Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2012 03 29 /2012 03 30

Artūro Zuoko sąlyga: apgauti skaitytojus

Vilniaus mero Artūro Zuoko partija rudenį dalyvaus Seimo rinkimuose, o savivaldybė skelbia konkursą, kuriame reikalauja, kad žiniasklaida merijos užsakytas publikacijas tuo metu skelbtų kaip paslėptą reklamą, nenurodydama, kad ji užsakyta.
Artūras Zuokas
Artūras Zuokas / BFL/Tomo Lukšio nuotr.

Vilniaus miesto savivaldybė paskelbė viešąjį konkursą, kurį laimėjusi žiniasklaidos priemonė skelbs meriją giriančias publikacijas. Tačiau savivaldybės vadovai nori, kad skaitytojai nesuabejotų panegirika: straipsniai negali būti pažymėti kaip reklama – toks reikalavimas juodu ant balto nugulė į konkurso sąlygas.

Peržvelgus Informacijos paslaugų pirkimo konkurso reikalavimus, kuriuos patvirtino už mero A.Zuoko įvaizdį atsakinga savivaldybės Viešųjų ryšių skyriaus vedėja Irma Juškėnaitė, tampa akivaizdu, jog merija nė neketina slėpti pirksianti paslėptą reklamą. Ją draudžia Visuomenės informavimo ir Reklamos įstatymai.

Savivaldybė pageidauja, kad konkursą laimėjusi žiniasklaidos priemonė paskelbtų 45–60 straipsnių. Jie bus publikuojami 9 mėnesius – iki pat Seimo rinkimų, kuriuose raumenis išmėginti ketina sostinės mero A.Zuoko įkurta „Sąjunga TAIP“.

Sąlygos verčia iš koto

Konkurse dalyvaujančios žiniasklaidos priemonės savivaldybei turi pateikti straipsnių pavyzdžius ir publikacijų temų planą, kuris bus vertinamas balais.

Daugiausia balų surinks temų planas, išsamiausiai atskleisiantis, kaip publikacijos kurs teigiamą savivaldybės įvaizdį. Tekstai turi visiškai atitikti miesto ir savivaldybės aktualijas ir net atitikti leidinio stiliaus formatą.

„Tiekėjas publikaciją paruošia per 2 darbo dienas nuo pirkėjo temos pateikimo dienos“,  „ekonominis straipsnis turi atsirasti su ekonomika susijusiame leidinio puslapyje ir portalo skiltyje. Miesto aktualijų tema gali atsirasti kituose leidinio puslapiuose, skiltyse, susijusiose su publikacijos tematika“, – tokias sąlygas kelia savivaldybė. Tai reiškia, kad merijos darbus giriantys straipsniai turi įsilieti tarp kitų žurnalistų straipsnių, kad niekas nesuprastų, jog skaito reklamą.

„Skelbiamos publikacijos neturi būti pažymėtos kaip reklaminiai straipsniai“, – atvirai nurodoma konkurso sąlygose.

Turinys, už kurį sumokėta, turi būti pažymėtas“, - sakė D.Radzevičius.

„15min“ savivaldybės paklausė, kodėl viešojo pirkimo sąlygose atsirado tokie įstatymus pažeidžiantys reikalavimai. Gavome tokį Viešųjų ryšių skyriaus vedėjos pavaduotojos Daivos Savickienės atsakymą: „Konkurso sąlygose paminėta, kad neturi būti pažymėti straipsniai kaip reklaminiai, bet neparašyta, kad jie negali būti užsakomieji. Taigi, galima prie kiekvieno informacinio straipsnio pažymėti, kad tai užsakoma medžiaga ir kas ją užsako.“

Savivaldybė teigia, jog perka informacijos publikavimo paslaugas, tai nėra reklama, kuria, kaip teigiama įstatyme, siekiama „skatinti įsigyti prekių ar naudotis paslaugomis“. Reikalavimai dėl rubrikų nurodomi tam, kad informacija apie miesto ekonomiką neatsirastų, pavyzdžiui, prie „pramogų“ skilties.

Konkurso laimėtojas turėtų paaiškėti balandžio 3-iąją.

Už tokius norus reikia bausti

„Įstatymas aiškiai reikalauja: turinys, už kurį sumokėta, turi būti pažymėtas“, – „15min“ sakė Lietuvos žurnalistų sąjungos (LŽS) pirmininkas Dainius Radzevičius.

Jis nesistebi politikų norais, jog juos girianti žiniasklaida apgaudinėtų skaitytojus ir panegiriką spausdintų kaip paslėptą reklamą. Anot D.Radzevičiaus, tokia jau politikų prigimtis, bet už tokius norus juos reikia bausti. „Toks noras visiškai suprantamas, per visą žmonijos istoriją niekas nepasikeitė. Savivaldybė yra politiškai valdoma institucija, tai aš suprantu, bet politikų norą reikia atvėsinti įstatymo raide“, – pridūrė jis.

Anot D.Radzevičiaus, šis konkursas turi būti sustabdytas, o su Visuomenės informavimo ir Reklamos įstatymais besikertančios jo sąlygos – pakeistos.

Pasak LŽS vadovo, jeigu konkursas jau būtų įvykęs ir nepažymėti straipsniai pradėti publikuoti, už tai būtų galima bausti. D.Radzevičius įsitikinęs, kad savivaldybės paskelbtu konkursu turėtų pasidomėti Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT).

VPT vadovas Žydrūnas Plytnikas „15min“ sakė, kad reikalavimas neišskirti reklaminių straipsnių jam atrodo keistas. Jo teigimu, tarnyba paprastai tikrina, ar viešųjų pirkimų sąlygos neprieštarauja skaidrumo ir lygiateisiškumo principams.

„Reikėtų pasižiūrėti visas konkurso sąlygas, vienos nuostatos išimti iš konteksto negalima. Noriu atkreipti dėmesį, kad sąlygas sudarinėja komisijos. Jeigu yra pažeidimų, reikia bausti tą, kas sudarė sąlygas, atsakingus asmenis, o ne savivaldybę“, – tvirtino Ž.Plytnikas. 

A.Zuokas atsibudo

Penktadienio rytą savivaldybė išplatino pranešimą spaudai, kuriame teigiama, kad A.Zuokas šįryt pavedė savivaldybės Viešųjų ryšių ir Viešųjų pirkimų skyriui nedelsiant pakoreguoti viešojo pirkimo, kuriuo planuojama pirkti informacijos publikavimo paslaugas, sąlygas, kad jos atitiktų sąžiningos ir profesionalios žurnalistikos principus.

„Turime griežtai laikytis principo, kad žiniasklaida turi būti objektyvi, sąžininga ir profesionali bei privalome skatinti, kad žiniasklaidos priemonės taip elgtųsi. Visos pirkimo sąlygos, pažeidžiančios šiuos principus, turi būti išbrauktos iš pirkimo dokumentų“, – pranešime cituojamas A.Zuokas.

Mero teigimu, paslėptos reklamos draudimas yra vienas iš esminių teisingos žiniasklaidos kriterijų, kad skaitytojai gautų teisingą ir objektyvią informaciją.

Žiniasklaidoje pasirodė informacija, kad savivaldybės skelbiamo informacijos publikavimo paslaugų pirkimo dokumentai esą pažeidžia Visuomenės informavimo įstatymą, bei savivaldybės perkamos publikacijos bus paslėpta reklama.

"Pirkimo dokumentuose numatyta sąlyga, kad publikacijos neturi būti pažymėtos kaip reklaminiai straipsniai, neužkirto galimybės konkurse dalyvaujantiems leidiniams kitaip pažymėti savivaldybės skelbiamos informacijos. Ši sąlyga bus išimta iš pirkimo dokumentų, taip pat bus pratęstas viešojo pirkimo procedūrų laikas", – rašo savivaldybė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos