Po15min tyrimo „Kyšių instruktoriai: slaptos kameros demaskuoja prekybą vairuotojo pažymėjimais“ paaiškėjo, kad viena svarbių korupcinės sistemos grandžių neretai yra vairavimo mokyklų instruktoriai. Jie dažnu atveju atlieka ir tarpininkų vaidmenį – patikrina klientus, suteikia pagrindinę informaciją apie kyšiais perkamas vairavimo egzaminų laikymo paslaugas. Ši grandis labai svarbi ir apsaugant pagrindinių veikėjų – „Regitros“ egzaminuotojų – tapatybę.
Į publikaciją reagavusieji vairavimo mokyklų instruktoriai 15min pasakojo, kad šiose schemose neretai dalyvauja ir vairavimo mokyklos. Kai kurios tokiu būdu papildomai pelnosi išrašydamos fiktyvius pažymėjimus apie jose neva lankytus kursus ar laikytus egzaminus. Jokių sąnaudų ir geras uždarbis.
Apie korupciją „Regitroje“ ar vairavimo mokyklose pastarųjų atstovai, vairavimo instruktoriai vengia kalbėti atvirai. Vos keli 15min kalbintieji savo įžvalgomis sutiko pasidalinti ne anonimiškai. Likusieji vengia viešumo ir teigia, kad bijo „Regitros“ galimo susidorojimo su jų verslu.
Kyšiais perkami vairavimo teorijos ir praktikos egzaminai lemia nelaimes keliuose, taip pat – iškreipia vairavimo mokyklų konkurencinę aplinką.
Kai kurie kalbinti instruktoriai rodo į Estijos pavyzdį, kur nemažą dalį problemų sprendžia elektroninės kontrolės sistemos. Vairavimo mokyklų veiklą tikrinančios Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) atstovai planuoja dar šiemet peržiūrėti vairavimo mokyklų reguliavimą, instruktorių rengimo procesus. O po šios analizės žada permainas.
Korupcija iškreipia rinką
Nenorėjęs savo tapatybės atskleisti vairavimo mokyklos atstovas 15min teigė, jog kyšininkavimas „Regitroje“ nėra jokia paslaptis – korupcijos istorijos nuolat atsigirsta iš mokinių bei kolegų. Dažnas vairavimo mokyklų instruktorius turi pažįstamų ar draugų „Regitroje“, o šios darbuotojai pasidalija informacija apie valstybės įmonės veikimo užkulisius.
„Ir ką čia naujo pasakė?“, „Kaip vyko, taip vyks, tik kainos dabar didesnės bus“, – tokiais komentarais vairavimo instruktorius vienijančioje feisbuko grupėje dalintasi po 15min tyrimo apie kyšiais perkamus vairuotojų pažymėjimus.
„Jeigu „Regitra“ suprastų kyšininkavimo problemos mastą, reikėtų daug darbuotojų keisti, o tai yra nepatogu“,– teigė vienas kalbintų instruktorių.
Anot pašnekovų, išsikerojusi korupcinė sistema neša tiesioginę naudą ne tik kyšininkams, bet ir su jais bendradarbiaujančioms kai kurioms vairavimo mokykloms. O schema paprasta – geru vairavimo instruktoriumi laikomas tas, kurio daugiau mokinių išlaiko egzaminą. Tad egzamino metu kritinių klaidų nepastebintis „Regitros“ egzaminuotojas vairavimo mokyklos instruktoriui pelno geresnį reitingą. Geresnis instruktoriaus reitingas reiškia ir geresnę jo atstovaujamos vairavimo mokyklos reputaciją.
Sąžiningai konkuruoti ir varžytis reitinguose tokiomis aplinkybėmis tampa sudėtinga. O sukurstyti palankias situacijas kyšiams provokuoti kur kas paprasčiau.
„Iš vairavimo mokyklos pakanka vieno „gero“ instruktoriaus, kuris savo mokinius nuteikia, kad kitaip egzamino neišlaikys – geriau sumokėk, aš tau padėsiu. Vienas su kyšiu gauna labai lengvą maršrutą –pagrindinėmis gatvėmis, be sudėtingų sankryžų, šiuo būdu klaidų padaryti yra sunku, o kitas vaikomas po siauras gatveles, kur eismas yra beprotiškas“,– sakė tapatybės nenorėjęs atskleisti vairavimo mokytojas.
