„Techninė apžiūra dėl skaidrumo tiek mums, tiek paslaugos gavėjams iki šiol kelia daug klausimų, todėl įvertinę įvairius pasiūlymus ją tobuliname, kad liktų kuo mažiau galimybių korupcijai ir kartu tvarka būtų aiškesnė ir paprastesnė“, – trečiadienį paskelbtame Susisiekimo ministerijos pranešime cituojamas susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
Jis komentavo susisiekimo ministro pasirašytą įsakymą, kuriuo bus atnaujinamas ir keičiamas Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašas. Ministerija skelbė, kad ši tvarka keičiama siekiant didesnio skaidrumo, aiškumo bei skaitmenizacijos plėtros.
15min tyrimą apie korupciją techninės apžiūros centruose galite skaityti čia.
Dėl radinių automobilyje galės nutraukti apžiūrą
Anot ministerijos, siūlomi keli esminiai pakeitimai, vienas jų – korupcijos prevencijos priemonių paketas. Jame nustatyta, kad, privalomajai techninei apžiūrai pateiktoje transporto priemonėje negali būti palikta pinigų ar kitų daiktų, kurie nėra susiję su transporto priemonės naudojimu ir gali būti suprantami kaip bandymas papirkti techninės apžiūros kontrolierių.
„Susisiekimo ministro pasirašytas įsakymas įpareigoja kontrolierių įspėti transporto priemonės savininką apie tokius paliktus daiktus, o pastebėjus juos arba savininkui atsisakius patraukti pašalinius daiktus – nutraukti techninę apžiūrą ir apie tai pranešti techninės apžiūros įmonės vadovui“, – pranešė ministerija.
Šios nuostatos įsigalios nuo šių metų birželio 1 dienos.
Kyšių standartai – 50 eurų, kyšininkus apsaugo tarpininkai
15min Tyrimai praėjusių metų gruodį rašė apie tebekerojančią korupciją kai kuriuose techninių apžiūrų (TA) centruose. Apie duodamus kyšius, veikiančias korupcines schemas tąkart 15min žurnalistams pasakojo kelios dešimtys pašnekovų.
Jie liudijo apie nusistovėjusį „standartinį“ kyšio TA centruose – 50 eurų. Taip pat ir apie tai, kad kyšiai „dėl šventos ramybės“ duodami net tuomet, kai automobilis neturi didesnių trūkumų.
Korupcinėse schemose dalyvaujantys asmenys teigė įvairiomis gudrybėmis apžaidžiantys ir diegiamas kontrolės sistemas, vaizdo kameras. O išvengti teisėsaugos dėmesio padeda įmantresnės kyšių davimo schemos.
Automobilyje ar dokumentų dėkle paliekami pinigai, anot 15min kalbintų pašnekovų, atgyvenę ir retai benaudojami atsiskaitymo už „aklas“ apžiūras būdai. Šiuo metu tai daroma dažniausiai ne tiesiogiai, o per tarpininkus, tad ir užčiuopti tokius korupcinius atvejus gana sudėtinga.
Tikisi atgrasyti
Ar šią savaitę paskelbtos naujos priemonės gali būti efektyvios, ypač prieš taikomas įmantresnes ir subtilesnes korupcines schemas?
Susisiekimo ministerijos Transporto saugos klausimų vyriausiasis specialistas Gintaras Pilipavičius 15min pripažino, kad visų problemų šios priemonės neišspręs.
„Mes, aišku, suprantame, kad tai nesprendžia visų problemų ir tų, kur jūs aprašėte. Bet ką galima tokiu paprasčiausiu būdu padaryti ir buvo tokios indikacijos iš įmonių (TA centrų – red.), kad dar vis atvažiuoja tokių, kurie bando susitarti vietoje. Čia daugiau atgrasanti priemonė. Ne tai, kad pagautų ir nubaustų. Bet kad atgrasytų, kad nesiūlytų, kontrolierius turėtų įspėti prieš tai, kad nepaliktų tokių daiktų, ir jeigu visgi valdytojas nesilaiko taisyklių ar daro spaudimą, tai galėtų būti nepradėta daryti ar net nutraukta apžiūra“, – aiškino ministerijos atstovas.
Pasak jo, tuo pačiu siekiama neužkrauti perteklinės naštos TA kontrolieriams, kurie nėra tyrėjai ir neprivalo rinkti korupcinių nusikaltimų įrodymų.
Ką toliau daryti su gauta informacija apie galimai siūlytą kyšį, turėtų spręsti jau TA centrų vadovai.
Beje, 15min tyrimas atskleidė, kad iš TA centruose fiksuojamų galimos korupcijos atvejų, t. y. kuomet tiesiogiai ar netiesiogiai, siūlomi kyšiai kontrolieriams, teisėsaugą pasiekia vos pavieniai atvejai. Dažniausiai – dėl įrodymų ar informacijos pagrindimo stokos.
Ekspertė: kova su pasekmėmis ar priežastimis?
Su korupcija kovojančios nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus programų vadovė Ingrida Kalinauskienė teigė, kad ministerijos numatytomis priemonėmis siekiama apriboti galimybes korupcinėms situacijoms įvykti.
Tačiau, anot jos, nėra aišku, „kaip ministerija nusprendė, kad ši priemonė bus veiksminga, nes visada yra rizika atliepti pasekmes, o ne priežastis“.
„Labai svarbu, kad turėtume aiškius rodiklius, pagal kuriuos būtų galima matuoti taikomų priemonių efektyvumą. Manau, šioje srityje ir Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija galėtų užimti aktyvesnę poziciją, siekiant labiau pamatuotai atsakyti, kaip jos nariai atsispiria kyšiams ir ar jų neprašo patys“, – 15min teigė I.Kalinauskienė.
Anot jos, ypač svarbi pačių Techninių apžiūrų įmonių vadovų pozicija, siunčiami aiškūs signalai apie korupcijos netoleravimą ir jų pačių inicijuojamos priemonės korupcijai užkardyti.
TA centrų darbuotojai, ekspertės teigimu, turėtų žinoti aiškias taisykles, kaip elgtis, atsidūrus tokiose situacijose ir būtų motyvuoti jų laikytis.