Iš patirties žinau, kad iš karto po dainininko koncertų dėl įspūdžių gausos sunku galvoti apie ką nors kitą – dėl to ir šiandienos komentaras apie „AM ekonomiką“. Juolab kad mano smegenų pusrutuliai ginčijasi net koncerto metu: kol dešinysis svaigsta nuo garsų ir emocijų kokteilio, kairysis analizuoja renginio komercinę pusę ir braižo įsivaizduojamą pelno/nuostolių ataskaitą.
Kad jau taip, pasidalysiu ir su jumis, kokią – mano informuotu, bet subjektyviu spėjimu – duoną valgo ryškiausias Lietuvos muzikos prekės ženklas. Salėje – apie 800 žmonių. Mano bilietas gana arti scenos – už 70 Lt. Vadinasi, gale galima atsisėsi už maždaug 50 Lt. Išvedę apytikslį vidurkį gauname apie 50 000 Lt pajamų. Sakyčiau, įspūdinga viršutinė renginio eilutė!
Andriaus talentas įkvepia – tai pati žaviausia AM ekonomikos dalis.
Turint omeny, kad tokio vakaro gimtajame atlikėjo mieste (nereikia keliauti) tiesiogines išlaidas sudaro tik salės nuoma (5000 Lt), renginio ekonomika tikrai pavydėtina: 45 000 Lt už dvi valandas darbo! Tiesa, tą sumą dalijasi 5 žmonių kolektyvas, ir, nors nežinau, kaip yra objektyviai, neabejoju, kad didžioji dalis atitenka Andriui.
Tiesa, yra dar sunkiau pamatuojama AM ekonomikos dalis: netiesioginės išlaidos. Kad įvyktų koncertinis turas, reikia žinoti, ką groti, kuo groti ir kaip groti. Kitaip sakant, reikia sukurti albumą (tiesioginės išlaidos apie 5–8 tūkst. Lt), įsigyti arba atnaujinti instrumentus bei daugybę valandų repetuoti su grupe. Tiesa, prieš tai dar reikia turėti įkvėpimo albumo kūrybai, kurio irgi litais nepamatuosi. Visas tas kūrybos ir repeticijų maratonas muzikantams yra tiesiog kasdienis kelias ir kūrybinis procesas. O versle tai vadiname netiesioginėmis išlaidomis.
Ir dar yra keistoji AM ekonomikos dalis. Tai ta dalis, dėl kurios muzikantą kankintų kairysis pusrutulis, jei taip konfliktuotų su dešiniuoju, kaip manasis (o akivaizdu, kad nekonfliktuoja!): 800 žmonių salė Vilniuje??? Drįsčiau spėti, kad prisipildytų ir „Siemens“ arena – renginio ekonomika būtų x10! Kitas keistumas – žinote, kiek kartų per metus galite pamatyti vilnietį atlikėją jo gimtajame mieste, kuris dar ir didžiausias bei ekonomiškai galingiausias šalyje? Du kartus, jei geri metai, ir vieną tradicinį kartą (vėlyvą rudenį „Forum Palace“), jei mažiau geri. Akivaizdu, kad litai AM ekonomikai toli gražu ne pagrindinis variklis – muzikantas savo koncertinių turų metu aplanko ir mažus miestelius, kur pinigai ir žiūrovių srautai seklūs.
Bet tai juk AM. Mūsų AM. Mes jį pažįstame. Litai niekada nebuvo jo leksikono dalis. Gal iš pažiūros komerciškai nelogiški sprendimai kaip tik ir prisideda prie ilgalaikės tris dešimtmečius trunkančios muzikanto sėkmės? Gal koncertavimas iš širdies, o ne pagal litus ir lemia tai, kad kiekvienas jo pasirodymas yra laukiamas ir įkvepiantis? Salėje prie scenos šėlo paaugliai, kurie dar net nebuvo gimę 1997 metais, kai „Foje“ jau iširo. Lingavo ir jų tėvai, ir dainininko kartos žmonės. Andriaus talentas įkvepia – tai pati žaviausia AM ekonomikos dalis. 800 įkvėptų žmonių bent dvi dienas bus geresni tėvai, vaikai, studentai ar darbuotojai. Tai sunkiai pamatuojama litais, bet tikrai turi teigiamą efektą šalies BVP.
Autorius rašo tinklaraštyje www.pasaulispagaldaumanta.com.