Per misijos laikotarpį Lietuvos kariai jau atliko apie 20 logistinių skrydžių, kurių metu pergabeno operacijai reikalingos logistinės įrangos ir amunicijos, skraidino personalą.
Mėnesio trukmės operacijai Lietuvos karių įgula ir orlaivis yra dislokuoti Ndjamenoje (Čadas) esančioje Prancūzijos kariuomenės bazėje. Iš čia vykdomi skrydžiai į Centrinėje Afrikos Respublikoje esančius Bangui ir Ndélé oro uostus, Niamei oro uostą Nigeryje ir Librevilio oro uostą Gabone.
Mėnesio trukmės operacijai Lietuvos karių įgula ir orlaivis yra dislokuoti Ndjamenoje (Čadas) esančioje Prancūzijos kariuomenės bazėje
Taktiniam oro transportavimo vienetui, taip vadinasi Lietuvos karių padalinys, vadovauja įgulos vadas kapitonas Arūnas Jurgaitis. Vieneto įgulos sudėtyje – pilotai, borto operatoriai ir aptarnaujantis personalas.
„Ši misija mūsų įgulai suteiks neįkainojamos patirties, nes turime ir progą gilinti patirtį dirbant kartu su sąjungininkais. Pilotai skraido mažai žinomoje aplinkoje, technikams tenka prižiūrėti orlaivį neįprastomis klimato sąlygomis, dėl kurių priežiūra tampa sudėtingesnė. Borto operatorius taip pat turi iššūkių. Jam reikia palaikyti ryšį su Centrinės Afrikos Respublikos oro uostais, komunikuoti su kolegomis iš kitų šalių skrydžių valdymo centruose. Bet įgula yra gerai paruošta, puikiai dirba komandoje ir su viskuo susitvarko,“ – sako „Spartan“ C-27J įgulos vadas kapitonas A. Jurgaitis.
Pasak įgulos vado, pirmiausia į misijos rajoną atvykusiems kariams teko priprasti prie vietos gamtos ir klimato sąlygų, turinčių įtakos skrydžiams. „Aukšta vidutinė paros temperatūra, didelės audros ir prastos kokybės gruntiniai tūpimo ir kilimo takai reikalauja maksimalaus susikaupimo, visų profesinių žinių ir orlaivio įgūdžių panaudojimo,“ – sako kpt. A. Jurgaitis. Jis pabrėžia, kad pasiruošimas misijai, orlaivio valdymo patirtis ir sklandus visos įgulos darbas padeda komandai sėkmingai atlikti operacijos užduotis.
Prancūzų kolegos, siekdami maksimaliai išnaudoti Lietuvos orlaivio galimybes, rūpinasi ir tinkamu Lietuvos karių poilsiu
„Mes ne poilsiauti atvykome, todėl dažniausiai visą Afrikos grožį matome tik iš paukščio skrydžio,“ – apie įspūdžius Afrikoje dalijosi orlaivio pilotai, teigdami, kad vietos vaizdai, nematyti gyvūnai ir greitai besikeičiančios gamtinės sąlygos taip pat neliko jų nepastebėti. Tačiau kariai pabrėžia, kad jiems daug svarbiau glaudžiai dirbti su kolegomis iš Prancūzijos karinių oro pajėgų, kad tiksliai, sklandžiai ir nuosekliai suplanuotų vykdomas užduotis.
Prancūzų kolegos, siekdami maksimaliai išnaudoti Lietuvos orlaivio galimybes, rūpinasi ir tinkamu Lietuvos karių poilsiu.
Tik atvykusi į dislokacijos vietą Čadą Lietuvos lėktuvo įgula buvo apgyvendinta karinėje stovykloje Ndžamenoje. Pasak karių, gyvenimo ir darbo sąlygos panašios į misiją Afganistane. Čade temperatūra gerokai aukštesnė nei Lietuvoje – šiuo metu ji svyruoja nuo +46 laipsnių dieną iki +23 laipsnių naktį.
