Savininkams – metas taupyti?
Lietuviams užkliuvo sena naujiena, kurios pavadinimas skelbia: „Savininkai turėtų sunerimti: seni automobiliai nebebus registruojami?“. Vienas vyras, pasidalijęs straipsnio nuotrauka, pasiūlė sekėjams „pradėti taupyti“.
Iš nuotraukos matyti ir tai, kad publikacija buvo paskelbta dar 2022 m. rugpjūčio 5 d. portale diena.lt.
Patį straipsnį taip pat galima rasti portale. Jis tėra transkribuotas LNK reportažas.
„Senesnių nei 12 metų automobilių savininkai turėtų sunerimti. Valdžia po kelerių metų tokių senų automobilių keliuose norėtų nebematyti“, – cituojamas LNK reportažas.
Pateikiamas ir aplinkos ministro S.Gentvilo komentaras, kad Euro 4 taršos standartą atitinkantys automobiliai neva bus išstumiami iš Lietuvos kelių: „Numatyta priemonių, kurios galbūt sunkins registraciją, bus sunkiau praeiti techninę apžiūrą arba taršūs automobiliai iš vis nebūtų registruojami.“
Publikacijoje taip pat pažymima, kad vis dėlto ministras nežada Euro 4 taršos standarto ir dar senesnių automobilių visiškai uždrausti.
Cituojamame LNK reportaže jis taip pat patikslina, kad „kalbam apie netvarkingų, senų, Euro standartų neatitinkančių automobilių neregistravimą ir neišleidimą į eismą.
Ministras senų mašinų neuždraus
Aplinkos ministro patarėja Aistė Žilinskienė 15min patikino, kad Aplinkos ministerija ir jos vadovas nesiūlė uždrausti registruoti 12 metų ir senesnes transporto priemones. Šiuo metu toks draudimas neplanuojamas.
„Tinkamai techniškai prižiūrimi 12 metų senumo automobiliai, kurie dabar atitinka Euro 5 standartą, gali būti sąlyginai mažai taršūs ir teisėtai dalyvauti viešajame eisme.
Siekiama prioritetą skirti mažinti taršiausių automobilių skaičių keliuose, t. y. pašalinti iš dalyvavimo viešajame eisme taršias ir techniškai netvarkingas transporto priemones, kurių kontrolei stiprinti nuo šių metų pradžios įsigaliojo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ir Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo pakeitimai“, – 15min teigė ji.
„Svarbu pažymėti, kad Euro 4 transporto priemonės 2027 m. bus 16 metų ir senesnės. Siekis mažinti šios ir žemesnių klasių automobilių naudojimą pagrįstas taršos skirtumu, palyginti su naujesniu Euro standartų automobiliais.
Pvz., dyzelinu varomų Euro 4 standarto automobilių išmetamas kietųjų dalelių kiekis yra kelis kartus didesnis nei dyzelinu varomų Euro 5 standarto su gamintojo jau įrengtu kietųjų dalelių filtru“, – atsakyme 15min rašė A.Žilinskienė.
Jos teigimu, Euro 4 automobilių taršos skirtumą patvirtina 2021 m. Vilniuje atlikti transporto priemonių taršos nuotoliniai matavimai.
Šio tyrimo rezultatai, be kita ko, parodė, kad Vilniuje šio standarto ir senesni automobiliai yra taršesni nei atitinkamo amžiaus automobiliai, važinėjantys kituose Europos miestuose. Tai siejama su Lietuvoje galimai nepakankama nuolatine transporto priemonių priežiūra.
Kaip nurodė A.Žilinskienė, transporto priemonių registracijai nuo 2022 m. papildomi aplinkosauginiai apribojimai nenustatyti, todėl šiuo aspektu registracija neturėjo tapti sudėtingesnė.
„Pažymėtina, kad pagal Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymą registruojant transporto priemonę taikomas registracijos mokesčio dydis kasmet indeksuojamas, atsižvelgiant į vartotojų kainų indeksą.
Šis indeksavimas iš esmės neapsunkina transporto priemonės registracijos, o tik automatiškai koreguoja mokesčio dydį pagal dabartinę ekonominę situaciją“, – 15min teigė ministro atstovė.
15min verdiktas: trūksta konteksto. Aplinkos ministro S.Gentvilo teiginiai yra išimami iš konteksto. Ministro patarėja 15min patikino, kad jis anksčiau nesiūlė uždrausti registruoti 12 metų ir senesnes transporto priemones ir šiuo metu tokio draudimo neplanuoja.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.