Neseniai rašėme apie karinius lėktuvus, kurie Lietuvos Karinėms oro pajėgoms jau nebetarnaus. Šįkart – apie sraigtasparnius. Keletas jų iš tolo atrodo kaip niekam nereikalingas metalo laužas. Tai tik optinė apgaulė, nes daugeliui aparatų nuimti sraigtai.
Jei ši technika būtų perduota Turto fondui, už milijoną kitą juos galėtų įsigyti bet kas.
Be sparnų sraigtasparniai atrodo liūdnai, tačiau juos uždėjus, atlikus privalomą kapitalinį remontą, šie aparatai laisvai pakiltų į debesis.
Tiesa, toks scenarijus sunkiai įtikimas, nes Lietuva yra apsisprendusi nebeinvestuoti į rusišką karinę techniką.
Toks politinis sprendimas gali būti pravartus ir naudingas privatiems aviacijos atstovams arba įvairioms įstaigoms. Jei ši technika būtų perduota Turto fondui, už milijoną kitą juos galėtų įsigyti bet kas.
Kapitonas pažiūrėjo, kiek įkainuoti tokie sraigtasparniai interneto platybėse. Pigiausias – pusantro milijono litų. Už geresnius galima ir tiek pat eurų ploti.
Sraigtasparniai – iš vidaus ir išorės
Apžiūrėti sraigtasparnius pavyksta ne tik iš išorės, bet ir vidaus. Durys užplombuotos, tačiau atsakingi karininkai gali jas nuimti. „Kas uždėjo, tas ir nuima“, – paaiškino tvarką kapitonas.
Sustojame prie daugiafunkcinio sraigtasparnis Mi-8MTV-1. Jis naudojamas transportavimui, taip pat gali vykdyti žemės taikinių atakas raketomis ir sunkiaisiais kulkosvaidžiais. Žinoma, jei prie jo pritvirtini reikiamus ginklus.
Šis raigtasparnis modernizuotas – atnaujinta avionika, varikliai, praplėsti kuro bakai. Gelbėjimo darbams ir pakrovimui sraigtasparnis turi galingą gervę. Ji, reikalui esant, atlenkiama pro atvertas duris.
Kitas sraigtasparnis iš tolo šviečia tautinėmis spalvomis. Jį ne vienas pamena nuotraukų fone, kuomet pirmame plane puikavosi prezidento Valdo Adamkaus portretas.
Tai Mi-8PS – padidinto komfortiškumo komandinis sraigtasparnis. Jis gali būti naudojamas svarbiems asmenims skraidinti.
Juo teko skraidyti ne vienam aukštam pareigūnui ar šalies svečiui. Viduje – nedideli televizoriaus ekranai, autobusą primenantys orapučiai ir lemputės, telefonas susisiekti su įgula, baras ir, žinoma, kamščiatraukis.
Sraigtas sukasi ir sugedus varikliams
Šalia glaudžiasi keletas Mi-8T – tai jau paprastesni, tačiau labai panašūs sraigtasparniai. Vienas jų, su rusišku užrašu „Aeroflot“, taip ir nebuvo oficialiai tapęs Lietuvos karinių oro pajėgų dalimi. Kapitonas teigia, kad jis skrido, tačiau į jokias operacijas nebuvo pasiųstas, nes nebuvo oficialiai užregistruotas.
Jei sraigtasparnis nukristų į vandenį, „švyturys“ plūduriuotų ties nelaimės vieta.
Keletas smulkmenų – kiekvienas sraigtasparnis turi „švyturį“, kuris skleidžia radijo bangas, jei aparatą ištiko nelaimė. Jei sraigtasparnis nukristų į vandenį, „švyturys“ plūduriuotų ties nelaimės vieta.
Taip pat daugelis senųjų sraigtasparnių turi specialią sistemą, saugančią korpusą nuo apledėjimo.
Kai sraigtasparnis įjungia priekyje esančią „nosį“. Joje yra visi skraidyklės jutikliai, padedantys orientuotis erdvėje, stebėti aplinką.
Kas nutinka, kai ore sugenda sraigtasparnio variklis? Kapitonas ramina, jog esant dideliam aukščiui, krentant visa skraidyklė lyg liepos ar klevo sėkla tupia ant žemės daug lėčiau, nei kristų be sparnų.