Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2018 07 23

Atliekų kambarys ant ratų Aplinkos ministerijos pasirinktai įmonei veža pusę milijono eurų

Nuo gegužės mėnesio po Lietuvos miestus važinėja vilkikas, kurio viduje įrengtas parodomasis kambarys iš įvairių atliekų. Šis miestų lankymas kartu su pasakojimais apie atsakingą vartojimą Aplinkos ministerijos konkursą laimėjusiai įmonei „Vox Vera“ atneš 508 tūkst. eurų. Įmonė per akcininką susijusi su prieš keletą metų Algirdo Butkevičiaus žentą Evaldą Vaitasių išgarsinusia viešųjų ryšių kompanija „Ministerium“. Ją Aplinkos ministerija pasirinko nepaisant to, kad ši konkurse pasiūlė didžiausią kainą.
Projektas „Darnūs namai“
Projektas „Darnūs namai“ / „Darnūs namai“ nuotr.

Praėjusiais metais Aplinkos ministerija paskelbė konkursą atsakingą vartojimą skatinančių socialinių akcijų atliekų prevencijos ir tvarkymo srityje organizavimo paslaugoms.

Kaip 15min raštu paaiškino ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus Vyriausiasis specialistas Marius Gorochovskis, iš europinių lėšų apmokamų akcijų prireikė, nes 2014 metais Eurobarometras parodė, jog 93 proc. lietuvių svarbi aplinkos apsauga, bet gerai apie ją informuotas jaučiasi tik 61 proc. Lietuvos gyventojų, o žmonėms be tradicinių žiniasklaidos priemonių patrauklu informaciją gauti tiesiogiai ir patiems dalyvaujant akcijose.

Kyšo „Ministerium“ ausys

Iš trijų bendrovių, pretendavusių rengti šias akcijas, Aplinkos ministerija išsirinko brangiausią variantą pasiūliusią „Vox Vera“.

Vienintelis šios įmonės akcininkas bei direktorius Mantas Krasauskas taip pat yra vienintelis prieš trejus metus išgarsėjusios viešųjų ryšių kompanijos „Ministerium“ akcininkas.

Skandalas dėl minėtos bendrovės tuomet kilo 15min paskelbus, kad vienas jo akcininkų – tuomečio premjero Algirdo Butkevičiaus žentas Evaldas Vaitasius, o įmonei itin sekėsi viešuosiuose pirkimuose.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Evaldas Vaitasius
Luko Balandžio / 15min nuotr./Evaldas Vaitasius

Kilus triukšmui E.Vaitasius akcijas pardavė tam pačiam asmeniui, iš kurio ir pirko – M.Krasauskui, o apie „Ministerium“ buvo girdėti vis mažiau, nors ji oficialiai nėra išregistruota.

Kaip rodo Registrų centro duomenys, vieninteliu 2012 metais įregistruotos įmonės „Vox Vera“ akcininku M.Krasauskas tapo jas nupirkęs iš Auksės Kaladžinskaitės.

Sutapimas ar ne, būtent toks yra A.Butkevičiaus žento E.Vaitasiaus dukters krikšto mamos vardas ir pavardė.

Vienas iš garsiausiai nuskambėjusių atvejų – „Ministerium“ kartu su „Vox vera“ 2015 metų pabaigoje laimėjo socialdemokratų kontroliuotos Ūkio ministerijos konkursą, kurį vėliau Viešųjų pirkimų tarnyba pavadino neskaidriu. Kaip tuomet skelbė tarnyba, apie 281 tūkst. eurų vertą užsakymą konkurso laimėtojos gavo remiantis ekonominio naudingumo rodikliu, kuris, be kita ko, skaičiuotas pagal abstrakčiai apibrėžtą kūrybingumo rodiklį.

„O kaip jis matuojamas, VPT išsiaiškinti nepavyko“, – tuomet pranešė tarnyba.

Kūrybingumas pirmoje vietoje, pinigai – antroje

Pernai Aplinkos ministerijos skelbtame konkurse renkantis atsakingą vartojimą skatinančių akcijų organizatorių taip pat labiau žiūrėta į kūrybingumą, nei į siūlomą kainą.

Tiekėją ministerija taip pat rinko ne pagal mažiausios kainos, o ekonominio naudingumo rodiklį.

Aplinkos ministerija iš viso nustatė tris kriterijus: ne tik kūrybingumo, bet ir paslaugų kokybės ir loginio pagrįstumo.

M.Gorochovskio teigimu, „Vox Vera“ pasiūlymas pagal šiuos vertinimo kriterijus buvo įvertintas geriausiai, tačiau pagal kainą pasiūlymas nebuvo įvertintas maksimaliais balais, bet galiausiai, matuojant ekonominį naudingumą, nusvėrė kokybė.

Pernai gruodį pasirašius sutartį, gegužę iš Vilniaus Rotušės aikštės į turą po Lietuvą išvyko vilkike įrengtas kambarys ant ratų.

Jo interjeras, anot Aplinkos ministerijos atstovo, sukurtas iš senų nebereikalingų daiktų ir ragina juos prikelti naujam gyvenimui.

VIDEO: „Darnūs namai“ akcija apie atliekas, kainuojanti 4,2 tūkst. eurų

Socialiniame tinkle „Facebook“ skelbiami atsakingo vartojimo išmetimui tinkamus daiktus panaudojant interjere, pavyzdžiai.

Ant ratų įrengtoje ekspozicijoje galima pamatyti plastiko dėžę su pritvirtinta pagalvėle ant viršaus sėdėjimui.