Kiti kalbinti instruktoriai pasakojo, kad šiuo metu veikianti priežiūros sistema skatina „Regitros“ darbuotojus balansuoti, t. y. palaikyti į akis nekretančią išlaikytų ir neišlaikytų egzaminų proporciją.
„Jeigu per geras išlaikymas – tave kvies „ant kilimėlio“, jeigu per prastas – irgi kvies. Net kyšių neimantis asmuo nenori, kad jo darbas keltų įtarimų, todėl privalo palaikyti vyraujantį procentą neišlaikytų egzaminų. Procentas turi laikytis, vadinasi, ką nors turi sukirsti. Gali gerai vairuoti, bet būti suvalgytas už nekritines klaidas. Taisyklėse daug erdvės egzaminuotojo interpretacijoms, todėl prirašyti visada gali“,– „Regitros“ darbuotojų veiklos subtilybėmis dalijosi vienos vairavimo mokyklos atstovas.
Sistema viena – vertinimo tradicijų daug
Vairavimo instruktoriai skundžiasi subjektyviu praktikos egzaminų vertinimu „Regitroje“. Šį aspektą Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) taip pat yra įvertinusi kaip vieną iš korupcijos rizikų valstybės įmonėje.
Daugelis piktinasi, kad tos pačios klaidos gali būti vertinamos skirtingai. „Nors vertinimo kriterijai kaip ir vieningi, tačiau, priklausomai nuo egzamino laikymo vietos, jų taikyme pasireiškia „vertinimo tradicijos“. Pavyzdžiui, tam tikra situacija Marijampolėje bus vertinama vienaip, o Kaune kitaip. Pasigendu vertinimo kriterijų konkretumo, paliekama daug erdvės egzaminuotojo individualiam požiūriui. Todėl, kad ir kaip mokinys gerai vairuoja, nesi garantuotas, ar jis išlaikys“,– teigė vairavimo mokyklos „ARV-Auto“ vadovas Valdas Šlepikas.
Būtent tokios gan plataus interpretavimo vertinimo galimybės neretai trukdo ir pastebėti galimas korupcijos apraiškas „Regitroje“, nes ir peržiūrint bei tikrinant egzaminus jų vaizdo įrašuose pastebėtos klaidos gali būti vertinamos įvairiai.
Vairavimo mokyklų kontrolė minimali
Vieni vairavimo mokyklų atstovai sako, kad žino ir apie perkamas paslaugas mokyklose, kiti kalba atsargiau – teigia apie tai negirdėję, tačiau išgirdę nenustemba, nes palankią terpę korupcijai lemia ir itin menka vairavimo mokyklų kontrolė.
Vairavimo mokytojų gildijos vadovas Robertas Litvaitis svarstė, kad kyšiai už išlaikytus egzaminus vairavimo mokyklose gali būti labiau paplitę mažesnėse mokyklose. „Tokios mokyklos supranta, kad rizika yra labai nedidelė. Blogiausiu scenarijumi – licenciją sustabdys arba panaikins. Ir ką? Gali tuoj pat pakeisti pavadinimą ir įregistruoti kitą“,– teigė specialistas.
Anot R.Litvaičio ir kitų kalbintų instruktorių, vairavimo mokyklų veiklą tikrinanti Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) visą dėmesį sutelkia dokumentų patikroms, tačiau juose neatsispindi svarbiausios sistemos ydos.
„Kiek man žinoma, administracijos darbuotojai sužiūri, kad dokumentai būtų su datomis, instruktorių parašais, kad kiekviena sutartis turėtų savo vairavimo lapą. Su tokiais patikrinimais dažniausiai trūkumų nebūna aptinkama“,– 15min pasakojo instruktorė Solveiga Dambrauskaitė-Bakutienė.
Kaip dažniausiai vykdomos kad ir tokios „popierinės“ vairavimo mokyklų patikros?
2020 metais LTSA kontrolieriai, sulaukę skundų, patikrino aštuonias vairavimo mokyklas iš 317-kos, 2021 metais – vos penkias. Per šiuos dvejus metus buvo nustatyta 10 pažeidimų. Keliuose kontrolieriai minėtu laikotarpiu patikrino 109 mokomuosius automobilius ir surašė 36 protokolus.
