2019 03 08

Ar vienadienės nuolaidos moterims didina lyčių lygybę?

Kovo mėnesį minint Tarptautinę moterų solidarumo dieną prekybininkai vis dar mėgsta taikyti akcijas ir lengvatas moterims. Tačiau, net jei jų intencijos geros, šie veiksmai gali prieštarauti įstatymams. Be to, toks moterų „pagerbimas“ neatitinka idėjų, kurioms prisiminti ir skirta ši diena.
Kovo 8-osios solidarumo eitynės „Visos moterys dirba, bet ne visoms moka“
Kovo 8-osios solidarumo eitynės „Visos moterys dirba, bet ne visoms moka“ / Josvydo Elinsko / 15min nuotr.

Dovanos lygybės neatneša

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba bene kasmet sulaukia skundų ir paklausimų, ar vienokia arba kitokia nuolaida Kovo 8-osios proga neprieštarauja Lietuvoje galiojantiems teisėms aktams. Moterų ir vyrų lygių galimybių bei Lygių galimybių įstatymai, šiuo atveju, yra labai aiškūs – prekių gamintojai, pardavėjai ir paslaugų teikėjai kainų negali nustatyti atsižvelgdami į kliento lytį. Ir visiškai nesvarbu, ar tai vienadienė akcija, ar nuolatinė kainodara.

Tarnybos Teisės skyriaus vyresnioji patarėja Laima Vengalė-Dits atkreipia dėmesį, kad Tarptautinė moterų solidarumo diena (dar vadinama ir Tarptautine moters diena) visuomenėje neteisingai įsišaknijusi kaip palankumo moterims rodymo šventė. „Jei pažvelgtume į tos dienos prasmę, tai ji nėra apie moterų nešiojimą ant rankų. Ja mes pažymime, kad moterys išsikovojo lygias teises. Kodėl dar turime akcentuoti, jog jos yra silpnesnės, mažiau įtakingos ar vertingos? Atrodo, kai moterys vis dar uždirba mažiau, joms kažką padovanosime, užsidėsime pliusiuką ir problemos neliks“, – svarsto ilgus metus lyčių lygybės srityje dirbanti teisininkė.

Atrodo, kai moterys vis dar uždirba mažiau, joms kažką padovanosime, užsidėsime pliusiuką ir problemos neliks, – svarsto ilgus metus lyčių lygybės srityje dirbanti teisininkė.

„Tokios lengvatos niekada nesulygins moters ir vyro pajamų. Kas iš to, jei ji vieną dieną nueis į kiną ar teatrą su 15 proc. nuolaida?“ – papildo L.Vengalė-Dits.

Tiesa, ne visos akcijos, pasirodančios kovo pradžioje, yra įstatymų pažeidimai. Neteisėtos yra tos nuolaidos, kuriomis gali pasinaudoti tik vienos lyties asmenys. Pavyzdžiui, nuolaida moteriškiems megztukams neprieštarauja teisės aktams, kol vienodomis sąlygomis juos gali įsigyti ir moterys, ir vyrai.

Nesąžiningos kainos – nuolatinė problema

2018 m. lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė priėmė 16 sprendimų dėl diskriminuojančios kainodaros (iš jų 6 tyrimai buvo nutraukti pažeidėjams sutikus kainas nustatyti teisingai). Ji kreipėsi į keletą kirpyklų bei grožio salonų administracijų siūlydama panaikinti kainų skirstymą pagal lytį, taip pat įspėjo naktinio klubo vadovą dėl nemokamo įėjimo tik moterims bei merginoms. Neteisėtomis nuolaidomis pasižymėjo ir autoserviso, plovyklos bei sporto paslaugų teikėjai.

Daug žiniasklaidos dėmesio sulaukė prieš metus Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pradėta kampanija „Kaina neturi lyties“. Ja siekiama, kad verslas paslaugų ir gaminių kainas nustatytų sąžiningai. Tad gyventojai, pastebėję skirtingas kainas moterims ir vyrams už tas pačias paslaugas, raginami pranešti Tarnybos specialistams.

Pirmajame kampanijos įgyvendinimo etape jau susisiekta su daugiau nei 100 grožio paslaugas teikiančių įmonių paaiškinant, kad kainą turi lemti ne lytis, bet objektyvūs kriterijai, tokie kaip paslaugos sudėtingumas, meistro kvalifikacija, laiko sąnaudos, sunaudojamos priemonės ir panašiai.

Pasak Tarnybos Teisės skyriaus vyresniosios patarėjos Renatos Vanagėlienės, tiesiogiai bendravusios su grožio salonų bei kirpyklų atstovais, reakcijų sulaukta gana įvairių. „Ilgiau pakalbėjus jie sutikdavo, kad kartais su vyrų plaukais dirbti sunkiau, bet jie vis tiek už kirpimą ar sušukavimą moka mažiau. Juos reikėjo tik užvesti ant kelio ir vadybininkai patys sau atsakydavo į klausimą, kaip tas kainas nustatyti objektyviai ir sąžiningai“, – prisimena teisininkė.

Kampanijos metu savo kainodarą jau pakeitė apie 70 proc. minėtų įmonių. Vieni jų paslaugų kainas išskirstė pagal jų laiką, trukmę, plaukų ilgį ar meistro kvalifikaciją (tokių buvo daugiausia). Kiti suvienodino kainų spektrą, sulygindami minimalią ir maksimalią kainas. Treti paliko atskiras paslaugas išskiriant moteris bei vyrus, tačiau mažiausia ir didžiausia galima kaina taikoma tokia pat.

Apibendrinus, kaip pasikeitė grožio paslaugų kainodara, galima pastebėti, kad beveik penktadalio kirpyklų bei salonų paslaugos atpigo abiejų lyčių atstovams. Įvedus bendrą kainų spektrą, teoriškai moterims paslaugas papigino apie 42 proc. kainodarą pasikeitusių verslų. Kai kurios paslaugos vyrams truputį pabrango, bet šis rodiklis, priešingai nei nuogąstavo dalis klientų, nėra dramatiškas.

Išimtys tik patvirtina taisyklę

Pagal Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą, prekių pardavimą ar paslaugos teikimą vien arba visų pirma tik vienos lyties asmenims yra pateisinamas tik vienu atveju. Šis veiksmas turi turėti teisėtą tikslą, o jo privalu siekti tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.

R.Vanagėlienės teigimu, norint išsiaiškinti, ar kokia nors akcija arba nuolaida atitinka šiuos kriterijus, kiekvieną atvejį būtina vertinti individualiai. Pavyzdžiui, šiemet nustatyta, kad nemokami kvietimai moterims į technologijų ir inovacijų festivalį LOGIN prieštaravo įstatymui, bet programa „Women Go Tech“ lygybės principų nepažeidė.

L.Vengalė-Dits pabrėžia, kad prekių pardavimo ar paslaugų teikimo išimtinai vienos lyties asmenims galimas pateisinimas į Lietuvos teisinę sistemą atėjo iš Europos Sąjungos direktyvų. „Įteisinant šias nuostatas omenyje turėtas, tarkim, atskirų krizių centrų moterims bei vyrams steigimas siekiant užtikrinti asmenų saugumą, kitos priemonės, užtikrinančios privatumą, labiau pažeidžiamų asmenų interesų vystymą. Vienadienės nuolaidos į šią sritį nepatenka. Palankesnių sąlygų sudarymas vienai grupei kitą grupę asmenų gali priversti atsidurti mažiau palankioje padėtyje, tad labai svarbu įvertinti, ar kokie nors interesai nėra pažeidžiami neproporcingai“, – apibendrina ji.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų