2023 06 28

Autobuso vairuotojas – autistiškam paaugliui: ar tau viskas gerai su galva? Įmonė atsiprašo

Autizmo spektro sutrikimą turintį paauglį auginanti vilnietė Kristina socialiniame tinkle pasidalijo Šiaulių miesto autobusų stotyje nutikusia situacija – netinkamu vairuotojo elgesiu. Tuo tarpu įmonės „Busturas“ atstovai sako atsiprašantys – vairuotojas nieko nenorėjo įžeisti.
Autobusas
Autobusas / 123RF.com nuotr.

Sulaukė daug reakcijų ir komentarų

Šiaulių autobusų stotyje birželio 25 dieną Kristina kartu su sūnumi pasitiko iš Vilniaus atvykusius giminaičius.

Atvažiavus įmonės „Busturas“ autobusui ir prie jo priėjus autistiškam paaugliui, autobuso vairuotojas paklausė: „Ar tau viskas gerai su galva?“

„Nutariau pasitikslinti – galbūt mums pasigirdo? Sūnus tiesiog priėjo pasisveikinti, pamojavo dėdei ranka – mat visi autobusų vairuotojai ir patys autobusai jam kelia susižavėjimą, dėl to ir važiavau kartu su sūnumi stotin.

Nutariau pasitikslinti – galbūt mums pasigirdo? Sūnus tiesiog priėjo pasisveikinti.

Paauglys nedarė nieko neleistino. Autobusas buvo sustojęs, keleiviai išlipę, kažkam vairuotojas atidavė paskutinį bagažą.

Sureagavau, nes esu įsitikinusi, kad žmogus, kurio kasdienis darbas yra susijęs su pačių įvairiausių poreikių keleivių vežimu ir bendravimu, tokiomis replikomis svaidytis negali – net tada, kai šalia esantis žmogus galbūt elgiasi neįprastai“, – teigė Kristina.

Po šios situacijos paviešinimo moteris sulaukė daug ir įvairių reakcijų. Tai, jos nuomone, tik dar kartą patvirtina temos aktualumą.

„Pati istorija ir netgi komentarai dar kartą parodo, kiek daug pamokų mes, kaip visuomenė, dar turime išmokti.

Viena tų pamokų – suprasti ir priimti, kad žmonės gali būti įvairūs ne tik savo išvaizda, išore, atvirai matoma negalia – įprasta išvaizda gali neatskleisti nematomų dalykų, vadinamosios nematomos negalios, neuroįvairovės, kurią turintys taip pat neretai susiduria su aplinkinių nejautrumu ar stigmatizuojančiu elgesiu“, – kalbėjo moteris.

Surengs bendrą susitikimą

Kristina sako, kad kai pripažįstame, jog tokie įvykiai, replikos nebėra „nieko tokio“ – prasideda ne tik problemos viešinimas, bet ir atsiranda galimi jos sprendimai.

„Vienas jų – psichikos sveikatos ambasadorių iniciatyva „Žvelk giliau“.

Šią savaitę, po įvykio, telefonu kalbėjomės su įmonės „Busturas“ darbuotoja – pasidalinome nuomonėmis apie tai, kas vyko.

Sutarėme, kad artimiausiu metu kartu planuosime renginį įmonės darbuotojams, kuriame psichikos sveikatos ambasadoriai, neuroįvairovei save priskiriantys asmenys arba jų artimieji pasidalins savo išgyventa patirtimi.

Sutarėme, kad artimiausiu metu kartu planuosime renginį įmonės darbuotojams.

Teorija yra teorija – ji svarbi, tačiau reikia kažko kito. Tikro, gyvo, pavyzdžio – taip sakė žmogus, pirmąsyk išgirdęs apie šią iniciatyvą.

O tai patvirtino faktą, kurį ir girdėjau per iniciatyvos mokymus – kad ne informuotumo didinimas, o būtent pokalbiai su tokią patirtį turinčiu žmogumi mažina psichikos sveikatos stigmą visuomenėje.

Kviečiu netylėti tada, kai skauda. Nesitaikstyti, kai mus užgauna. Kalbėkim ir kalbėkimės. Išdrįskim griauti mitus, kad psichikos sveikatos sunkumų ar sutrikimų gali turėti „kažkas, tik ne mes“.

„Žvelk giliau“ yra apie mane. Apie kasdienį gyvenimą, kuris ištinka. Ir apie viltį, kad mes galim tapti jautresni ir išmokti priimti kitoniškumą“, – teigė Kristina.

123RF.com nuotr./Vaikas, turintis autizmo sutrikimą
123RF.com nuotr./Vaikas, turintis autizmo sutrikimą

Įmonė atsiprašo

Įmonės „Busturas“ plėtros ir rinkodaros skyriaus vadovė Raimonda Pelutienė sako, kad po šio įvykio kalbėjosi ir su mama, ir su vairuotoju.

„Jis atsiprašo ir gailisi dėl tokios situacijos. Tiesiog kai netikėtai iš nugaros pribėgo vaikas – nesuprato, ką jis sako, ir nepagalvodamas pasakė.

Šis vairuotojas pas mus dirba daug metų, yra sulaukęs daug gerų atsiliepimų iš keleivių. Tikrai nieko nenorėjo įžeisti ar įskaudinti“, – kalbėjo įmonės atstovė.

R.Pelutienė sako, jog vairuotojas nesuprato, kad berniukas turi autizmo spektro sutrikimą. Anot jos, elgtis mandagiai vairuotojai turi su visais keleiviais.

Jis dėl šios situacijos labai gailisi ir atsiprašo. Nieko nenorėjo įžeisti ar įskaudinti

„Nepriklausomai nuo to, kaip keleiviai į juos kreipiasi ir kokia iš keleivių būna intencija į mūsų vairuotojus – visada mokome, kad atsakyti reikia mandagiai, taktiškai ir nesileidžiant į diskusijas.

Bet turbūt iki šiol daugiau (keleivių) buvo su fizine negalia. Tokiais atvejais vairuotojai žino, kaip aptarnauti žmones, kaip padėti jiems įlipti į autobusą ir taip toliau.

Dabar pasikalbėjome, kad yra asociacija „Žvelk giliau“ ir jie labai geranoriškai sutinka atvykti pas mus, pasidalinti savo patirtimi, diskutuoti.

Vairuotojai iš kasdienės savo veiklos taip pat turės ką papasakoti, su kuo jie susiduria ir koks šis darbas. Visada svarbu pažiūrėti abi puses.

Mes manome, kad norint ateityje išvengti tokių situacijų, reikia mokyti mūsų vairuotojus ir padėti jiems išmokti tinkamai bendrauti su visais keleiviais, pamatyti tai, kas akivaizdžiai nėra matoma“, – sakė įmonės atstovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų