Nuo savęs dar pridėsiu, kad su tuo susijusi kita didelė problema Lietuvos žiniasklaidoje yra kai kurių asmenų mitologizavimas ir jų vertimas stabais visam likusiam gyvenimui, nesugebant kritiškai vertinti kiekvieno konkretaus veiksmo ar teiginio.
Paskutinis ir labai puikus tų Lietuvos žiniasklaidos problemų pavyzdys ir plačiai nuskambėjęs buvusio Konstitucinio Teismo pirmininko E.Kūrio pasisakymas apie Seimo Antikorupucijos komisijos išvadas.
E.Kūris žodžių į vatą nevyniojo: visi aplink nuliai, mulkiai, nieko nesupranta, įstatymų neskaito ir politikuoja, o tik jis vienas – E.Kūris – viską supranta, viską žino geriausiai ir gali visiems paaiškinti. Ir, žinoma, paaiškina, nepamiršdamas pacituoti įstatymą, kad solidžiau atrodytų.
Visi išsižioję klauso ir pritariamai linguoja galvomis. O kaipgi kitaip – juk pats E.Kūris, buvęs Konstitucinio Teismo pirmininkas, tai yra asmuo, priklausantis stabų kategorijai, kalba. O stabais juk niekada neabejojama.
O juk pakaktų atsiversti tą E.Kūrio išdidžiai cituojamą Antikorupcijos komisijos įstatymą, jį perskaityti ir visa stabo didybė išnyktų kaip dūmas.
Antai stabas E.Kūris aiškina, kad „komisija užsiėmė dalykais, kuriais neturėjo užsiimti“, ir kad jos veiksmai neatitiko įstatyme apibrėžtų uždavinių ir kompetencijų.
Stabas, žinoma, turi teisę turėti savo išskirtinę nuomonę apie viską, įskaitant ir Lietuvos Respublikos įstatymus, bet tai jokiu būdu nereiškia, kad stabo nuomonė yra aukščiau įstatymo.
Stabas, žinoma, turi teisę turėti savo išskirtinę nuomonę apie viską, įskaitant ir Lietuvos Respublikos įstatymus, bet tai jokiu būdu nereiškia, kad stabo nuomonė yra aukščiau įstatymo
O Antikorupcijos komisijos įstatymo 2 straipsnis, kurio stabas E.Kūris kažkodėl necituoja, nurodo labai aiškiai, kad komisijos uždaviniai yra:
- nagrinėti korupcijos ir su ja susijusius reiškinius bei atvejus, priimti sprendimus nagrinėjamais klausimais ir kontroliuoti, kaip institucijos juos vykdo;
- analizuoti valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir įmonių sprendimus, sudarančius sąlygas korupcijai bei nusikaltimams ir kitiems teisės pažeidimams ūkio ir finansų sistemose, siekti, kad tokie sprendimai būtų panaikinti;
- teikti pasiūlymus Seimui, Vyriausybei ir kitoms institucijoms dėl teisės aktų priėmimo ir tobulinimo, korupcijos, ekonominių ir finansinių nusikaltimų bei kitų teisės pažeidimų prevencijos ir užkardymo.
Ar informacijos apie rengiamą „Snoro“ nacionalizavimą nutekinimas negalėjo būti korupcijos atvejis? Tai yra ar už šią valstybės pareigūnų nutekintą informaciją negalėjo būti kaip nors atsilyginta? E.Kūris tikriausiai atsakymą žino. Aš – nežinau, todėl manau, kad galėjo būti visaip. Tai yra, kad galėjo būti ir korupcijos.
Ar R.Palaičio gana skubotas ir menkai argumentuotas sprendimas atleisti FNTT vadovus negalėjo būti susijęs su privačiais interesais tų, kuriems nepatiko FNTT pastaruoju metu vykdomi tyrimai? Stabas E.Kūris tikriausiai atsakymą žino. Aš – ne ir todėl manau, kad Antikorupcijos komisija galėjo bandyti ieškoti atsakymų į klausimus.
Ar R.Palaičio sprendimas atleisti FNTT vadovus, taip sutrikdant šios institucijos darbą nesudarė sąlygų korupcijai bei nusikaltimams? Stabas E.Kūris tikriausiai atsakymą žino. Aš – ne, ir todėl man atrodo, kad Antikorupcijos komisija yra būtent ta institucija, kuri gali atsakyti į šį klausimą.
Stabas E.Kūris, kaip tikras stabas, kalbėdamas apie mulkius primena, kad ne Seimo ir jo komisijų uždavinys yra tirti nusikaltimus. E.Kūris teisus, bet tikriausiai jis neskaitė komisijos išvadų, kurias taip išdidžiai komentuoja. Nes tose išvadose komisija apie jokius nusikaltimus ir nekalba.
Stabas E.Kūris aiškina, kad „komisija negalėjo priimti absoliučios sprendimų daugumos, kuriuos ji priėmė, išskyrus pusę sakinio dėl Raimundo Palaičio, ir tai su tam tikru „jeigu“.
Stabais, jei esi mulkis, reikia tikėti. O bet tačiau kadangi man nepatinka būti mulkiu, tai aš skaitau įstatymą. Kuriame (beje, tame pačiame 8 straipsnyje, kurį cituoja stabas E.Kūris) sakoma, kad komisija gali priimti štai tokius sprendimus:
- perduoti medžiagą tirti teisėsaugos institucijoms;
- siūlyti skirti tarnybines nuobaudas netinkamai savo pareigas einantiems pareigūnams ir kitiems valstybės tarnautojams;
- atkreipti pareigūnų ir kitų valstybės tarnautojų dėmesį į įstatymų nesilaikymą, tarnybinės etikos bei kitus pažeidimus ir reikalauti pašalinti nurodytus trūkumus;
Suprantu, kad ne visi randa laiko skaityti Antikorupcijos komisijos sprendimus, tačiau nelabai suprantu, kuo remdamasis stabas E.Kūris teigia, kad komisija negalėjo rekomenduoti atleisti ministro R.Palaičio ir generalinio prokuroro pavaduotojo D.Raulušaičio, kodėl ji negalėjo pasiūlyti Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai išnagrinėti, ar pastarasis nesupainiojo viešų ir privačių interesų.
Juk komisija labai aiškiai nurodė, kokie įstatymai galimai buvo pažeisti ir šias savo išvadas pakankamai aiškiai argumentavo.
Man taip pat visiškai neaišku, kodėl, stabo E.Kūrio nuomone, komisija negalėjo pasiūlyti Prezidentei ir Seimo nacionalinio saugumo komitetui siekti tobulinti Valstybės saugumo departamento darbą ir pasiūlyti Seimo operatyvinės veiklos kontrolės tyrimo komisijai pradėti tyrimą dėl galimai neteisėtų VSD veiksmų.
Lygiai taip pat komisija turėjo teisę atkreipti dėmesį į galimą piktnaudžiavimą poligrafo tyrimu ir paprašyti, kaip ir numato įstatymas, atitinkamas institucijas išsiaiškinti, ar tokio piktnaudžiavimo būta.
Komisija, remdamasi įstatymo jai suteikta teise, taip pat galėjo atkreipti premjero A.Kubiliaus ir prezidentės D.Grybauskaitės dėmesį, kad kai kurie jų veiksmai galimai prieštaravo galiojantiems įstatymams ir galimai pažeidė Konstitucijoje įtvirtintą valdžių padalijimo principą. Šios abejonės, mano nuomone, yra visiškai pagrįstos. Nebent stabui E.Kūriui yra įprasta ir normalu, kad prezidentė gali skambinti ir reikalauti atleisti vienos ar kitos institucijos pavaduotoją, o premjeras gali imtis atsakomybės formuluoti klausimus tyrimui poligrafu. Bet tada galėtų taip ir pasakyti užuot menkindamas kitus ir cituodamas tik tuos įstatymo straipsnius, kurie tinka jo subjektyviai nuomonei pagrįsti.
Cituojant patį stabą E.Kūrį, jo samprotavimai yra verti ne nuliui, o dideliam skaičiui su minuso ženklu
Taip, L.Kernagis buvo dainininkas ir galbūt jo kompetencija teisės srityje neprilygsta E.Kūrio kompetencijai. Kita vertus, E.Kūris taip pat negimė būdamas Konstitucinio Teismo pirmininku ir apie jo veiklą ir gyvenimo būdą iki šio karjeros laiptelio viešojoje erdvėje taip pat galima išgirsti įvairiausių istorijų.
Todėl E.Kūrio samprotavimai apie Antikorupcijos komisijos išvadų teisinę ir politinę reikšmę yra lygiai tokios pat vertės kaip ir pačios Antikorupcijos komisijos išvados. Cituojant patį stabą E.Kūrį, jo samprotavimai yra verti ne nuliui, o dideliam skaičiui su minuso ženklu.
Grįžtant prie Lietuvos žiniasklaidos, tenka tik apgailestauti, kad platinant stabo E.Kūrio mažiau nei nulio vertus politinius samprotavimus, niekas nepasivargino į tuos samprotavimus pažiūrėti kritiškai ir bent jau paskaityti tą E.Kūrio cituojamą įstatymą ir palyginti jį su stabo kritikuojamomis išvadomis.
Stabas E.Kūris iš dalies teisus – išeina jovalas. Kita vertus, stabas neturėtų stebėtis: jovalas prasidėjo tada, kai E.Kūriui vadovaujant Konstitucinis Teismas nusprendė „teisti“ R.Paksą pagal Baudžiamąjį kodeksą.