Kretingos rajono savivaldybės taryba pastarajame posėdyje nusprendė sudaryti darbo grupę, kuri toliau tęs kretingiškių pasipriešinimo žygius prieš Palangos užmojį vasarą už įvažiavimą į kurorto teritoriją automobiliu imti 5 eurų mokestį. Šis mokestis įsigalios birželio 1 dieną ir galios iki pat mokslo metų pradžios. Kurorte lieka ir automobilių stovėjimo mokestis.
Tiesa, prabilta apie galimybę nemokėti 5 eurų mokesčio įvažiavus į kurortą trumpam, porai valandų, tačiau kol kas tai nėra įteisinta. Kretingiškiai teigia, kad šios išimtys viešumoje pasigirdo tik jiems užkūrus pasipiktinimo pirtį.
Šventoji ir Kretinga buvo kartu
Istorikas, tarybos narys Darius Petreikis kolegoms pasiūlė prisiminti, jog kadaise Šventoji priklausė Kretingai ir esą gal vertėtų atkurti istorinį teisingumą. Tuomet visa Lietuva į Šventąją prie jūros galėtų ir toliau važiuoti nemokamai.
„Čia yra tam tikros istorinės peripetijos. Kada po nepriklausomybės paskelbimo, turiu galvoje, po Vasario 16-osios, Lietuva atgavo visą dabartinį pajūrį, tiek Palanga, tiek Šventoji priklausė Kretingos apskričiai.
Šita apskritis egzistavo per visą tarpukarį ir tik po II pasaulinio karo, kada Lietuva jau buvo SSRS sudėtyje, įvyko administraciniai pakeitimai. Iš pradžių buvo panaikinta Kretingos apskritis, Palanga tapo atskiru miestu, tačiau Šventoji liko Kretingos rajono sudėtyje.
Taip buvo iki pat aštuntojo dešimtmečio pradžios, beveik 30 metų, jei neklystu, nuo 1945 iki 1973 metų, Šventoji priklausė Kretingai. Ir tik po to, kadangi tai yra pajūris, Šventoji atskirta nuo Kretingos rajono ir prijungta prie Palangos, – 15min.lt istorijos vingius dėstė D.Petreikis. – Prabėgo keturi dešimtmečiai ir dabar tų 5 eurų įvedimo mokestis sukelia apmąstymų, ar nereikėtų atkurti istorinį teisingumą.
Aišku, tai truktų netrumpą laiką, nes reikalinga ir Šventosios gyventojų nuomonė, reikėtų apklausą surengti. Jei iš Šventosios pusės toks pageidavimas būtų, Kretingos rajono savivaldybė šį klausimą svarstytų. Situacija paprasta – mes nesiruošiam įvedinėti jokių 5 eurų, tad visa Lietuva turėtų laisvą, be papildomo mokesčio privažiavimą prie jūros.“
Anot D.Petreikio, sudarius darbo grupę dėl įvažiavimo mokesčio Palangoje problemos sprendimo, idėja dėl Šventosios prijungimo grupėje bus analizuojama.
Surinko tūkstančius parašų
Kretingiškiai neapsiriboja kalbomis. Daugiau nei prieš savaitę, spalio 25-ąją, lyjant ir pučiant šaltam vėjui buvo surengtas žygis iš Vydmantų į Palangą pėsčiomis. Jame dalyvavo apie 250 žmonių.
Priešinantis įvažiavimo mokesčiui, jau surinkta per 5 000 parašų. Peticiją su kretingiškių ir kitų miestų, Skuodo, Plungės ir kitų, gyventojų parašais ketinama perduoti Palangos savivaldybei. Kretingiškiai siekia ne naudos sau, o visai Lietuvai. D.Petreikis įsitikinęs, kad šis mokestis yra neteisingas ir pažeidžiantis elementarias žmogaus teises, tad turi būti atšauktas.
Tarybos narys 5 eurų mokestį vadina visišku absurdu. Kretingiškiai su Palanga yra susiję įvairiausiais ryšiais ir už viešnagę kaimyniniame mieste, į kurį keliauja itin dažnai, negali sau leisti kaskart mokėti 5 eurų.
Situacija tokia: turėjau sergantį tėvą, kuris gulėjo dvi savaites Palangos reabilitacijos ligoninėje. Kasdien važiuodavau, kaip ir dar šimtai žmonių važiuodavo, ir būčiau kaskart turėjęs mokėti 5 eurus? – retoriškai klausė D.Petreikis.
„Aš esu Vydmantuose, dirbu Vydmantų gimnazijoje, esu mokytojas, priėjęs prie gimnazijos lango aš matau Palangą.
Lygiai taip pat Palangą mato ir didžioji dalis Vydmantų gyventojų ir aplinkinių kaimų. Jei sugalvoju važiuoti vasarą į Palangą, turiu sumokėti 5 eurus, tai absurdas.
Pažiūrėkite į sprendimo projektą, nuostatos, kad užtrukus dvi valandas Palangoje nereikės mokėti tų 5 eurų, nėra, ji atsirado, nes kretingiškiai pakėlė triukšmą, – piktinosi tarybos narys. – Mes esame gretimybės, kaimyniniai rajonai, tarp Kretingos ir Palangos yra daugybė ryšių.
Pamodeliuokime situacijas: aš turiu daugybę draugų ir giminių Palangoje. Aš atvažiavau pas juos, dvi valandos ir apsisukęs turiu dingti lauk. Jei jie dar priims šitą nuostatą.
Situacija tokia: turėjau sergantį tėvą, kuris gulėjo dvi savaites Palangos reabilitacijos ligoninėje. Kasdien važiuodavau, kaip ir dar šimtai žmonių važiuodavo, ir būčiau kaskart turėjęs mokėti 5 eurus? Mirė žmogus – suvažiuoja artimieji iš visos Lietuvos, per dvi valandas palaidoti? Vėl visi turės mokėti 5 eurus.
Galų gale situacija – po darbo dienos šeima įsideda dviratukus į mašiną, nuvažiuoja į pajūrį, sėda ant dviratukų pasivažinėti ar prasieiti kopomis, pasivaikščioti pajūriu, ir vėl turiu mokėti 5 eurus?
Aš suprantu Vilnių, Kauną ir tolimus rajonus, jie atvažiuoja čia kartą per sezoną. Mums ryšiai yra kiekvieną dieną. Aplankyti artimųjų kapus ir palaistyti gėles karštą vasarą, vėl turi žiūrėti į laikrodį. Absurdų absurdas. Kad būtų bent koks laisvas privažiavimas, o čia visa riba nuo Nemirsetos iki pat Būtingės uždaroma 5 eurų šlagbaumu.“
Kreipsis į aukščiausią valdžią
Kretingos rajono meras Juozas Mažeika teigė, jog sudarius darbo grupę šiuo klausimu, pirmieji veiksmai bus paprasti – ketinama kreiptis į Vyriausybę, Seimą, gal net į Prezidentę.
Man nepatinka feodalizmo apraiškos Lietuvoje, jau ir Neringa kalba apie mokesčio didinimą, ir Palanga. Kas gali patikinti, kad rytoj nebus Birštonas, Druskininkai ar kita savivaldybė, – sakė Kretingos rajono meras J.Mažeika.
„Mūsų tikslas, kad šio mokesčio nebūtų. Man nepatinka feodalizmo apraiškos Lietuvoje, jau ir Neringa kalba apie mokesčio didinimą, ir Palanga. Kas gali patikinti, kad rytoj nebus Birštonas, Druskininkai ar kita savivaldybė. Tokie atvejai kuria precedentą Lietuvoje, savivaldybės tampa feodaliniais vienetais, o to neturėtų būti. Nekvestionuoju, kad už tam tikras paslaugas žmonės turi susimokėti, bet viso pajūrio ruožo apmokestinimas... Kas gali garantuoti, kad ir Klaipėdos savivaldybė neįves tokio mokesčio? Tai važiuosim pas brolius latvius pailsėti“, – kalbėjo Kretingos rajono meras.
Jis kartu su kitais tarybos nariais viešėjo pas Palangos merą Šarūną Vaitkų. Šis išsakė problemas dėl infrastruktūros, dėl turistų padidėjimo ir jų paliekamų atliekų, automobilių srautų ir poveikio ekologijai.
„Neginčiju to dalyko, bet manau, kad galima ieškoti kitų būdų problemai spręsti. Jei Palanga turi problemų dėl automobilių antplūdžio ir panašiai, galima spręsti ir kitais būdais. Dabar yra du mokėjimai – už automobilio stovėjimą ir plius dar už įvažiavimą. Tai lengviausias būdas – viską užmesti ant atvykstančių žmonių sprando. Kita mano mintis galvoje sukasi – ar dėl to mokesčio nenukentės ir Palangos verslininkai? Bet čia ne mano galvos skausmas“, – sakė J.Mažeika.
Kretingiškius papiktino kai kurių Palangos politikų pasisakymai esą kelioms valandom atvykę poilsiautojai palieka vien šiukšles ir finansiškai miestui nenaudingi, nes čia nepalieka nė euro.
Palangos savivaldybė: prisidėti turi visi
Palangos savivaldybės administracijos direktorė Akvilė Kilijonienė 15min.lt patikino, kad priimtas sprendimas dėl rinkliavų dar negalutinis ir lengvatų sąrašas dar bus pildomas.
Kurorto svečiai turėtų prisidėti prie Palangos miesto ir pajūrio gražinimo, priežiūros bei išsaugojimo, – sako Palangos savivaldybės administracijos direktorė.
„Šiuo sprendimu Palangos miesto savivaldybės taryba siekia spręsti transporto srautų problemą Palangos mieste, sumažinti finansinę naštą miesto biudžetui bei kiekvienam Palangos miesto gyventojui.
Minėtame sprendime yra numatytos lengvatos ir kitų miestų gyventojams, t. y. nuo vietinės rinkliavos mokėjimo atleidžiami juridinių asmenų, įregistravusių buveinę (ar filialą) Palangos miesto savivaldybės teritorijoje, darbuotojai, kuriems nuosavybės teise priklauso transporto priemonė, bei tos transporto priemonės naudotojai, asmenys, kuriems nuosavybės ar finansinio lizingo teise priklauso elektrinė transporto priemonė, bei tos transporto priemonės naudotojai, neįgalieji, negalintys savarankiškai judėti be lydinčiųjų asmenų pagalbos, ir juos lydintys asmenys, pateikę atitinkamą pažymėjimą, – teigė direktorė. – Iki sprendimo įsigaliojimo lengvatų sąrašą numatoma papildyti. Savivaldybė taip pat nagrinėja galimybes laisvoje valstybinėje žemėje įrengti automobilių statymo aikšteles prie miesto.“
Anot A.Kilijonienės, Palangos kurorto teikiamomis paslaugomis ir sukurta infrastruktūra naudojasi visi į kurortą atvykstantys lankytojai, todėl savivaldybė laikosi pozicijos, kad finansinėmis lėšomis kurorto svečiai turėtų prisidėti prie Palangos miesto ir pajūrio gražinimo, priežiūros bei išsaugojimo.
Palaiko Palangos sprendimą
Palangos tarybos narys Antanas Sebeckas 15min.lt teigė palaikantis kurorto priimtą sprendimą dėl įvažiavimo apmokestinimo.
„Aš esu Palangos pusėje, kad kažką reikia daryti. Taip tęstis toliau negali. Ar teisingai, ar ne, parodys gyvenimas.
Įsigilinus, nėra čia jau taip žiauru. Per dvi valandas galima įvažiuoti ir išvažiuoti į Palangą, atlikti reikalus, iškrauti ar pasikrauti.
Per pirmą parą galima įvažiuoti, išsikrauti lagaminus, apsigyventi ir dar į Klaipėdą, į Jūrų muziejų nulėkti ir grįžti. O kitą dieną, jei išvažiuosit, taip, jau gresia 5 eurai sugrįžtant, tačiau kad ir ką tu bedarytum, kam nors vis tiek bus blogai.
Miestas sprendžia savo problemas. Pinigų stokojama, o problemų baisiai daug toje Palangoje. Be to, juk apmokestinimas galios tik tris mėnesius. Suprantu, kad žmonės pasipiktinę, gal kažkoks kompromisas gims. Mūsų tarybos nariai ramina ir sako, kad dar palaukit, dar bus diskutuojama šia tema“, – kalbėjo A.Sebeckas. Jis teigė, jog dar nežinia, ar iki artimiausio sezono pavyks techniškai pasiruošti apmokestinimui.
Brangi priklausomybė
Šventosios seniūnės pavaduotojas Eugenijus Čilinskas prisimena vieną bandymą inicijuoti Šventosios prisijungimą prie Kretingos, tačiau šis baigėsi nė neprasidėjęs.
Prieš kelerius metus keli šventojiškiai ir vienas Kretingos politikas inicijavo tokį siūlymą. Anot E.Čilinsko, to buvo siekiama siekiant sumažinti žemės mokestį Šventajai atsidūrus rajono priklausomybėje.
„Buvome Kretingoje susitikę su politikais, bet kai jie sužinojo, kiek kainuoja prižiūrėti pajūrį, išvežti šiukšles, nukrito rankos ir merui, ir visiems. Ir noras praėjo iš karto. Galvoja, kad čia užteks tiek pat kaip Darbėnams išlaikyti. 300 tūks. eurų investuojame į Šventosios pajūrio valymą, gelbėjimo tarnybos išlaikymą. Miesto tvarkymui per metus skiriama 430 tūkst. eurų“, – pasakojo pavaduotojas.
Jis nesiryžo prognozuoti, ar Šventoji, kaip kalbama, ir taip nuskriausta Palangos sesė, nenukentės įvedus 5 eurų įvažiavimo mokestį.
„Yra ir gerų variantų – kiek turima nuosavybės Palangoje, Šventojoje, visi prisiregistruotų, atkeliautų mokesčiai. Kodėl Kretinga nervinasi? Aš matyčiau ir teigiamų dalykų – Vydmantai, Darbėnai šalia, galės poilsiautojai ten apsistoti. Visame kame ne vien neigiami dalykai. Mašina visi nori įvažiuoti Šventojoje į pačias kopas, pyksta, kai varai. Tačiau turime nuspręsti, arba saugome kažką, arba ne. Į Neringą visi važiuoja, susimoka ir nieko, priprato ir viskas gerai, ir niekas nepyksta“, – kalbėjo E.Čilinskas.