kad tikslus skaičius nėra žinomas.
Ne visos šios avarijos baigėsi žmonių žūtimi. Bent dvi iš jų yra susijusios ir su Lietuva. 1990 m. rugsėjo 9 d. Italijoje, Trevizo provincijoje netoli Salgaredos miesto, tarptautinėje aviacijos šventėje atlikdamas parodomąją programą sudužo lietuvio Rimanto Stankevičiaus pilotuojamas Su-27.
Per katastrofą žuvo pilotas ir ant žemės buvęs žmogus.
2005 m. rugsėjo 15 d. Lietuvos teritorijoje, Šakių rajone, sudužo Rusijos karinių oro pajėgų Su-27. Lėktuvas skrido iš Sankt Peterburgo (Rusija) į Kaliningrado sritį. Vėliau Rusija tvirtino, kad pilotas majoras Valerijus Trojanovas pasiklydo. Pasibaigus degalams pilotas katapultavosi, o naikintuvas sudužo.
Per incidentą niekas nenukentėjo, o parašiutu ant žemės nusileidusį pilotą sulaikė vietos policininkas.
Rusijos pusė vėliau tvirtino, kad pilotas pasiklydo sugedus navigacinei sistemai.