„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Mindaugas Jurkynas: Vyno dienos ir suvaržymai

Niekas neabejoja, jog nesaikingas alkoholio (cukraus, mėsos, riebalų, putino uogų etc.) vartojimas neduoda nieko gero sveikatai. Lygiai taip pat niekas neabejoja sveiku suaugusio žmogaus protu atsirenkant, kas yra gera ar blogai. Taip, mes visi turime silpnybių, gurmaniškų nuodėmių, tačiau mes turime turėti teisę rinktis.
Mindaugas Jurkynas
Mindaugas Jurkynas / Nuotr. iš asmeninio archyvo

Laisvės siekis buvo vienas Sąjūdžio tikslų. Panašu, kad žmonių teisės į laisvę samprata dabartinės valdžios (taip, prezidentės ir viso Seimo, išskyrus liberalus ir keletą konservatorių) yra kitokia. Artėjančios tradicinio vyno kultūros renginio „Vyno dienos 2019“ problemos dar kartą paryškino, kaip valdžia riboja mūsų teisę pasirinkti.

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis vynas lietuvių alkoholio pasirinkime sudaro mažiausią dalį – 7 proc., tačiau valdžios priemonių kovoti su vienu iš Vakarų civilizacijos dalių, vyno kultūra, nestinga.

Argumentuodama kova su alkoholizmu valdžia nuo 2017 metų ėmėsi verslo aplinkos bloginimo prekiaujantiems vynu. 2017 kovo mėn vynas akcizui padvigubintas. Kainoms Lietuvoje išaugus, pirkėjai keliauja į pasienio regionus, daugiau vežasi iš užsienio kelionių ir palieka savo pinigus ne Lietuvoje. Per metus Lietuvos vyno rinka krito apie 15 proc. Valstiečiai siekia suvienodinti akcizą stipriajam ir silpnajam alkoholiui, kai kitos šalys linkusios skatinti žmones vartoti ne stipriuosius, o silpnuosius alkoholinius gėrimus, nes tai mažina bendrą alkoholio vartojimą, keičia vartojimo įpročius, mažiau žalinga sveikatai ir socialinei aplinkai.

Daugiau problemų sukėlė visiškas alkoholio reklamos uždraudimas, priėmus naują Alkoholio kontrolės įstatymo redakciją 2017-06-01 ir jai įsigaliojus nuo 2018-01-01. Įstatymo nelydėjo jokie poįstatyminiai dokumentai, jo vykdymas atiduotas Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui (NTAKD), kuris grasindamas baudomis įveda išplėstinį įstatymo taikymą. Šiuo metu internetinės žiniasklaidos priemonės vengia informacijos apie vyną, nes vyno regiono, veislės, vyno tipo paminėjimas yra traktuojamas kaip alkoholio reklama! Žmonių žinios skursta, jie ima vertinti tik kainą ir alkoholio procentus, o žmonių informavimui bei vartojimo kultūros keitimui nebelieka galimybių.

Kitos šalys linkusios skatinti žmones vartoti ne stipriuosius, o silpnuosius alkoholinius gėrimus, nes tai mažina bendrą alkoholio vartojimą, keičia vartojimo įpročius, mažiau žalinga sveikatai ir socialinei aplinkai.

NTAKD paskutiniu momentu uždraudė viešai naudoti socialiai atsakingo verslo įmones, kurios propaguoja saikingą vyno vartojimą, vienijančios tarptautinės asociacijos svetainės nuorodą, nes esą ten pateikiama informacija ir apie teigiamą alkoholio poveikį sveikatai. Svetainėje tokia informacija – perspausdinami moksliniai straipsniai. TAKD uždraudė ir „Vyno dienų“ puslapiui, nes interneto svetainėje yra įmonių, kurios prekiauja alkoholiu logotipai.

Visi supranta, jog alkoholizmas yra rimta socialinė, sveikatos ir ekonominė problema. Tačiau ne visos priemonės su tuo kovoti yra adekvačios. Paprasčiausios informacijos žmonėms ribojimas peržengia pragmatiškų principų ribas ir riboja laisvę žinoti. Liūdnai juokaujant galima pasakyti, jog remiantis informacijos apie vyną draudimų patirtimi, rinkiminių kampanijų metu reiktų uždrausti minėti politikų pavardes ir rodyti jų nuotraukas, nes tai būtų politinė nežymėta reklama, skatinanti neteisingus pasirinkimus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“