Tai – kaimietis. Toks apibūdinimas nereiškia gyvenamosios vietos už miesto. Tai – žmogaus mentalitetas. Tokių pilna ir Vilniuje, užtenka panaršyti po Naujosios Vilnios ar Grigiškių senos statybos daugiabučių kiemus: nemažai daliai treningus dievinančios auditorijos galima lipdyti tą pačią etiketę.
Daug analogiško mentaliteto studentų, kai išsiblaivo, taip pat šniukštinėja dar nepažintose Vilniaus gatvėse, pradėdami Antakalniu. Visi jie, vasarą buvę pasyvūs eismo dalyviai, į gatves išlenda paskutinėmis rugpjūčio dienomis ir rugsėjį. To rezultatas – trečdaliu padidėjantis eismo srautas mieste ir panašiu skaičiumi kylantis avaringumas.
Elgesys prie vairo tiksliau nei egzaminų rezultatai mokykloje apibūdina žmogaus intelektą.
Tokių žmogystų elgesys prie vairo tiksliau nei egzaminų rezultatai mokykloje ar darbo užmokestis apibūdina jų intelektą, išsilavinimą ir kultūros suvokimą.
Mentalinis kaimietis būtinai vairuoja vokišką automobilį, nes prancūziškus gamina varliaėdžiai, itališkus „makaronščikai“, japoniškų brangus remontas, o amerikietiški neekonomiški. Pageidautina, kad jis būtų senas, nes nauji automobiliai nekokybiški ir tokių kaimynas Vasiukas, kurio įrankių komplektą sudaro atsuktuvas, plaktukas ir butelis degtinės, nesuremontuos.
Tai gali būti kiaurai surūdijęs trečios kartos „Volkswagen Golf“, perdažyta 1994-ųjų BMW „kregždė“, „Volkswagen Passat“ ar „Audi 80“ („bulka“). Prasigyvenę nusiperka 2001-ųjų BMW X5 ar panašaus amžiaus „Audi A4“. Visas tokias transporto priemones galima apibūdinti labai paprastai: techninės apžiūros šiandien jos nepraeitų. Nes jeigu kažkas pakaboje bilda, nešviečia lemputė, kaimietis to neremontuoja. Kam tą daryti, kol nesibaigė „technikinė“?
Jų automobilis neretai bus apautas žieminėmis padangomis, nes tik kvailiai gali turėti po padangų komplektą kiekvienam sezonui. Mašinos gali būti apkarstytos šlykščiomis šviesos diodų (LED) juostelėmis, kurias dienos metu įstatymai leidžia įjungti vietoje artimųjų šviesų. Taip pigiau, galvoja matematiką išmanantis kaimietis, juk LED beveik nenaudoja elektros. Jis pamiršta, kad žmonės, kurie iš tikrųjų moka skaičiuoti, seniai važinėja automobiliais, kuriuose LED dienos šviesos žibintai montuojami jau gamykloje.
Kaimietis žino, kaip įveikti spūstį greičiau – kas 100 metrų, dažniausiai nerodant posūkio signalų, persirikiuoti į kitą eismo juostą.
Dar vienas išskirtinumas – galinių saugos diržų nebuvimas, kurie dažniausiai paslėpti. O kam jie reikalingi? Vis tiek užpakaliniai langai aptraukti nepermatoma juoda plėvele, tad policija nemato. Saugumas? Koks dar saugumas?
Automobilio išvaizda pasako ne viską – kartais gali būti apgaulinga. Tačiau vairavimo būdas neleis supainioti kaimiečio su žmogumi, kurio galvoje daugiau nei vakuumas.
Dažnai tokius pastebėsi ne tik blaškantis tarp eismo juostų, bet ir visiškai sustabdant eismą, nes sankryžoje reikia sukti į kairę, o netyčia jie atsistojo juostoje, iš kurios galima važiuoti tik tiesiai.
Užsidegus žaliam šviesoforo signalui kaimietis stovi viduryje eismo juostos ir stabdo važiuojančius tiesiai, nes niekas jo „neįleidžia“ į juostą, iš kurios galima sukti kairėn. Jis, žinoma, galėtų pavažiuoti tiesiai iki kitos, už 300 metrų esančios sankryžos, kur niekam netrukdydamas apsisuktų, bet prie trijų lygiareikšmių sankirtų kaime įpratusio žmogaus smegeninei tokia idėja į galvą neateina.
Mentaliniai kaimiečiai nesupranta, kad sankryžoje sustojus kitai transporto priemonei, į ją lįsti nevalia. Geriausiu atveju, jie su kaimynais aptarinėja, kokią čia kvailystę Šimašius padarė, kad pribraižė geltonų kvadratų sankryžose. Gal vaikams spalvinti jie skirti?
Eismo spūstys, visiems susigrūdus į miestą, kaimiečiams tik dar kartą primena, kaip gerai negyventi Vilniaus centre – juk ten nuolatinės transporto grūstys. Stovint spūstyje kaimiečiui labai blogai – tada per pravirą langą nesivėdina jo pritvinkęs automobilio salonas. Visa laimė, kad jis žino, kaip spūstį įveikti greičiau – kas 100 metrų, dažniausiai nerodant posūkio signalų, persirikiuoti į kitą eismo juostą.
Protingą bandantis vaizduoti pilietis dar būtinai primins, kaip kažkada per klaidą pakliuvo į Paryžių ar Romą, ir kokias spūstis matė ten.
„Vilniuje nėra spūsčių“, – sako jis, pamiršdamas, kad Paryžiuje ar Romoje gyventojų skaičius 10 kartų didesnis, turistų – keliasdešimt, tad ir transporto ten daug daugiau.
Išeitis? „Mandagumas prie vairo puošia“, – sako vienos vairuojančių moterų asociacijos šūkis. Jis teisingas ir aktualus, ypač šiomis dienomis, tik prie jo galima pridėti „toleranciją“ bei „kantrybę“. Vieni kaimiečiai sugrįš į savo gūžtas, o kiti pripras važinėti didesniame mieste ir viskas bus gerai iki... kitų metų rugsėjo pradžios.