Įpusėjus 2018-iesiems Vyriausybė sugalvojo, kad ir šie metai neturi būti išimtis. „Nuo 2019 metų sausio 1 d. turėtų būti įvestas mokestis taršiems automobiliams“. Apie visuotinį automobilio mokestį neužsimenama – neva šis palies tik nedidelę žmonių grupę. Premjeras pateikė pavyzdį, kad neapsimokės pirkti 19 metų senumo automobilio su 3 litrų varikliu. O 27 metų katalizatoriaus neturintį automobilį su 2 litrų varikliu jau apsimokės? Per pusmetį šie neaiškumai gal ir bus išspręsti, tačiau problema ne ta. Problema yra pats principas. Kodėl automobilis turi turėti kažkokį abonementinį mokestį?
Asmeninis automobilis ir taip yra labiausiai apmokestintas turtas. Perkant reikia sumokėti pridėtinės vertės mokestį (PVM), pilant degalus permokėti dvigubai dėl akcizo ir to paties PVM, bet koks remontas apmokestinamas tuo pačiu PVM, tik draudimui taikomas lengvatinis 0 proc. PVM. O dabar dar ir abonementinis mokestis prisidės, kuris neva skirtas seniems ir taršiems automobiliams. Koks kitas turtas taip apmokestintas?
Antra problema – abonementinio mokesčio neteisingumas. Mano kasdien naudojamas dyzelinis „Mazda 6“ į aplinką, gamintojo teigimu, išmeta 129 g/km CO2. Žinau, kad tai nelogiškas skaičius ir realus aplinkos teršimas yra bent 20 proc. didesnis, tačiau šią temą palikime kitam kartui. Per metus aš nuvažiuoju apie 30 tūkst. km.
18 metų senumo BMW 530i, pagal gamintojo pateikiamus duomenis, į aplinką išmeta 229 g/km CO2. Ar tą automobilį perkantis žmogus yra labiau nedraugiškas aplinkai nei aš, jeigu nuvažiuoja 10 tūkstančių kilometrų per metus? Niekas neperka galingų ir daug degalų vartojančių automobilių tam, kad jais suktų po 30-40 tūkstančių į metus. Jų metinė rida labai retai perkopia 10 tūkst.
Mano automobilis, nuvažiavęs 30 tūkst. km, į aplinką per metus išmeta 3 870 kg, o 10 tūkst. km įveikęs senas BMW – 2 290 kg CO2. Tai kuris čia labiau teršia aplinką? Tas, kuris važiuoja daugiau, o ne tas, kuris turi galingesnį automobilį.
Būtent todėl geriausias aplinkos taršos mokestis yra akcizas. Kiek važiuoji – tiek ir susimoki. Stovintis tvarkingas automobilis dar nieko neužteršė, tuo tarpu važiuojantis, kad ir naujas „Toyota Prius“, gąsdina baltąsias meškas. Per degalų mokesčius, kurie maždaug dvigubai išaugina litro benzino ar dyzelino kainą, ateina ir logika nepirkti galingo (bei neekonomiško) automobilio. Juk tas BMW su 3 litrų varikliu vartos bent 15 litrų benzino šimtui kilometrų, o ekonomiškesnis bei mažiau galingas dyzelinis automobilis – dvigubai mažiau.
Akcizas yra netgi paskatinimas važiuoti ekonomiškiau – pavyzdžiui, užmiestyje pasirinkti mažesnį greitį. Nes jeigu važiuosi didesniu greičiu, degalinėje teks apsilankyti greičiau.
Išvada paprasta ir visiems seniai aiški. Nori mažiausiai neteisingu būdu apmokestinti už taršą – padidink degalų akcizą. Tačiau tai juk nepopuliaru, nes paliečia absoliučiai visus vairuotojus. O sukurti abonementinį mokestį kokiam dešimtadaliui vairuotojų, kurių dėka Lietuvos gatvėse matome įvairesnius automobilius nei tik pilkus passatus bei sidabrines zafiras, kur kas paprasčiau.
Tik kam meluoti? Ne aplinką teršiančius žmones norima apmokestinti, o tiesiog pamatyti naują eilutę valstybės biudžeto pajamų „Excel“ lentelėje. Ir užsidėti varnelę Europos Komisijai pateiktoje ataskaitoje prie šios pasiūlymo „Reiktų įvesti automobilio mokestį“.
Tiesa, vieną teigiamą dalyką galima įžvelgti ir šiame pasiūlyme. Kol kas teigiama, kad mokestis bus taikomas tik naujai po 2019 m. sausio 1 d. registruojamiems automobiliams. Tad jeigu planavote kitąmet automobilių parką papildyti smagiu, galingu modeliu, imkite kreditą anksčiau ir jį pirkite šiemet.