Kaip ir „Regitroje“, vairavimo mokyklose vykstantys egzaminai privalomai filmuojami. LTSA kontrolierių pareiga – atsitiktine tvarka periodiškai peržiūrėti dalį vaizdo įrašų. Tačiau, anot 15min pašnekovų, vairavimo mokyklų ir jose rengiamų egzaminų labai daug. Ir neretai už kyšius laikomų egzaminų įrašai tiesiog klastojami, nė nesibaiminant patikrų.
Vienas 15min žurnalistams apie kyšius vairavimo mokyklose liudijęs asmuo teigė, kad įmonės, norėdamos nuslėpti neįvykusius egzaminus, dubliuoja jau esamų egzaminų įrašus ir juos pavadina kyšį davusio asmens vardu: ,,Jie nežiūri pačių įrašų – svarbu, kad būtų įkeltas failas.“
Svarbu greitis, ne mokymų turinys
Daugelį kalbintų instruktorių nuvilia dabartinė vairuotojų ruošimo sistema. „Vienur valandos užrašomos, kad mokosi žmogus, bet iš tikrųjų tai nevyksta. Kitur paskaitos yra atskaitomos – šį žodį pasitelkiu sąmoningai. „Ai, čia jums nereikės, čia dėl „Regitros“, vėl prisigalvojo kažkokių naujovių“,– teigė instruktorė S.Dambrauskaitė-Bakutienė, kalbėdama apie instruktorių retoriką.
Specialistai išskiria dvi skirtingas vairavimo mokyklų veiklos sritis: pirminį mokymą, kai pradedantysis mokosi valdyti transporto priemonę, ir papildomą mokymą. Į pastarąjį įeina ir prasižengusiųjų kursai – netekusieji teisės vairuoti dėl girtumo arba kitų priežasčių, norėdami atgauti vairuotojo pažymėjimą, privalo baigti kursus vairavimo mokykloje.
Instruktoriai teigia, kad tokius kursus lankantys asmenys juos vertina kaip bausmę ir paprastai tetrokšta vieno – pažymas gauti kuo greičiau. Konkuruodamos dėl šių klientų, mokyklos stengiasi kuo labiau prisitaikyti prie jų poreikių. Tad varžosi tarpusavy, kas greičiau šias pažymas išrašys. Pačių kursų mokymo turinys ir jų kokybė nukenčia.
Mokykloms, norinčioms orientuotis į kokybišką mokymą, konkuruoti tokiomis sąlygomis tampa sudėtinga.
„Daugiau išteklių ir išmanymo reikia pamokas parengti taip, kad jas ne šiaip atskaityti, o naudingai pateikti, kad žmonės iš to gautų naudos. Tam reikalingos didesnės sąnaudos, todėl automatiškai tampi mažiau konkurencingas. Vairavimo mokymo verslas daromas iš „nemokymo vairuoti“,– teigia V.Šlepikas.
Paskaitos prasižengusiesiems „dėl varnelės“
Anot 15min pašnekovų, šiuo metu galiojanti papildomo mokymo sistema prasižengusiems mažai veiksminga – ir organizuojančios tokius mokymus mokyklos, ir jų klientai į tai žiūri kaip į formalumų, kuriuos verta apeiti, visumą.
Tokias tendencijas atskleidė ir Vairavimo mokytojų gildijos užsakytas ir bendrovės „SeeNext“ 2019 metais atliktas slaptų pirkėjų tyrimas.
Eksperimento metu buvo apsilankyta dvylikoje vairavimo mokyklų. Rezultatai pribloškė ne vieną specialistą – vairuotojo pažymėjimus praradusieji vos vienoje mokykloje iš dvylikos turėjo galimybę išklausyti visą teorijos kursą, pusėje mokyklų privalomų individualių psichologų konsultacijų nė nereikėjo lankyti.
Gildijos vadovas R.Litvaitis teigia, jog šio eksperimento rezultatus ir pasiūlymus, kaip reikėtų tobulinti sistemą, perdavė Lietuvos transporto saugos administracijai, tačiau rimtesnės reakcijos nesulaukė.
