A.Kotovičius tvirtina, kad neskaidriai Vilniuje veikia ne tik tos taksi įmonės, kurias praėjusį pirmadienį krėtė Valstybinė mokesčių inspekcija ir policija. Pasak jo, mokesčius slepia absoliuti dauguma sostinės taksi įmonių. Esą tai daroma ne tik neapskaitant visos apyvartos, bet ir algas darbuotojams mokant „vokeliuose“.
Pačiam A.Kotovičiui netrukus po to, kai jis ėmė aktyviai veikti besikuriančioje taksi darbuotojų profsąjungoje, buvo pranešta apie atleidimą iš darbo taksi įmonėje.
Kas nuspręsta šiandienos profsąjungos susirinkime? Koks profsąjungos veiklos planas?
Vyksta normalus plėtros procesas. Ateina naujų narių. Situacija vis tiek lieka neapibrėžta. Situacija nėra išskaidrinta. Žmonės jaučia netikrumą dėl savo ateities, darbo užmokesčio. Vyksta balsavimas dėl naujos vadovybės. Jis vyksta keliais etapais. Dabar vyksta nuomonių apsikeitimas, žmonės apsvarstys, ką nori matyti vadovybėje. Tai nėra konkurencija ar varžybos.
Kaip patys taksi vairuotojai reaguoja į kuriamą profsąjungą? Kiek joje aktyvių narių, kodėl kiti profsąjungos kūrimą vertina skeptiškai?
Mūsų visuomenėje yra daug baimės, nepasitikėjimo. Tuos dalykus lėmė ir mūsų istorija, ir valstybės jaunumas. Pas mus dar nėra nusistovėję procesai. Skepsis profsąjungos galimybių klausimu yra, bet gyvenimas nestovi vietoje ir parodo tuos žingsnius, kuriuos reikėtų žengti.
Tą dieną, kai vyko teisėsaugos akcija, daug vairuotojų skambino ir klausė, ką daryti. Gali būti, kad bus ir ateityje tokia diena, kai iškils klausimas, ką daryti. Formalių narių yra apie šimtą, aktyvių – apie 20. Tai pakankamas skaičius.
Kaip Jums atrodo, kodėl anksčiau taksi vairuotojai nesiskundė savo darbo sąlygomis? Ar teisus „Sosvetos“ vadovas Romualdas Bieliauskas sakydamas, kad patys taksi vairuotojai nenorėjo ir nenori dirbti skaidriai?
Būtų keista, jeigu vergvaldžių sąmonės atstovas kalbėtų kitaip. Tai natūralu. Tai būtent todėl ir mano atleidimas iš darbo taip motyvuotas – kad aš esu blogas darbuotojas, nors taip iš tikrųjų nėra. Jis neturi drąsos ir noro pažvelgti į gyvenimą plačiau. Tai yra daugelio mūsų verslininkų savybė.
Jeigu taksistas uždirbo daug, tada jis blogas, nes ko gi jis nori. Jei uždirba mažai, tada jis vagia.
Nėra taip, kad mes visi sugebame įvertinti savo ateitį ir teisingai elgtis. Yra vairuotojų, kurie yra trumparegiški šiais klausimais. Bet ir tarp jų yra mūsų sąjungininkų.
Kaip dažnai patys keleiviai prašo taksi kvitų?
Palietėte gerą temą – kiek mes patys elgiamės socialiai, kiek mūsų kiekvienas žingsnis yra motyvuotas atsakingumu. Iš tikrųjų, jei didžioji dalis keleivių pradėtų prašyti kvitų, vairuotojams, nuslepiantiems pajamas, taptų daug sunkiau. Bet kiekvienas galvojame, kad tai ne mūsų reikalas. Bet juk gyvenimas iš tų smulkmenų susideda. Iš tiesų nedaug – vos keli procentai – važiuojančių prašo kvitų.
Kodėl taksi versle, Jūsų nuomone, buvo taip įsikerojusi nelegali veikla? Ar tai lėmė nepakankamas teisėsaugos, valdžios dėmesys šiai verslo šakai?
Aš manau, kad taip. Keliolika metų klestėjo pusiau legalus verslas savivaldybės pašonėje. Jokios savivaldybės priemonės neveikė. Čia yra akmenėlis į savivaldybės daržą. Tikiuosi, kad tas tyrimas neapsiribos vien įmonių vadovais, bet bus ir daugiau siūlų.
Negaliu dabar kaltinti kurių nors savivaldybės pareigūnų, nes neturiu įrodymų. Bet buvo didelė netvarka. Viena priežasčių – sustabarėjęs mąstymas. Darbdaviai leisdavo sau per daug, darbuotojai – per mažai.
Kas pasikeitė policijos ir VMI krėstose įmonėse? Ar nuo šiol mokesčiai valstybei jau bus mokami?
Praėjo dar nedaug laiko. Kažkoks procesas vyksta. Bet nemanau, kad žmogus, kur gali gauti sau naudos, savanoriškai to atsisakys. Net ir tie žmonės, kurie dabar vadovauja toms įmonėms, yra tokio pat mąstymo žmonės. Mūsų mąstyme yra užkoduota tai, kad priėjus prie išteklių, reikia juos gvelbti. Manau, kad viskas vyksta taip, kaip vyko.
Kaip įsivaizduojate viso taksi verslo modelį po kratų? Ar bus bankrotų?
Nesinorėtų, kad pasekmės būtų tokios, kad žmonės liktų be darbo. Galbūt ta schema, kurią pasiūlė meras, valstybės įmonės ir individualių taksistų konglomeratas, būtų lankstesnė, atsirastų sveika konkurencija ir normali rinkos veikla. Nes dabar ji visiškai iškreipta. Keleiviai visada piktindavosi, prisiklausydavau tokių dalykų, kad ausys linkdavo. Galbūt mišrus modelis iš tikrųjų ir padėtų.
Jūs esate teigęs, kad mokesčius slėpė visos be išimties Vilniaus taksi įmonės. Kaip Jums atrodo, kodėl VMI tyrimas tuomet neaprėpė jų visų?
Taip. Ar VMI tyrimas aprėpė ar ne, aš negaliu žinoti. Bet buvo pasirinktas toks paveikus metodas stambiausiai paveikti rinką, paimti tą koncentratą įmonių ir mėginti padaryti tvarką. Bet jeigu žmonės prieš porą metų, kai pradėjome profsąjunginę veiklą, būtų pažiūrėję truputėlį atsakingiau ir būtų susibūrę į profsąjungą, būtume pasistūmėję, pasirašę kolektyvines sutartis, kaip tas buvo padaryta Kaune. Ir dabar gal nereikėtų teisėsaugai tokių drastiškų metodų taikyti, nes dalyvautų trečioji jėga – profsąjunga. Manau, kad dar ne viskas pasibaigė. Man smagu matyti, kad žmonės susidomėjo ir patikėjo profsąjunginės veiklos metodu, ypač jauni žmonės.
Kiek realiai pajamų, Jūsų skaičiavimu, per mėnesį galėjo nuslėpti Vilniaus taksi įmonės?
Mano skaičiavimais, kuriuos dariau prieš porą metų, apie 10–15 mln. Lt per metus.
Teisėsauga teigė, kad neskaidria veikla įtariamos tik Vilniaus įmonės, ar tikrai kituose miestuose nėra tokių bėdų?
Jeigu net ir yra, tai mastelis žymiai mažesnis, nes toks, koks yra Vilniuje, tai yra milžiniški nesumokėti pinigai. Norime suremontuotų gatvių, o mokesčių nemokame.
Jei pats slėpėte realias gaunamas pajamas, tai kodėl dabar dedatės principingu ir sąžiningu. Ar iki šiol viskas buvo gerai? Ar esate pasiruošęs asmeniškai deklaruoti į įmonės kasą neįneštus pinigus, surinktus iš klientų, ir sumokėti mokesčius, gal taip pasielgti būtų pilietiška ir sąžininga?
Ta sistema, kuri buvo taksi formose, yra ydinga ir tuo, kad į neskaidrią veiklą įtraukdavo ir vairuotojus. Tai buvo vertimas nusikalsti, alternatyvos nebuvo – arba dirbi pagal tą schemą , kurią tau pasiūlė, arba išvis nedirbi.
Vairuotojai buvo traukiami į nusikalstamą veiklą. Mes nemąstome sąmoningai, kad imtume patys ir susimokėtume, galų gale, tai būtų nesąžininga, nes jei bandytum sumokėti, tu nieko negautum, nes tada reikia reikalauti to paties ir iš kitos pusės (darbdavio – 15min.lt).
Teisėsauga gali pateikti kaltinimus bet kuriam vairuotojui. Mes klastodavom dokumentus, pasirašydavom po algalapiais, nors tų pinigų negaudavome. Po suklastotais taksometrų išrašais irgi pasirašydavome. Ir darbo sutartis buvo ydinga. Jokie ten numatyti punktai negaliodavo.
Praėjusią savaitę streikavę taksi vairuotojai tikina, kad VMI kratos buvo vykdomos tik tam, kad į rinką ateitų Vilniaus mero Artūro Zuoko taksi. Kiek pagrįstos tokios kalbos? Kodėl savivaldybės kuriamos taksi įmonės taip bijomasi?
Bijomasi konkurencijos. Ją atlaikyti reiks papildomų išlaidų. Reikės taikytis prie tam tikro standarto, kurio dabar nėra, ką galėtų nustatyti kolektyvinė sutartis. Dabar taksi įmonės apskrita gali nesirūpinti kokybe. Mes turime tokių atvejų, kai taksi dirba žmonės, pagal savo psichiką negalintys dirbti aptarnaujančiu personalu.
Kitas dalykas – mėginimas pateisinti save. Galima pasakyti, kad mylėkit mane tokį, koks aš esu. Likę darbdaviai mėgina į savo pusę patraukti vairuotojus, sakydami, kad dabar dirbsime gerai. Bet mažai tikėtina, kad taip įvyks. Skaidriam verslui sąlygų nesukurta. Jokių pasikeitimų dar neįvyko.
Teisiniai dalykai negali būti išspręsti, nes yra sulaikyti įmonių vadovai. Reikalinga pakeisti teisinę bazę. Aš kviesčiau savivaldybės valdininkus kviesti profsąjungos atstovus tam, kad tuos teisinius aktus priartintų prie gyvenimo.
Ar pats eitumėte dirbti į A.Zuoko kuriamą savivaldybės taksi?
Aš atviras visiems pasiūlymams.
Koks „planas“ buvo „Ekipaže“ su nuosava mašina ir koks planas su įmonės automobiliu per mėnesį? Kokie tie planai kitose įmonėse?
Nuo 350 Lt iki 500–600 Lt per savaitę. Dirbant visu etatu. Jokio oficialumo čia nėra. Tvarka galiojo ir iki šio galioja visose įmonėse.
Kiek iš tikrųjų į rankas uždirba taksistai?
Jeigu taksistas uždirbo daug, tada jis blogas, nes ko gi jis nori. Jei uždirba mažai, tada jis vagia. Bet juk iš tikrųjų neteisinga net ir uždirbant daug tenkintis tuo, kad tu esi pastumdėlis darbdavio rankose, kuris gali bet kada tave atleisti. Aš nenoriu dirbti tokiomis sąlygomis. Esu dirbęs visose Vilniaus taksi firmose. Visose jose mano vardas sukelia drebulį. Suma, kurią surinkdavau dirbdamas 12 valandų – 1200–1500 Lt per mėnesį. Minimali alga būdavo priskaičiuojama, bet nebuvo mokama. Geresniais mėnesiais pavykdavo surinkti apie du tūkstančius litų.
20 proc. privilegijuotų vairuotojų (kurie turi užsiėmę aikšteles, prie jų prieina žmonės iš gatvės) uždirbdavo ir daugiau.
Kokį oficialų atlyginimą turėtų gauti į rankas taksi vairuotojai?
Galbūt 2000 priskaičiuotų litų. Bet tai valdininkų atlikti paskaičiavimai. Drįstu teigti, kad valdininkai iki galo situacijos nežino. Bet turėtų būti lankstumas. Pavyzdžiui, premijos, priedai nuo darbo stažo, nuo aptarnavimų skaičiau, kažkokia skatinimo sistema.
Ar po kratų taksi įmonėse kils taksi tarifai? Ar jie iš tiesų dabar yra per maži tam, kad verslas galėtų išgyventi sąžiningai mokėdamas mokesčius?
Iš tikrųjų skaidriai dirbant tokių tarifų, kaip dabar, būti negali. Todėl tarifas, manau, kils. Kolektyvinėje sutartyje gali būti numatyti baziniai dalykai, kurie lems tarifą. Darbdaviai to nesupranta, jie tartis nenori ir mažina kainą. Kolektyvinė sutartis būtų pagalba patiems darbdaviams, nes jie rastų legalų būdą susitarti. Tarifas būtų 2,2 arba 2,5 Lt už kilometrą, realiai – gal dar didesnis.
Noriu paklausti, ar turite įrodymų, jog Jus atleido būtent dėl veiklos profsąjungoje? Į darbą, kaip supratau, neatvykote neperspėjęs vadovo?
Kai tik reikia atsikratyti žmogaus, svarbus pasidaro darbo kodeksas. Bet kol jis tyliai ramiai dirba, kodeksas yra nereikalingas. Taigi kalbėti apie niuansus yra tuščia kalba. Nebuvo taip, kad aš visiškai neatėjau į darbą – atvykau, pasiėmiau mašiną. Tai, kad kelias valandas nedirbau, nieko nekeičia. Pagal procedūrą pranešti neturėjau.
Įmonei dėl to, kad aš nebuvau darbe tas kelias valandas, jokio skirtumo. Nesijaučiu padaręs ką nors smerktino.
Gal jau radote naują darbą?
Ne, neradau. Profsąjunginė veikla man jokių pajamų negarantuoja. Juokais pasiūliau vienam darbdaviui priimti mane į darbą. Jis kategoriškai atsisakė.
Ar taksi vairuotojai Vilniuje užsiima narkotikų pervežimu? Ar apie tai sklido kokios kalbos? Kiek Jūsų įmonėje dirbančių vairuotojų procentais gali nežinoti, kur yra narkotikų platinimo taškai? Ir kiek kartų buvo kreiptasi į policiją siekiant išsiaiškinti asmenis, užsiimančius tokia nelegalia veikla? Jei nebuvo, kodėl tai toleruojama?
Kas toleruoja tokią veiklą? Jeigu teisėsauga, tai klausimas jai, jei darbdaviai – klausimai jiems.
Kaip reiktų kovoti su taksi vairuotojų apgaule vežant keleivį ratais arba už beprotiškus pinigus iš oro uosto?
Veiklos skaidrumas. Kuo daugiau jo, tuo labiau kils kokybė, nes bus didesnė konkurencija ir niekas neleis sau laikyti tokio darbuotojo.