„Atvykus teko adaptuotis prie aplinkos sąlygų, nes net ir kondicionuojamoje laikinoje gyvenamojoje patalpoje oras neatvėsdavo iki komfortiškos temperatūros,“ – pasakoja kariai. Šiuo metu jie yra persikėlę į kitas komfortiškesnes gyvenimo ir poilsio patalpas.
Pati situacija Centrinėje Afrikos Respublikoje taip pat turi įtakos ir Lietuvos karinių oro pajėgų orlaivio panaudojimui. Lietuvos orlaivis neretai leidžiasi oro uoste šalies sostinėje Bangui. Orlaivių saugumą tiek jiems leidžiantis, tiek vykdant pakrovimo ar iškrovimo darbus užtikrina Prancūzijos kariai. Pačioje šalyje, toliau nuo oro uosto situacija yra sudėtingesnė. Ten vyksta susirėmimai, todėl operacija „Sangaris“ yra itin aktuali tiek šaliai, tiek ir visam regionui.
Lietuva operacijoje Centrinės Afrikos Respublikoje dalyvauja Prancūzijos prašymu ir siekdama sustiprinti pastaruoju metu suintensyvėjusį Lietuvos ir Prancūzijos karinį bendradarbiavimą
Prancūzijos operacija „Sangaris“ vyksta pagal 2013 m. gruodžio 5 d. priimtą Jungtinių Tautų Saugumo tarybos rezoliuciją. Jos užduotis – stabilizuoti padėtį ir užkirsti kelią smurtui ir civilių aukoms, sudaryti sąlygas humanitarinei pagalbai šalyje teikti.
Lietuva operacijoje Centrinės Afrikos Respublikoje dalyvauja Prancūzijos prašymu ir siekdama sustiprinti pastaruoju metu suintensyvėjusį Lietuvos ir Prancūzijos karinį bendradarbiavimą. Prancūzija yra viena aktyviausių Baltijos šalių oro policijos misijos dalyvių. Kovo viduryje Lietuvoje viešėjęs Prancūzijos gynybos ministras išsakė Prancūzijos paramą prireikus į Baltijos šalis atsiųsti papildomų naikintuvų.
Operacija Centrinės Afrikos Respublikoje – pirmoji tokia pobūdžio misija Lietuvos kariams, bet ne pirmas kartas, kai Lietuva tarptautinėse operacijose dalyvauja su Karinių oro pajėgų transporto pajėgumais. Nuo 2001 m. iki 2003 m. Lietuvos karinis transporto lėktuvas dalyvavo NATO vadovaujamose operacijose Bosnijoje ir Hercegovinoje, Kosove.
Iki šiol LR Seimas buvo suteikęs mandatą Lietuvos kariams dalyvauti trijose NATO vadovaujamose operacijose: Afganistane, Kosove ir kovos su piratavimu operacijoje „Vandenyno skydas“ bei Europos Sąjungos operacijoje „Atalanta“ prie Somalio krantų
Operacijoje Centrinės Afrikos Respublikoje Lietuvos kariai dalyvauja pagal LR Seimo šių metų kovo 18 d. suteiktą mandatą, leidžiantį siųsti Lietuvos Respublikos karinių oro pajėgų orlaivį su įgula ir aptarnaujančiu personalu, kurį sudaro iki 10 karių ir civilių krašto apsaugos sistemos tarnautojų, ne daugiau kaip 40 dienų iki 2014 m. birželio 1 d.
Iki šiol LR Seimas buvo suteikęs mandatą Lietuvos kariams dalyvauti trijose NATO vadovaujamose operacijose: Afganistane, Kosove ir kovos su piratavimu operacijoje „Vandenyno skydas“ bei Europos Sąjungos operacijoje „Atalanta“ prie Somalio krantų.
Šiuo metu tarptautinėse operacijose dalyvauja per 100 Lietuvos karių, kurių didžioji dalis dislokuota Afganistane. Afrikos žemyne Malyje nuo 2013 m. pavasario Europos Sąjungos misijoje Malyje dalyvauja trys Lietuvos kariai, o su ES vėliava veikiančios kovos su piratavimu jūroje operacijos „Atalanta“ prie Somalio krantų štabe Didžioje Britanijoje tarnauja Lietuvos karininkas.