„Kontrolės beveik neliko, bent jau tos, kuri vykdytų mokymo proceso kokybės patikrinimą. Jeigu leidimą pradėti vairavimo mokymo veiklą sugebama suteikti aikštelėse, kurios nėra teisiškai įteisintos kaip tinkami eksploatuoti statiniai, tai kokia galima tolimesnė mokymo proceso kontrolė? LTSA gal ir gali prižiūrėti, ar tinkamai supildyti mokymo proceso dokumentai, bet pačio mokymo proceso kontroliuoti neturi galimybių. Tik tai pripažinus ir atsiradus norui, taptų įmanoma sistemą keisti“,– teigia vairavimo mokyklos vadovas V.Šlepikas.
Rodo į Estijos pavyzdį
Specialistai teigė, jog sistemos kontrolę sustiprintų estų naudojamos priemonės – elektroninė vairavimo mokyklų kontrolės sistema. Joje turėtų būti registruojami mokiniai, jų lankomos pamokos, keliami dokumentai bei išlaikytų egzaminų vaizdo įrašai.
Instruktoriai neslepia – vairavimo mokyklose dažnai yra gaunamos šešėlinės pajamos. Pavyzdžiui, mokinys nori įsigyti 10 vairavimo pamokų, tačiau oficialiai užpildoma, kad jis įsigijo vos tris. Su šiuo dokumentu instruktorius moko mokinį eisme, LTSA kontrolieriui sustabdžius mokomąjį automobilį, dokumentai yra tvarkingi, nes kontrolierius neturi įrankių patikrinti, kiek kartų mokinys važiavo su šiuo instruktoriumi. Atsiradus elektroninei patikros sistemai, kiekvienas važiavimas turėtų būti užregistruotas. Taip, anot instruktorių, sumažėtų šešėlinė mokymo rinka ir įvairūs klastojimai.
„Turėtų sistemoje registruoti užsiėmimus. Nėra taip sudėtinga. Prieš pradėdamas važiuoti, instruktorius turėtų programoje pažymėti, kad važiuos su tam tikru mokiniu, užsiėmimas nuo tada iki tada. Tuomet visi įrašai lieka duomenų bazėje – kada ir ką jis mokė“, – pasakoja R.Litvaitis.
LTSA: pirma analizė, paskui permainos
LTSA direktorius Genius Lukošius teigia, jog tikrinantys specialistai kartais susiduria su tuo, kad egzaminų vaizdo įrašai tiesiog dingsta – jų trūksta.
„Mokyklos kartais sako, kad pavogė įrašus. Tuomet būna teismai, vertinamos aplinkybės“, – pasakojo direktorius.
Už reikalavimų nepaisymą vairavimo mokykloms skiriamos baudos, griežčiausia – atimama licencija.
LTSA vadovas nesutinka su kritika, jog vairavimo mokyklos kontroliuojamos minimaliai. Pasak jo, administracija turi dokumentus su mokinio nuotrauka, vizualiai sulygina egzamino dalyvį, peržiūri įrašą. Dubliuoti failą, anot G.Lukošiaus, esą būtų itin pavojinga, nes įrašai, jo tikinimu, yra detaliai tikrinami. Ir dėl šių priežasčių, LTSA vadovo tikinimu, sukčiavimo atvejų yra nedaug.
Kaip bebūtų, sisteminiai vairuotojų rengimo tvarkos bei kontrolės pokyčiai bręsta. O juos planuodama LTSA nori pažvelgti ne tik į Estijos, bet ir į kitų šalių patirtis.
Per šiuos metus institucija žada peržiūrėti ir išanalizuoti vairavimo mokyklų reguliavimą, instruktorių rengimo procesus.
G.Lukošiaus nuomone, reikėtų detaliau išanalizuoti kursų bei mokymų planus bei strategijas.
„Pavyzdžiui, žmogus, praradęs vairuotojo pažymėjimą dėl girtumo, turi klausytis tos pačios teorijos kursų, o tai niekaip nėra susiję. Jeigu žmogus pripūtė tris promiles antrą, trečią kartą, ar neturėtų jis bendrauti daugiau su psichologu?“ – sako direktorius.
Kol laukiama analizės, reikalingos reikšmingiems pokyčiams, šimtai tūkstančių vairavimo pamokų bei egzaminų vyksta be deramos priežiūros. Kontrolės stoka atveria galimybes šešėlinėms pajamoms, prekybai prasižengusiųjų kursų pažymomis.
Šiuos klausimus kuruojanti Susisiekimo ministerija komentaro 15min nepateikė.