Arba šviestuvus, pagamintus iš tarkos, lygintuvo, virdulio, iš nudažytos dėžės pagamintą knygų lentyną ir pan.

„Darnūs namai“ nuotr. /Projektas „Darnūs namai“
„Darnūs namai“ nuotr. /Projektas „Darnūs namai“

Kūrybinėse dirbtuvėse, kaip matyti iš feisbuko, vaikai mokosi iš panaudotų šiaudelių daryti apyrankes ar plastikiniame puodelyje pasodinti sėklyčių.

„Darnūs namai“ nuotr. /Projektas „Darnūs namai“
„Darnūs namai“ nuotr. /Projektas „Darnūs namai“

Anot M.Gorochovskio, ekspozicija vilkike – tik dalis „Darnūs namai“ akcijos, kartu su juo vyksta komanda, rengianti atsakingą vartojimą skatinančias socialines akcijas, numatytos kūrybinės dirbtuvės, interaktyvūs žaidimai, viktorinos, diskusijos, skatinančios atsakingai vartoti, senus daiktus prikelti naujam gyvenimui, rūšiuoti susidariusias atliekas.

„Vienas svarbiausių projekto „Darnūs namai“ tikslų – skleisti informaciją apie žiedinės ekonomikos, aplinkosaugos, atsakingo vartojimo principus, atliekų perdirbimo naudą ir skatinti gyventojus keisti įpročius ir suvokimą“, – teigė ministerijos atstovas.

Sutarties su „Vox Vera“ galutinė kaina nustatyta remiantis vienos akcijos organizavimo įkainiu – 4 235 eurai.

Sutartyje numatyta, kad Aplinkos ministerija perka 120 tokių akcijų, tačiau M.Gorochovskis atsakyme 15min minėjo, kad nuo gegužės iki rugpjūčio numatyta surengti 132 socialines akcijas kiekvienoje iš 60 šalies savivaldybių.

„Vox vera“ atstovė Rūta Undro 15min patikslino, kad pirkime numatytas finansavimas – ne daugiau kaip 563 520 eurų.

„Pirkime dalyvavo 3 dalyviai, vertinimas buvo atliekamas pagal ekonominį naudingumą. Mūsų pasiūlyta idėja buvo įvertinta aukščiausiu balu. Tuo tarpu mūsų pasiūlymo kaina nuo kitų dviejų tiekėjų atitinkamai buvo didesnė 7,5 proc. ir 18 proc.“, – Aplinkos ministerijos sprendimą paaiškino įmonės atstovė.

Anot R.Undro, vienos akcijos kaina susideda iš visų su projekto pasiruošimu ir įgyvendinimu susijusių išlaidų, padalintų iš akcijų skaičiaus.

Ji vardijo projekto išlaidas: konkursinio pasiūlymo parengimas (kūrybinė idėja ir jos pateikimas), sutartį įgyvendinančių 3 specialistų darbas pasiruošimo akcijoms laikotarpiu, ekspozicijos įrengimas (priemonės, specialistų darbas).

Anot įmonės atstovės, buvo kuriamas projekto ženklas-logotipas, vieningas projekto stilius, plakato, skelbimo, stendo dizainas, transporto, palapinės apipavidalinimo dizainas, rubrikos apipavidalinimo ir banerių dizainas. Taip pat, anot jos, kurti vaizdo klipai, kaip buvo pagaminti ekspozicijos daiktai, vaizdo klipuose kalbėjo projekto ambasadoriai, verslo įmonių atstovai.

Įmonė, anot jos, taip pat specialiai šiam projektui kūrė interaktyvius žaidimus, kainavo žaidimams-programoms rodyti skirtos įrangos nuoma, kitos įrangos nuoma, 8 prie projekto dirbančių žmonių darbas.

Organizatoriai teigia nuomojantys sunkiasvorę transporto priemonę, lengvąjį automobilį, kuriuo keliauja projekto komanda, kainuoja degalai, komandos apgyvendinimas viešbučiuose, suvenyrų, dalijamų akcijose, gamyba, palapinė kūrybinėms dirbtuvėms, baldai, priemonės, instaliacijos įrengimas, informacijos teikimas žiniasklaidos atstovams per renginius.

Akcijos metu pagaminti 2,5 tūkst. vienetų plakatų, platinti straipsniai žiniasklaidoje, skelbimai vietinėje spaudoje, komunikuojama socialiniuose tinkluose, vykdyta reklaminė kampanija, kurti radijo anonsai ir pan.

„Akcijos sulaukia didelio vietinių gyventojų susidomėjimo. Renginiuose lankosi ir pavieniai praeiviai, ir specialiai į „Darnius namus“ atėję gyventojai, darželinukų ir moksleivių grupės, mokytojai, tarnautojai, verslininkai ir kt. Lankytojai noriai įsitraukia į veiklas, dalinasi savo nuomone, patirtimi“, – teigė įmonės atstovė.

„Darnūs namai“ nuotr. /Projektas „Darnūs namai“
„Darnūs namai“ nuotr. /Projektas „Darnūs namai“

Anot jos, ypatingą susidomėjimą rodo vaikai, mažesnių miestelių gyventojai, kuriems tokio pobūdžio renginiai palieka didelį įspūdį, lankytojai čia praleidžia nemažai laiko, sudalyvauja visose veiklose, tad šios akcijos kuria ir šviečiamąją, ir socialinę vertę.

VIDEO: „Darnūs namai“ akcija apie atliekas, kainuojanti 4,2 tūkst. eurų

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais