Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2014 05 27

90 proc. vartotojų patenkinti antstolių paslaugomis

90 proc. vartotojų patenkinti antstolių suteiktomis teisinėmis paslaugomis. Tačiau 64 proc. visų Lietuvos gyventojų dar nežino, kad antstoliai ne tik išieško skolas priverstine tvarka, bet ir teikia privačias teisins paslaugas: konstatuoja faktines aplinkybes, įteikia dokumentus.
Aleksandras Selezniovas
Aleksandras Selezniovas / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.
Temos: 1 Antstolis

„Antstolių paslaugos vartotojams naudingos, bet jų žinomumas auga lėtokai,“- sako Lietuvos antstolių rūmų prezidiumo pirmininkas Aleksandras Selezniovas.

Apklausos duomenimis, antstolių paslaugų kokybės vertinimai per ketverius metus ūgtelėjo 4 proc. ir pasiekė 93 proc. – tokia vartotojų dalis antstolių paslaugų kokybę laiko gera arba greičiau gera.

Antstolių paslaugų vartotojų ratas išsiplėtė 7 proc. ir šiuo metu apima 17 proc. visų Lietuvos gyventojų. Apie antstolių paslaugas žinančių gyventojų dalis padidėjo 2 proc. – dabar tai 36 proc. visų šalies gyventojų.

Gyventojai nežino, kaip skolas atgauti be teismo, todėl Lietuvoje fiksuojama 46 proc. daugiau kreipimųsi į pirmosios instancijos teismus, negu Latvijoje ir Estijoje kartu sudėjus.
 

Pasak A. Selezniovo, tyrimo rezultatai atskleidžia neišnaudotas galimybes pasitelkti antstolių paslaugas mažinant bylinėjimosi mastą ir sprendžiant finansines problemas.

Pavyzdžiui, 70 proc. faktinių aplinkybių konstatavimu pasinaudojusių vartotojų pripažino, kad paslauga jiems padėjo apginti teises ar interesus. 25 proc. vartotojų, pasinaudojusių ikiteisminio skolų išieškojimo paslauga, atgavo skolas be teismo.

Tačiau, sprendžiant iš apklausos, didžioji dalis gyventojų pasuka bylinėjimosi keliu net neapsvarstę kitų teisinių galimybių, kadangi apie jas nežino. Galima vertinti, kad iš dalies ir dėl teisinės informacijos trūkumo gyvename bylininkų šalyje ir turime 46 proc. daugiau kreipimųsi į pirmosios instancijos teismus, negu Latvijoje ir Estijoje kartu sudėjus.

Apie dalį paslaugų nieko nežino

Apklausos duomenimis, tarp esamų antstolių paslaugų vartotojų populiariausios faktinių aplinkybių konstatavimo ir dokumentų įteikimo paslaugos. 77 proc. respondentų nurodė naudojęsi faktinių aplinkybių konstatavimo paslaugomis arba rekomendavę jas savo klientams, 63 proc. vartotojų buvo užsisakę dokumentų įteikimo paslaugas. 44 proc. apklaustų vartotojų pasinaudojo antstolių teisinėmis konsultacijomis, 36 proc. - ikiteisminio skolų išieškojimo paslaugomis.

„Nepaisant vyraujančio priešiško požiūrio į antstolių vykdomas nepopuliarias priverstines funkcijas, teisinių paslaugų srityje antstoliais linkę pasitikėti ne tik jas išbandę vartotojai, bet ir pakankamai didelė visų gyventojų dalis,“- pastebi A. Selezniovas.

Nepaisant vyraujančio priešiško požiūrio į antstolių vykdomas nepopuliarias priverstines funkcijas, teisinių paslaugų srityje antstoliais linkę pasitikėti vis daugiau žmonių.

56 proc. antstolių paslaugų vartotojų ir 23 proc. gyventojų kreiptųsi į antstolį kaip į finansinį konsultantą – patikėtų jam svarbius finansinius klausimus ir pasikliautų antstolio patarimu. Vadinasi, prielaidos plėtoti antstolių  teisinių paslaugų spektrą yra labai didelės.

Vertinant, ar visuomenė turi būtiniausių žinių apie sprendimų vykdymo procesus, reprezentatyvios gyventojų apklausos dalyviams taip pat buvo pateikti klausimai apie antstolių procesinių veiksmų apskundimo tvarką ir apie varžytynių vietą. Kaip paaiškėjo, tik 9,1 proc. apklaustų gyventojų žino, kad skundas dėl antstolio procesinių veiksmų pirmiausiai pateikiamas antstoliui. Tai, kad varžytynės jau antrus metus vyksta internete, buvo žinoma tik 22,3 proc. apklaustųjų.

Nors antstoliai periodiškai teikia nemokamas konsultacijas savo kontorose ir dažnai vyksta į susitikimus, o Antstolių rūmai nuolatos konsultuoja asmenis telefonu ir internetu, teisinė informacija dar nepasiekia visų, kuriems ji būtų naudinga.

A. Selezniovo žodžiais, apklausos rezultatai išryškina didžiausio teisinės informacijos deficito sritis ir atkreipia dėmesį į būtinybę užtikrinti platesnę sistemingą teisinių žinių sklaidą.

Lietuvos gyventojų apklausa „Antstolių paslaugos“ atlikta 2014 metų balandžio 4 - 9 dienomis. Jos metu pagal reprezentatyvaus tyrimo metodiką apklausti 1004 vyresni kaip 18 metų respondentai 20 miestų ir 29 kaimuose. 2014 m. balandžio 14-26 dienomis telefoninių interviu metodu įvairiuose Lietuvos miestuose apklausti 302 nuolatiniai antstolių paslaugų vartotojai (verslo atstovai, advokatai ir kiti teisininkai, privatūs asmenys, kuriems yra tekę naudotis antstolių paslaugomis).

Vartotojų ir gyventojų nuomonės tyrimą balandžio mėnesį atliko Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centras „Vilmorus“. Tai jau antrasis antstolių paslaugų vertinimo tyrimas – pirmasis buvo atliktas 2010 metų balandį.
 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos