Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Laura Kešytė: Koks yra menininko vaidmuo, atveriant šalies socialines ir politines žaizdas?

Tarptautinė 56-toji Venecijos bienalė šįmet siūlo pažvelgti į „Visas pasaulio ateitis“ („All the World's Futures“). Retoriškas bienalės pavadinimas ir net 89-ių pasaulio šalių menininkų ekspozicijos skatina apmąstyti rytojų šiandienos kontekste. Kokią ateitį regi meno pasaulio atstovai? Ir kuo ypatingas yra jų žvilgsnis?
Laura Kešytė / J.Kalinsko nuotr.
Laura Kešytė / J.Kalinsko nuotr.

Iš anksto noriu įspėti skaitytoją, jog šiuose apmąstymuose neketinu imtis meno kritikos ar vertinimų. Mane labiau domina tai, kaip socialinė ir politinė dabarties kritika, juntama konceptualaus meno darbuose, gali keisti mūsų požiūrį į tikrovę, ir koks vaidmuo šiame kūrybiniame-poleminiame procese tenka menininkui.

Venecijos bienalė 2015 / Australijos paviljonas / Lauros Kešytės nuotr.
Venecijos bienalė 2015 / Australijos paviljonas / Lauros Kešytės nuotr.

Darbai, kuriuos ketinu paminėti šiame tekste, atrinkti pagal subjektyvią žiūrą – tai, kas paliko didžiausią įspūdį bei pasirodė artima ir aktualu savai kultūrinei patirčiai.

Mirusių – nemirusių „kapinės“

Apžvalginę kelionę pradėsiu nuo istoriniame Serbijos paviljone eksponuojamo Ivano Grubanovo darbo – „Jungtinės mirusios tautos“ (angl. United Dead Nations). Pagrindinė darbe naudota materija – žlugusių valstybių (Austrų–Vengrų imperijos, Osmanų imperijos, Sovietų Sąjungos, VDR, Jugoslavijos ir kt.) vėliavos.

Venecijos bienalė 2015 / Serbijos paviljonas / Lauros Kešytės nuotr.
Venecijos bienalė 2015 / Serbijos paviljonas / Lauros Kešytės nuotr.

Šios vėliavos, atstojančios tapybinio darbo pagrindą, neplevėsuoja ore, o yra pamestos/patiestos ant grindų. Taip groteskiškai yra prabrėžiamas didžiųjų imperijų hegemonijos žlugimas ir ideologinės simbolikos virtimas... paprasčiausiu skuduru.

Tačiau I.Grubanovas mus provokuoja klausdamas, ar šios vėliavos jau yra tik praeities simbolika? Menininko darbe atsispindi ir pačių serbų (bei Balkanų tautų) tapatybės problematika – ar žlugusio Jugoslavijos režimo „vaiduoklis“ vis dar siaučia jų kasdienybėje? Kada imperinė praeitis tampa „praeitimi“ per se?

Venecijos bienalė 2015 / Serbijos paviljonas / Kuratorių nuotr.
Venecijos bienalė 2015 / Serbijos paviljonas / Kuratorių nuotr.

Šis klausimas yra toks artimams mums, pokomunistinių šalių būtybėms. Ideologinę praeitį žyminti simbolika vis dar kelia tiek daug diskusijų primestą diktatūrinį režimą išgyvenusiose šalyse. Į viešą teismą stoja ne tik politinės figūros, bet ir režimo metu kūrę menininkai bei jų darbai. Tiesa, pastaruosius jau turime, kur išvežti. Mūsų režimo „kapines“ šiandien atstoja Grūto parkas.

Ir kas žino, ar šiandien tvarumo įspūdį sukūrusios naujos sąjungos netolimoje ateityje netaps dar vienu praeities skuduru.

VIDEO: Venecijos bienalė 2015:

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs