„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Paulius Jurkevičius: Toks atvejis, kai restorano recenzija baigiasi kalėjimu

Pakelkite ranką tie restoranų lankytojai, kurie nėra nė karto žvilgtelėję į „Tripadvisor“ reitingus ir recenzijas? Visi kelia ranką. Ir aš keliu. Dabar pakelkite ranką tie, kurie patys nė karto nebrūkštelėjo nuomonės apie gerą ar prastą valgymo vietą? Mažai matau pakeltų rankų...
Paulius Jurkevičius
Paulius Jurkevičius / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

„Tripadvisor“ reitinguoja beveik viską. Kasmet išrenka ir paskelbia geriausią pasaulio pliažą, gurmaniškiausią Europos sostinę, 10 geriausių Juodkrantės restoranų. Sevilijos Plaza de Espana kelia į antrą vietą, o Paryžiaus Notre Dame nuleidžia į 12-ąją pasaulio TOP atrakcijų poziciją.

Kurioje ir kurio dešimtuko vietoje kitąmet atsidurs Romos šv. Petro bazilika? Galime tik spėlioti. Bet pusė milijardo „klikų“ per mėnesį yra šis tas. Kažkas tokio, ko negalime ignoruoti. Yra keliautojų, kurie gyvena lydimi pelėdos žvilgsnio recenzijų lyderio interneto puslapyje. Seka TOP kryptis, TOP restoranus, TOP muziejus, TOP patirtį ir atidžiai planuoja TOP atostogas.

O dar yra tokių restoranų lankytojų, kurie lankosi ne tam, kad valgytų, o tam, kad parašytų. Ir parašo: Delicious meals, fast service, beautiful place (skanus maistas, greitas aptarnavimas, žavi vieta). Iš misterijų serijos: valgyk, recenzuok, būk matomas!

Neseniai Milane nusifotografavau ossobuco (toks kiauras jautienos kaulas su geltonu rizotu). Net nežinau, kodėl taip padariau, tiesiog retai būnu Milane, nedažnai tenka valgyti šį archajišką lombardų patiekalą. Mano veiksmas neliko nepastebėtas. Po vakarienės osterijos savininkas pavaišino stiklu grapos ir pasidomėjo, kelinto levelio kontributorius galėčiau būti. Ketvirto ar penkto? Nejaugi šešto?

„Tripadvisor“, kaip jau sakiau, reitinguoja viską. Netgi pačius reitinguotojus.

Bandžiau aiškinti, kad nesuprantu klausimo. Toks murmėjimas jam vėlgi patiko. Savininko nuomone, daugelis aukščiausiojo lygio kontributorių nenori viešintis. Panašiai kaip ir „Michelin“ gido inspektoriai: dirba kaip tikri profesionalai – inkognito. Bet paskui vis tiek paprašė vizitinės kortelės. Palikau. Milanietis žvilgtelėjo ir vėl nustebo: „Nerašote vizitinėje kelinto lygio kontributorius? Na, – jūs šaunuolis.“

Gerokai vėliau susivokiau, apie ką kalba eina. „Tripadvisor“, kaip jau sakiau, reitinguoja viską. Netgi pačius reitinguotojus. Suteikia jiems vieną iš šešių lygių. Reikia apsilankyti ne viename ir ne dešimtyje restoranų, išleisti ne tiek mažai pinigų, kad taptum sertifikuotu restoranų kritiku. Kam to reikia? Nežinau, bet yra, pasirodo, asmenų, kurie tai ir daro: vaikšto iš restorano į restoraną, rašinėja recenzijas ir kelia „lygį“. Pasiekę patį aukščiausiąjį atsispausdina vizitinę kortelę su vardu, pavarde, o šiek tiek žemiau parašo titulą: TOP Level Tripadvisor contributor.

Visi šie žaidimai ir pats „Tripadvisor“ gimė iš nieko. Iš simpatiškų žmogiškųjų silpnybių pagirti arba supeikti, nuteisti arba dovanoti. Kodėl gi žmonėms nesuteikus patogios ir nemokamos galimybės išreikšti savąsias silpnybes? O taip, „Tripadvisor“ pasaulis yra smagus, nes niekas už nieką nemoka: kritikai nieko negauna už recenzijas, restoranai irgi negauna nieko – nei už blogas, nei už geras, nemoka netgi už atsiradimą šiame liaudies kontributorių-kontrolierių pasaulyje.

Jame, be abejo, klesti internetinė demokratija. Kas buvo niekas, tas tampa kažkuo ir atvirkščiai. „Tripadvisor“ restoranų demokratijos istorijos – įdomios ir pamokančios. Tarkime, Milane iš 6865 recenzuotų restoranų number one yra toks burgerių patirties centras. TOP 10 restoranų selekcijoje tik 5 yra tikri restoranai, o likusieji – picų, burgerių, suvožtinių, visokių užkandėlių valgymo vietos.

Nes taip nusprendė liaudis – pirmojo ir antrojo „Tripadvisor“ lygio kontributoriai. Jų nuomone, miela picerija ir fine dining restoranas su mišelininio lygio šefu turi teisę lipti ant to paties pjedestalo. Ir tai bus galutinis, neapskundžiamas sprendimas tų simpatiškų žmonių, kurie nesiliaudami kartoja unikalią gastronominę mantrą: dėl skonio nesiginčijama.

Iš tiesų, dėl internetinės demokratijos skonio neverta ginčytis. Nebent pasijuokti. Pasaulis ne taip seniai juokėsi, kai Londono restoranas „The Shed At Dulwich” per keletą mėnesių startavęs iš 18 149 pozicijos įjungė kosminį turbo ir per du–tris mėnesius tapo Londono Number One – absoliučiai pirmuoju.

Miela picerija ir fine dining restoranas su mišelininio lygio šefu turi teisę lipti ant to paties pjedestalo.

Kodėl ši istorija juokinga? Ji pasakoja apie tokį poną Butlerį – gudrų šmaikščių „Tripadvisor“ recenzijų rašytoją, kuris sukūrė neegzistuojantį restoraną. Tikriau tariant – restoranas buvo, bet tik nuotraukose ir atsiliepimuose. Ponas Butleris efektingas patiekalų kompozicijas gamindavo naudodamas keistus ingredientus – skutimosi putas, guašą, plastilino pabarstukus ir panašiai. Užtat nuotraukos išeidavo beprotiškai „skanios“žmonės skubėjo rezervuoti staliuką pusmečiui į priekį. Ši istorija nebus juokinga nebent linijos šefams, prakaituojantiems po 10 valandų per dieną restoranų virtuvėse.

Feisbuko vartotojai jau žino, kas yra fake news – netikros naujienos. Kelionių patarėjas pelėdos žvilgsniu ir milijardai „klikų“ pagimdė naują internetinės demokratijos reiškinį: fake review – netikras apžvalgas. Šis delicious meals, fast service, beautiful place tipo feikas vienus restoranų savininkus varo į neviltį. Kiti vietoje pelėdos su reitingu ant restorano durų klijuoja lipduką #NoTripAdvisor. Treti perka...

Ką perka? Kaip tai ką – recenzijas. Atidiems pelėdos bičiuliams turbūt teko susidurti su keistu reiškiniu: daugybė puikių atsiliepimų apie puikų restoraną ir staiga... Poor. Arba – terrible. Kaip puikus restoranas tampa siaubingu? Labai paprastai: ateina konkurento bičiulis, atsisėda valgyti ir sriuboje randa plauką. Arba tris plaukus. Kažką mato tualete. Padavėją išprovokuoja neadekvačioms reakcijoms. Ir gimsta: bad service, terrible food, unpleasant place (blogas aptarnavimas, siaubingas maistas, nemaloni aplinka).

Vis dėlto blogų recenzijų rašymą seniai nustelbė tvanas gerų. Kontributoriai darbuojasi, feikas klesti, restoranai dėkoja.

Taip buvo. Prieš keletą dienų kruopščiai sureitinguotame „Tripadvisor“ pasaulyje sprogo bomba. Italijoje Lečės miesto administracinis teismas už prekybą palankių recenzijų paketais agentūros „Promo Salento“ direktorių nuteisė kalėti 9 mėnesius ir sumokėti 8000 eurų baudą. „Tripadvisor“ pripažino: tai pirmas kartas fake review demokratiško biznio istorijoje.

Ar paskutinis? Šito mes nežinome. Bet kai matysime lipduką su skambiu titulu – Tripadvisor travellers choice awards – neskubėkime su išvadomis. Sevilijos Plaza de Espana galimai verta šio titulo. Klausimas, ar jo vertas burgerių patirties centras, kuriame dar pernai buvo sušių užkandinė, užpernai – kruasanų kepyklėlė, o kitais metais bus ajurvedinė arbatinė, bus visiškai teisingas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“